Régi autó ütközik újjal, az eredmény sokkoló

2017.05.17. 12:39
98 hozzászólás
large

Merő provokáció ez, tudom, de ezúttal ismét fontos dolgokat tanulhatunk meg az autók biztonságáról és ez a tudás felülír minden szóbeszédet. Ebben az országban kevesen vásárolnak öreg autót, ha újra is volna pénzük, de legalább ennyire kevesen tudják, hogy mekkora esélyük van túlélni egy balesetet az idős és mekkora a fiatal autóban. 

4

Az új-zélandi, ausztrál, új-guineai régió új autós minősítő intézete az ANCAP töréstesztjének eredménye egészen friss, de tanulságai örök érvényűek. Az Új-Zélandon halállal végződő közúti balesetek áldozatainak több mint felét valamilyen 2000. előtt gyártott autó roncsából emelik ki, másként megfogalmazva ez azt jelenti, hogy ütközéskor négyszer akkora esélyünk van meghalni egy öreg autóban, mint egy újban. Nem meglepő: a kilencvenes években ritkaság volt a légzsák a tucatmodellekben, pláne a japánokban, és az akkori autók vázszerkezete is lényegesen kisebb ütközési energiát képes biztonságosan elvezetni, vagyis mai mércével alig védi az utasokat. 

A felvételen két Toyota félátfedéses karambolját látják. Az autók a helyi piaci hagyományok miatt jobbkormányosak. A felirat szerint egy 1998-as, Európában 1991 és 1995 közt árusított (E100 gyári kódú), illetve egy 2012-óta létező típusú, azóta alapjaiban nem változott, ötajtós Corollát (vagy, ahogy mifelénk nevezik, Auris) húznak egymásnak.

Az ütközés pillanatában mindkét autó 64 kilométeres óránkénti sebességgel halad, majd szinte összerobbannak és másodpercekig hullanak szilánkjaik. Az új autó vezetőjének életét nemcsak a pirotechnikai övfeszítő, és a kormánylégzsák védi, de a döntő pillanatban működésbe lép a függönylégzsák is, így a tesztbábú oldalra billenő feje nem vágódik az oldalablaknak, miközben a roncs kipördül az ütközés síkjából. Ez amúgy önmagában is életveszélyes sérülést okozna.

3

Bár az új Toyota orra és motortere az ütközés felületén teljesen összeroncsolódik, a tervezett erőelvezető zónák és az önhordó karosszéria nagy szilárdságú acélmerevítői jól vizsgáznak, hiszen a mozgási energiát az autó alá vezetik, fokozatosan lelassítva ezzel a szemből érkező Corollát. Az utascella ennél a tempónál tehát megvédi a bent ülőket. Fontos részlet, hogy a műszerfal ebben az autóban mindvégig a helyén marad és a jobb első kerék sem hatol be a vezető lábterébe. 

A régi Corollában ugyanekkor semmi esély a túlélésre, magyarázza a felvételen a helyi autóklub szakértője, majd meg is mutatja, hogy a karambolban a teljes műszerfal a vezető ölébe robbant, és mivel az autóban egyetlen légzsák sincs, a baba feje a szétroncsolódó kormánykeréknek, majd az ablaknak vágódik. Az ilyesmit nem lehet túlélni.

A következő tizedmásodperc szintén halálos. Az öreg Toyota motorblokkja és az első kerék is megérkezik a lábtérbe, a tető drámaian összerogyik, az ajtó félbehajlik. Végzetes baleset ez még akkor is, ha a kaszni nem rohad, márpedig az ilyen korú autók általában erősen mára alaposan elrozsdásodtak, vagyis eredeti szilárdságukból rengeteget vesztettek. Most nézzük meg ugyanezt az ütközést, egy másik szögből!

Ha valaki tízen-huszonéves autóval 64 kilométeres, vagy ennél nagyobb sebességgel nem az autó teljes orrfelületével ütközik egy másik autónak, fának, vagy falnak, valószínűleg nem éli túl a balesetet. Jóllehet az is meg fog sérülni, aki modern autóval balesetezik ugyanígy, túlélheti, ráadásul vele a mentőknek is könnyebb dolga lesz, hiszen bárhogyan roncsolódnak is a karambol során a korszerű autók, ajtajuk végső esetben is nyitható marad. Most megnézhetik a fiatal Auris európai töréstesztjét, melyben szintén 64 kilométeres sebességgel ütköztették álló akadálynak, 40 százalékos átfedés mellett. Az eredmény ezúttal is meggyőző, a kompakt Toyota ötcsillagos minősítést kapott.

A magyarországi autóállomány átlagkora közel 14 év, de a kintről érkező használt autók jelentős része idősebb, vagyis éppen abból a korszakból származik, ritka volt a két légzsák és a biztonság még egészen mást jelentett, mint ma. Akkor gyártották őket, mint a törésteszt zöld Corolláját, melyet gombóccá gyúrt a szemből érkező autó.

Aggasztó az is, hogy ha fiatal használt autót veszünk, simán belefuthatunk egy olyan példányba, amelyet korábban durván összetörtek és a lehető legolcsóbb módon javítottak meg, hogy haszonnal eladhassák. Ha egy modern autó eleje súlyosan megsérül és nem gyári technológiával állítják helyre, illetve nem cserélik ki benne a kidurrant légzsákokat, nem fogja ismét megvédeni az elöl ülőket egy következő ütközéskor.

A témáról először a Jalopnikon olvasunk.