Minősíthetetlen a tetőablakos BMW?

2011.10.30. 06:35 - Stump András

Dátum: 2011. október 19. 14:46

Tárgy: E28 vetera'n vizsga

Címzett: Levelezőlista<tcolvasok.index.inda.hu>

Tisztelt Nepperűző!

Örökség révén a birtokomba került egy 82-es E28-as BMW. Közeledik ahhoz a korhoz, amikor elvihetném veterán vizsgára. Az autó jó állapotban van, viszont beszerelésre került egy nem gyári tetőablak. A kérdésem az, hogy ebben az állapotban vajon megkaphatja-e az autó a minősítést? Sajnos a hivatalos szervek telefonos érdeklődésemre csak azt tudták tanácsolni, hogy vigyem el az autót vizsgára és ott majd eldöntik. Ennek költségét azonban szeretném megspórolni, ha már előre tudható, hogy a tetőablak miatt megbukik az autó. Segítségét előre is köszönöm!

Gábor

Kedves Gábor!

A tetőablak miatt ne aggódjon: nem kizáró ok a muzeális minősítésnél. A MAVAMSZ által kidolgozott rendszerben pontlevonás jár ugyan érte, de ha az autó egyébként rendben van, emiatt nem fogják elkaszálni.

Viszont nem árt tudni néhány dolgot a minősítésről. Nem triviális például, hogy az autó gyártása és a minősítés között harminc naptári évnek kell eltelnie a jogszabály szerint, ami azt jelenti, hogy az 1982-es autót 2013. januártól viheti OT-vizsgára. Ha átmegy, ötévente kell csak vizsgáztatni, mentesül a teljesítményadó és a cégautó-adó alól, illetve ha netán összetörnék, más elbírálás alá esik a kárminősítésnél. Vagyis számos előnyhöz jut, de nem minden esetben éri meg a macera.

A muzeális minősítés pontozásos módszere elég szigorú. Igaz, a papír alján elég, ha átlagban eléri a 75 pontot a százból, de a régebben használt meghatározás, hogy az autónak kiállítási állapotban kell lennie, még mindig igaz. Ez vagy egy kivételesen gondosan megőrzött gépet, vagy szakszerű, alapos restaurálást feltételez. Ebből a szemszögből nem indokolatlan a napfénytető miatti aggálya, mert ha még néhány eredetiséget csorbító átalakítás van a BMW-n, könnyen lehet, hogy nem felel meg a követelményrendszernek.

Szerencsére nálunk még nem sújtják az öreg autókat büntetőadókkal, ahogy az tőlünk nyugatabbra szokás, ezért érdemes mérlegelni, hogy egyáltalán van-e értelme a viszonylag költséges OT-vizsgának egy nem különösen nagy értékű autónál.

Ha hobbiautóként használja az E28-ast, minimális korlátozásokkal már most köthet rá például kedvezményes biztosítást. Ehhez mindössze csatlakoznia kell egy veteránautós klubhoz, be kell mutatnia az autót, és ha nem egy leharcolt rozsdaboglyáról van szó, jogosult a hobbiautós kötelezőre. Ezzel az egyik legnagyobb üzemeltetési költségen máris spórolhat.

A teljesítményadó nem egy akkora összeg, ami rendszeres használatnál számottevő lenne, és ha az autó olyan állapotban van, hogy esélyes a muzeális minősítésre, a kétévente esedékes műszaki vizsga sem jelenthet gondot, inkább csak rutinfeladat és némi pluszkiadás.

A MAVAMSZ megkeresésünkre azt javasolta, ha bizonytalan az autója állapotában, egyszerűen vigye el az előre kijelölt minősítési időpontok egyikére. Nem kell befizetnie a vizsgadíjat, csak mutassa meg a BMW-t a jelen levő minősítőknek, ők szívesen megnézik és akár javaslatokat is tesznek, ha néhány ponton finomítani kell. Úgyis van még több mint egy éve, amíg élesben levizsgáztatja, addig akár ki is javíthatja, amit kifogásoltak.

Üdv:

Stump András

Kommentek

  • 2011.10.30 08:26:09Kiwicake

    Ez igen! Korrekt tájékoztatás, kíváncsi vagyok, hogy dönt majd a kérdező, jó lenne hallani még felőle.

  • 2011.10.30 08:33:09jmakri

    Mi van akkor, ha én akarok venni egy ot-s rendszámú autót, de nem akarom tovább a rendszámát (elmélet). Ilyenkor a szokásos átírás, plusszban egy új rendszám kell majd, vagy van egyéb macera?

  • 2011.10.30 08:39:45Pityubácsi

    jmakri:
    igen, új rendszám, aztán cső.
    ot-s rendszámú autónál tulajdonosváltáskor egyébként sem kapod meg a rendszámot.

  • 2011.10.30 08:46:32ColT

    Tényleg korrekt válasz, és valszeg így is el lehet járni, sőt.

    ...de azt mégsem írhatta, hogy kend meg, akit kell, akkor úgy is megkapod az OT-t, ha egy romod van :D
    (Ugye a nemrég itt megjelent cikk alapján :) )

  • 2011.10.30 08:48:46jmakri

    Pityubácsi: Köszönöm az info-t !

  • 2011.10.30 09:00:25nem kéne...

    pityubácsi

    mertmértisnem?

  • 2011.10.30 09:34:49nem mondom meg

    A MAVAMSZ honlapja szerint nem kell az autónak szalonállapotúnak lennie. Ez annyit tesz, hogy a szalonállapot nem elég a gyakorlatban.
    Nem ismernek fel egy gyári extraként rendelhető felnit, a korábban majdnem kifogástalanra minősített autó változatlan formában a következő vizsgán nem megy át, valamint a minősítő bizottság munkáját ellenőrző hálózati igazgató veszi a bátorságot, hogy a vizsga előtt, a nyílt utcán, mindenki előtt ócsárolja az autót.

    NE FIZESS MAVAMSZ MINŐSÍTÉSÉRT!

  • 2011.10.30 09:38:40VWfan

    sztem ezek nagy patkányok lehetnek ott a mavamsz-nál
    előminősítésben ne bízz

    élesben mondhatják simán, hogy ja bocs mégse

  • 2011.10.30 09:44:59kamikáze

    Ja, csak egy autós klubba belépni éves szinten annyiba kerül, mint a rendes kötelező biztosítás.

  • 2011.10.30 10:12:12csipy31

    Ki az az értelem bajnoka aki egy már rendszámos autóra azért akar OT-t mert elmúlt 30 éves?
    Biztos valami mazó lehet, mert épeszű ember nem vágyik egy önjelölt önelégült okostojásokból álló szakmailag minősíthetetlenül inkorrekt show-hivatal jellegű csürhével 5 évenkénti ingyencirkuszra? Sajnos van aki rákényszerül, de ezek száma arányosan csökken a játszi könnyedséggel megszerezhető szomszéd országok rendszámainak szaporodásával egyetemben.

  • 2011.10.30 10:59:58gumifust

    A rozsdás ötös és az m5 iszonyat jól néznek ki :)

  • 2011.10.30 11:02:17Süni25

    @nem kéne: Mert az idióta magyar rendszer szerint nem az autó kapja az OT-t (pedig de), hanem a tulaj. Tulajdonosváltáskor ugyanis automatikusan elveszti a minősítését, és újra kell minősíttetni.

  • 2011.10.30 11:14:47504Laci

    Süni25: és ennek mi köze a rendszámhoz?

  • 2011.10.30 11:25:55Pipi

    és akkor mi az a sztori, hogy a Winkler már OT rendszámmal vette a Cougart? Azt miért nem kellett újraminősíteni? (Ahol meg is bukna...)

  • 2011.10.30 11:48:47Süni25

    @Pipi: Erre ne tőlem várj választ.

  • 2011.10.30 11:49:55Süni25

    @Kamikáze: Milyen klubról beszélsz? Én még olyannal nem találkoztam, amelyiknek 5-6000 Ft-nál magasabb lett volna az éves díja.

  • 2011.10.30 14:08:45guatrau

    Pipi: lehet, hogy csak uzembentarto. akkor nem kell rendszamot cserelni. az o dolga.

  • 2011.10.30 15:31:58xsmogx

    Mondjuk ha az is cél, hogy a belvárosban is tudjon korlátozások nélkül közlekedni pl. a téli hónapokban, akkor az OT rendszám erre lehetőséget ad. Gondolom egy ilyen idős autó fekete v. piros matricát kap és a hobbiautós biztosítás csak egy kedvezményes biztosítási kategória, amivel pl. a fenti lehetőség nem jár.

  • 2011.10.30 17:41:15benz116w

    Én tavaly ilyenkor voltam OT vizsgáztatni. Rengeteg rossz és még rosszabb tanácsot kaptam "szakiktól" arra vonatkozólag, hogy miként kellene felkészíteni a kocsit (pl. kadmiumozzam le a csavarokat a motortérben). Lényeg a lényeg, Budaörsön a vizsgán voltak a legkorrektebbek, az amúgy kitűnő állapotú autónál megkértek, hogy az alvázat is megfelelően tartsam rendben (mosassam le), egyébként utána átengedték a járművet.Bár nem engedtek be az előttem állók felmérésére, senki nem távozott kiakadva és borítékokat sem osztogattak. Úgy vélem, hogy ha nem bontószökevényt próbálnak hatféle motor és vázszámmal áttolni,úgy a MAVAMSZ-nál azért vannak akik szeretik a régi kocsikat. Na most fikázhatjátok a strébert, de ugyanez volt a Mozaikban is.

  • 2011.10.30 18:12:14nem kéne...

    csipy, te hanyadik vizsga után keseredtél ennyire bele?

  • 2011.10.30 20:07:07nem mondom meg

    @benz116w:

    És idén próbáltad már? Ég és föld. :(

  • 2011.10.30 22:22:49benz116w

    Majd csak 4 év múlva. Addig próbálok jókat írni róluk, hátha megjegyzik:-)))

  • 2011.10.31 00:23:01cyd

    OFF
    Vajon az M5 sofőrje elfeküdt az ülésen keresztbe, míg elkészültek a fotók?
    ON

  • 2011.10.31 03:18:22nick:

    @cyd: sasszem díjasunk :-)

  • 2011.10.31 08:27:12skyrangr

    cyd: persze, simán nem akart kiszállni a fűtött ülésből a hóba! :D

  • 2011.10.31 11:54:06yomsisi

    pityubácsi, ha veszel egy OT-s rendszámú autót, megkapod a rendszámot is és viheted újra minősíttetni. Az OT vizsga, megfelel a mezei autók eredetvizsgájának, tehát arra nem kell vinned. Kétszer eljátszottam, hihetsz nekem! :-)))

    benz116w!
    Én a Berda J. utcában voltam minősíttetni. Jópofa emberek ugrálták körbe az autómat, rákönyököltek a sárhányóra, azóta is nézem a horpadást. Nem tudtak utána nézni a színének, majdnem elhajtottak, pedig gyári kód szerint lett fújva a kasztni. Végül átment és elnézést kértek, de lehet, hogy legközelebb máshol próbálkozom. Kicsit dilettánsnak tűntek.

  • 2011.11.01 18:50:36sz.s.

    Nem tudom mások hogy vannak vele, de én sokkal kevesebbet fizetek a kötelező biztosításra, mint a teljesítményadóra. Kb negyede a kötelező a telj.adónak. Tehát nem értem, hogy a cikkben miért a kötelezőt nevezik az egyik legnagyobb fenntartási költségnek.


h i r d e t é s

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

tartógyűrű, hangtompító
BMW 3 Compact 316 i Ferdehátú 1998-2000
1602 Ft
kapcsoló, tolatólámpa
BMW 3 325 i lépcsőshátú 2005-2013
3116 Ft
tömítés, kipufogócső
BMW 3 323 i lépcsőshátú 1983-1986
888 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Never break the rules driving
a showy Lamborghini
It’s not all smooth sailing being the offspring of a Middle-Eastern millionaire, especially if one can’t shake the habit of showing off.