Bangle 5-ös BMW, Golf Plus, Audi A4 a kukában

106 hozzászólás

A Volkswagen németországi honlapján azt írják, hogy ha valaki lead náluk egy Euro 1-től 4-ig terjedő környezetvédelmi besorolású, tehát minimum tíz- maximum harminc éves, dízelmotoros autót, akkor kap 5000 euró kedvezményt, egy új Golf VII vásárlásakor. Ha valaki nagyobb modellt választ, a kedvezmény is magasabb, akár 8 ezer euró is lehet, sőt a Touareg után 10 ezer euró, vagyis több mint hárommillió forint jár, az Up! pedig kétezret jelent.

Feltétel, hogy a leadott autónak legalább hat hónapja a tulaj nevén kell lennie, tehát ügyeskedési célból nem érdemes belevágni a roncsprémiumos vásárlásba. Nemcsak a VW folytat hasonló vásárlótoborzást, aki új Mazda 6-ot választ 7500 euróval olcsóbban vásárolhat, egy 3-as vagy CX-3 árából 4500 eurónyi kedvezményt adnak, miközben a japánok sosem keveredtek bele a közismert csalássorozatba.

De mi lesz a leadott autók tömegével? Talán ezek miatt lesz Magyarország Európa roncstemetője? Hát nem! A Spiegel TV március 9-i riportját látva még az átlag német autósban is megáll az ütő.

A riport címe Folgen des Diesel-Verbots: Völliger Schwachsinn ist das, magyarul: A dízelkitiltás következményei: tiszta hülyeség.

A Kiesow nevű cég bontójában járunk, ahol tucatjával adják le a legfeljebb kora tizenéves, de néha kevesebb mint tízéves használt autókat. Mindegyikben dízelmotor van és egyáltalán nem tűnnek vállalhatatlan romnak, sőt, ezek az autók hellyel-közzel éppen azok, amelyeket itthon sokan évekig tartó spórolás után vesznek meg.

A riport elején egy trélersofőr nyilatkozik, aki mindennap hosszú körútra indul és egyszerre hat-hét autóval tér vissza a telepre. Ezúttal egy Audi A4 Avant, egy 3-as és egy 5-ös Golf a zsákmány. Még ő is úgy látja, hogy a nagy dízelirtásnak sincs túl sok értelme, mert miközben a gazdagabb autósok felhajtják az újautó-eladásokat, az átlagnál szegényebb embereknek esélye sincs részt venni benne, miközben a városokban szigorodó behajtási előírások őket is érintik. 

A forgalomból végleg kivont autókat kivétel nélkül szétbontják, hiszen a prémium feltétele, hogy semlegesítik az autót és nem kerül többé forgalomba, sőt a motorját nem is használhatják egy másik példány javításához. Százával várnak bontásra a korrekt állapotú autók, ami káoszt okoz a német piacon is, hiszen olyan típusok értéktelenednek így el, amelyeknek nemrég még pörögtek a kínálatban. A folyamatot gyorsítják a városok által bevezetett szigorítások, melyek Euro 4-ig rengeteg autót érintetnek és a német szövetségi közigazgatási bíróság döntés alapján minden városnak lehetősége van fokozatosan kitolni a régebbi dízeleket a belső területekről.

Naponta 20-30 autót hoznak be csak erre a telepre és a leadott autók zöme érvényes német műszaki vizsgával, illetve környezetvédelmi engedély birtokában válik a szétszerelők martalékává. A felvételeken felbukkan a BMW 5-ös E60-as generációja, egy E46-os Compact, mindenféle egyéb 3-asok a távolban.  

Golf V-ből már 80-90 darabot vettek át ezen az egy telepen és a riport felveti, hogy a kibocsátási normákkal trükköző gyártók most épp a vezeklés közben szereznek újautó-vásárlókat a prémiumprogrammal, ráadásul ebben az állam segíti a gyártókat. 

Egy dízelautó-tulajdonos a riport második harmadában arról panaszkodik, hogy vett valamikor egy autót, amelyet a német törvények alapján legálisan használt évekig, mert megfelelt minden szabálynak. Ő tankolja az üzemanyagot, fizeti az adót és nem érti, hogyan lehetséges, hogy az állam egyszer csak úgy dönt, hogy nem használhatja többé szabadon az autóját. Való igaz, hogy a német kormány a bírósági döntés után jelezte, hogy álláspontja szerint a dízelek nagyarányú kitiltása jelentősen korlátozza az emberek szabad helyváltoztatáshoz fűződő alkotmányos jogát. 

Hogy mi számít öreg, leselejtezésre érett autónak, az még a németek szerint is relatív, mondja egy Euro IV-es Golf Plus tulajdonosa, aki egy 170 ezer kilométert futott TDI-t ad le éppen. Az autó még sosem hagyta cserben és szerint négy évig biztosan használhatná még, ha nem kéne leadnia a korlátozások miatt. Kényszerhelyzetbe hozták, mert a piacon most elég rossz árat kapna ha csak eladná eladná a Golfot, mert az utóbbi időben egyfolytában a régebbi dízelek végéről van szó a sajtóban.

A telepen annyira sok jó állapotú autó gyűlt össze, hogy már nem is raktároznak el minden kiszerelt és még használható alkatrészt. Az egyik példa a fényszóró. A cég munkatársa szerint Németországban léteznek valóban roncsállapotú autók és vannak ezek a most halálra ítélt dízelek, amelyek messze nem roncsok, mégis ki kell vonni őket a forgalomból. 

Minden, a riportban szereplő autó helyett új autót vásárolt az előző tulajdonos és a régebbi dízelautók tulajdonosaiból hirtelen mumus lett - hangzik el később a Spiegel TV riportjában. Ennek ellenére egy a végén megszólaló férfi azt mondja, hogy ő továbbra is dízelmotoros autót használ majd, mert nem mindegy, hogy az autó 6 litert fogyaszt-e vagy 20-at. Ez persze túlzás, de jól kifejezi a német autósok viszonyát a mostani helyzethez.

Hamburgban áprilistól jön a dízelkitiltás első hulláma. A város egyébként Németország egyik legnagyobb teherkikötőjét üzelemteti, ahol konténerhajók és luxushajók jönnek-mennek, és egyelőre nem korlátozzák a közlekedésüket a jogszabályok, ahogy a barnaszénnel működő erőművek leállítása sem napi gyakorlat - ezt már a háborgó kommentelők írják. Németországban most mindenért a dízelautó a hibás, a videó alatt nehéz olyan hozzászólást találni, amely élteti az új szabályozást. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.