Elkaptam az MX-5-kórt

2010.01.15. 07:13 Módosítva: 2010-01-15 07:13:10

Feladó: Tamás

Címzett: Winkler Róbert

Tárgy: Elkaptam az MX5-kórt

Üdv!

Azt hiszem elkaptam a "Mazda mx-5 kell" kórt, légyszi segíts egy kicsit. Vagy beszélj le gyorsan, vagy mondj el egy pár dolgot, kérlek :)

Épp most értem haza egy próbaútról, gondolom azért is vagyok ilyen "hirtelen", először vezettem ilyet, és egyszerűen megfertőződtem. Nagyon! Ja, NA-ról van szó.

Szóval, néhány kérdéssel hadd raboljam az időd, először is:

- Érdemes-e itthon venni?

Amit ma néztem meg, az egy Németországból származó amerikai modell, forgalombahelyezéssel együtt 1M-ért adják, és bár voltak hibái, hiányosságai, pl. kipufogó leömlőnél kifúj, néhány rohadás küszöbnél, sárvédőnél, de abs-es, légzsákos, szélterelős, külső-csomagtartós, 4alu+4lemezfelnis, klímás (de nem hűt...). És persze legfőképp alkalmas volt arra, hogy végzetesen beleszerelmesedjek az mx-5-be, szóval ha van nálam 1M, nehéz lett volna eljönni.

- Ha jól láttam Mazda Mester-hez jártál, és jókat is mondanak róla, ő még csinál ilyen vétel előtti átnézést? Ennek mi az ára?

- Mi az amire figyeljek vásárlásnál, van valami pénztárcába nyúlós típushiba?

- Úgy egyébként milyenek az alkatrészárak? Tudsz néhány példát írni esetleg ilyen vezérmű, meg szűrő dolgokra, amiket úgyis mindenképp meg kell majd csinálni?

Egyelőre ennyi, remélem nem zaklattalak nagyon levelemmel, várom válaszod, üdv:

Tamás

Kedves Tamás,

Mielőtt a részletekbe mennénk, mindenképpen ajánlom az MX5-klub oldalát, a miata.hu-t, mert ott aztán hetekig olvasgathatsz. Bár nyilván nem ők fognak lebeszélni az autóról, amibe amúgy is beleszerettél.

Hogy a konkrét autó, amit 1 millióért nézegetsz, megéri-e, egyfelől filozófiai kérdés, mert például megéri-e, ha elviszed az asszonyt vacsorázni egy jó étterembe? Na ugye. Másrészt, bár a Mazda még japán szinten is a megbízhatóbbak közé tartozik, a fenntartása nem olcsó. Az enyém nem volt rossz állapotban, amikor megvettem, de utólag összeszámolva elképesztően sokat költöttem arra, hogy ne is legyen vele semmi bajom.

Tehát költeni biztos, hogy fogsz rá, de én eddig azt tapasztaltam, hogy minden autóra muszáj költeni. Erre még érdemes is, mert mondjuk ennek is kellett fél év, mire összeállt, de aztán nagyjából elég volt a TMK. (Nyilván hagyhatod lerohadni, az is egy megoldás, csak én olyat nem tudok.)

A rossz kipufogót nyilván meg kell csinálni, vagy talán cserélni is. A küszöböt az enyémben meg kellett fúrni, hogy kifolyjon a víz, ami valahogy belekeveredett, de szerencsére a küszöb komoly teherviselő elem, úgyhogy a ragya nem jelent feltétlenül lakatolást, maximum némi csiszolást.

A légzsákra én különösebben nem gerjedek, a külső csomagtartó meg tán jól néz ki, de pokolian fütyül, úgyhogy én azt nem nagyon tanácsolnám (érdemes rásózni egy klubtársra). A szélterelő viszont jó, mert anélkül keserves az országutazás, és elég drága tud lenni. Ennyiért pedig még a nem működő klíma is érték, mert kabrióban a klíma létszükséglet, az utólagos pedig irtózatosan drága és sose lesz az igazi. Ha tehát mondjuk 100 ezerből lehet megjavítani a klímát, még akkor is igen jól jártál. A lemezfelni biztos jó, de én nem alázok autót ilyesmivel. Mi értelme az életnek, ha az év felében csúnya autóval járunk?

Mazda Mesterhez jártam az MX-5-ösömmel, és a Tehénnel azóta is. A múltkor nem vállalta, hogy kiderítse, mi szívja az akksit, és azt mondta, teljes kapcsolási rajz kéne hozzá. Szóval néha nem valami kreatívak. (A Duett Kft-nél 10 perc alatt bogarászták ki a hibát, minden különösebb segédlet nélkül.) Na jó, az automata váltóolaját se cserélték le, szintén bonyolultságra hivatkozva, amit Vigyor Tomi, az automatás nem értett, hiszen szinte minden hosszmotoros, hátsókerekes pickup egyforma. TMK célokra és átvizsgálásra szerintem tökéletes, ráadásul Attila, az egyik szerelő eléggé vágja az RX-7 tuningolását.

Az alkatrész elég drága, japán autóban is vannak olcsóbbak, de ezek legalább jóféle japán alkatrészek – inkább ilyeneket veszek drágán, mint az olcsókat a naponta elromló Nivába. Egyszóval hajrá! Ha olcsón fenntartható autót akarsz, a régi Swiftet ajánlom, a régi MX-5 viszont a tökéletes autó, de megvannak a fenntartási költségei.