Mivel jár az autófejlesztő? Gondolatok a füstölős dízel cikkhez

2010.02.16. 17:34

A múlt heti, károsabb-e az öreg dízel az újnál témakörű cikkemre újabb levél érkezett, ezúttal nem kutatótól, hanem gépjárműipari fejlesztőtől. Ismét érdekes gondolatokat feszeget benne az író. Például megtudjuk, hogy az autófejlesztők nem a legmodernebb dízelekkel járnak.

Tárgy: Károsabb-e a füstölős?

Dátum: Fri, 12 Feb 2010 22:36:22 +0100

Feladó: B. Szabolcs

Címzett: Csikós Zsolt

Helló!

A tárgyban jelzett cikkedhez fűznék hozzá egy pár szót autóipari oldalról mint az egyik nagy sváb autólektronikai cég fejlesztőmérnöke. Nos, mint ahogy azt a vegyészmérnök kolléga is említette, a motorok aránya erőteljesen függ a divatirányzattól, és természetesen a piaci igényektől, amire nem kis ráhatással van a közvélemény, így a sajtó és természetesen a környezetvédelmi normák is.

Ezeknek természetesen mindenki megpróbál megfelelni, mind a gyártók, mind azok beszállítói. Éppen ezért folynak kisebb-nagyobb fejlesztések mindkét oldalon, amelyek vagy megvalósulnak, vagy sem (mindez általában sikertelen tesztek, millió eurós számlák után). Egy példa: 2005-ben részt vettem egy megbeszélésen, ahol a következő 7 év motortrendjei (kis köbcentis turbós benzinesek és dízelek, kihalnak a szívó 1,6-os, 1,8-as és 2,0-ás motorok) voltak felvázolva. Akkor persze nem gondoltam, hogy ez meg is fog valósulni időben, de gyakorlatilag bejött, és jelenleg is ezen dolgozok. Nos, azóta volt másik hasonló értekezlet, de sajnos arról az üzleti titok miatt nem írhatok, maximum annyit, hogy nem kell sokat várni a jelentős változásokra. Gondolok itt a hibrid technológia térnyerésére. Viszont elgondolkoztató, amit tapasztalok, látok a honi és külföldi kollégák körében. Nagy többségben 5-10 év körüli szívó benzines 1,6-2,5 literes benzines autókat használnak, kisebb hányadban dízelek is előfordulnak, de a fejlesztők nagy része benzinezik. Nálunk általánosan elfogadott a tény, hogy dízelt csak akkor érdemes vásárolni, ha az illető évi 60 ezer kilométernél többet megy. Cégautóink/tesztautóink is egy kivétellel benzinesek. Hogy miért éppen benzinesek? Nos, a dolog iszonyúan egyszerű. A dízel még mindig nagyságrendekkel drágább. Plusz korunk új autóinak fejlesztési ideje folyamatosan rövidül (a divat és a szabályváltozások miatt), ezért nincs idejük kiforrni a különböző változatoknak, és csak a hosszú távú utcai tesztek mutatják meg, mi a jó, és mi nem. Hogy ez mennyire így van, azt hiszem, jól példázza a Toyotánál ez a gázpedálos eset. A Toyota mindig is élen járt a megbízhatóságban, majd megjött nekik is a piaci siker, amelyet hatalmas technológiai igénynövekedés követett, utóbbi pedig káros hatással volt a megfelelő és alapos vizsgálatok elvégzésére. Éppen ezért én személy szerint azt mondanám, nagyon nehéz kérdés, mi is a jó. Éppen ezért én maradok a "ki mit szeret és mire van pénze" vezérelvnél. A magam részéről maradok a "nagyköbcentis" benzinesnél, kevés szeleppel a hosszú élettartamért és a költséghatékony javításért, a kiforrott, jól bevált technológiánál nincs jobb. Mert nem biztos, hogy a bonyolult, techokrata autók szaladni fognak 15-20 évesen.

Üdvözlettel,
Szabolcs

ui.: egyszer szívesen megnéznék egy statisztikát a 10-15 éves, futó (műszakival rendelkező) autók dízel-benzines eloszlásáról.