Törött csontok a vezetéstechnikai tréningen
2009.09.16. 11:11 - Zirig Árpád
Mindenkinek van egy álma, ez Harangozó Teri óta köztudott. Az enyém évekig az volt, hogy meg kellene tanulni tisztességesen motorozni. Ez deres halánték, három gyerek, saját vállalkozás mellett belátom, dőreség.Tárgy: A lezúzás technikája
Feladó: Fazekas Márton
Dátum: Sun, 13 Sep 2009
Címzett: Zirig Árpád
Ahhoz 12 évesen kell kezdeni a nagypapa Babettájával, berhelni 15 évesen az első szakadt Simsont, motorozni hóban-fagyban évekig, és fokozatosan építeni a nagymotoros tapasztalatot MZ-k, Jawák, majd egyre erősebb nyugati gépek során át.
Én sajna harminc évesen, családosan, nagymotoron kezdtem, nem volt sem időm, sem pénzem, sem bátorságom kimászkálni különböző Ringek pályanapjaira, hogy próbálgassam a szárnyaimat. Egyszerűen csak motoroztam defenzíven, megfontoltan, szem előtt tartva tulajdon korlátaimat.
Meg is úsztam bukás nélkül, pedig lenyomtam az évek során kb. 30ezer kilométert, változatos út- és időjárási viszonyok között. Aztán a párom tavaly elment egy vezetéstechnikai tréningre, (a Yamahás csapat csinálta promóciós céllal kifejezetten csajok részére) és napokig áradozott, milyen királyság volt, mennyivel többet mer dönteni, mennyivel tudatosabban használja a féket, milyen jót tett az önbizalmának, stb….
Augusztusban landolt a postafiókomban egy kóbor hírlevél, mely szerint a tököli reptéren a motoros rendőröket képző instruktorok tartanak tréninget, ami kifejezetten a biztonságos motorozásról, a közúton adódó vészhelyzetek profi elkerüléséről és megoldásáról szól. Ráadásul valami akció is volt a dologban, két teljes nap (saját motorral), bruttó ötvenezer, ami a gyári képviseletek által szervezett tréningekhez képest jutányosnak mondható. Nem hagyott nyugodni a dolog, már láttam magam, ahogy elegánsan döntögetve cikázom tova a Körúton az autók között, hűvös nyugalommal lebbenek félre az indexet és tükröt mellőzve, telefonálva sávot váltó idióta elől, sebészi precizitással fektetem az ívre a gépet a pilisi szerpentinen.
Jelentkeztem is ízibe’, és egy hűvös szombat reggelen ott voltam a tököli reptér egyik lepukkant barakkjában, ahol a regisztrációs formalitások közben mi résztvevők lopva szemügyre vettük egymást és az instruktorokat. Kábé tizenöten voltunk, a tápláléklánc egyik végén egy negyvenes hölgy egy 180-as Gilera Runner-el, a másikon egy fiatal srác kopott bőrruhában egy gyönyörűen tuningolt, hófehér Triumph Street Triple-vel. Megnyugodva láttam, hogy e kettő közt többnyire korombeli, békés amatőrnek tűnő hím egyedek vannak, jóféle sport- vagy túramotorokkal.
Az instruktorok szimpatikus, értelmes fejű és dumájú, középkorú arcok civilben, civil motorokkal, melyek skálája a Burgman 400-tól a BMW R1200 GS-ig terjedt. A bevezetőben elmondták, hogy a bajorországi motoros rendőrség által kidolgozott és a magyar testület által átvett metodika szerint fogunk tanulni, eszerint képzik, illetve képzik tovább évente a magyar motoros rendőröket is.
Mindkét napon csak alacsony sebességgel, bójákkal kitűzött pályákon fogunk egyre nehezedő gyakorlatokat végezni. Minden feladatot előzőleg részletesen elmagyaráznak és bemutatnak, és a gyakorlás során mindenkinél egyénileg javítják a hibákat.
Előbb azonban bemelegítés következik, csak menjünk sorban az instruktor után, és próbáljuk megcsinálni, amit ő csinál. Ha esetleg azt látnánk, hogy a bal fülével húzza a gázt, azt nem muszáj utánozni – közölte viccesen az oktató. Illetve csak mi hittük, hogy viccel, és ebből másnap támadt némi galiba…. De szombat reggel még baj nélkül ment a bemelegítés, előbb ülve, csak jobb kézzel kormányozva, majd a lábtartón állva, később az ülésen térdelve, majd mindkét lábbal balra átülve, aztán jobb lábbal a bal lábtartón állva mentünk az oktató után egy tágas ellipszisen.
Egész jól ment, ahogy az utána következő gyakorlatok is; egyre szűkebb körök és félkörök egyre gyakoribb irányváltásokkal tarkítva, először csak gázzal, aztán már olyan szűken, ami csak úgy jön össze, ha stabil gáz mellett a hátsó fékkel ”leültetjük” a motort. Közben megmutatták, mit kell tenni, ha netalántán eldobnánk a gépet. Hamar rájöttünk, hogy ez nem csak afféle elvont elméleti eshetőség, ahogy nehezedtek a gyakorlatok, a társaság többségének bizony ki kellett próbálnia, hogy tudja az iránymutatás szerint, egyenes derékkal, lumbágó beszerzése nélkül felállítani a motorját. Hozzáteszem, az összes instruktor gépe komoly bukókerettel volt felszerelve, ellentétben a mieinkkel.
Én még nem is szentségeltem annyira, mikor másodjára ejtettem el ütött-kopott V-Strom-omat, de nem volt jó nézni, mikor egy új R1150, majd egy R1200 GS is korcsolyázott a magnézium hengerfején támaszkodva az aszfalton! Azok a srácok bizony a javítás költségét, vagy a motorjuk értékcsökkenését is hozzáadhatják a tanfolyam árához…
Körök, nyolcasok és szlalom, egyre szűkebben, egyre fokozódó tempóban, mindig ügyelve, hogy a helyes irány felé forduljunk, mert a motor óhatatlanul oda megy, ahová nézünk! Ezt sulykolták belénk folyamatosan, a tekintet irányának helyes megválasztását, és áthelyezését a megfelelő pillanatban a következő feladatra.
Délután hullafáradtan, de vidáman mentem haza, úgy érezem, fog ez menni; voltak nálam ügyesebbek, de jóval bénábbak is. Másnap újra bemelegítéssel kezdtünk, de ezúttal az instruktor tovább nehezített: immár keresztbe nyúlva, csak bal kézzel vezetett, a legkülönbözőbb testhelyzetekben. Na ez volt az, amit nem tudtam, nem mertem utána csinálni. Én bizony bal kézzel egy vajas kenyeret se tudok megkenni, nemhogy gázkart kezelni, de volt, aki megpróbálta. Például a gyönyörű Triumph-fal előző nap mintaszerűen manőverező fiú. Bizony nem kellett volna, megrántotta a gázt, a motor kiszaladt alóla, ő pedig egy fél hátra szaltóval fejjel érkezett az aszfaltra, és ott is maradt, mozdulatlanul.
Lett nagy ribillió, stabil oldalfekvés, mentők riasztása. Szerencsére a srác 2-3 percen belül magához tért, a jó kis X-lite bukója betört, de a feje nem! Elvitte a mentő, de délután a saját lábán jött vissza az összevissza horzsolt motorjáért, kutya baja se volt!
Folytattuk a tanfolyamot, egyre bonyolultabb vonalvezetésű pályákon, olyan szűk, tört fordulókkal, amilyenekkel korábban sosem mertem volna próbálkozni.
El is bíztam magam egy kicsit, ami azonnal megbosszulta magát; elütöttem az egyik bóját, ami felpördülve beszorult a gumi és a váz közé. A kerék persze blokkolt, én meg repültem, de olyan bénán, hogy a motor a lábamon landolt. A protektoros csizmát mindig úri huncutságnak tartottam, túrabakancsban vagy sportcipőben motoroztam. Mivel ezeket a sorokat törött bokával, begipszelve írom, belátom, hogy ez enyhén szólva oktondiság volt.
Tanulság tehát bőven akad. Először is nem biztos, hogy az olcsó tanfolyam tényleg olcsó, ha a saját, féltve óvott motorodat kell használnod és esetleg lezúznod!
Másodszor, nem szabad sajnálni a pénzt profi cuccra, jó minőségű sisakra, és főleg bukókeretre! Előbb-utóbb megtérül, mint ahogy hasznos volt a tanfolyam is, azzal együtt, hogy szerintem erőltetett a képzés irama, nem lehet két nap alatt mindazt megtanítani, amit a motoros rendőrök hetekig gyakorolnak a vizsgák előtt. Van úgy, hogy a kevesebb több és főleg olcsóbb, ha törött motorokban és törött csontokban számolunk.
Kedves Márton!
Jól motorozni valóban nem egyszerű és sajnos kevesen gondolkodnak így, mint ön. Sokan szégyellik beismerni, hogy nem kanyarodnak Valentino Rossiként és senki nem vallja be, hogy nem kontrollálja úgy a csúszó gumit, mint Cyril Despres.
Sajnos a jogosítványszerzéshez kötelező motoros oktatás színvonala csapnivaló. A modern technikához kevés oktató ért, aki mégis, az félti a milliós tanulómotort a tapasztalatlan kezdőktől. Fejlődni pedig csak gyakorlással és a határok keresésével lehet, erre a legmegfelelőbb helyszín a vezetéstechnikai tréning.
Zárt pályán, biztonságos sebesség mellett is történhetnek balesetek. Görbül a kormány, reped a tükör vagy éppen törik a láb – ebből is csak tanulunk, másodjára sokkal kisebb az esélye annak, hogy ismét belefutunk ugyanabba a hibába.
Azoknak, kik képeznék magukat, több tréninget is ajánlhatunk: Magyarországon a Wenson, a Hungaroring Motorsport Iskola és a Safety Hungary is tart képzéseket. A motort biztosító Safety Hungarynál az ár 45 ezer forint, a HMI kezdőknek szóló tanfolyama 66, a haladó 78 és a legmagasabb szintű 96 ezerbe kerül. Saját motorral mindegyik szint olcsóbb: 42, 54 és 66 ezerbe fájnak. A Wenson fél napos tréningje 20 ezer forint.
A Totalbike szerkesztősége nevében jobbulást kívánunk:
Zirig Árpád






Kommentek
2009.09.16 15:39:40gyatesz
A 3 oktató egyike tartott ötünknek tréninget.
2009.09.16 16:19:44hornoti
Voltam a Motoros Akadémián, a Safety-n ( 2x )és a Fiedor Feri féle Motorshow1 Street tréningen is.
Mindegyik jó a maga nemében. A Fiedor Feri féle kicsit közelebb van a valósághoz, az alapokat ehhez az oktatáshoz a Safety-n szereztem meg. A fenti hozzászólásokból gyönyörűen le lehet szűrni, hogy ki volt már és ki nem volt még vezetéstechnikai tréningen. Leginkább az arcok nagyságából :) ( nem sértődni ! ). Aki már túl van rajta, annak kisebb az említett testrésze :)
Mindenki menjen ilyen tréningre ! Sőt a jogsit is ehhez a szinthez kötném.
2009.09.16 17:06:16UIG559
Volt ezeknek erre egyáltalán valamilyen jogosítványuk?
Szerintem épp eszű oktató nem csináltat ilyen gyakorlatokat kezdő vagy koca motorosokkal.
2009.09.16 18:29:54dragbiker
@nitrobi:
az első még megy is(pihent már le fűbe...:),de az utóbbit inkább nem próbálom ki,a 240kilónak nem örülne a sztender,tuti szembenézne a váltókarral:)
2009.09.16 19:49:52szálka
az aki nem volt még ilyen tréningen honnan a túróból veszi, hogy ott mi van? eldobom az agyam. az, hogy miért kell olyan dolgokat megcsinálni amit egyébként sose fogsz annak is meg van a nyomós oka de tessék elmenni vmelyik oktatásra és egyből ki fog derülni. én pl a http://www.movemotors.hu/ oktatásán voltam és nagyon profi az egész. életszerű és hasznos. és nem jöttem zavarba amikor az ülésen térdelve lehetett menni mert meg volt a dolog miértje.
és én is jobbnak tartom a saját motoromon megtanulni azt amit kell, mint egy másikon mert pl amit egy kimondott kezdő/tanuló motoron (pl cb500) simán megcsinálsz azt egy sportmotorral sose fogod és ezt tapasztalatból mondom. és a movemotors pont ettől tetszett nekem, hogy gyakorlatilag kis csoportban de teljesen személyre szabva ment a dolog a tanuló igényeit/hiányosságait/képességeit szem előtt tartva. szerintem ez is fontos.
2009.09.16 20:43:06JL
Szvsz a cikk, és a levél címe is elég Blikk-stílusú, nem kicsit hatásvadász:-((
Bizony, a motorozás veszélyes üzem, különösen megfelelő védőfelszerelés nélkül. Elnézve a magyar motorosokat (tisztelet a kivételnek - de ma még kevés tiszteletet kell adni...) legtöbbjük ívben szarik erre. Mint a meglehetősen modoros stílusban előadó T. levélíró, aki - deres halánték ide, saját vállalkozás, és három gyerek oda - motorra a túrabakancsot/sportcipőt favorizálta...és gipszre cserélte...Mer' a motoroscsizma úri huncutság... csizmában jó eséllyel megúszta volna egy zakózással, oszt jónapot.
Sokat lehetne még rugózni a témán, de szvsz gyatesznál a pont: "...nagyon fontos, hogy egy biztonságos helyen ismerje meg az ember önmaga és motorja harárait. Ha biztosítanák a motort a tréningre, akkor értelmét vesztené a dolog..." Olyan ez, mint a céges autó-saját autó dolog: a cégesnek még a galamblelkűbbek is kinyomják a szemét, bezzeg a saját szekeret csak szelíden, szépen...
Jobb a sajáttal nyomulni a tréningeken, hiszen azzal kell összenőni, annak kell kiismerni minden rezdülését - azt használod a hétköznapi közlekedés során is, nem?
2009.09.16 20:55:29fatalexception
szasztok
a Hondás tréning 1es szintjét én is teljesítettem. Szerintem is értelmes dolog az ő, erre felkészített motorjaikon csinálni. Azon a tréningen meg sem engedték, hogy saját motorral a pályára hajtsunk! Szóval egy kicsit más a filozófia.
Más dolog, h sajnos nekem nem sikerült eléggé leülepítni és alkalmazni az ott tanultakat. Sajnos azóta már volt perec :-(
Ettől még nem sz@r a tréning, peches vagyok vagy tehetségtelen...
2009.09.16 21:52:40MIKEE
Szerintem hasznosak a vez.tech. tréningek én (is) kipróbáltam már és van/volt eredménye.
DE és ami fontos, hogy a cikkben leírt feladatok közül a motoros akrobatikában lenne szerepe ilyen baromságoknak nem a hétköznapi vagy akár a pálya használatban!
Erre azt mondom, hogy ha valaki bukni akar motorral annak adok ingyen tanácsot ne fizessen 50eft-ot.
Nem értem,, átteni a lábakat? kezeket? menet közben? - Ez valami vicc? (Kemping kerékpárral elesik az ember nemhogy egy nagymotorral) Aki ezt bevállalja hát ne csodálkozzon az eredményen...
2009.09.16 21:53:25MIKEE
Szerintem hasznosak a vez.tech. tréningek én (is) kipróbáltam már és van/volt eredménye.
DE és ami fontos, hogy a cikkben leírt feladatok közül a motoros akrobatikában lenne szerepe ilyen baromságoknak nem a hétköznapi vagy akár a pálya használatban!
Erre azt mondom, hogy ha valaki bukni akar motorral annak adok ingyen tanácsot ne fizessen 50eft-ot.
Nem értem,, átteni a lábakat? kezeket? menet közben? - Ez valami vicc? (Kemping kerékpárral elesik az ember nemhogy egy nagymotorral) Aki ezt bevállalja hát ne csodálkozzon az eredményen...
2009.09.16 21:57:51Kockanadrág
Szia!
Nem olvastam végig az összes kommentet, de megállapítom, nem értem az embereket.
Én múlt héten voltam kint a srácoknál a képzésen, szintén saját motorral. (Nem is mentem volna mással, hisz közúton is azt használom és nem kapok rá kölcsön motort.) Ha valaki félti a motorját, az felbukókeretezteti, gombáztatja, stb. A motoros arra készül, hogy úgyis elesik. (
Ezért hord védőfelszerelést is.) Ajánlok egy művet: Motorozás mesterfokon, belőle egy idézet (Nem szó szerint): Lehet bármilyen jó motorunk, bármilyen jó védőfelszerelésünk, a motorozásban benne van a csonttörés lehetősége. Aki ezt nem tudja vállalni, inkább ne szálljon motorra.
Igen, van a tréningen jobbra, balra ülés, balkezes motorozás és még egy csomó minden. Arról szól, hogy megismerd a motorodat, magadat és a fizikát. És lehet bal kézzel húzni azt a gázt és amennyiben a tudásodnak megfelelő motort választasz, akkor az nem fog kiugrani alólad.
Fura módon a mi tréningünkön senki nem sérült meg, bár motordobás volt. Használati tárgy, ha sajnálod ne vidd utcára és ne vidd tréningre, vagy tényleg csak túrázgass vele kihalt hegyi szerpentineken, ahol kívánom, hogy egy darab olajfolt vagy kátyú se kerüljön eléd, mert max a szerencséd fog megvédeni nem a tudásod.
Bocs a kiakadásért, de a tanfolyam szerintem hasznos volt a sérülés meg a motorozás velejárója.
2009.09.16 22:22:37Jeff
Nem értem, hogy egy ilyen tréningen miért kell ülésen térdelve, kormányt keresztbe fogva stb. motorozni. Ezeket a mutatványokat értelmes ember közúton nem adja elő. Én úgy gondolnám, hogy elsősorban a biztonságosabb közúti motorozáshoz szükséges alapokat kellene megtanítani, mint pl. vészfékezés, felbukkanó akadály kikerülése, stb. Nekem legalábbis kezdő motoros koromban ezekkel voltak gondjaim. Ez nem fikázás volt, komolyan érdekel.
2009.09.16 22:56:52Oldklu
Ott voltam és láttam a Trimphos gyereket! Kissebb motor kellett volna alá!
Erről az jut eszembe, amikor a Hringen a saját szememmel láttam a következőt:
Faszi vadi új MV Aguszta, piros Alpinstar ruha, csizma, Verseny Shoi bukó!
Dicsekszik, hogy első motorja, és különben is minek vegyen "szarabbat"!!! Majd suskus egy enyhén leharcolt ruhás motorossal. Látom, hogy szuper ruciról a térdkoptató a kopott ruhásra vándorol bérkoptatásra!!! Egy 20 perces futam után visszaérkezik a térdkoptató és,- mostmár, mint trófea,- visszakerül a piros ruhás térdére! Mindez 10.000,. Ft-ért.
Na, akik nnincsennek tisztába, hogy az egyensúly gyakorlatok és a giroszkóp hatás megismeréséhez milyen rávezető gyakorlatokra van szükség, azok mind ilyen díszmotorosok! A Triumphos megrántotta a gázkart, és a nem nekivaló "vadállat" elszakította a láncát! Egy kis Suzuki GS 500 kezdőmotornak nem lett volna jobb?? Na, a "tornacipősről" inkább ne is beszéljünk!
Hát az én szemembe nem egy hős! :-((
Nehéz gyakorlatoknál el kell tudnunk dönteni, hogy képesek vagyunk-e rá, vagy nem!
Az a bizonyos kiskör, amit először kívülről, majd belülröl kell körbemenni, na, az nem ment először. Féltem! Az OKTATÓ leállítatta a motort és símán kézzel körültólt, bizonyitva, hogy a motorkerékpár 0,2 Le teljesítménnyel mozgatva sem dől fel abban a k. szűk körben!!! Vert a víz, de meg lehetett csinálni. Utánna már ment 2200-es fordulattal és hátsó fékkel "leültetve", középső kék bólyát nézve elszédülésig!
Végső mottó:
Kétféle motoros létezik:
az egyik más esett, a másik esni fog!
A vas miértünk van, nem kiállítási tárgy!
2009.09.16 23:03:59HAWOCK
"Látom, hogy szuper ruciról a térdkoptató a kopott ruhásra vándorol bérkoptatásra!"
A lúzer. A rutinosak már alapból így veszik meg :)
2009.09.17 01:07:57JawasZoli
Kerookanak,
ilyen elmenyem nekem is van de Verhovinaval. Mint a reklamban:
Fater elcsort Verhovinaja: 1 uveg Vodka.
Havertol kunyeralt benzin: egy kor a Verhovinaval
Nem lefulladni, es hazaerni: MEGFIZETHETETLEN!!
2009.09.17 06:49:41Csak a yamaha
Minden bántás nélkül!Csaktudom mérlegelni hogy valamit megtudok e csinálni vagy nem?!Csak tudom a motorom és saját korlátaimat!!
2009.09.17 07:03:14heavy rider
Oldklu: Ha ott voltál, láthattad, hogy a Triumph-os srác minden volt, csak nem kezdő!!! Tökéletesen meg tudott csinálni elsőre minden gyakorlatot az első napon! A motorján jól le volt kopva a gumi, és nem csak középen, és a nem gondolnám, hogy az ő ruháját valaki más koptatta el!!!Miért kéne GS 500-al járnia, az utcán nem bal kézzel kell vezetni! Inkább precízen meg kellene határozni az elvégzendő gyakorlatot már a bemelegítés során is, nem csak azt mondani, hogy ha úgy érzed, nem fog menni, akkor nem kell megcsinálni! Senki nem tudja, fog-e menni, amíg meg nem próbálta!
Csak a yamaha: Ha te ekkora császár vagy, akkor neked neked oktatni kell menni egy ilyen tanfolyamra! Honnan ismernéd a korlátaidat, amíg ki nem próbáltad?
2009.09.17 07:34:00Csak a yamaha
Nemvagyok császár...Csak eltudom dönteni felnöt fejjel amit látok megbirom/merem-e csinálni,és ha zakozom elfogadom aztis;-)
2009.09.17 08:19:59heavy rider
Csak a yamaha: Akkor a büdös életben nem fogsz fejlődni, továbblépni, ha nem kockáztatsz, hogy vagy sikerül, vagy nem! A zakót meg persze hogy el kell fogadni, benne van a pakliban! Szó sincs róla hogy mást hibáztatnék, csak azt mondom, hogy instrukciók nélkül, előzetes magyarázat, oktatás nélkül rögtön bemelegítésként nem biztos, hogy ilyen gyakorlatot kell csináltatni!
2009.09.17 08:20:39nitrobi
Mivel ugye ide saját mocival mentél azért lehet könnyebb nekezebb is: cruiser vs robogó. Vannak gyakorlatok amiket a fizikából adódóan nehezebb egy cruiserrel megcsinálni mint egy könnyű robival vagy szupermotyóval.
Aki nem akar saját saját motorral menni az Honda aki sajáttal akar menni az menjen a többihez.
Ha van ilyen télen is amíg szárazság van elmegyek a Hondához egy ilyen kurzusra, engem nem zavar, hogy nem a saját motorom. Elvileg mindenféle motorral kellene tudnunk menni nem? Ha már jogsink van rá :)
2009.09.17 08:32:34edus4
Helló...
ámulva olvasgattam a történetet...megmondom őszintén,szerintem közútra nem ezek a manőverek kellenek, amiket itt csináltatok...Most voltam egy bizonyos vezetéstechnikai oktatáson(SH)Bevallom ,szerintem voltunk jó páran akik bénáztunk,de ha van melletted egy olyan szakképzett oktató,mint aki mellettünk volt,ez nem történt volna meg.
2009.09.17 08:56:26Oldklu
Úgy általában:
A rendőrtisztek, akik oktattak, jól csinálták. A bemelegítés közbeni feladat egy hosszab szakaszon úgy menni, bal kázzel átfogni a gázmarkolatra, egyenletes gázadással, egyenletes sebességgel haladni, majd a pálya végén nagy íven visszafordulni, a karod hosszának változásást a kanyarban óvatosan, kis csuklómozdulattal korrigálva a kanyarban is EGYENLETES gázadagolással kontrolálni! Ez bemelegítés volt és nem bólyák között cik-cakkban haladva kellett ezt csinálni! Azt a LAJOS a Yamaha FJR-rel, pedik Ő is csak egy lelkes motoros és nem zsernyák, bemutatta. DE: Senkitól nem várták el, ha nem ment, ki lehetett robogni a pályáról, mert sík terület volt mindenfelé. Lévén, hogy reptér, így aztán volt hely bőven. A gyakorlatozás helye is egy 2 km hosszú és jó széles guruló út!
A TRIUMPHos srác pályán tudott motorozni, de ez teljesen más, itt egésszen mást és máshogyan kell csinálni. Ezekkel a mozgásokkal a szük helyen, kínos helyzetekben való probláma megoldást gyakoroltuk. Motorkezelés, ha rád húzzák a kormányt, ha bezéródik a sor előtted, de egy szűk lyuk nyilik, ahol átbillenteted a vasat a másik két autósor közötti sávra, vagy netán egy kanyarba bemész, ahol szemben, közel a záróvonalhoz érkezik egy busz, vagy kamion! Ott sem lóghatsz át a sávjába. mert neked annyi! Hirtelen elkerülű manőverekhez, eltolásos technikával, szóval városi motorozáshoz kell ez! Ezekben a szitukban általában lassan haladva töröd össze a vasat, meg magadat! Ott, akkor nem kérsz egy HONDÁT??? ;-))
2009.09.17 09:05:05nitrobi
2009.09.17 08:56:26Oldklu
Na így már világos, ez hiányzott nekem, hogy valaki így leírja, hogy mit miért.
2009.09.17 09:21:03misi107
CBHonda!Bal kéz a gázon,jobbal meg elő a Para...(már amelyiknek van...a rendőrség pénzzel való tömése közben még nem jutottak el odáig,hogy normális kézi lőfegyvert kapjanak...a trafi jobb befektetés...)
2009.09.17 09:30:15Oldklu
Az Általam leírtakban a Lajos egy cca.: 100 kg-os, magas, erőssebb testaélatú 50-es pasi, aki EGY éve motorozik és Tökölön tanult!
Most úgy terelgeti a Yamaha FJR-t ,-(250 kg ??? Nem tudom pontosan.),- mintha a kedves mamájából is azzal jött volna ki! Élmény nézni a pasit, hogy mit tud!!! Neki aztán mindegy. hogy mit csinál a vassal, mert a forgalomban is, meg PÁLYÁN is ÁSZ!!!
Na ne! Nem ŐSTEHETSÉG? csak MOTOROS!
Rendszeresen jár Kakucsozni, meg Hringezni is.
2009.09.17 09:30:45Submarine
Csak csatlakozni tudok a Safety tréningesekhez! Én is voltam egy tréningen, és tuti fogom is folytatni! Megéri komáim! Egyszer mented meg a motorod a bukástól, már bejött az ára! És persze nem az első szinten tanítják a gokartpályán motorozást akrobatika trükkökkel. És ott hiába borul a motor, mégsem sérül se a motor, sem az ember, mert olyan brutál bukócsővel vannak felszerelve, és tuti állapotban van minden motorjuk. Arról nem is beszélve, hogy az ár olcsóbb is. A feladatokat meg sosem kell egyre nagyobb sebességgel csinálni, a technika a fontos, és folyamatos a visszacsatolásuk a hibáinról. Én csak áradozni tudok róluk!
2009.09.17 09:54:08kerokaa
JawasZolinak,
Én csak szemléltetni szerettem volna, hogy az életben is előfordul, hogy bólyákat kerülgetsz (kátyukat) mindkétt lábaddal az egyik oldalon, majd fél lábbal egyensúlyozol a lábtartón, és végül mégis felülsz rá. Azért szeretnék majd eljutni egy motoros tréningre is. De csak akkor látom értelmét, ha a saját határaimat probálgathatom, és nem a motoromét. Mert most egyelőre az eléggé korlátozó tényező. (Fékek hatákonysága, gumik vastagsága, stb.)
2009.09.17 10:51:41Assassin76
Ilyen tanfolyamra nem szabad menni, ahol saját motorral kell menni. Pláne, hogy sokaknak nincs bukókeretük a motoron. Bal kézzel húzni a gázt? Mi az atyaúristennek? Mikor fogsz az utcán olyan szituációba kerülni, hogy ezt kell tenned?
Safety Hungary: Olcsóbb, adnak motort, hasznos dolgokat oktatnak (a tanfolyam utáni héten az élet igazolta az ott tanultakat, így elkerültem egy balesetet).
Volt ott is esés, de az ott adott motorokon hatalmas bukókeret van, sem embernek, sem motornak nem esett baja. És az is két teljes napig tart.
Nagyon élveztem, és biztos, hogy a következő szintre is menni fogok.
2009.09.17 11:28:37tamas74
Milyen vicces lenne olyan rendőrt látni aki huzza bal kézzel a gázt, fejen áll a motoron, térdel rajta, és közben a kék fény bekapcsolva..... :-))))
2009.09.17 12:07:18hornoti
úgy látom sokan el sem olvasták a kommenteket ( pl. Oldkluét ). A bal kezes gázkezelésre azért van szükség mert megtanít, hogy csak gázzal irányítsd a motort, csak a testeddel egyensúlyozz, ne kapaszkodj görcsösen a kormányba, úgy menj egyenesen és kanyarban, hogy a kormányt minimálisan mozgatod és egyensúlyozól. Senki sem mondta, hogy a Hungárián bal kézzel kell kormányozni. Ez egy gyakorlat, ami megtanít sokmindenre ( nem arra, hogy bal kézzel kormányozz ! ).
Térdelés vagy mindkét láb az egyik oldalon : szintén a gázkezelésre tanít. Nem tudsz váltani vagy nem tudod használni a hátsó féket. Az egyensúlyozásról már nem is beszélve. Stb.
Akik nem értik miért van szükség ilyen gyakorlatokra, azok nézzék meg a motorshow1.hu-n az oktatásról készült videókat. Abban az instruktor érthetően elmagyarázza az okokat.
Saját motor/ nem saját motor : tévedés, hogy ha van jogsink, minden motorral kell tudni biztonságosan közlekedni. Azt meg kell tanulni. Azért speed gép, enduro és cruiser között van különbség. Kétszer voltam a Safety-n. Tök jól belém verték az alapokat. Viszont ami már jól ment a CBF 500-zal, az nem úgy működött DL-lel.
A motoshow1 tréningjén viszont éppen ezt a különbséget tanultuk meg. A Safety nélkül pedig valószinűleg kategóriákkal bénább lettem volna a Motorshow1 oktatáson. Úgyhogy kár szembeállítani a kettőt, nem erről szól a két stílus. Főleg úgy nem szabad különbséget tenni, hogy valaki csak az egyiken volt.
2009.09.17 13:10:10GERI87
"Azok a srácok bizony a javítás költségét, vagy a motorjuk értékcsökkenését is hozzáadhatják a tanfolyam árához…"
ja hogy nem adnak motort?
hát akkor már nem is jó!
kinek van kedve összebaszni a saját motorját....
inkább fizetek többet ha van motorjuk bukókerettel minthogy a sajátnak a javitásával bibelődjek.
2009.09.17 13:13:21GERI87
"immár keresztbe nyúlva, csak bal kézzel vezetett,!
és ezt hol hasznosítja az ember a való életbe!?
szerintem ez hülyeség.
semmire nem jo
alacsony sebességgel szük kört lábletétel nélkül se csinál soha senki!
mert minek?
2009.09.17 13:15:14GERI87
Tanulság tehát bőven akad. Először is nem biztos, hogy az olcsó tanfolyam tényleg olcsó, ha a saját, féltve óvott motorodat kell használnod és esetleg lezúznod!"
erről van szó.
alapból ilyenre nem mennék!
2009.09.17 14:25:31indapasssucks
egyet tudok mondani: ugorj a kútba.
:)
oda van írva, hogy SAJÁT MOTOR. Elmondták (gondolom) hogy SAJÁT FELELŐSSÉGRE.
10 kw-nál erősebb gépek üzemeltetése csak védőfelszerelésben.
Baszki, ha kapsz egy 72kw-os esztergát, nem kezded el nyomkodni csak azért, mert az oktató faszán megcsinálja rajta a miniatűr rézkarcot. Tiszteled és óvatos vagy.
Az eszterga és a moci között a különbség: a karosszéria :))
2009.09.17 14:28:05indapasssucks
"Menjenek a búsba az ilyenek, legombolnak az emberről jó sok pénzt, és még gyakorló motort sem adnak."
Remol, látom maximálisan tájékozatlan vagy.
Ha nem saját motorral akarsz menni, akkor a tanfolyam 120k-nál kezdődik, és leraksz fél milla kauciót. Van olyan is. Ha úgy mész el egy tanfolyamra, hogy azt sem tudod mi lesz ott, akkor ez a te döntésed, és az eszedtől függ, hgoy belátod-e, hogy fel voltál-e készülve arra, ami jön.
Emberi agy: az élethez 99%-ban nem szükséges. De jól jön, ha van.
2009.09.17 17:02:25Ulrich13
Nem szükségesek ilyen hajtós tréningek. Olvassátok el a Motorozás Mesterfokon című kiadványt pár ezerért vagy könyvtárban egyszer és menjetek gyakorolni ésszel közútra, 1-2 pályanapra. Aki tehetséges, annak ennyi elég, aki nem tehetséges, az ne motorozzon.
2009.09.17 18:15:18iroka
a tréningre mindenképpen szüksége van az embernek, ugyanúgy a megfelelő biztonságos öltözetre, és önismeretre, hogy mit merek és tudok is véghezvinni. a lovaglásnál is először nyereg nélkül illik felülni és minden egyensúly gyakorlatot kell végezni, hogy szokja az ember azt amin ül. ha nem saját motorral gyakorolsz akkor nem ismered meg a motorod és arra meg lusta az ember,hogy saját magának állítgassa a bójákat. Tisztelet a kivételnek. ha mondjuk cb 500 és később 1000-el gyakorolsz akkor hol van a te esetleges gsx 1400/gsx-r 1000 vt, golwing....stb. motorod, ami biztosan másképp viselkedik a lassú menetnél és kanyarodásnál is mint a tesztmotor.
aki a motorozás mesterfokont említi annak is igaza van, mert először fejben kell megtanulni motorozni és utána gyakorlatban, mert bár a motor nem ismeri a fizika könyvet, de teljesen úgy viselkedik amit a könyv leír
2009.09.17 19:37:17megkeseredett
Írtam hosszút, elveszett, újraírni nincs kedvem.
Röviden: Safetyben voltam, tetszett. Nemsaját motor bátrabbá tesz, nem a dőlés árát kalkulálgatva csinálod a gyakorlatokat, így általában sikerülnek is. :) Saját motorral nem kell mindent megcsinálni amit a tanfolyamon láttál, gyakran fizikai okokból nem is nagyon lehet. A lényeg, hogy amit tanultál, azt át tudd ültetni a motor paramétereinek és szokásaidnak megfelelően.
Persze jó a sajátmotoros oktatás is, ill. hasonló feladatok szintén oktató figyelme alatt saját motorral is elvégezve teljesebb, de alapnak szerintem jobb a "kölcsön".
Könyv szintén jó, de elmélet. Az kellene, hogy a KRESZ elméleti része legyen, míg egy ilyen a gyakorlati. Egyik sem helyettesíti a másikat. A könyvből nem derül ki ha eleve rosszul ülöd a vasat, a bólyák kerülgetésével meg nem tudsz sok alapvető íratlan közlekedési "szabályról" ill. rutinról amivel hosszabíthatod az életed, ugyanakkor a problémák kivédésében segít.
Kinek mi tetszik, de ezek a tanfolyamok szerintem mindenki számára javasoltak. A "régiek" számára is, én is 100+e km után mentem el.
Az áruk még kölcsönmotorral sem egetrengető (45e 2 napra - egy komolyabb csizmát, bukót sem kapsz ennyiért). Akinek meg az tetszik jobban, menjen eleve sajáttal.
2009.09.17 19:38:13CseGa
Kedves Márton!
Hol is kezdjem a dolgot... Előszöris ott, hogy hozzájárultak-e a fénykép tulajonosai ahhoz, h kirakd a náluk készült képet?! Másodszor nekem is volt szerencsém a képzéshez, nem is 1x, de én teljes mértékben meg vagyok vele elégedve! Az Instruktorok direkt kihangsúlyozták, mindenki annyit vállaljon be amennyit képsenek érez a motorjával! Nekem sem megy a bal kéz, nem is próbálkozom vele... Ennyire egyszerű a történet! Attól, hogy az Instruktoroknak mi számít bemelegítésnek?! Ők ilyen képzést kapnak/kaptak, amit nekünk próbálnak átadni! De itt ismételten hangsúlyoznám, h ezt a képzést rendőrmotorosok kapják! Attól, hogy Te nem tudsz minden egyes feladatot megcsinálni még nem azt jelenti, h béna vagy. A következő az ár... Igaz, hogy az 50000ft az 1 kicsikét húzós... ebben teljes mértékben egyet értek, de már ha jobban szétnézel talán még sem olyan húzós! Meg ha belegondolsz abba, hogy mennyi tapasztalatot szereztél. De én inkább úgy vagyok vele, itt essek el mint egy teherautó előtt a közúton, meg az életem többet ér sz*ros 50000ftnál! Fura, hogy saját motorral kell menni?! Az ágyban is más nővel gyakorolsz mielőtt élesben menne a dolog? Most az miért lenne jó, ha odaadnának neked egy 250 kilós gyakorlómotort, mint ami mondjuk a kresz vizsgánál szokás és azt mondanák, hogy ezzel menjél? Lehet utána elgondolkoznál, hogy mégis jobb lenne a a saját motor. Többet ehhez nem is igazán tudok hozzáfűzni, mert az ilyen beírások azt sem érdemlik meg, hogy hozzászólást kapjanak... de ahogy elnéztelek motorozás közben, én már tudom miért estél el... Mert ránéztél a bójára és el is ütötted.. Mert ugye tudni illik... "Ahova nézel oda mész"
Üdv: G
2009.09.17 19:55:10megkeseredett
CseGa: A posztolót legkevésbé sem kívánom védeni, majd ő megteszi, ha úgy érzi szükséges, de ennél a gyakorlatnál az én fejem is ebben az irányban volt - ennyire tudtam elfordítani, igaz nem a bólyát, hanem a mögötte lévő útszakaszt figyeltem. Szerintem erre a képre nézve kijelenteni, hogy a bóját nézi elég bátor, vagy neked van egy jobb verziód belőle? :)
2009.09.17 20:05:08CseGa
Tudod az a baj, hogy sok ember ilyen kommentek miatt hagyja ki azokat a dolgokat amire "szüksége" van! Most itt nem a tréninget akarom fényezni, de amit megtanultam és amit tudok alkalmazni azt Nekik köszönhetem! Visszatérve a feladatra... Hát én ilyenkor keresek valmi pontot és azt nézem... Azért nem kell kitekeredni, h végig az úton tartsd a szemed! De a bólyára nem szabad ránézni! Ha ránézel azonnal elrontod!
2009.09.17 20:08:26CseGa
Jah és a srác aki írta a szöveget, nem Ő van a képen! Ő 1 V-Strommal volt... De gondolom ezt tudjátok...
2009.09.17 20:55:52Csak a yamaha
Ez azért jó cikk mert most pár ember elgondolkodik rajta, hogy kárvolt ludért jogsit venni;-))
2009.09.18 01:14:04JawasZoli
Kerooka-nak:
semmi kritika nem volt a kommentemben, bocs, ha felreertetted. Ugyan arrol beszelunk, es egyetertunk. amugy bal kezzel huzni a gazt szerintem semmi ertelme. ez kb olyan, hogy lehet, de minek?
udv
2009.09.18 07:21:29heavy rider
1. A felhasznált képek fent vannak a neten, nyilvánosan hozzáférhető helyen! Ennek ellenére direkt olyan képeket választottam, ahol sem a motoros arca, sem a rendszám nem látszik, tehát ezt a témát kipipálhatjuk.
2. Egy ilyen tanfolyam NEM arról szól, hogy NE csináljuk azt, amit az instruktor! Pont az ellenkezőjéről szól!
Az instruktoroknak úgy kell(lett volna) összeállítani a gyakorlatokat és főleg a bemelegítést, hogy MINDEN GYAKORLAT amit csinálunk, a résztvevők számára legyen tanulságos és biztonságos. Nem indulhatnak ki a saját tudásszintjükből!
3. Ha a kiküldött marketing anyagban, vagy legkésőbb a jelentkezésre visszaküldött tájékoztatóban leírják pl: " Az eddig lezajlott tanfolyamok tapasztalatai alapján nagy valószínűséggel el fogod dobni párszor a motorodat, tehát a részvételt csak bukógombával, bukókerettel felszerelt motorral javasoljuk" vagy hasonlót, akkor azt mondom, ők a legkorrektebb társaság a világon! De akkor elvesztettek volna jópár résztvevőt, mert nem hiszem, hogy a bukásvédelem nélküli, 2-3 milkás BMW-jüket lezúzó srácok akkor is eljönnek...
4. Én is méltányosnak éreztem a saját motor/50ezres ár kombinációt, mindaddig, míg itt a kommentekből meg nem tudtam, hogy a SH tanfolyama ennél olcsóbb - KÖLCSÖN MOTORRAL!
Innentől kedve érzem érzem palimadárnak magam, és örülök, hogy a cikket elolvasó sok-sok motoros idejében tudott tájékozódni, milyen tréningekre lehet menni, mennyiért, és ott mire lehet számítani!
Üdv: F.M
2009.09.18 12:42:14Golb
Én végigolvastam az összes hozzászólást és sajnálattal tapasztalom, hogy "heavy" rider nem kellő önkritikával tette ezt.
Javaslom, hogy olvasd el azok hozzászólásait, akik tapasztalt tréningre járók, akik több képzésen részt vettek és tudják, hogy mit miért kell tenni egy tréningen.
Keresd a válaszokat a leírásokban, ahelyett hogy megkeseredve a sebeidet nyalogatva hibáztatsz mindenkit.
Vagy kesereghetsz empatikusan a tapasztalatlan motorosokkal, de akkor javaslom, hogy változtasd "light" rider-re a nick neved.
Nem gúnyolódni szeretnék,de ha tényleg heavy-nek gondolod magad, akkor a gyógyulást követően beruházol megfelelő védőruházatba, visszapattansz a motorra és folytatod a tanulást ott, ahol abbahagytad.
2009.09.18 14:06:06heavy rider
Kedves Golb,
Ha a cikket is elolvastad nem csak a kommenteket, fura hogy nem tűnt fel: nem hibáztatok senkit, csak magamat azért mert eltörtem a lábam! Az én sóherségem, hogy nem volt rajtam egy komoly csizma, azzal valószínűleg megúsztam volna. VISZONT igenis hibáztatom a tanfolyam szervezőit, mert:
1. Nem tájékoztatták előre a résztvevőket, hogy milyen nagy az esélye annak, hogy eldobjuk a motort
2. Az instruktorokat, mert nem mérték fel a kezdés előtt a résztvevők tudásszintjét, illetve erre vonatkozó információ nélkül már a bemelegítés során olyan nehézségű gyakorlatot csináltattak, ami balesethez vezetett.
Mindezt egyébként egyszer már leírtam Oldklu-nak és CseGa-nak, csak úgy tűnik, elkerülte a figyelmedet, ahogy nem tűnt fel annak a 15-20 kommentelőnek a véleménye sem, akik az SH tréningjén vettek részt, és egészen más tapasztalatokat szereztek...olcsóbban, kölcsön motorral!
Egyébként sebnyalgatás helyett már vettem protektoros csizmát, megcsináltattam a letört indexet és lábtartót a motoromon, és ott fogom folytatni a tanulást ahol abbahagytam, de nem a tököli reptéren!
Üdv F.M.
2009.09.18 14:17:08Hassan0926
@Heavy rider:
1: Ez neked nem triviális dolog? Motor vásárláskor tájékoztattak, hogy eldobhatod? Mikor reggel elindulsz ez már a pakliban van. Az meg még tetézi, hogy gyakorlatokat hajtasz végre. Csodálom, hogy ez nem fordult meg a fejedben.
2: Hogy mérjék fel a tudásszintedet? Csináltassanak veled gyakorlatokat, mint például ülésre térdelés, balkezes gáz, szűk körözés...? Esetleg még írathatnak tesztet...
2009.09.18 14:33:40CseGa
heavy rider!
Ezek a képek a zárt képalbumban jelentek meg, amik csak a résztvevők számára elérhetőek, ugyhogy ezeknél már engedélyt kellett volna kérni!
Visszatérve a képzéshez... A bal kézzel való gázhúzás az arra tanít meg, hogy ne kapaszkodj görcsösen a kormányba és ne kanyarodjunk ugy a motorral, mint egy biciklivel.
Ha ezeket a feladatoknál nem érzel magadban annyi képességet hogy megcsináld akkor sztem kétséges, hogy miért motorozol és miért van jogosítványod! Mert a bal kézzel a gáz húzás (megjegyezném, h ezt én sem tudom megcsinálni), meg a 2 láb lógatás 1 oldalon ezeken kívül mindent gond nélkül meg tud csinálni az átlag!
Már ugye említettem, hogy több képzésen volt szerencsém résdzt venni, de ez volt a 2. képzés ahol letették a vasat! Sajnos ez a pechesebb csapat volt és összejött a dolog! De ez a motorfektetés ugyanugy benne van a közúton is...
2009.09.18 14:34:11heavy rider
Hassan0926:
1. Nem, nekem nem triviális. 34ezer km-t motoroztam úgy, hogy egyszer sem dobtam el a motort, pedig egy darab hivatásos instruktor sem volt a közelben!
2. A motorozáshoz nem értek, de a lovagláshoz igen. Nekem elég 5 percig nézni lépésben és ügetésben egy lovast ahhoz, hogy megállapítsam, mennyire tud lovagolni, milyen lovat tegyek alá, és milyen szintű feladatot kérjek tőle. Szerintem egy motoros instruktor, ha két szűk kört kér tőled, meg tudja mondani, hogy motorozol. Csak erre sajnos sajnálták az időt.
2009.09.18 14:39:19CseGa
Akkor jobb lett volna ha azt mondja az Instruktor, hogy a DL nem való hozzád és gyere biciklivel? Nincs gond a feladatokkal... Ha nem tudod megcsinálni akkor azt a feladatot nem csinálod meg! De a feladatok közül szinte mindenki meg tudta csinálni a 95%-át! Motorozni 100000km-rt is lehet, nem fogsz megtanulni motorozni ha nincs érzéked hozzá! És ez nem célzás volt... Általánosságban beszélek....
2009.09.18 14:43:47Golb
Most már nagyon kíváncsi vagyok!
CseGa te ott voltál. Ugyan áruld már el, hogy milyen gyakorlat közben fektette le a vasat a srác?
Mekkora volt a sebesség?
2009.09.18 14:50:25heavy rider
Kedves CseGa,
Ezt mát kiveséztük, illetve leírtam, mit gondolok erről, és most nem magamról beszélek. Ha egy olyan felkészült motoros, mint amilyen a Triumph-os fiú volt, ekkorát taknyol már a bemelegítésnél, akkor ott valami gubanc van, nem gondolod???
Szerintem érdemes lenne a szervezőket megkérdezni, valószínű, hogy azóta már ők sem csinálják már a bemelegítés alatt a balkezes vezetést!
2009.09.18 15:04:45Frog
Kedves heavy rider,
Meddig akarsz még panaszkodni?
Nem volt rajtad csizma. Tanultál belőle, vettél egyet magadnak.
Nem tudtad, hogy a motorral el is lehet esni. Hm. Már tudod, hogy el lehet.
Nem vetted észre, hogy a sors mekkora esélyt adott neked, fel se fogtad, hogy mily olcsón kaptad a tanulságot?
Vajon mi történt volna a közúton 50 km/h-nál? Megmarad a lábfejed, vagy csak zacskóban kapod vissza?
Oké, kisírtad magad itt a vállunkon. Most morzsold el szépen az utolsó könnycseppeket is, de ne duzzogj tovább! Vállald szépen fel a saját felelősségedet!
2009.09.18 15:05:53Golb
Kedves rider,
kukkants már be a Honda Deauville Blog-ba és olvasd el a vezetéstechnikai tréning leírását. Ott is van bal kéz, kiülés...stb.
EZ A MOTOROS KÉPZÉS RÉSZE!
Ha tovább olvasod és megnézed a képeket is, akkor látni fogod, hogy ott is eldől a motor. Nem is akármilyen! Metálfényű oldaldobozokkal.
EZ IS A KÉPZÉS RÉSZE!
Ha ezeket el akarod kerülni akkor nem javaslom neked, hogy oktatáson vegyél részt.
Nem neked való.
A kölcsön bukócsöves motornál nem eshetsz akkorát szerinted, hogy bajod történjen?
Szomorú hírem van! Óriási esélyed van, azért mer az attól még motor és nem háromkerekű kis bicikli.
2009.09.18 15:11:36CseGa
Golb
Valamilyen körözési gyakorlat volt, azt nem tudom, hogy mi, mert távol voltam, de azt láttam, h döntött helyzetben ment rá a bólyára! A sebesség 15-20nál nem lehetett igazán több.
heavy rider
Ki számít felkészült motorosnak?! Az olyan ember annak számít aki nem tudja, h ő mire képes meg a motorja?! Nem lett volna ott semmi baj, h nem nyúl át bal kézzel a gázra... Vagyis itt nem is volt a gond.. hanem az, h amikor átnyúlt, meg is húzta... Túl sokat vállalt! Ennyi!
2009.09.18 15:17:32Golb
Heavy rider
Légy oly kedves és írd már le, hogy milyen gyakorlat volt?
2009.09.18 16:08:22heavy rider
Golb
A gyakorlat a "lóhere" volt, gyakorlatilag két egymást középen metsző nyolcast kellett motorozni, nagyon szűk íveken. A sebesség még 20 km/h sem volt.
2009.09.18 16:23:11heavy rider
Frog
Sírjon bárki vállán a f@szom! Azért írtam meg a történteket, hogy más is tanuljon a káromon, ne csak én! Ha veszed a fáradtságot és elolvasod az írásomat, vagy akár csak a végét, láthatod a tanulságokat: védőfelszerelés + tanfolyam !
Akár ez is, amin én voltam, de bukókerettel, vagy még inkább egy olyan ahol adnak motort, főleg ha ráadásul olcsóbb! Ennyit akartam tudatni a motoros társakkal és ez a kommentek számából ítélve sikerült is!
2009.09.18 16:47:12Frog
Kedves heavy rider,
Na, végre! Nem panaszkodsz, nem mutogatsz. A közlendőd tömören leírtad. Már az elején is elég lett volna ennyi. Ez így klassz.
Széles utat! :)
2009.09.18 17:18:18Golb
heavy rider
Akkor semmi gond. Ha több tréninget láttál volna, akkor tudnád, hogy ez a gyakorlat majdnem minden csapat programjában benne van. A vasak is eldőlnek, mert két kerekük van :) Ha több képzésen lennél túl és kicsit együtt élnél ezzel a dologgal, akkor tudnál róla, hogy ennél cifrább dolgok is előfordultak már. Tudod, a motorozás veszélyes szórakozás.
Az hogy nem tájékozódsz a te dolgod és nem a képzést nyújtóké. Most átnéztem a weben az összes képzőcéget, sehol nem írják, hogy a motor soha nem dől el.
Lásd, Honda Deauville Blog. Ott ez nem volt baj. Talpra, és megy minden tovább. Az, hogy nem volt cipőd, így jártál.
Nem azt a csapatot védem, akiről írtál, hanem a motoros társadalmat, beleértve a képzőket is.
Ha most elolvasom a Frognak írt válaszodat és tényleg csak annyit szerettél volna közölni velünk, hogy tanulságos az eseted a bakancsal, akkor nem ilyen megvilágításban kellett volna közölnöd az eseményeket.
A közlésedben elvész az üzenet!
Pedig a motorosoknak pont ezek és a hasonló üzenetek kellenének. Nem lenne annyi suhanc az utakon, pólóban, rövid gatyában meg tornacipőben, 600-as sportgépeken.
Még egyszer mondom, ne az árat nézd! A bukókeretről az én véleményem, hogy hamis biztonságérzetet ad. De mint láthatod ahányan vagyunk, annyi vélemény.
Én elnézést kérnék a nagy füstért attól a csapattól, vagy cserélném az írást, hogy csak az igazi tanulság maradjon meg a motorosoknak, személyes sértődöttség nélkül.
2009.09.18 18:28:27CseGa
Frappáns komment, ezzel teljes mértékben egyet értek...
2009.09.18 19:32:44MIKE 650
Olvasva a kommenteket (persze nem mindet)továbbra is az a véleményem, hogy a "motoros akrobatika" megtanítása nem az első vezetéstechnikai tréning feladata.HA már minden más marhára megy ilyeneket tanítsanak magasabb szinteken...
2009.09.18 19:56:53CseGa
MIKE 650
Milyen akrobatikára gondolsz? Szerintem az akrobatikához semmi köze. Pusztán egyensúly kérdése a dolog... Az emberek 90%-ának ez nem okoz gondot! Ott a maradék 10% akinek picit nehézkesen megy a dolog, de az meg ne vállalja be.. ennyi.
2009.09.18 20:38:39MIKE 650
CseGa
Arra gondoltam, hogy egyáltalán nem normális dolog közúti forgalomban a kormányt átfogni meg bal kézzel húzni a gázt, nem beszélve a lábáttételről satöbbi...Egyensúly ide vagy oda ez NEM az ELSŐ tréningre való bárki bármit mond.(Hangsúlyozom nem az ELSŐRE mert vannak ott jóval fontosabb dolgok is)
(Zárojelben jegyzem meg, hogy ilyesfajta gyakorlatra nem volt szükségem röpke 15 éves aktív motoros pályafutásom alatt nem is hiányzik.) Részt vettem én is hasonló tréningen sőt sok hasznos dolgot tanultam de szerencsére ilyen gyakorlatokkal nem molesztáltak.
(Azt + azért megnézném hogy a 90% hogyan teljesíti az ilyen abnormális a feladatot...)
2009.09.18 20:55:12CseGa
MIKE 650
Ebben igazad van, hogy tényleg nem tudsz mindent használni a közúti forgalomban. Itt nem is az a cél, hogy bal kézzel húzd a gázt miközben jobb lábbal állsz a bal láb tartón... Szerintem meg pont hogy szükség van az ilyen gyakorlatokra! Itt nagyban kiderül kinek mennyire van gondja a motorkezelésben ha még mást is kell csinálni. A többi motoros kollégát meg ne becsüld le, mert tényleg meg lehet csinálni ezeket a feladatokat és sikerült is megcsinálniuk. De a feladatok végrehajthatósága nagyban függ a motor adottságaitól is, de hidd el, meg lehet csináni...
2009.09.18 21:13:35MIKE 650
CseGa
Abban sztem egyetértünk,hogy minnél többet, extrémebbet tud a motoros annál jobban tudja kezelni a gépet.Ahogy említettem a véleményem az, hogy lehet ilyesfajta oktatás de ne az első szinten mert ott nem csoda hogy az lesz a helyzet mint a kollégánál.Nem becsülöm le a motorostársaimat kétségtelen hogy meg lehet csinálni azeket a gyakorlatokat de kell hozzá adottság ahogy Te is írtad (ember és gép na meg sok-sok gyakorlat)
2009.09.18 21:31:29CseGa
MIKE 650, neked milyen vas van alattad? 650 az dl650?
2009.09.18 21:35:50MIKE 650
Bandit GSF 650 N
2009.09.18 21:41:07CseGa
Említetted, h voltál régebben ilyesfajta képzésen! Saját motorral voltál?
2009.09.19 00:05:55ati79
Nem tudom mire jó vagy mikre tanit meg ez bal kezes gáz kezelés nekem még robogon se ment ez a lábtarton igy állok meg bal oldalt két lábbal ülve ezt igazábol közuton sose használnám én speciel,inkább tanitanának meg hirtelen vészfékezésre és nem pánik szerü elsöfékes arcon pörgésre meg ki egyenesitik sokan a mátrába a kanyarokat elfékezve ez a lassu bolya kerülgetés jó egyre nehezitve de hát proba szerencse mondjuk inkább itt raknám le a gépet 30al mint 120al kanyarba a ringen az már kicsit meg látszott a fzs1000ren...
2009.09.19 08:47:13pws
A Honda Safety-n én is voltam, és csak ajánlani tudom őket. Bármennyire is vigyáztak ránk /és igyekeztek/, kulcscsont-törés lett a vége az egyik srácnál. Ez sajna benne van a pakliban. Mondjuk eszembe sem jutott az oktatókat hibáztatni.
2009.09.19 10:17:41heavy rider
Pws
Ugyan mutasd már meg a cikkben hol hibáztatom az oktatókat a lábtörésemért!? Sehol. Kizárólag magamat okolhatom. Ez már nem teljesen igaz a Triumph-os fiú bukására, ill. a több motorban keletkezett sokezer Ft-os kárra.
2009.09.19 10:37:42Frog
heavy rider,
A többiek, majd reagálnak a saját nevükben. Gondolom, senkit nem kell védeni, itt mindenki nagyfiú.
Bár, ahogy itt végig olvastam az előző bejegyzéseket, van is közöttük olyan aki szintén résztvevő volt. Ők nem panaszkodtak.
Lépjünk már tovább!
Engem jobban érdekelne, hogy ki mit tanult meg egy-egy ilyen oktatáson.
Másként tekint-e a motorozásra?
Mi az amit már kint az életben is használt?
Mentette-e már meg a testi épségét, vagy akár az életét egy-egy technika? És melyik volt az a technika?
Szóval, én inkább tanulni szeretnék a többiektől.
2009.09.19 11:12:22Frog
zoles,
Azt írja emberünk a leközölt levélben, hogy volt orvos (mentő).
Ahogy olvastam a rutinos tréningezők hozzászólását, ezek egyensúly gyakorlatok. Arra tanítanak, hogy jobban érezd a motorodat. Ez nem a közútra kell.
Olyan, mint amikor az evezősök télen futni és kondizni járnak. Pedig a hajóban nem kell futni és muszklikat mutogatni, de szükség van az erőnlétre.
2009.09.19 11:13:33heavy rider
Frog
Ezzel csak az a bibi, hogy nem minden résztvevő TB olvasó, gondolom különben kommenteltek volna, pro- vagy kontra.
2009.09.19 11:17:42Frog
Akkor, pláne nem korrekt rájuk hivatkozni. Ha nincsenek jelen, akkor ne róluk írjunk. Társaságban sem illendő nem jelenlévőről diskurálni. Mert az csak pletyka.
Aki meg itt van, az meg leírta a saját véleményét.
2009.09.19 12:15:14Golb
heavy rider
Sajnos még mindig nem olvasol a sorok között.
pws bejegyzésében szerepel az igazság!
Ha te elmész bármelyik tréningre (bukókerettel vagy nélkül), és belekapsz a gázba, vagy megint felkapsz egy bóját annak perec lesz a vége. Hogy mekkora az szerencse kérdése.
Úgyhogy engedd már el a Triumph-os fiút.
Értsd már meg, hogy mindenhol lefektetik a motort!!
Azért mennek oda a motorosok, hogy ott fektessék le és ne a forgalomba. Fektesd le Bp.-n a Könyves Kálmánon. Az utánad jövő autó meg kilapít.
2009.09.19 12:24:00Frog
Hagyd Golb...
Lépjünk tovább! Ahogy már írtam, engem inkább a következő kérdések érdekelnek:
Ki mit tanult meg egy-egy ilyen oktatáson.
Másként tekint-e a motorozásra?
Mi az amit már kint az életben is használt?
Mentette-e már meg a testi épségét, vagy akár az életét egy-egy technika? És melyik volt az a technika?
Szóval, én inkább tanulni szeretnék a többiektől.
2009.09.19 13:29:50salvadordali
Na akkor most elmondom a tutit.
Nálunk az egész csapat, olyan 6-8 motoros kolléga, volt már ennél a társaságnál, jómagam 3 alkalommal is. 100% ban meg voltunk elégedve velük, a fizetendő végösszeget a tanfolyás végén mindenki szíves örömest fizette ki, úgy hogy nem találtuk drágának. 1,2 es bandikám van melyet a tanfolyások után játszi könnyedséggel dobálok a budapesti forgatagban, pont azért, mert arra okítanak ki, hogy alacsony sebességnél a veszélyhelyzeteket, hogy lehet kikerülni.
Ti sem gondolhatjátok komolyan, hogy egy rendőröket képző csapat gyenge tudást ad alád.
Az hogy valaki eldobja a motort, hát istenem, benne van a pakliban. Belehaltál?
Ez nem óvodás képző, hogy minden műmájernek fogják a kezét a pénzéért és majd körbe körbe mennek velük.
A motorra FEL KELL ÖLTÖZNI!
A másik amire kíváncsi lennék, hogy egy oktatós motoron ha elzakózol, mert akármilyen műszaki probléma van, kedves vállalkozónk milyen pert akasztana a cég nyakába.
A motorozás egyéni sport, saját bringával, SAJÁT FELELŐSSÉGGEL!
2009.09.19 13:37:49salvadordali
Frog
Mint írtam három kurzust és egy hungaroringes oktatást is végignyomtam.
Leírom neked a véleményem szerinti előnyöket és te magad döntesz:
-Megismered a SAJÁT motorod.
-Rájössz, hogy nem tudsz motorozni, így visszavesz az arcodból. (életet ment)
-Idővel magabiztosságot ad.
-Kontrollált környezetben feszegetheted a saját és motorod határait.
-Okos emberek mondják el azokat a praktikákat, melyeket ha elsajátítasz jó lesz neked.
(oda mész ahova nézel, szóban jól hangzik ám élőben gyakorolni már nem olyan könnyű)
Természetesen ezeket a tanulmányokat átültettem a hétköznapi motorozásomra is, és nem esek kétségbe ha a kanyar közepén veszem észre a sóder felhordást, míg valaki ha ott bepánikol tuti perec.
Az hogy mentett e buktát, nincs ember aki megmondja neked, de minden okosabbtól fogadott tanáccsal közelebb jutsz ahhoz, hogy este hazaérj.
2009.09.19 15:38:52Frog
salvadordali, köszönöm!
Írtad, hogy több helyen is voltál tréningen.
Szerinted, érdemes elsőre az említett rendőr motoros képzőkhöz menni egy ilyen 2 napos tréningre, melyről a cikkben is szó van?
Azt megértettem, hogy a furcsa figurák (térdelés, oldalt ülés, egy kézzel vezetés...) az egyensúly megtapasztalásáról szólnak.
De az utcán, motorozás közben fel lehet ismerni azt, aki ilyen tréningen járt már? Látszik ez a technikáján.
Ha még emlékszel rá, melyik volt az a gyakorlat, ami a legnagyobb megdöbbenést (a legtöbbet vett vissza az arcodból) okozta?
2009.09.19 17:09:59salvadordali
Frog
:)
Szerintem érdemes, de mint látod mindenkinek megvan a saját favoritja.
Itt a hangsúly nem is leginkább a térdelgetésen,oldalt ülésen van, hanem a lassú haladású, fix gázadású (szerintem az egyik legfontosabb dolog a motorozásban) stabil motorterelgetés.
(Jókat szoktam mosolyogni mikor a kedves motoros társak nem tudnak egy úton megfordulni egy ívben :))
A tanfolyamok elején lepődsz meg nagyon, utána már szépen egymásra épülnek a dolgok.
2009.09.19 21:13:47CseGa
Frog
Nagyon észre lehet venni ha volt bárki is bármilyen oktatáson? Ugye ismerős az a kép amikor a motoros meg akar fordulni valahol és az ülésen ülve kapálózik, hogy tologassa a motort? Pl ezt is megtanítják, h gáz és dönt és egyből meg lehet fordulni 1 sávon belül. A másik meg a kanyarodások... Nekem már furcsa azt látni amikor a motoros együtt dől a motorral. Nekem már az nem menne.... nagyon megtanították azt h toljam el magamtól a motort.... jómultkorában megpróbáltam a motorral együtt dőlni... nah, nekem majdnem abból lett a perec...
De igaz ami igaz, hivatalosan a motorral együtt dőlés adja a legbiztonságosabb bedőlést a kanyarban. Viszont ha együtt dőlsz a motorral azt is tudni kell, hogy ha hirtelen ki kell kerülni valamit akkor nem csak a motor súlyát kell átmozdítanod, hanem vele együtt a te vagy akár az utasnak a súlyát is.
Az "eltolásos" technikát inkább a motorcrossban lehet megfigyelni, mert itt ha eltolod magadtól a motort jobban lehet érezni illetve kontrolálni a motor csúszását. A közúton ezt a technikát lassabb tempónál a kocsik közt lehet jól alkalmazni illetve az egy ívben való megfordulásnál. De ez nem azt jelenti, hogy nagyobb tempónál már hatástalan a dolog. Ezzel a technikával kisebb sebességnél jobban meg lehet dönteni a motort mint a másiknál! Ami a kanyarsebességet illeti a motorral együtt dőlős technikával nagyobb kanyarsebességet lehet elérni mint az eltolásos technikánál. Ami még fontos ha ezt a technikát alkalmazot a fejed függőleges állapotban van így kevesebb idő kell az agynak, h feldolgozza a kapott képet így valamilyen szinten hamarabb tudsz reagálni mint amikor nincs a fejed függőleges állapotban!
2009.09.20 02:31:35R850R
Én a Wensonnál voltam idén tavasszal egy fél napos tréningen. Már az is iszonyú sokat adott! Ellenkormányzás, vészfékezés, szűk íven fordulás, oda nézz, ahova menni akarsz! Ezek nagyon fontos dolgok, akár túrázol, akár városban közlekedsz. Az extrém akrobatika nem öncélú, hanem azért van, hogy megtanuld azokat a készségeket, amik a motor irányításához szükségesek (pl. ellenkormányzás). Azoknak meg, akik a Safety Hungaryra akarnak menni: persze, lehet, csak éppen nagyon hamar betelnek a helyek, úgyhogy marad a választás: vagy vársz amíg lesz hely, vagy bevállalod saját motorral.
Arról, hogy mi a különbség előtte-utána: pl. városban nehezebben tudnak meglepni az autók, mert könnyen kerülöd ki őket, vagy biztonságosabban tudsz vészfékezni. Túrán pedig az, hogy te vagy az, aki a legmélyebbre dönti a motort, és jó érzés látni, amikor a túramotorddal otthagyod a sor4-es japán motorost! :)
2009.09.20 08:11:53BlazeHun
BAMEG!
MIÉRT KELL AKROBATAMUTATVÁNYOKAT VÉGEZTETNI VEZETÉSI TANFOLYAMON???
BAL KÉZZEL KERESZTBE KORMÁNYOZNI????
EZ NEM EGY HOGYAN HALJUNK MEG GYORSAN TANFOLYAM VOLT?
EZ VALAMI SZÍVATÁS VOLT? HA INGYEN LENNE ELMENNÉK RÖHÖGNI AZ OLDALKOCSIS JAWAMMAL, AZT BORÍTSA FEL!
OKTATNI SEM MINDENKI TUD!!!
2009.09.20 08:28:34salvadordali
Blaze ELŐSZÖR IS NE ÜVÖLTS!
Másodszor, akik több 10éve a komplett rendőrállományt képzik, lehet hogy tudnak oktatni.
Bal kézzel vezetést meg már ezren leírtuk, hogy miért hasznos. + ha valami nem megy nem kell erőltetni.
Na mentem szüretelni :) cs
2009.09.20 09:52:25Frog
CseGa, R850R, salvadordali köszönöm!
Ezek nagyon hasznos tapasztalatok. Úgy látom egy ilyen tréning legalább olyan fontos, mint a jó védő ruházat. Ez "fejben öltöztet fel" a motorozáshoz. :)
Kicsit kisarkítva: Ha valaki vesz magának egy motort, de arra nem fordít időt, pénzt, energiát, hogy megtanulja azt kezelni is, az olyan, mintha venne egy fegyvert és csak hadonászik vele. Aztán lehet, hogy elsül, de rossz irányba.
Ezek szerint egy motoros tréning annak való, aki tanulni, fejlődni akar, és főleg felelősséget vállalni magáért és a tetteiért. És mivel nem mindenki ilyen, ezért nem is mindenki igényli az oktatást.
Halkan jegyzem meg: Az, hogy valaki érdeklődik egy motoros tréning után, már jelzés arról, hogy fejben előrébb jár. Az pedig, hogy végül is mikor megy el egy tréningre, lehet akár pénztárca, vagy szabadidő kérdése. Az érdeklődés és az irányultság a fontos.
Nekem, ez jött le a hozzászólásokból.
2009.09.20 19:28:30dextercapo
kell a trening . en is elmentem jatszani , tanulni - kulonosen azert mert jo mokanak tunt es forszirozottan olyan feladatokat megoldani ami nem jon elo mindennap jobb tanulsag ha tiszta a helyzet : szuk leboritott fordulo , szuk kifele dontott fordulo , fordulo jobbra kell - de tanulni nem ugy lehet ha epp a fordalomra , az utra , az ut szelen levo murvafoltra stb kell figyelni es nem a feladat tiszta kivitelezesere .
az instruktort erosen tuldimenzionaljak sok esetben : ha mogotted megy es figyeli hogy mit csinalok jol . rosszul , rossz beidegzodessel , akkor er valamit - egyebkent csak helyettesit egy feladatokat tartalmazo konyvet (amit mellesleg minden motor fotipushoz kulon kene meghatarozni)
szoval fel a fejjel - csinaljatok magatok ha nincs kedvetek sok penzt kiadni - ugy is lehet tanulni ha lassulasi versenyt rendeztek parkoloban (ket vonal kozott minnel tobb idot eltolteni nem letett labbal) manovereket kis palyan is lehet probalgatni - de nem bolya kell hozza , mert az veszelyes - eleg egy sima kreta . nem az oktatonak kell megfelelni . a pilota pedig latja hogy atment-e a jelen - nem erdeke atverni senkit .
tudom hogy ciki tanulni (legalabbis ez omlik a mediabol) de neha segithet ha a sajat kis kialakult rutint reszelgetjuk egy kis jatszoteren ami barhol lehet - tesco , lidl parkolok ures sarkai , haverok , kreativitas , poenkodas stb - ha az amerikai goldwing klubnak nem ciki hogy rutin , edzo delutanokat szerveznek , akkor nekunk miert az ?
2009.09.20 19:30:02dextercapo
bocs a helyesirasi es szerkesztesi hibakert - nem megy a multitasking :)
2009.09.20 20:08:29salvadordali
Örömest venném tudomásul, hogy ha lennének nyílt napokon, motorostalálkozókon ilyen ügyességi feladatok, mert aki nem találkozott még hasonlóval az elgondolkodik kicsit.
Én azt sem értem, hogy az állam miért nem tesz bele egy kis lóvét ilyen oktatásokba, ingyenes képzésekbe, hátha kevesebb félmotorost kéne összeszedni az utakon.
Biztos lehetne keríteni egy két az alagút lábánál unatkozó motoros rendőr kollégát aki vevő lenne ilyenre.
2009.09.20 21:45:11vics
Hali mindenkinek!
Én csak vasárnap reggel olvastam el ezt a cikket "királyi trónusomon" és akkor döbbentem rá, hogy miért is voltam én egyes-egyedül a mostani szombati tanfolyamon. Hát csak gratulálni tudok a sok okosnak, hogy nem jöttek el, mert magántanárnál tanulni nagyon király és az egész pálya csak a tiéd!!! Mielőtt elkezdtem motorozni megkérdeztem bölcs embereket hogyan is kell ezt csinálni. Elláttak néhány jó tanáccsal:
1. Nem elég a motort megvenni, megfelelő ruha is kell meg kesztyű és csizma ugyebár hogy ne tolókocsi esetleg nagy fadoboz legyen a vége a történetnek. Színházba sem elég egy jegyet szerezni, oda is illik felöltözködni! Aki farmerben és sportcipőben megy azt kinézik és még a véleménye is megvan az embernek az ilyenről. Motorozásnál az ilyet miért nem nézik ki és tartják ....-nak?
2. Csak olyat csinálj amit biztonsággal meg tudsz csinálni. Sohase vállald túl magad! Különben tudjuk mi lesz.
3. Csak saját magadnak motorozz!!! Mindig ott kezdődik a baj, hogy majd megmutatom a haveroknak...
4. Érdemes bukógombát, blokkvédőt, bukócsövet (R1200Gs) venni a motorra, mert ha véletlenül perecelsz sok-sok Forintot és Eurot spórolhatsz meg. És ehhez nem kell rutinpályára menni, mert a közúton is el lehet esni! Persze aki kevésbé belátó (és most finoman fogalmaztam) nem védi a motorját. Szerintem kesztyűt se vegyen fel mert bőr nélküli tenyérrel egyszerűen mennyei lehet!
5. Nem elég a motorosjogsi megszerzése motorozási tudás megszerzéséhez. Ha meg akarsz tanulni motorozni, akkor menj el legalább egy vezetéstechnikai tréningre!
6. Motorozni veszélyes! (főleg ha nem tanult meg az ember biztonságosan motorral kanyarodni, mert az egyenes az nem nagy szám!)
Még lehetne sorolni de szerintem ennyi biztosan passzol ide!
Folyt a köv kommentben...
2009.09.20 21:46:26vics
Na szoval a szombati nap végén felhivtam egy haverom, hogy volna-e kedve vasárnap kijönni, mivel csak ketten lennénk! Neki a második nappal "adósok" voltak az oktatók mert elmosta őket az eső anno. Vasárnap már tömeg volt a pályán mert két embernek kellett osztozkodnia rajta!
Szóval a többiek jól tették, hogy otthon maradtak!
Néhány szó az oktatóbácsiról és az oktatásról:
Az instruktor Motorosrendőröket oktat és ez önmagában már garancia arra, hogy az ember jó kezekben van.
Óriási előny hogy saját motoron tudja az ember megcsinálni a mutatványokat, mert a Ducatisok, a BMW-sek, Triumphosok el tudják mondani a képzés végére, hogy Wazze nem vajpuha sornégyen csináltam meg, hanem ezen a gépen és nem is gondoltam volna, hogy ilyen kezesbárány is lehet! Hoppá! Szoval aki betojt, hogy mi lesz a motorral lapján, az menjen más motorján és sohase tapasztalja meg a királyságot akadálypályán a sajátján!
Egyszer sem borítottam fel a motoromat az oktatáson és nem azért mert régóta motoroznék! Tavaly ősszel kezdtem motorozni és dec 6.-án szereztem meg a jogsit és egy R1200Gs-t vettem magamnak! Nem babettát!
Nem is fűzöm tovább a szót! Szerintem menjen mindenki oda... , ahová akar!
2009.09.21 10:29:15biohazard
Nos, én voltam rendőrmotoroson (saját motorral)is, meg Honda-Safetyn (Cbf500) I-II is, aki azzal jön, hogy saját motorral kell ezt csinálni, hiszen úgyis azzal közlekedünk, az pont a lényegét nem értette meg a tanfolyamnak. Az alapokat kell megtanulni, aztán saját motoron alkalmazni a hétköznapokban. Ennyi.
2009.09.21 11:27:31heavy rider
Biohazard-nál a pont!
Szerintem is ez a lényeg, ill. mehessen saját motorral, aki akar, de előtte kellő nyomatékkal figyelmeztessék a motor bukásvédelmének és a teljes védőfelszerelésnek a szükségességére.
2009.09.21 12:38:50Frog
Két megközelítés
- a szolgáltató (tréning cég) részéről - objektív
- a fogyasztó (mi motorosok)- szubjektív
Kezdjük az objektívval:
A különböző motor márkák (pl. Honda...) által működtetett tréningeknek van minimum két jól megfontolt üzleti oka, mely talán nem világos mindenkinek:
1. Ha egy gyártó hangsúlyt fektet a motorjai biztonságára, akkor kézen fekvő, hogy más eszközzel is hangsúlyozza ezt a törekvését. Tehát egy remek PR eszköz egy márkához tartozó safety tréning működtetése, mely a közvélemény számára kiemeli, hogy a gyártó sokat foglakozik a biztonság kérdésével, és feltételezhető, hogy ez a gyártmányaiban is szerepet kap. Ez egy pozitív üzenet, és nagyon rendben is van. Költsenek erre is, ne csak image reklámra. Ez teljesen tisztelendő dolog.
2. Amikor egy gyártó a saját motorján oktat vezetéstechnikát, azzal egy finom üzenetet is bevisz a potenciális vevő (tréningező) fejébe: Pl. "Tök jó ez a motor, nagyon kezes bárány, stb., én is majd egy ilyet szeretnék..."
Ez egy marketing üzenet.
Tehát egy márkához kötődő tréningiskola egyben marketing/PR eszköz is a cég kezében. Ezért olcsóbban lehet eladni a tréningeket, elég, ha a nevezett marketing/PR eszközt fenntartja.
Ezzel nincs semmi baj, jól teszik.
Egy motor márkától független tréning iskola célja, hogy a fogyasztó (tréningező) a saját motorját tudja használni. Nem akar eladni egy márkát sem.
2009.09.21 12:39:22Frog
Szubjektív megközelítés:
Az én véleményem szerint, az idegen motoros és a saját motoros tréning közötti különbség kicsit olyan, mint a dodgem és a saját autós tréning közötti. Azaz, ha szórakozni szeretnék, akkor elmegyek a vidámparkba dodgem-ezni. Ütközhetek eleget, nincs belőle gond, ha sérül a kiskocsi, csak ne harapj rá a kormányra. Elég csak a jegyet kifizetnem rá, jól szórakozok, s talán lesz olyan tapasztalat is, amit az utakon is felhasználhatok.
Ha viszont a saját autómat szeretném jól kezelni, annak határait ismerni és a saját határaimat hozzá fejleszteni, akkor inkább elmegyek egy tréningiskolába saját autóval. Ott az én autóm gumija, stb. kopik, de mégis azt tanulom meg használni.
2009.09.21 13:53:10biohazard
Szerintem tévedsz, itt elsősorban vezetéstechnikáról van szó, pl. a rendőrmotoros tréningen az oktató bárkinek a motorjával megcsinálta a kért feladatot (volt enduro, chopper, és speed is), aki arra hivatkozott, hogy ezt az övével nem lehet. És utána megcsinálta fél kézzel is.
Ha egyszer megtanulsz szűken kanyarodni, araszolni, fékezni, akkor azt tudni fogod minden motoron. Vagy ha új motort veszel, akkor elfelejtesz motorozni is?
2009.09.21 19:56:25CseGa
Mi ez a sok okos gondolat:) Csak kapkodom a szemem:)
2009.12.31 09:42:52Kinetic
Hogy miért kell a sok hókusz-pókusz? Ugyanazért amiért az iskolában tanítanak kémiát, fizikát, törit, stb., pedig a legtöbb embernek soha nem lesz rá szüksége. Illetve azt hiszi. A szélesebb tudás egy olyan alapot ad ami észrevétlenül gyorsabb és könnyebb működésre teszi képessé az agyadat. Amikor a olyan dolgokat is gyakorolsz amivel a hétköznapi motorozás során nem találkozol, akkor igenis ügyesebb leszel és a hétköznapi feladatokat könnyebben megoldod. Plusz még a magabiztosságnak is jót tesz. Ez olyan mint az edzés. Ha nem erőlteted meg magad, sose leszel erősebb.
2009.12.31 09:47:27Kinetic
Még valami. Ha valaki sportcipőben motorozik, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem tud motorozni. Az csupán azt jelenti, hogy nem félti a testét. Ugyanis ezzel csak magának árt. Nyilván nem profi hozzáállás, de nem akkora tragédia mint pl.egy kiskőrösi bukó gixeren vagy susogoós melegítő, mint védőruha. :-)