A legveszélyesebb ülés az autóban

2009.07.30. 17:55 - Tóth Zoltán

Tárgy: gyerekules
Feladó: S. Barnabás
Dátum: Wed, 15 Jul 2009 10:06
Címzett: Koszorú István


Tisztelt Koszorú Úr!

Tavaly nyári cikkével kapcsolatban szeretném megkérdezni Öntől, hogy miért írta, hogy "Tudnunk kell, hogy az első ülésen utazás a gyermek számára még így, a szabályok betartásával is sokkal veszélyesebb, mint hátul."
A kérdés (gyerekülés első ülésre történő elhelyezése) számunkra most lett aktuális és ennek kapcsán utána olvastam a témának. Azért érdekelne, mert esetünkben, egy 3 ajtós Suzuki Swiftről van szó, véleményem szerint a hátsó ülés sokkal inkább ki van téve az attrocitásoknak, a gyűrődő zóna fele akkora, mintha előről érkezik a csattanás, ráadásul az ajtók oldalvédelme (egy omega alakú profil véd az oldalütközéstől) is csak a b-oszlopig tart, a hátsó sárvédő "mögött" a kárpit van, így oda bármi hamarabb behatol. Arról nem is szólva, hogy az autóban olyan, Recaro-jellegű sportülések vannak, amelyek körbeölelik a Römer gyerekülést, így oldalról a gyermek dupla védelmet kap, ráadásul a támla dőlésszögét is úgy tudom fokozatmentesen beállítani, hogy a biztonsági gyerekülés optimálisan feküdjön fel mind az ülőlapra, mind a háttámlára.
Tudom, hogy esetem egyedi, de érdekelne, hogy a többi autónál mi indokolja, hogy a hátsó ülés biztonságosabb. Talán a frontális ütközések statisztikailag valószínűbb előfordulása, vagy hogy általában elöl ülnek gyakrabban, így baleset esetén nagyobb valószínűséggel sérül meg, aki elöl ül (elvégre mozgó járműben elöl mindíg ül valaki).
Elnézést, hogy a cikk megírása után ennyivel zavarom kérdésemmel, válasza reményében maradok,
tisztelettel:
S. Barnabás
Kedves S. Barnabás!

Nagyon összetett ez a kérdés, több tényező is azt igazolja, hogy a
hátsó ülés biztonságosabb. Egyrészt a háromajtós karosszéria merevebb,
legalább olyan oldalvédelemmel rendelkezik, mint egy ötajtós, sőt. Itt
ugyanis teherviselő lemez van, ami merevebb, könnyebb, és legalább
annyira, ha nem jobban véd, mit az ötajtósnál az ajtó és a benne lévő
merevítés. Az ugyanis strukturálisan egy lyuknak számít (az
ajtónyílás, ugye), aminek van egy kerete és abban egy
keresztmerevítés.

A másik tényező, hogy a balesetek közel 50 %-a frontális. A frontális
ütközéstől pedig egyszerűen messzebb van a hátsó ülés, hosszabb a
gyűrődő zóna, ráadásul az előre csapódó test vagy gyerekülés a
műszerfalhoz képest egy viszonylag puha dolognak, az első ülésnek
csapódik.

Az valóban nagyon fontos, hogy a gyerekülés jól felfeküdjön, ne
mozogjon a helyén, amit egyébként az ADAC ilyen irányú tesztjéről
szóló cikkben részletesen ki is fejtettünk. Itt. Ebből a
szempontból tehát igaza van, de ez tényleg egyedi dolog a Recaro
sportülések és Römer gyerekülések konstellációjában

Ott vannak azonban a baleseti statisztikák, amelyek tovább rontják az
anyósülés megítélését, helyzetét. Sajnos teljesen pontos adatokra nem
emlékszem, de létezik olyan statisztika, amely azt hasonlítja össze,
hogy az autóban lévő ülések közül melyiken fordul elő a leggyakrabban
súlyos vagy halálos kimenetellel járó sérülés. És ebben a
statisztikában toronymagasan a "jobb egy", az utasoldali első ülés
vezet, itt a legmagasabb a sérülés esélye. Ráadásul drasztikusak az
arányok: 70% feletti az anyósülésé, aztán a vezetőülés következik 10 %
körüli nagyságrenddel. Ennek részben az az oka, hogy akadnak autók
vezetőlégzsákkal de utas oldali légzsák nélkül, öregebb autóknál a
légzsák nélküli, de párnázott kormánykerék védelmi hatása is
érvényesülhet. Aztán van egy olyan tényező is, hogy vészhelyzetben a
sofőr ösztönösen úgy kormányoz, hogy minél inkább elkerülje a
becsapódást, minél messzebb kerüljön az ütközés epicentrumától. Akár
úgy is, hogy a kocsi másik oldalát fordítja mondjuk egy fa felé.

E számokhoz képest a hátsó ülés százalékos arány egyszámjegyű, a
legbiztonságosabbnak a vezető mögötti számít - a statisztikák szerint.
A legfontosabb azonban, hogy mindig az előírásoknak megfelelően
rögzítse a gyerekülést és rendesen csatolja be a biztonsági övet. És
persze SOHA ne tegye úgy a gyerekülés menetiránnyal szembe az első
utasülésről, hogy be van kapcsolva a légzsák, mert annak felrobbanása
a baba halálos nyaksérülését okozhatja.

Üdvözlettel, Tóth Zoltán
Totalcar.hu

Kommentek

  • 2009.07.30 20:50:22Xebulon

    A B és C oszlop közötti rész nem szokott gyűrödni.
    Az ék alak miatt a hátulról jövő ütközés kevésbé veszélyes, mert a magasabb fenék és a fékezéskor leülő orr miatt inkább felfelé nyomja az első autó fenekét.

  • 2009.07.30 20:58:54partyface1973

    LOL, "recaro jellegű ülés" a roncsadék swiftben, gratulálok.

  • 2009.07.30 21:20:37körbezártvillám

    partyface1973:
    A 3 ajtósokba gyárilag raktak ilyen üléseket, a levél szövegéből én nem egy boyracert vízionálok a tulajban.

  • 2009.07.30 21:44:24ccorsa

    Kicsit más téma, de elég megdöbbentő, amikor egy apuka a hátulra beültetett gyerekével száguldozik és szlalomozik életveszélyesen a többi autós körül. Ezen a héten 2 ilyet is láttam. Borzadály. Persze mindkét esetben anyu is jelen volt, de gondolom a vezérhím párja pártját fogta...

  • 2009.07.31 01:25:20augustiener

    Ha már biztonság, akkor add el a suzit és vegyél valami nagyobbat.

  • 2009.07.31 07:38:13Bodzaszedő Manager

    Ha már láttál összetört swiftet, rájössz, hogy abban mindegy, hol ülsz, veszélyes.

  • 2009.07.31 08:27:28msadmin

    tanulságos infók.
    thx

  • 2009.07.31 08:30:23Pcmg

    Anno akartam Suzukit venni. Erre apám azt mondta, hogy: "Fiam, a te pénzed, de ennyi pénzért már autót is kapsz"

  • 2009.07.31 08:37:43karlmann

    Az a Recaro jellegű ülés, minden Szuzukiban benne van, ami a klasszikus 70-es évekbeli sportkupék üléseinek gyenge másolata. Ránézésre nagyon jó és rövid úton kényelmes is, de hosszú távon kényelmetlen.

    Azt hiszem a levélíró nem gondolt arra, hogy a hátulról bekövetkező balesetek legnagyobb része kis sebességgel történik, amikor a mögöttünk jövő későn fékez és a sebességkülönbség is kicsi, ráadásul az ilyen balesetek, ahogy Tóth elvtárs is írja sokkal ritkábbak. Az nagyon ritka, hogy valaki nagy sebességkülönbséggel belerongyoljon egy lassan haladó, vagy álló kocsiba hátulról. Frontális ütközésnél azonban, nagy a sebességkülönbség és sokkal nagyobb az időegység alatti lassulás és a fellépő erőhatás is. Szerintem egy balesetben akármilyen kocsiban, a hátul ülők túlélési esélye, ha rendesen be vannak kötve sokkal nagyobb.

  • 2009.07.31 08:48:44SsPL71

    karlmann: "Az a Recaro jellegű ülés, minden Szuzukiban benne van, ami a klasszikus 70-es évekbeli sportkupék üléseinek gyenge másolata."

    Ezzel a MINDEN suzukiban benne van kijelentéssel azért vitatkoznék.

    Másrészt a gyári sport ülés a 2005 előtti 5 ajtós suzukiban, nem állítható, csak előre-hátra és valóban nem túl kényelmes hosszútávon.

  • 2009.07.31 08:52:47SsPL71

    Még valami. Nekem egy unokatestvérem, suzuki swift-ben halt meg, utas volt az anyós ülésen.

    Az M0-áson gyakoriak az olyan ráfutásos balesetek is amikor egy kamion jön hátulról, előtted szintén kamion, ott mindegy, hogy hol ülsz a kamion szendvicsben te úgy is csak a töltelék leszel.:S

  • 2009.07.31 09:21:26W123qp

    Gyurma73
    És te ezért jársz Dzsémsz Bond kétéltű kocsijával, hogy ne fulladj meg, ha vízbe esel, aminek amúgy nagy a valőszínűsége, kb 1 a 10 csillióhoz.
    És azért az is teljesen kizárt, hogy valakinek hamarabb volt kocsija, mint gyereke. Ha jobban belegondolok, akkor most már nekem nem lehet gyerekem. Ez most születésszabályozás?
    Én egy víz alatti üzemre felkészített Tigris harckocsival járok(Porsche tornyos), biztos, ami biztos. Az ember nem lehet elég óvatos. Noé is az eső előtt építette a bárkát. Bár neki súgtak.

  • 2009.07.31 09:27:26W123qp

    Pcmg
    És erre Te, milyen autót vettél?

  • 2009.07.31 09:30:52Hans Nyth

    Gyurma73
    Mohácson azért fulladtak vízbe, mert vagy nem húzták be a kéziféket vagy behúzták de nem működött és így az autó begurult a vízbe. Ha a kocsi már a vízben van és a belteret még nem öntötte el a víz teljesen, addig se kívülről se belüről nem lehet ajtót nyitni!

  • 2009.07.31 09:32:20Hans Nyth

    Bocs, gépelési hiba: belülről

  • 2009.07.31 09:39:22karlmann

    SsPL71

    Anyósomnak 1999-es évjáratú 1,0L-es GC (full alapverzió kalaptartó nélkül) Szuzukija van és abban is ilyen ülések vannak. Ezért írtam, hogy mindben benne van, mert ettől gyengébb felszereltség nem létezik. Ezért is tudom, hogy mennyire kényelmesek. 2005 utániban meg csak egyszer ültem, amikor a sajátom kocsim szervizben volt és egy kollégám hazavitt ami volt vagy 3km. Amennyire visszaemlékszem az jobb volt, de ilyen rövid úton a régi is jó.

  • 2009.07.31 09:48:50SsPL71

    karlmann: Szerintem nem egyről beszélünk.
    A feleségem kocsija 1998-as 5ajtós GLX abban gyári kagylóülések vannak, nem állítható külön a háttámla és különálló fejtámla sincs benne.

    Ilyen az anyósod 1,0-ás GC-jében is az ülés?
    Mert szerintem nem, mivel a szomszédnak is van ilyen 1,0-ása de abban sem ilyen az ülés, mint a feleségemében.

    Várj, lehet, hogy keresek inkább képeket.

  • 2009.07.31 10:23:16W123qp

    Főleg, ha a gyerekzár is be van kattintva.

    A kabrió a megoldás!!!

  • 2009.07.31 10:52:25McK

    A kényelmen kívül semmi baja egy 3 ajtósnak sem.
    Viszont a faszom kuszna egy nap 5-ször hátra,hogy bekössön,vagy kikössön egy 10 kilós gyereket..
    Az ilyen szadó-mazó klubba való,nem nekem.
    Minek szopatni magad,ha van értelmesebb megoldás is?
    A téma eredetéhez szólva hátulról egy ilyen Suzuki annyira gyenge(nincs semmi ott ,csak miliméternél jóval vékonyabb lemez,hogy egy közepes ráfutásos balesetnél is kiszakad a hátsó támla..
    Szóval ebben én is előre tenném,de az igazság az,hogy a tulaj csak önigazolást keres a lustaságához,miszerint lusta bujkálni.
    Biztonságról szó nincs..
    Ha lenne,ennyi pénzért sokkal biztonságosabb(nagyobb súlyú) autót venne.

  • 2009.07.31 11:23:06NerveAxis

    "az is hülye aki 3 ajtós kocsit vesz ha gyerekevan!!
    mohácson anno azért fulladtak vízbe a gerekek egy fiestában mert nem tudták kikapni őket onnan.
    Erről ennyit."

    Pedig bizony a gyerekesek szoktak 3 ajtós autót venni, mivel a gyerek így hátul nem fogja nyitogatni menetközben az ajtót. szerintem ez az 1 eset nem olyan statisztikai adat ami téged igazolna. mert ugye ott se a 3 ajtón múlt a tragédia hanem a be nem húzott kéziféken...

  • 2009.07.31 11:32:59W123qp

    McK
    A nővérem egy padlócirkáló, neki nem jelent gondot, ki-bemászkálni.
    Nekem is 3 ajtósom,de nem ültem soha hátol. Amúgy havonta 1x ül be valaki hátra. Azok is a barátnőm vendégei akik potyáznak. Ők meg szenvedjenek.
    Azt, hogy miért kellene a hátra rakott gyerekülésnek kiszakadni a támlával kiszakadni, ezt nem bírom megérteni.
    Az enyébe is izofiksz rendszer van hátul, illetve ha ez nincs akkor ugyanolyan biztonsági övvel rögzíted, mint más kocsiban. R-go: vagy ez is ugyanolyan stabil, mint a többi vagy a többi is ekkora szar, mint ez, állításod szerint.
    Bullshit...

  • 2009.07.31 11:34:15W123qp

    NerveAxis:
    Van egy nagyon egyszerű szerkezet: gyerekzár.

  • 2009.07.31 12:02:05karlmann

    SsPL71

    Akkor tényleg nem egyről beszélünk, mert ennek állítható a háttámlája, de nincs különálló fejtámlája. Viszont a levélíró azt írja, hogy fokozatmentesen tudja állítani a támla dőlésszögét, viszont anyósom fehér cápájában egy olyan kar van, mint a régi 3 ajtós japán kocsikban, vagy a 3 ajtós Golf I-ben és egyáltalán nem fokozatmentes. Asszem, feladom.

  • 2009.07.31 12:54:30brizsa

    Azért nem feltétlenül kell meghalni műszaki hiba vagy hiányosság miatt sem. Ha mohácson számitottak volna a gyerekek, nem száll ki mindkét szülő a kocsiból!!!!
    Ekkorka gyerekeket soha nem hagynék egyedül a kocsiban és nem csak a kompnál, parkolóban sem!

    Egyébként 3 ajtósba hátra könnyebb gyerekülésbe betenni pici gyerekeket, mint ötajtósba, mert nem kell átemelni az ülés peremén.
    Előre meg nem való gyerekülés, több gyerkőcöm van, de még nem volt olyan helyzet, hogy előre kelljen tenni bármelyiket.

  • 2009.07.31 13:01:13W123qp

    Nekem saját gyerekem nincs, de van 3 keresztgyerekem, illetve egy zsák unokahugom, öcsém stb.. De ezidáig egyik sem kapott kommandós kiképzést, így ha be lennének zárva a kocsiba, simán megfulladnának. Sőt a felnőttek nagyrésze is. Én nem , de én más kategória vagyok :-)Muhaha.

    Szal arról próbálni meggyőzni a másikat, hogy az 5 illetve 4 ajtós kocsi milyen fasza a víz alatt... Hááát.
    Tudod mit? Te győztél qva szar a 3 ajtóssal a víz alatt. Vegyél 5 ajtós.
    Én meg nem parkolok a Velencei tóban...
    Így nem fognak a nem létező gyerekeim, a kiszakadó gyerekülésben a nem létező ablakemelő hiányában maghalni.
    Uff!!

  • 2009.07.31 16:38:06McK

    Azért az tényleg hülye-már elnézést-aki 2009-ben nem ismeri a gyerekzárat,és azért játszat a komplett családdal "bújj-bújj zöldágat",hogy a gyerek ne nyissa ki az hátsó ajtót..
    A gyerek egy 5 ajtósban sem tudja kinyitni az ajtót..

    Suzukiban pedíg egy hátulról jövő ütközésnél igenis könnyedén kiszakad a támla,mellesleg pedíg 40 centire ül az autó végétől..ez a gond.
    És nem ,nem minden autóban van így.
    Egy Astra kombiban-csakhogy egy árú modellről beszéljünk- ez a táv több,mint a duplája..
    Tecccccikérteni?

  • 2009.07.31 18:02:22W123qp

    Mck
    Opel Asztma-Stift egy árban!!! :-D Muhaha
    A VW Polo biztonságos, meg a Cooper is meg a Corsa, meg Twingo, meg az IQ is, csak má' megint az a fránya Buzuki Stift.
    Ejnye-ejnye.
    Platós IFA, annak van hátsó gyűrődő zónája. De nincs első, de olcsó lagalább.
    Akkó monnyuk....
    Zil!!! A Zil fasza, van neki orra, hátulja, nem fogyaszt sokat,a zablakot is le lehet engedni. A felszereltsége is olyan, mint a Suzukival egy árban lévő Asztmáé. És ez is olcsó.

    Sirály!!
    A Zil a kompromisszumok nélküli megoldás.

  • 2009.07.31 22:26:30SsPL71

    karlmann: kövezzetek meg, neked volt igazad, lehet állítani a háttámláját a gyári sportülésnek is.

    Ma néztem meg, 1 éve abban a tudatban használom, hogy nem lehet :D

    Bocs még 1x.

  • 2009.07.31 22:27:51SsPL71

    De, azért azt fenntartom, hogy nem mindegyikben van ilyen ülés.

  • 2009.08.01 00:51:48Ifamester

    Szerintem sem igaz hogy minden swift-ben sport ülés lenne. Ha erre a képre skubiztok mondjuk egy 89-96-ig gyártott swift gti-ben ilyen a gyári sportülés.
    http://www.ssgti.net/other/91_13.jpg

  • 2009.08.01 07:51:37ipari_fostalicska

    Na megint gratulálok. Már rögvest a második hozzászólás hozta a tipikus hazai bunkóságot. A régi Swiftekben tudomásom szerint nem volt fokozatmentesen állítható üléstámla, tehát a kérdező minden bizonnyal új Swiftről beszél. Ennek tükrében a fikázódás valóban csak a hazai autósok veleszületett, vagy feljődés (már ha ezen emberek esetében lehet erről beszélni) közben megszerzett alapértelmezett tulajdonságaként fogható fel.

  • 2009.08.01 08:31:40s_bernie

    Bocs emberek, hogy megfejthetetlen feladványt adtam. Ez egy 2000-es évjáratú "régi" Swift, amiben nem gyári sportülések vannak. Az autó 9 éve nálam van mert szeretem, a gyerekem 2 éves. És van egy másik autónk, de néha ebben is kell vinnem a gyereket, ezért merült fel a kérdés. Godoltam más, 3 ajtós autóval rendelkező egyénnek is hasznos lehet az infó, legyen az Swift, Astra CLK vagy 911-es.gz

  • 2009.08.01 08:33:39s_bernie

    Bocs, kihagytam egy vesszőt az Astra és a CLK közül ("okos" megjegyzések megelőzése érdekében) és a gz-t valami 2 éves írta itt be az ölemben :o)

  • 2009.08.01 09:34:49Ex Termesz

    @s_bernie
    és be van kötve az a 2 éves? mert ha nincs, akkor ha most jön egy 9-es erősségű földrengés, akkor leesik a földre, és lehorzsolja a tenyerét ... vagy jön egy tornádó és elviszi világot látni...

    üdv, a búvárautók országában ;)

  • 2009.08.01 11:15:02McK

    W123qp!
    Mi olyan mulatságos?
    Sok volt az anyag?
    Egy rühes 3 ajtós swift árán Astra kombi hegyeket lehet venni..
    A Swift is használt,meg az is.
    Csak sokkal biztonságosabb az Astra,de nézhettünk volna más típust is,az Astra példa volt.
    De ha tényleg ezen kezdünk

  • 2009.12.05 00:47:35lucim fere

    Mit mondjak, hónapos a kérdés.
    Egy A Vectrát zúztam meg, mert bedobták az ablakom, első autóm volt.. A bal első oszlop betört, végigkarcolt a szemöldökömtől, jutott az államra, és a vállamban állt meg. Ennek nyoma mai napig látszik, mert nem engedtem magam megstoppolni.
    Láttam Suzit ennek a felével becsapódni, mint ami az én tempóm volt...

    Nos, az én szekerem csak elől volt rojtos. (Az akksit a kézifék mellől, meg az ölemből mertem össze.)
    A suzuki össz volt gyűrve elől-hjátul egy ráfutásos balesetben, úgy hogy az volt a ráfutó, és hátul nem mentek bele. A Vekkerem hátulja alapján a baleset után azt hitték, hogy új volt az autó...


h i r d e t é s

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar Magazine

An interview with Jay Leno
Or is it? In any case, why doesn’t he have a Ferrari? How many denim shirts does he own? Who would he prefer to grab a beer with: Enzo or Ettore? Is he really a ghost train? How good is his V12-impression? These are important questions and we had to find the answers!