Újabb csodaszer: a Bödön

2008.07.19. 06:10
312 hozzászólás

 

Nem kell félni, olvasóink a következő hetekben se maradnak fogyasztáscsökkentő és teljesítménynövelő csodaszer nélkül. A mai nappal megkezdtem az olajleválasztó bödön tesztelését; ötezer forintos befektetés a tisztább bolygóért.

Munkaköri kötelességünk, hogy akár saját autóink tönkretétele árán is kipróbáljuk a különböző fogyasztáscsökkentő csodaszereket, hiszen ki, ha nem mi? Persze mivel a saját autóinkat tennénk vele tönkre, ész nélkül azért nem lapátolunk bármit a motorba. Az MGP Caps nevű tablettát speciel beleraktam, aztán nem csökkentette a fogyasztást. Ha csökkentette volna, akkor is annyiba került, hogy érdemi pénzmegtakarítás nem igazán keletkezett volna, de hiába, érdekelt, tudhat-e valamit egy ilyen tabletta.

Aztán már majdnem beleöntöttem a Tehénbe a Prolongot, aztán mégse, aztán a Metabondot, aztán azt se, Ákos Székesfehérvárról viszont olyasmit ajánlott, ami minden jóravaló, környezettudatos autóbuzi álma. Nevezzük az egyszerűség kedvéért Bödönnek.

Kedvcsinálónak nézzünk egy rövidebb levelet:

Újabb fejlemény szűrő ügyben.
Írtam egyik nap, hogy beszereltem a fater öreg diesel mercijébe. Most beszéltem velük. Határozottam állítják az öcsémmel együtt (ugyanis ketten hajtják), hogy halkabb lett és jobban is megy. Eddig 50-60-nál 4-ben már berángatott, meg erős hangja volt. Most lazán rángatás nélkül gyorsul. Nem kamuznak, már 100E km-t belenyomtak, most egyből észrevették a változást, és mind a ketten, pedig külön külön vezetik. Semmi pénzért ki nem vennék. Biztos a fogyasztása is kevesebb lesz, de még nem mérték.

A technikai részletekért forduljanak bizalommal az Index alacsony fogyasztás-fórumához, ott Ákos mindent részletesen elmagyaráz. A lényeg az én szintemen: veszünk egy kerti szivattyúkhoz való vízszűrőt (3500 forint), kicsit barkácsolunk rajta, majd bekötjük az autónk kartergáz-visszavezető csövébe. Barkács? Olcsó? Fogyasztáscsökkentő? Jobban megy az autó? Stb, stb? Köszönjük, kérjük.

A biztonság kedvéért megkértem Ákost, barkácsoljon már össze nekem egyet, el is mentem érte Fehérvárra. Akkor még durva kánikula volt, de kaptam pizzát micimackós tányérba, meg csokis muffint, aztán Ákos ikerlányainak társaságában lementünk a parkolóba, ahol megmutatta az installációt a saját Swiftjében. Régi Swiftekben etanollal kísérletezők is eredményesen használják: a régi Swift olajleválasztóval mindenféle előgyújtás-barkács és egyéb hókuszpók nélkül eljár fele benzin, fele etanol-keverékkel. És nem torpan, nem rángat.

Persze, a régi Swift 50% hurutos vizelettel is eljár, nem könnyű azt tönkretenni, mondhatják a csodaszer-szkeptikusok, van is valamennyi igazságuk. Úgyhogy ismét saját gördülő tesztlaboratóriumomhoz, a Tehénhez fordultam, ami tíz éves, 3,4 literes, benzines automata Toyota 4Runner. Mindennek a csodaszer-tesztelés szempontjából több előnye is van. Ekkora hengerűrtartalom és fogyasztás mellett például könnyebb észrevenni a különbségeket. És mivel a Tehén futóműve elég ostoba, könnyű mindig ugyanolyan stílusban vezetni.

Számos tuningmegoldásnál, például a direktszűrő beépítésénél az autó egyszerűen elkezd jobban menni, ezért aztán jobban is nyomjuk neki, és végeredményben nem vesszük észre, hogy valójában alacsonyabb lett a fogyasztásunk. A Tehénnél ilyen nem fordulhat elő. Tehát kivittem a Budaörsi Reálszisztémába, ahol Toyotákat és Lexusokat szervizelnek, ráadásul a szervizvezető, Csaba nem afféle agymosott droid, aki csak fődarabcserében tud gondolkodni, mert legénykorában ralicsapatnál is szerelt. Tehát beállítottam a Tehénnel és a Bödönnel.

Megvizsgálták. Oké. Ebben a méretben gumicső történetesen csak a kertész bácsi slagja formájában akadt. Mielőtt azonban beépítették volna a szűrőt, végeztek egy zöldkártya mérést, hogy lássuk a különbséget, mire a legközelebb kijövök. Persze Csaba elöljáróban elmondta, hogy ez egy nagyon jó Toyota motor, 4Runnereken kívül az amerikai Camrykbe, meg terepjárókba rakták, rengeteget bír és nem kenyere az elromlás.

És akkor bemérték a 720-as alapjáratot, aztán megnézték az emissziót, majd különféle gusztustalan fogadalmakat tettek arra az esetre, ha a Tehénnek ettől csökkenne a CO-kibocsátása. Mivel jelen pillanatban, a 180 ezredik kilométere felé nagyon lazán teljesíti alul a gyári értékeket. Oké, hogy a múltkori teljesítménymérésen nem muzsikált nagyot, de az az automata váltó miatti mérési hiba is lehetett. Most majd az emisszió, meg a fogyasztás, meg az érzés keményen megmutatja.

Hazafelé rögtön éreztem a simább járást, a nagyobb erőt, hogy 2000-helyett mintha már 1800-nál leadta volna ugyanazt a teljesítményt, de ez nyilvánvalóan csak hallucináció; ilyesmit, illetve bármit igen könnyen bebeszélek magamnak. De a következő pár hétben kiderül. Ákos szerint kell olyan 500-1000 kilométer, hogy érezhető legyen a Bödön-hatás.

Szia Robi!
Most megyek a btk kft.-hez, mert ők árulnak olajleválasztó-házat (csak házat!!!) kompresszorokhoz, ami -25-től +50 fokig bírja a hőmérséklet-változást (így télen sem fagy szét) és ebbe fogom betenni a szűrőt, amit pl. Praktikerben árulnak szivattyúkhoz (rézből van, arra találták ki, hogy ne kapja fel a szivattyú a homok-, kavicsszemeket). Ha elkészül (ennek feltétele, h megfelelő szabadidővel rendelkezzek), akkor képekkel illusztrálom és árakat is írok, aztán ha van kedved, egyedül összerakod, ha nincs, akkor segíthetek.

Ami fontos, hogy a szűrőbe én lecsupaszított rézvezetéket teszek. Ebből legjobb, ha sokszálas, sodrott vezetéket használsz, amit szétbogozol, majd összegyűrsz akkorára, hogy a szűrőben elférjen, de nem kell megtömni, mert az nem tesz jót az áramlásnak.

Vomit megcsinálta a Ladájában, ezt írta róla: "nagyon jó ötlet, köszi, hogy sikerult általad rábukkannom. Az a kár, hogy nem hallottam róla 10 évvel ezelőtt."

Én fémszivaccsal fogtam meg eddig a koszmót, mert utálom, ha osszedzsuvázza a szép tiszta porlasztót. De ez a szétválasztás egyszerűen zseniális.

Most már egyre könnyebb egyre gyorsabban menni, a hivatalos végsebességet minimális gázadással lehet tartani, és a pedált meglökve onnan úgy gyorsít, mint kevésbé szerencsés Ladák harmadikban Nyolcvanrol.

Fogyasztás: szerintem jobb, 450 km helyett 490 km 33-34 literből. De ennek még javulnia kell."

 

A Homasitás olajleválasztót én is láttam, de nem bontottam fel a dobozt, hogy mi is szolgál betétként benne. Amúgy nem túl nagy az a tartály, így elég hamar megtelik (ha normális szűrő/leválasztó van benne), ami mondjuk a tehened esetében 1.000 km-t jelent. Az ár egyébként jó, mert ha szűrőházat veszel + betétet + benzincsövet a kartergáz elvezetéshez + munkaidő, akkor ugyanennyiben van, csak hát az "bolti", amit magad csinálsz, annak meg minden porcikáját ismered és büszkén mutogathatod másoknak, hogy milyen faszacsávó voltál, mert egy ilyet összeraktál - simán elhiszik, hogy értesz hozzá! :))))

A készülék elterjedésének egyetlen gátja, hogy nem gondozásmentes. Amikor a tartály kezd megtelni, akkor bizony üríteni kell, de nem a csatornába/lefolyóba önteni, hanem összegyűjteni egy kannában és olajcserekor leadni a fáradtolajjal együtt. Ezt a plusz odafigyelést az emberek többsége nem vállalja, még ha jelentős (és főleg kimutatható) fogyasztás-csökkentést is produkál a szerkezet. Nem mellékes az sem, hogy kevesebb üzemanyag és motorolaj-gőz ég el az égéskamrában, ergo kevesebb korom képződik, így a motorolaj is kevésbé koszolódik el.

Bármily hihetetlen, a leválasztó működéséből az derül ki, hogy a leválasztott anyag elégetéséhez a motorban további üzemanyagra van szükség és mivel jellemzően hosszú szénhidrogén-láncokból áll az anyag, még lassítja is az égést, szarabbul megy az autó.

Szeretném, ha lehetne rá egy gyártót találni és jellemzően kamionokba, buszokba beépítve használni, mivel a kamionok és a buszok általában telephellyel rendelkeznek, ahol van mód az összegyűjtött anyag leeresztésére, tárolására, elszállítására. Ha elterjedne a privát szférában is, gyanítom sok autós simán lehúzná a wc-ben a leválasztott anyagot, amivel jól odab*nánk a környezetnek. A buszok és kamionok ráadásul sokkal nagyobb motorokkal rendelkeznek, még nagyobb eredményekkel lehet számolni.

Rengeteg hozzászólást, levelet kapok, mióta vomit is és én is feldobáltuk pár helyre a leválasztót:

"Én egy kiürült olajos flakonba vezettem a Lada karterszellőzőjét. Meglepően sok víz gyűlik össze benne."

"Én is használtam ilyet a Lancia Integrale-mban, valóban szinte azonnal érezhető a változás. Gyári cuccot is lehet kapni, nem is horror, emlékeim szerint 70-80 ezer Ft körül volt plusz a minimális beszerelési díj. Ez a házi megoldás is tökéletesen működhet."

"Köszönettel vettem én is a cikket az kartergáz szűrőről. Sokunk gondja ez, többen gondolkodunk ilyen szűrő beépítésén. Én egyszerűbb Mr. Szonda által készített kartergázszűrőt használok, ez egy ca. es vascső benne dörzsi szivacs darabbal. Ez is működik de korántsem jó. A motort a kartergáz fojtja, ami azt jelenti, hogy nincs megszűrve rendesen. És ha még kevesebbet is eszik illetve jobban megy, az csupa haszon."

Fontos kiemelni, hogy - a leválasztott anyag nagyon is környezetszennyező, nem a csatornában, árokparton a helye, - a téliesítés még nem megoldott - de kitalálok arra is valamit, - mindenki a saját felelősségére készítsen szűrőt, de igazából nem romolhat el semmi, csak
- ha túlságosan megtömik a szűrőt (nem ereszt át semmit, így nem szellőzik a motor),
- nem rögzítik a szűrőházat és az eltörik (ilyenkor a környezet levegőjét szívja be a motor, szűrés nélkül),
- nem ürítik ki a tartályt, ezzel elzárják a kartergáz útját

Kapcsolódó Index-fórum: http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9128597&go=79974044&p=1?cmd=Article_showArticle&t=9128597&go=79974044&p=1#79974044