Hülyeség a TotalTréning?
Kétféle sofőr létezik: aki tudja, hogy szüksége van vezetéstechnikai tréningre, és aki még nem próbálta. Számomra legalább is ez derült ki, amikor kimentem megnézni a Groupama Tanpálya és a Totalcar közösen szervezett vezetéstechnikai tréningjét, ahol két órán át mindenki következmények nélkül tapasztalhatta meg, hogy milyen is az, ha beüt a baj. Márpedig, ha valaki autóba ül, annak előbb-utóbb szüksége lesz erre a tudásra.

Jó volt látni, hogy típustól, vételártól és kortól függetlenül mindenféle autóval jöttek a jelentkezők, senki nem gondolta, hogy csak gyors, erős autóval van értelme egy ilyen programnak. Mert valójában mindegy, mit hajt az ember, veszélyes helyzet mindig adódhat, és Nissan Juke Nismo ugyanúgy keresztbe áll, mint egy áruszállítónak vizsgáztatott Opel Corsa. És vasárnap mégis mindkettő kijött a Hungaroringre.

Három állomás várta a tanulni vágyókat, összesen két órán keresztül. Mind a három helyszín más-más helyzetet szimulált: volt kanyarodás locsolt műgyantán, szlalom gyantán és aszfalton váltakozva, valamint a rettegett rántópad. Utóbbit aki nem ismerné, egy földbe süllyesztett hidraulikus panelről van szó, amin áthaladáskor véletlenszerűen jobbra vagy balra dobja az autó hátulját, amit aztán különböző sebességnél kell korrigálni.

Persze nem azonnal eresztik neki a nevezőket a feladatnak, bemelegítésképpen csak fékezni kellett rajta megadott tempóról. Már itt is hatalmas volt a döbbenet, hogy mekkora különbség van autó és autó között: nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy egy modern elektronika mindenre megoldást jelenthet, sokszor a jól megválasztott gumival többet ér az ember, itt egyértelműen az volt a nyerő, aki téli abronccsal jött. Következő lépésként már kanyarodni is kellett a vizes műgyantán, ami csak leírva tűnik könnyűnek, sokan megforogtak, pedig utána jött a már emlegetett rántópad. Elsőre csak a kipördülést kellett megakadályozni, később viszont már két vízfal közé kellett betalálni, miután kihúzták az autók alól a talajt.

Jó volt látni, hogy a lefalazott, minden segédelektronikától mentes Opel Corsával érkező sofőr mekkorát fejlődött, három próbálkozás után már nem okozott gondot a vízfalak közé terelni az autót, és nem volt egyedül. A következő pályán időre kellett teljesíteni egy szlalom pályát, amit úgy alakítottak ki, hogy egyes kanyarok a locsolt műgyantán, mások tapadós aszfalton futottak. Nem könnyű feladat, hiszen a gumik váratlan betapadása legalább olyan meglepő lehet, mint a megcsúszás. A pálya széléről igazán látványos volt, ahogy a többcsatornás ABS-ek és egyéb menetbiztonsági elektronikák milyen hatásosan dolgoznak.
Maga a rendezvény pontosan, profin zajlott, a turnusokat három csoportra szedték, így nem kellett várni a pályák megürülésére, folyamatosan ment a tréning. Minden sofőr kapott egy adóvevőt, így miközben vártak a sorukra, meghallgathatták a társaik értékelését, és ennek tudatában mehettek neki a következő körnek.

A harmadik állomás pedig a műgyantás emelkedő volt, amit a nagy SUV összehasonlító tesztünkből már ismerhetnek. Itt kezdésképpen egy lejtős szlalomot kellett teljesíteni, majd utána bevenni egy elnyújtott jobbkanyart, szintén a locsolt gyanta és az aszfalt között váltogatva. Váltottam néhány szót az instruktorral, a kulcs itt is a gumiválasztás volt, például a Citroen Xantia kombi olyan tempóval vette a kanyart, amit az E46-os BMW meg sem közelített. Miután mindenki ráérzett a gyantás kanyar ívére, megfordították a mezőnyt, így most száraz aszfaltról kellett ráfutni a vizes felületre és bevenni a kanyart, majd az emelkedőn felhajtani, ráadásul szlalomozva. Néhány kör után a hátsókerekes autóval érkezők egyre szebb íveken csúsztak, ám volt, aki lendület hiányában nem tudott felhajtani az emelkedőn. Az ML Mercinek persze nem volt ilyen gondja, de igazán groteszk látvány volt, ahogy a majd’ kéttonnás SUV csúszik a locsolt gyantán.
Nincs olyan, ami mindenre jó
Tíz autót járattunk meg a hegyen. Fröcskölt a sár, büdösödött a kuplung: összkerekesek 5 és 40 millió között.

Miután letudták a másfél órás kört, megkérdeztem néhány résztvevőt, hogy mit gondolnak a villámkurzusról. Legtöbbjük belátta, hogy még rengeteget lehet fejlődni, és kell is gyakorolni, de volt, aki szintentartó-jelleggel évente kétszer eljön ide. Olyan is volt, aki itt jött rá, hogy mennyit számít a gumi minősége, és az is kiderült, hogy egy menetbiztonsági elektronika sem feltétlen mindenható. Többen mindenképp szeretnének visszajönni, sőt, lehetőség szerint a gyerekeiket is beíratnák. Végül is, ha az itt kipróbált helyzeteket közúton, élesben kellett volna eljátszani, az jóval többe került volna, mint 11 ezer forint.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
