Miért nem lehet nálunk biodízelt kapni?

2008.03.28. 09:57


A fenti felvetés számtalanszor előkerült már nálunk, legutóbb az etanolos Volvo S40 kapcsán. Sosem tudtunk normális választ találni a kérdésre - eddig. Most viszont egy hozzáértő - saját kérésére meg nem nevezett, de megbízható - illetékes levelét megírta. Íme:

Tisztelt Rácz Úr!

A 2008. március 19-én a totalcar.hu-n megjelent cikke (Alkohollal kicsit jobb vezetni) utolsó bekezdésében említi a biodízelt, illetve, hogy Magyarországon miért nem lehet kapni. Lehet, hogy ezzel nem mondok újat, de ennek leegyszerűsítve két oka van:

1. A (tiszta) biodízel jövedéki adója a jövedéki törvény (2003. évi CXXVII.) alapján megegyezik a legalább 4,4 térfogatszázalék biodízel- és 10 ppm-nél kisebb kéntartalmú gázolaj jövedéki adójával, azaz 85 Ft literenként. Ezzel szemben az E85 jövedéki adója csak a bioetanolon kívüli komponensek térfogatra számított mennyiségi részaránya (~15-30%) és a 4,4 térfogatszázalék bioetanol- és 10 ppm-nél kisebb kéntartalmú benzin jövedéki adójának (103,5 Ft literenként) szorzata.

Így az E85 jövedéki adója (és ezáltal az áfája is; bár ez csak a magányszemélyek számára probléma) jóval kedvezőbb a biodízelénél.

2006-ban a bioetanol eloállítási költsége 319 Ft, míg a biodízel előállítási költsége 308 Ft körül alakult literenként; ekkor a benzin literenkénti átlagára 277 Ft, míg a gázolajé 271 Ft volt. Feltételezhetjük, hogy előállítási költségek a mezőgazdasági nyersanyagárak emelkedése miatt jelentősen növekedtek napjainkra (az előállítási költségek ~40-50%-a a nyersanyag). Fontos azonban, hogy a bioetanol jövedéki adó mentes, míg a biodízel a már említett jövedéki adómértékkel adózik (az előállítási költségbe már bele van számítva). Magyarán a kutaknál forgalmazva a biodízel nem lenne képes versenyképes alternatívát kínálni a gázolajjal szemben, mert sem az ár, sem a gépjárművek fogyasztása területén nem tud előnyt felmutatni.

2. 2007. július 1-tol hatályba lépett Magyarországon a biotartalom és kéntartalom alapján történő jövedéki adó differenciálás. A legalább 4,4 térfogatszázalék bioetanol/biodízel- és 10 ppm-nél kisebb kéntartalmú benzin/gázolaj adókulcsa kedvezményes (103,5 illetve 85 Ft literenként). A gyártók teljesen átálltak a kedvezobb jövedéki adójú üzemanyagok eloállítására, tekintettel arra, hogy az elérheto adókedvezmény meghaladja a bioetanol/ETBE/biodízel eloállítási költségeit. Ez különösen a biodízel esetében igaz, mert ha a gyártó forgalmazni szeretné a biodízelt, az 85 Ft jövedéki adót viselne literenként, míg gázolajhoz keverése adómentesen történhet és az így eloállított gázolaj még kedvezményes adókulcs alá tartozik, tiszta nyereség. A kérdés (forgalmazzam tisztán vagy bekeverjem?) tehát nem kérdés. Magasabb a végfelhasználói ára, az autók ebből többet fogyasztanak, jól szituált zöldeken kívül nem lenne rá vevő.

A hirtelen támadt magyarországi biodízel kereslet kielégítése is nehézségekbe ütközik. 2007-ben gázolajból ~3,3 milliárd liter fogyott; ennek a mennyiségnek a biodízelesítéséhez ~145 millió liter biodízel szükséges. Ezt a mennyiséget kell úgy előállítani, hogy a mezőgazdasági nyersanyagárak a fokozott kereslet miatt jelentősen megnőttek, illetve a skandináv államok piacai pedig szinte bármekkora mennyiségű és árú bioüzemanyagot felvesznek.

Egyébként könnyen lehet, hogy a gázolaj relatíve az alacsonyabb jövedéki adómértékbol is fakadó árelőnye néhány éven belül eltűnik, mivel az Európai Unió Bizottsága által jegyzett, az energiaadó irányelv módosítására vonatkozó tervezet szerint 2012. január 1-tol egységes minimum adószint vonatkozna a benzinre és a gázolajra. Abban az esetben pedig lehet, hogy az E85 nemcsak a benzinnél, hanem a gázolajnál is jobb választás lesz egy közepes méretű családi autó esetén.

Üdvözlettel:

xxx

Szóval azért nincs nálunk tiszta biodízel, mert nem lenne olcsó, és mert a gázolajhoz kötelezően keverendő feletti mennyiséget megisszák előlünk a svédek. Hát a fene tudja, én azért látnám értelmét, hogy Magyarország csökkentse valamennyire kőolajfüggését, és igenis használja fel maga legalább a lesütött étolajakat, amiket most a gyűjtő cégek lazán átdobnak üzemanyag-alapanyagnak Ausztria felé. Meg persze jó érzés is lenne nem fosszilis dízelt elfüstölni a Voyagerben.