Márpedig van ötüléses kabrió!

2009.07.08. 17:31

Tárgy: 5 személyes kabrió

Dátum: Wed, 27 Jun 2009 11:33:03

Feladó: György

Címzett: Papp Tibor

 

Tiszteletem!
Nékem csupán egy kérdésem lenne: ismernek-e önök 5 személyes kabriót?
Nékem ugyanis a nejem mellett 3 leányom van, s válni sem szeretnék. Viszont egy kabrióra beneveznék.
Használtan is.
Ádám György

Kedves György,

Amióta megérkezett a kérdése, nem sok nyugodt éjszakám volt. A lányos apák iránti szolidaritás motivált (tudom már nagyjából, mivel fogom kabrióztatni a lányomat, ha már nem 1 éves lesz…), de a szakmai kihívás is. Mert hirtelen végiggondoltam, hogy hány ilyet is tudok? Pontosan nullát. Bende felvetette a Mercedes W124 kabriót, de az is négyüléses. Ahogy szétnéztem a neten, kiderült, hogy ha végtelen anyagi lehetőségei vannak, akkor is bajban van. Mondjuk, vesz egy Rolls-Royce Drophead-et, és máris adhatja be a válókeresetet. A képen jól látszik, miért:

Az sem megoldás, hogy csak hátul legyen nyitott, még így is megbukik a Maybach Landaulet. Hát nem gáz? Ez is kétüléses hátul, igaz, az a kettő ággyá is alakítható. Százmillióért.

Tovább törtem a fejemet, meg keresgéltem a neten. A gugli kiköpte, hogy még http://www.whatcar.com/car-news/what-car-q-and-a/where-can-i-find-a-five-seater-cabrio/216234">a What Car magazin tudorai azt javasolják egy olvasójuknak, aki ugyanezt kérdi, hogy inkább vegyen valami üvegtetős kupét, mer’ az jó dolog. De mi nem vagyunk a What Car, mi nem sikáljuk el ennyivel a választ.

Ekkor elővettem az ADAC használtautó katalógus CD-jét, és rákerestem, sok évre visszamenőleg háromszázerer modell van benne. Legyen öt ülése és vászonteteje. Ki is dobta a Fiat Punto I. Cabriót, vagyis elég kevés hiba van a katalógusban, mert ez a típus négyüléses, száz százalék.

Mert mitől is függ, hogy hány üléses egy autó? Hát attól, hogy hány biztonsági öv van benne. És a Punto Cabrióban négy van. Vagyis olyan autó kell, amelyben nincs gyárilag biztonsági öv, mert régi. Mondjuk 1970 előtti, még előkészítve se legyen, hiszen ilyenkor azt lehet mondani, hogy : ez még a pre-biztonságiöv érából származó veterán. Mint ez.

Csakhogy ilyesmit nem jó üzemeltetni, több gondoskodást igényel, mint egy feleség. Maradnak a nagy gigantikus amerikai tepsik, mint például egy olyan Ford Galaxie, amilyen kollégánknak, Balázs Viktornak is volt, persze kabró változatban. Mert az nem hogy öt, hanem hatüléses: elöl-hátul széles egybepad van. Bár, a Viktoréban volt elöl két statikus medenceöv, de ha kötekszik a felügyelet, akkor legrosszabb esetben ötülésesre vizsgáztatják.

Ugyanez, másik évjáratban, ilyen hátulról.

Szóba jöhet még Impala kabrió:

Szintén tekintélyes hátsó paddal, és kormányoszlopon lévő előválasztó karral.

Jó megoldásnak tűnik egy Cadillac Eldorado, de bármilyen hasonló nagyvas megteszi odaátról.

Ugye, itt elfér három csaj? Igaz, felsejlik ott valamilyen övcsat, de legfeljebb kiszereli az ember, és akkor nincs ott.

Találtam is http://www.affordableclassicsinc.com/index.html">egy oldalt, ahol lehet válogatni az ilyenek között.

Egyetlen bökkenő van. Az ember vigyáz a gyermekei életére, vagyis az övnélküliség csak akkor jó, ha valóban nincs rizikó. Tehát ritkán használják a kocsit, és kizárólag amerikaiautó-felvonuláson. Ráadásul, ha akkorák a gyerekek, hogy még szükségük van biztonsági gyermekülésre, nincs mivel becsatolni azt. (Gondolom, ha már nem kell nekik gyerekülés, akkor a pasijuk írna, és kétülésest keresne.)

Ilyenkor jöhetnek a terepjárók. Persze a kabrió terepjáró is amerikai műfaj, például a Belsőség-találkozó, ahová valaki egy Toyota RAV-4Runner kabrióval érkezett. Innen az ötlet, hiszen ez egy létező dolog.

És legnaqgyobb meglepetésemre ma is kapható, sőt, Európában is kapható a Jeep Wrangler Unlimited. Öt övvel, öt üléssel. A képen jól látszik, hogy hátul, a középső helyen is ott az öv.

De aki közelebbről szeretné látni, íme:

A dolog szépséghibája, hogy Németországban 33 ezer euró az alapára, a magyar képviselet pedig nem ír árat a modellre, de akármilyen durva kedvezménnyel sem lehet túl olcsó kocsi.

Ekkor következett a megvilágosodás. Miért négyüléses egy kabrió? Itt-ott megerősítik, nehezebb lesz: vagy nem fér el a hátsó ülés, vagy olyan kicsi az autó terhelhetősége, hogy amúgy sem bírna el egy ötödik utast. Tehát milyen kabrió lehet ötüléses? Hát az, amelyik nem teljesen kabrió. És ekkor beugrott a Baur.

Ez egy kis német cég, amely például 3-as BMW limuzinokból és kupékból épített vászontetős izéket, amelyeknél az autó oldalfala, ablakkeretei megmaradnak, sőt, a tető keresztmerevítője is. Igaz, ettől nem lesz annyira harmonikus a formája, mint a sima kabriónak, de számos előnye is van. Például ez:

A német hirdetésből képen egy e30-as 316 látható Baur-kabriónak átépítve, de készült az e36-osból is, bár abból lényegesen kevesebb.

Bár néha Magyarországon is feltűnik egy-egy példány, Németországból érdemesebb behozni, mert ott van némi választék megkíméltebb autókból, akár kis motorral is. Amellett, hogy nem vészesen drága egy ilyen, meglehetős ritkaság, tehát nem kizárt, hogy befektetésnek sem rossz. Igaz, az elsődleges szempont mégiscsak az, hogy beférjenek a lányok.

Remélem segítettem. Egy biztos, sok választása nincs, de azért valamennyi van. Hát ennyit a What Carról.

Üdvözlettel:

Papp Tibor