Leállós, automatás kéne...van ilyen?!

2011.08.29. 16:06

Tisztelt Papp Tibor!

Szeretném segítségét kérni, városi kisautót keresek, mely teljesíti a következő kívánalmakat. Mindenképpen automata/szekvenciális/CVT váltós legyen és legyen benne start/stop rendszer. Elsősorban benzinest és ötajtóst vennék. Remélem csak az én tudásom hiányos, de az alsó-középkategória alatt nem tudok ilyenről.
Kérem, ha tud adott felszereltségű autóról, írja meg!
Várom válaszát:

Ádám

Szia Ádám,
mennyi lé van rá?
pt

Szia Tibor!
Elsősorban kisautót néztem, tudom, hogy azok sem olcsók, 4-4,5 milla között jó lenne, ha megállna, de minél olcsóbb annál jobb. Alsó-középkategóriás tudom, hogy drágább, de ha van ami nem sokkal drágább a kisautónál, vagy az adott összegnél, az is érdekelne.

Köszönettel: Ádám

Kedves Ádám!

Először is nem tudom, miért ragaszkodsz a stop-start rendszerhez, de keményen megköti a kezedet. Dízelmotornál egyértelműen nincs sok értelme, mert az indítótöltet sokkal nagyobb, mint amit megspórolsz a szinte zéró alapjárati fogyasztás elmaradásával, ha rövid ideig áll a motor.

A másik gond, hogy klasszikus automata váltóval eddig nem nagyon létezett motorleállító rendszer, mivel ez speciális követelményeket támaszt a váltóval szemben. Nevezetesen, a benne lévő hidraulika igényli, hogy már a motor újraindulásakor meglegyen a nyomás, ezért egy nyomástárolót építenek be pluszban - gondolhatod, hogy az Audi A8-A6 kategóriában létezik ilyen. A CVT-vel sem szokás az ilyesmi, bár ma már a CVT-váltós Audikhoz is létezik stop-start rendszer, és pont most jött a hír, hogy az automata Volvókhoz is rendelhető. De ez nem a keresett kategória.

Szerencsére kis(ebb) és olcsó(bb) autóban is akad CVT-motorleállítás kombináció, méghozzá a kis hibridjekben, mint: Honda Insight, Civic Hybrid, Jazz Hybrid, sőt, gyakorlatilag a Toyota Prius is így működik. Ha igazán jót akarsz, a Prius a választás, a második generáció már megvehető az általad belőtt ártartományban. Az Insight és a Civic speciális eset, ha nagyon nem nyomod, akkor tényleg nagyon keveset fogyasztanak, de ha a klímát normálisan használod és nem különösebben figyelsz oda, akkor  tud kajálni is, és semmi extra alacsony fogyasztást nem tapasztalsz. De tény, hogy áll a motorjuk a piros lámpánál. Ha a személyes véleményem érdekel, én a Jazz Hybridet javaslom, ami kisautónak is kiváló, igaz, ez újonnan 4,8 millió Ft - használtan még nem létezik, annyira új.

A másik vonulat az automatizált váltó, vagy ennek a még jobb kivitele, a duplakuplungos (DSG). Ma már viszonylag olcsón, kétmillió környékén találsz használt Audi A2-est, 3L kivitelben, amely elképesztően keveset is tud fogyasztani, de a váltó kellemetlenül lomha. Viszont, ha sikerül kifogni, egészen kultúr a belseje. Hármat azért nem fogyaszt, de a négy sem sok.
Ugyanezt tudja prosztó belsővel a VW Lupo 3L, ennél vannak gondok a kormányművel, és rettenetes dízelwartburg hangja van. Mindkét TDI-nél előfordulhat már, hogy a PD-elemek a végét járják, motorvizsgálat ajánlott a vásárlás előtt. De ezek meg nem benzinesek.

A modernebb autók között egyelőre ritkaság az automata/autümatizált váltó és a motorleállítás kombinálása. Említhetném a Smartot, de autót kértél. A Toyota a Yarist már évek óta stop-start rendszerrel árulta, de csak a kézi váltósakat. Aztán az év januárjától kivették a szériafelszereltségből, mert "nem volt népszerű". A használtak között a Citroen C3 előző generációjából lehet elvileg találni benzines, automatizált váltós, leállítós verziót, de ezek sosem voltak túl népszerűek, a váltás kísérő bólogató mozgás miatt. Jelenleg a Citroen nem is árul ilyet az új modellből.

Ellenben az Alfa Mitóban (1.4 TCT) duplakuplungos váltó és motorleállító van, ami elvileg jó kombináció lenne. Sajnos, a gyakorlat mást mutat, elég lassú a motor újraindítása, ezért emelkedőn elindulva pl. hátragurul az autó. Valamivel jobb az Audi A1 (1.4 TSI+DSG) hasonló kombinációja, csakhogy az Alfa alaphangon 5,5 millió, az Audi viszont 6,3 tehát ismét a limiten kívülre esnek. Ha viszont nem ragaszkodsz ahhoz, hogy kisautó legyen, a Citroen C4 110 lóerős dízeléből van úgynevezett eHDI kivitel, de Csikós szerint meglehetősen ügyetlenül vált. És ez is legalább 5,2 millió Ft.

Szóval, nincs sok megfejtés a kérdésedre. Úgy tűnik, a hibridek állnak a legközelebb az elvárásaidhoz és az anyagiakhoz.

Remélem segítettem.
Üdvözlettel:

Papp Tibor