Ilyen egy piti módon elcsalt köridő?

2017.03.03. 18:26
17 hozzászólás

A Nürburgringen való köridőméricskélés legalább annyira értelmetlen, mint a végsebesség és a gyorsulás hasonlítgatása. Ahogy utcai körülmények között reprodukálhatatlan bármelyik, úgy hiába vesz akárki Porsche 918-ast, nem fog hét perc alatt körbeérni a Zöld Pokolban.

A rekordok viszont érdeklik az embereket, és végső soron ez sarkallja a gyártókat a fejlesztésre, ami persze néha komolytalan cicaharccá válik, mint pár éve a Nissan és a Porsche civódása. Azt viszont tudjuk, hogy a valódi vevők, az a néhány tíz szerencsés ember, nem a köridők alapján választ. 3-400 millió forintot érzelmi alapon adnak ki autóért, és nem azért, mert 0,00045 másodperccel hamarabb éri el a százat. És azt is tudjuk, hogy az igazán gyors autók gyártói közül melyik az, amely végletekig bízik a termékben, hiszen az elmúlt 60 évben nem volt olyan verseny, ahol ne győztek volna, útfelülettől és távtól függetlenül.

A leggyorsabb olyan autó a Nürburgringen, ami rendszámot is kaphat, és nem kell bukósisak a vezetéséhez a Porsche 918 Spyder. A közel 900 lóerős összkerékhajtású hibrid isten haragja Marc Lieb keze alatt ment 6:57-es időt, még 2013-ban. Két napja viszont a Lamborghini kezdett büszke melldöngetésbe, hogy a Huracan Performante 6:52 alatt ért körbe. Ez a Huracan könnyített, becsövezett, 640 lóerőre feltekert változata, és baromi jól hangzik a marketing, hogy a kis Huracan egy régimódi szívó V10-essel ronggyá verte a Stuttgart high-tech ékkövét.

Sőt, túl jól hangzik, annyira, hogy egyeseknek gyanús lett az eredmény. Például Dale Lomasnak, a Bridge to Gantry című, Nürburgringgel foglalkozó autós lap szerkesztőjének. Dale egy rendkívül alapos cikkben érvel amellett, hogy szerinte a Lamborghini csalt, ráadásul a legpitibb módon: felgyorsították a videót és a már felgyorsított felvételre tették fel az órát.

Dale azzal kezdi érvelését, hogy megmutatja: az autó műszerfala a kerékről veszi a sebességjelet, míg a képernyőre szerkesztett digitális műszerfalra a GPS jelek alapján mért sebességet írják ki. Emiatt természetszerűleg pontatlan a sebesség kiírása, hiszen az erdő mélyén gyenge lehet a műholdjel, és a kerék is elpöröghet, amikor az autó elemelkedik egy bukkanó után. Ezért lehet, hogy a videóba vágott műszerfal 258-at mutat, míg a kocsi műszere 255-öt.

A Nürburgring mellett élő Dale-nek az tűnt fel, hogy a Lamborghini Aventador SV videójával összevetve a nagyobbik Lambo mindenhol gyorsabb, annak ellenére, hogy az ideje gyengébb. A Gantry és a Bridge a pálya két mérőpontja, a köztük lévő 1750 méter elég ahhoz, hogy hiteles sebességadatot mérjen a GPS, és itt a trükk: az Aventador SV ezen a távon 285 km/órás átlagot ment, míg a Huracan 271,5-et. Viszont a távon mért idejük alapján nincs köztük ekkora különbség, az Aventador 21,7 másodperc alatt tette meg a mérföldet, míg a Huracannak 21,9 kellett hozzá.

Ezek a számok a videón látható sebességértékekből következnek, de Dale a Bridge és Gantry közti táv alapján számolgatni kezdett. Az időeredmények alapján az Aventadornál 291,9 jött ki, a Huracannak viszont 289,3. A GPS szerint ennek a sebességnek közel 20 km/órával kevesebbnek kéne lennie. Dale szerint itt az egyetlen magyarázat az, hogy a videót felgyorsították, és utána került rá az óra, amivel mérték a kört.

Ez természetesen csak spekuláció, de nem csak neki szúrt szemet az eredmény. Misha Charoudin egy olyan cégnél dolgozik, amely autókat ad bérbe a Nürburgringen, emellett autóztat és maga is versenyez, vagyis mondhatjuk, hogy ismeri a pályát. Neki az szúrt szemet, hogy a mezei Huracan 7:28-as kört futott, míg az erősebb, könnyebb, aerodinamikailag módosított Huracan Performante 36 másodpercet faragott ebből, ami még egy ilyen hosszú pályán is felér egy univerzummal. Lehetne magyarázni olyan módosításokkal, amelyek az utcai változatig vélhetően már nem jutnak majd el, de ehelyett inkább elkezdte összehasonlítani a két videót.

Az egyik a Porsche 918 Spyderé, amin megy egy 7:00-ás kört a ringen, vagyis nem a 6:57-es rekord. A másik a Huracan Performante aktuális köre, amiről a gyártó azt állítja, hogy 6:52 alatt futotta meg. Azt persze hozzá kell tenni, hogy a Porsche 2013-as rekordja óta a pályát átépítették, több szakasza biztonságosabb és gyorsabb lett, ennek ellenére is gyanús a Lambo eredménye.

Misha a pálya több pontján összevetette a két autó sebességét, úgy, hogy átlagot számolt a szektor legalacsonyabb és legmagasabb sebességéből. A Porsche 42 esetben volt gyorsabb, míg a Lamborghini 21 ponton kerekedett felül, 20 ponton pedig egyforma eredmény jött ki.

A videók alapján tehát a Lamborghini több ponton lassabb, viszont az óra szerint mégis mindig hamarabb ér oda. Persze ezek után sem lehet teljes biztonsággal kimondani, hogy a Lamborghini csalt, viszont a számolgatások után több mint gyanús az eset, főleg annak fényében, hogy mit veszíthet ezzel a gyártó. Egyrészt aki versenysikerekre és köridőkre izgul, az eddig is Porschét vagy Ferrarit vett, de ha a Lambo bebukja a dolgot, az komoly presztízsveszteséggel járhat a már meglévő vevőik körében.

Sok jelentősége iparágilag így sincs a dolognak, de mindenképp érdekes látni, hogy még konszernen belül is milyen elkeseredett módon próbál az egyik gyártó a másikra licitálni. Bár arrafelé amúgy is hagyománya van a mérések alternatív értelmezésének.

Update: Előkerült a videó nyers változata, ami mindent megmagyaráz.

Csoportos Hajóutak

Ahány kikötő, annyi felfedezés, tengeri hajóutak sok látnivalóval és pihenéssel.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, Párizs, London, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.