Mi az az EV e magyar RAV-4 oldalán?

2015.05.26. 10:40
55 hozzászólás

Ezt tényleg nem vettem volna észre, ha nincs rajta az a bazi nagy EV-matricázás. Á, valaki csak hülyéskedett, ez egy legkorábbi fajta Toyota RAV-4, ilyenből sose volt elektromos.

DSC01380 0

Aztán leszálltam a bicikliről és alaposabban körbejártam. Oppá, hol is van a kipufogó? Mi ez a rács a hátsó sárvédőn? És nini, itt egy érdekes, kipattintható fedél a hűtőmaszkon. Basszus, ez tényleg elektromos. Továbbmegyek, szinte biztosan valami gyári kivitel.

De micsoda? Talán valami prototípus? Ha igen, hogyhogy forgalomban van? Hogyhogy még létezik? Hiszen ez egy legalább 12 éves autó? Hogyhogy MAGYARORSZÁGON?! Csupa-csupa kérdés meredezett hirtelen a szemem előtt, a családom unottan vár a Fény utca végén, nem értették, miért röpködök egy unalmas, öregedő szappandoboz körül, mint elektron a hidrogéatommag körül. Á, nem értik ezek a finomságokat, pedig ezek ám a nagy dolgok.

DSC01378 0

Mindenesetre gyorsan lefotóztam az autót, mielőtt elillan, mint valami látomás. Ha megvan a kép, már beljebb vagyok az ügyben. Otthon nekiálltam kikeresni az autót és valóban érdekes dolgokat találtam róla. A Toyota 1997 és 2003 között készített összesen 1484 villamos RAV-4-est. Ezekben a benzines verziókhoz nagyon hasonló gépészet volt, csak az Otto-motort cserélték villanyra, illetve a normálisan a benzinmotorról hajtott segédberendezéseket - fékszervó, kormányszervó, klímaberendezés - működtették külön kis elektromotorokról. A hajtóerőt egy 50 kW-os (67 lóerős) villanymotor adta, amely - felületesen mondva - egy hagyományos, hidrodinamikus kuplungos automata váltóhoz kapcsolódott. Csak a váltó itt nem váltott semmit, hiszen csupán egyetlen fokozata volt.

Még érdekesebb dolgok derültek ki a töltéséről: bár az autót a kaliforniai, szigorú emissziós kvóták teljesítése érdekében készítette a Toyota (néhány ilyen autó hátán sok-sok normál, benzinest forgalomba tud állítani egy gyártó), a töltése mégis 220 voltról működik, igaz, a 6000 wattos töltőberendezés (öt óra alatt nyomja tele Coulombbal) dugója olyan villás, mint az amerikai háztartási eszközöké - legalábbis ezt írták a források. Egyébként magánember nem vehetett ilyet, csak közületek, nagyvállalatok lízingelhettek, s a Toyota elvben visszavette ezeket a futamidő végén.

DSC01381

A tankja egy 24 darab különálló, 12 voltos, 95 Ah-s NiMH akkumulátorokból álló csomag, amely 150 kilométernyi számított hatótávolságot biztosít az autónak. Egyébként a végsebessége 126 km/h. A vállalat nem készült ekkora érdeklődésre, olyannyira nem, hogy az utolsó, 2003-as megrendeléseket már nem is a szalagról biztosította - azokat a kocsikat kézzel szerelték össze megmaradt tartalék alkatrészekből.

De jött egy furcsa csavarintás a sztoriban. 2001-ben, amikor éppen úgy tűnt, a 42 ezer dolláros ár ellenére is sikersztori a RAV-4 EV, a Toyota úgy döntött, hogy néhány autót mégis elad magánszemélyeknek - végül összesen 328 kelt el belőlük, az utolsó 2002 novemberében. Nos, ez az autó, itt Budapesten egyike a túlélőknek. Sajnos csak addig ér valamit, amíg működik benne az akksi, a piaci értéke ugyanis kisebb, mint a Toyotánál még mindig megrendelhető akkucsomag. Ha minden igaz, annyira talán nem kell aggódnia a tulajdonosnak: az első próbapéldányokat 480 ezer kilométerig tesztelte még anno a Toyota, a felhasználók pedig már simán 250 ezer kilométer körüli futásokat jelentettek mindenféle fórumokon - mindennemű fődarabcsere nélkül.

Csak egy megjegyzés a végére: az a RAV-4, amihez a Tesla, azaz Elon Musk szállította az akkukat, nem ez az első szériás volt, hanem a következő, amiből több is készült, ezáltal sokkal ismertebb is.