A Kia egy csavart fizet?

2010.12.30. 12:36

From: Péter

Date: 2010. december 28.

Subject: Eltussolt Kia Picanto visszahivások

To: Totalcar

Tisztelt Totalcar Szerkesztőség!

Érdeklődéssel olvastam cikketeket az eltussolt Suzuki visszahivásokról.

Sajnos a téma megérne egy oknyomozó riportot, hogy is van ez hazánkban, szabályozzák-e ezeket a bejelentéseket egyáltalán, és szankcionálja-e valaki, ha nem történik meg, ki védi a tulajdonosokat? Néhány eltussolt visszahívás emberéletekbe is kerülhet az utakon. Ezenkivül mi történik akkor, ha valamelyik tulajdonos nem értesült a szerviztől, hogy autóját vissza kéne vinnie, ha később jön elő nagyobb baj, akkor nem kellene állni a javitást?

A múlt héten egy hölgyismerősöm 5 éves Kia Picantójával történt meg a következő eset:

Kia Picantójának teljesitménye váratlanul lecsökkent, alig húzott, majd mikor elvitte a Kia szakszervizbe, elmondták, hogy a szijtárcsa ment tönkre, azt kell cserélni (30.000 km van az autóban). 15.000.-Ft plusz munkadij. Majd ennek cseréje során felhivták telefonon, hogy tulajdonképpen a szijtárcsa cseréjekor vették észre, hogy a szijtárcsa azért ment tönkre, mert elferdült a főtengely, azt is ki kell cserélni… (380.000.-Ft plusz munkadij)… Arra kérdésre, hogy hogyan ferdülhet el egy főtengely magától, azt a választ kapta, hogy néhány éve a Kia szervizben minden Kia Picantót megvizsgáltak, mert a főtengely rögzitő csavar gyári hibás, és ezeket cserélték is annál, aki szakszervizbe vitte az autóját. Sajnos mivel ő erről nem értesült, – leveleket autótulajdonosknak a Kia Hungary sosem küld, csak a szakszervizekbe – ezért ez a csavar nem lette cserélve, és ezért ment tönkre a főtengely is. Az autó jelenleg is a Kia Óbuda szervizben van, mert nem tudják még mindig megjavitani, mivel nincs alkatrész… A Kia Hungary elzárkózott mindennemű kártéritéstől, egyedül a gyári hibás csavar és az alátét árát vállalták át (1.500.- Ft!!!). Arra a kérdésre, hogy honnan kellett volna értesülni erről a visszahivásról, ismerősöm azt a választ kapta, hogy csak a szakszervizeket szokták értesiteni, és azok az ott megforduló autóknál el is végzik ezeket a cseréket (sic!).

Mellékesen a Kia válaszából az is kiderül, hogy semmibe veszik a Magyarországon is hatályos, a május 27-én az EU által elfogadott 461/2010/EU RENDELET-et, a hasonló esetekben követendő szabályokkal kapcsolatban.

Az új rendelet biztosítja, hogy az autógyártók a jövőben nem tehetik az autóikhoz kapcsolódó garanciát függővé attól, hogy az olajcserét és az egyéb karbantartási és javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-ea garanciális munkák elvégzéséhez már nem kötelező kizárólag a gyártótól beszerezni a szervizeknek a szükséges alkatrészeket, hanem azt más, alternatív, független forrásból is megtehetik.

A fentiek alapján az is nyilvánvaló, hogy a Kia Hungary Kft-nél nem végeznek rendszeres visszahivási tájékoztatást az Kia autótulajdonosok felé a gyári hibás alkatrészekről, azaz nem tartják be sem a Magyar, sem az Európai gyakorlatot ebben a vonatkozásban! Talán nem is véletlen, hogy Sung-Eun Chung CEO-juknak emiatt kellett távoznia mostanában.

A Kia ügyfélszolgálat az alábbi indoklással utasitotta el az elmaradt visszahivás miatti meghibásodás okozta kár megtéritését:

Tisztelt Hölgyem!

(…)

1. Az Autó Don - akitől az új autót vásárolta - szervize és kereskedése megszűnt, több indok közül az egyik, hogy nem teljesítette a szerviznormákat, nem tett eleget a KIA előírásainak. Ennek ellenére tegyük fel, ha a karbantartási ciklusokat betartva végig ott szervizelte volna a gépkocsiját szó nélkül saját költségünkön megjavíttattuk volna az autóját. Illetve ha más KIA szervizt választott volna, akkor ott elvégezték volna a szükséges csavar és alátét cserét a kötelező szerviz részeként, ekkor a meghibásodás nem jelentkezett volna a gépkocsiján, ezért most nem leveleznénk.

2. A gépkocsi főtengelye nem gyártási hibás. A főtengely következmény kárként azért hibásodott meg, mert Ön nem hordta márkaszervizbe a gépkocsiját, ahol a hibát okozó csavart és alátétet kicserélték volna. Természetesen a szervizkampány alkatrészeit a csavart és az alátétet most is díjmentesen biztosítjuk, de a rajtunk kívül álló okok miatt bekövetkezett meghibásodásért nem tudunk felelősséget vállalni.

3. A korábbi levelében említett csoportmentességi rendelet valóban lehetőséget biztosít ügyfeleinknek arra, hogy gépkocsiját márka független szervizben szervizeltesse a garancia megtartásával abban az esetben, ha a független javító rendelkezik a gyári technológiával, illetve feltételekkel. Az Ön esete ékes iskola példája annak, hogy a független javító nem rendelkezett a KIA gyári technológiájával, amikor a karbantartást elvégezte. Ráadásul Ön 1 időszakos szervizt el is mulasztott.

4. A jogszabályban tartós fogyasztási cikkekre, mint például az Ön gépkocsija a kötelező jótállás 1 év km korlát nélkül, illetve 3 év szavatosság az első használatba vételtől számítva (Kivéve a közlekedés biztonságát érintő alkatrészekre 10 év a szavatosság). A KIA az 1 év kötelező helyett 3 év garanciát biztosít ügyfeleinek, amely lefedi a 3 éves szavatosság teljes időtartamát. Az Ön gépkocsija már nem garanciális, illetve szavatosság sem vonatkozik rá.

(…)

Kérlek adjatok tanácsot, vagy íjátok meg, szerintem sokan okulhatnának belőle, illetve talán egy kis nyilvánosság megváltoztatná a márkaszervizek pökhendi hozzáállását…

Üdvözlettel,

Péter (Budapest)

Tisztelt Péter!

A biztonsági visszahívások pontosan szabályozottak és a Nemzeti Közlekedési Hatóság felügyeli őket; az információkat egy szakirányú európai központtól kapják. Azonban nem minden műszaki beavatkozás biztonsági visszahívás eredménye.

Amikor egy járműgyártó a folyamatos tesztek és a piaci visszajelzések alapján észreveszi, hogy szerkezeti vagy összeszerelési hiba van valamelyik gyártmányánál, akkor egy erre szakosodott részleg haladéktalanul megkezdi a hiba elemzését. Az elemzés során arról döntenek elsősorban, hogy közlekedésbiztonságot befolyásoló hibáról van szó, vagy csak a működést befolyásoló meghibásodást okozhat.

Egyik sem kívánatos, mert utóbbi erősen rombolja a márka presztízsét, az előbbi pedig életveszélyt vagy halált okozhat. Ebben az esetben azonnal biztonsági visszahívást kell elrendelni, akkor is, ha a jármű már nem garanciális. Ennek megvannak a szabályai, pontos előírás van rá, hogy melyik hatóságot kell értesíteni, és ezt követően hogyan és hányszor kell megkísérelni a tulajdonossal felvenni a kapcsolatot és szervizlátogatásra szólítani fel. A teljes folyamatot dokumentálni kell.

A biztonsági visszahívás elmulasztása esetén a gyártót kiemelten büntetik, ami akár a működési engedély megvonásával is járhat.

Egyszerűbb az eset, ha a gyártó azt állapítja meg, hogy a hiba nem balesetveszélyes, csak a működést befolyásolja. Ekkor a szerződött márkaszervizeket úgynevezett Műszaki Információs levéllel (Technical Information vagy Technical Bulletin) értesítik, és az előzetes költségelemzés után megállapított feladattervet adnak át a partnereknek.

Ez általában a szervizbe látogató autók esetében ingyenes alkatrész vagy részegység cserét jelent, egyszerűbb esetben egy-egy csavar utánhúzását, menetrögzítőzését. Ez nem visszahívás, csak azért teszik, hogy a jármű ne hibásodjon meg, ne okozzon presztízsveszteséget a cégnek, az ügyfelek elégedettek legyenek.

Ha garanciaidőben történik, akkor úgyis kicserélnék ingyen, de megelőzendő a hibát előre javítják. A hiba jellegétől és a gyár hozzáállásától függően a garanciaidő után is gyakran bevállalják a költségeket, de csak akkor, ha márkaszervizbe hordták az autót. Ennek magyarázata egyszerű: Az információhiányból elmulasztott beavatkozás olyan költségeket okoz, amelyért a gyár már nem lehet felelős.

Az EU csoportmentességi törvényére hivatkozás esetünkben irreleváns, hiszen itt is pontosan ez a helyzet állt elő: olyan szerviz végezte az időszakos karbantartást, amely nem kapta a gyártótól meg az információkat. A csoportmentességi törvény sajnos kétélű fegyver, így most a gyártó könnyen és joggal lép ki az ingyenes javítás alól. Valójában az is egy gesztus, hogy (az egyébként olcsó) alkatrészt ingyenesen bocsátja az Ön rendelkezésére, erre nem lenne kötelezhető.

Azt nem várhatja el senki, hogy a gyártó minden, nem szerződött, de a termékét javító szervizt értesítsen az időközben esetlegesen kiderített műszaki problémákról. Persze ha biztonsági visszahívás lenne, akkor a helyzet más, de itt nem erről van szó.

Sajnos jelen esetben a főtengelyhibával kapcsolatban az egyetlen könnyítés az lehet, ha valamelyik szerviz, vagy az importőr olcsóbban, esetleg önköltségi áron bocsátja az Önök rendelkezésére az alkatrészt. Hangsúlyozom azonban, hogy ez is csak méltányossági alapon történne, sem erre, sem a javításra nem kötelezhető egy 5 éves, nem szerződött szervizbe hordott jármű esetében.

A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy nem szerződött műhelyben szervizelt autónál ritkán szoktak méltányosságból bármit is javítani. Nem csak a KIA esetében, hanem semmilyen más járműipari cég esetében sem.