A márkaszerviz köteles kiadni az igényelt adatot!
2011.12.08. 18:10 - Autójogász
From: Jenő
Date: December 7, 2011 5:15:20 PM GMT+01:00
To: Totalcar
Subject: Ha'ny km van az auto'mban?
Szép napot mindenkinek!
Kérlek benneteket segítsetek! 4-napja vettem egy autót. A nevemre kiállított forgalmival elmentem a neves márkaszervizbe (rendszámkeret ajánlásával) és kértem mondják meg mikor járt itt az autóm, mit csináltak rajta és mi volt az akkori km-óra állása? Hány kilométer lehet az autóban. A válasz: (nagyképűen, lenézően, pökhendien, lekezelően) - Annyi kilométer, amennyit az óra mutat. Adatvédelmi okokból nem mondhat semmit.
- Micsoda? Adatvédelem? Én csak a saját autóm és nem a volt tulaj után érdeklődtem!
Szerintem az autó csak egy tárgy, (még ha szeretem is) mégis joga van az előéletét titokban tartani új gazdája előtt? Magamról csak annyit: 35-éve dolgozom autószerelőként. Várom válaszotokat.
Tisztelettel Jenő
Kedves Jenő!
Pedig mondhatna...
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény szerint ugyanis személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt - közvetlenül vagy közvetve - név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több, fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani lehet. Mivel kedves Jenő, Ön az autó tulajdonsa, a szakszervízben nyilvántartott óraállás az Ön személyes adata, abból ugyanis pl. az Ön vagyoni, jövedlemi helyeztére lehet következtetni.
Mikor kezelheti a márkaszerviz az Ön személyes adatait? Ha ahhoz az érintett (vagyis Ön) hozzájárul, vagy azt törvény vagy - törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben - helyi önkormányzat rendelete elrendeli.
Most jön a "trükk": Az Ön kérelmére a márkaszerviz (az adatkezelő) köteles tájékoztatást adni az általa kezelt, illetőleg az általa megbízott feldolgozó által feldolgozott adatairól, az adatkezelés céljáról, jogalapjáról időtartamáról, az adatfeldolgozó nevéről, címéről (székhelyéről) és az adatkezeléssel összefüggő tevékenységéről, továbbá arról, hogy kik és milyen célból kapják vagy kapták meg az adatokat. A márkaszerviz köteles a kérelem benyújtásától számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 30 napon belül írásban, közérthető formában megadni a tájékoztatást. Ráadásul ez a tájékoztatás ingyenes, ha Ön a folyó évben azonos területre vonatkozó tájékoztatási kérelmet az adatkezelőhöz még nem nyújtott be. Egyéb esetekben költségtérítés állapítható meg. A már megfizetett költségtérítést vissza kell téríteni, ha az adatokat jogellenesen kezelték, vagy a tájékoztatás kérése helyesbítéshez vezetett.
Persze ez is lehet, hogy az adatkezelő-márkaszerviz nem válaszol. Ilyenkor az adatvédelmi biztoshoz (január 1-ét követően a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság), vagy bírósághoz fordulhat.
Induljon hát a varázslás, kedves olvasóink, járjanak hasonló ügyeik végére!
Ez a módszer csak akkor működik, ha valaki tulajdonsa már a kocsinak. Vásárlás előtt kérjünk a tulajdonostól hozzájáruló nyilatkozatot, hogy azzal keressük fel a szervizt. Ha nem ad, az is üzenet. Ha pedig a márkaszerviz nem ad, az is. Mindkettő azt üzeni: húzz innen, mert valami nem kerek. (A szerviz ezzel azt is mondja, hogy a márkát is kerüld el, mert olyan márkaszervizeik vannak, akik benne vannak a sumákolásban.)
Az MGE is a mi álláspontunkon
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció évek óta dolgozott és dolgozik azon, hogy a gépjárművek életútjának története követhető legyen. Ennek eredményeképpen jogszabály alapján hamarosan központi nyilvántartásba kerül a km óra állás minden műszaki vizsga, illetve minden átírás időpontjában. Célunk ezzel az is, hogy a km állás adatot a vétel előtt is le lehessen kérdezni éppen azért, hogy a használt gépjármű megvásárlása már reális adatok birtokában történhessen meg, azaz az eladó ne csaphassa be vevőjét. Ennek megfelelően, egyetértve a jogászi véleménnyel egyetértünk abban, hogy a futásteljesítmény adatot a tulajdonosnak ki kell adni.
Erdélyi Péter
MGE ügyvezető-elnök
A GÉMOSZ óvatosabb
A GÉMOSZ (Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége – szerk.) 2006 óta azért lobbyzott a mindenkori kormányoknál, hogy számoljuk fel a kilométeróra-manipulálást.
Ami a jogászuk válaszát illeti, a gyakorlat még nem ilyen tiszta, tudok olyan perekről, ahol az adatot kiadó szervizt meghurcolták, mivel léteznek olyan jogszabályok, amelyek ezzel pont ellentétesen értelmezhetők. Pont ezért szeretnénk, hogy a jog egyértelműen fogalmazzon.
Ezért a mi értelmezésünk szerint a márkakereskedő nem kötelezhető az adatok kiszolgáltatására, de megteheti azt. Semmilyen érdekünk nem fűződik az adatok visszatartásához, csupán az eddigi negatív tapasztalatok miatt ez az álláspontunk.
Azt szeretnénk elérni, hogy az autókon végzett minden beavatkozás nyilvános adatnak minősüljön, amit egy központi adatbázisban rögzítenének, így lekérdezhetők lennének nemcsak a márkaszervizekben, hanem a legális független szervizekben végzett beavatkozások adatai is. Ez hozzájárulna a fekete gazdaság háttérbe szorításához is, mivel a tulajdonosokat arra ösztönözné, hogy a legális szervizekbe hordják az autóikat. Az adatbázist állami ellenőrzés alatt állna. Ez a rendszer Belgiumban már működik, és ezzel gyakorlatilag teljesen megszüntették a kilométeróra-manipulálást.
Gablini Gábor
elnök
GÉMOSZ




Kommentek
2011.12.08 18:49:23Specialized78
Ez sajnos bármelyik autómárkára igaz lehet.A szerelők nagy része sem az intelligenciáról hires.
2011.12.08 19:08:41Csabby
Azért reménykedem hogy egyszer végre rend lesz kis hazánkban...naiv vagyok?...:DD
2011.12.08 19:09:38faridaoccse
Na ne!
Már hogy a bánatba lehetne bármilyen következtetést levonni abból, egy személyre, hogy egy autóban egy adott pillanatban mennyi volt az óraállás???
Ennyi erőből a villanyórát se lehetne leolvasni...
"szakszervízben nyilvántartott óraállás az Ön személyes adata, abból ugyanis pl. az Ön vagyoni, jövedlemi helyeztére lehet következtetni."
Az autóm óraállása, az én személyes adatom... meg a motorszáma...
Ez vicc.
2011.12.08 19:17:05stevie-w
Amikor az előző tulajdonos beadja az autóját a szervizbe, azzal közte és a szerviz között szerződés születik. Az autó km-óra állásának rögzítése ezen szerződésen belül történik, célja nem más, mint a javítással összefüggő későbbi garanciális igények megítélésének megkönnyítése.
A szerviz nem adhatja ki egy ügyfelével történő szerződésének részleteit egy harmadik fél számára.
Nem egy komplikált elv.
A szerviz ellenben kiadhatja az adatokat annak, akivel szerződésben áll(t). A megoldás tehát teljesen egyszerű: az előző tulajdonosnak kell kérnie az adatok kiadását. Ha neki nincs rejtegetnievalója, nyilván hozzá fog járulni.
Ennyi.
2011.12.08 19:18:01gaen
A gond a törvénnyel a következő: azáltal, hogy valakinek eladom a kocsimat, a velem töltött idő alatt keletkezett személyes adatok, nem lesznek automatikusan a vevőé is. Csak abban az esetben ha írásban ezen adatok megismeréséhez hozza járulok. Ha ilyet az adás-vetelkor nem készíttettek, akkor a régi tulaj adatai a vevőnek nem kiadható.
Szerintem, De nem vagyok jogász...
2011.12.08 19:38:051kutya
@gaen: a kérdezett adatok nem a te személyes adataid (vagy neked van futásteljesítményed? netántán a címedet, vagy az anyád nevét akarja megtudni, amit a szerződéssel automatikusan a rendelkezésére bocsájtottál, mivel beleírtad?), hanem a gépkocsié. miután a delikvens megvette tőled az autót, onnantól annak az autónak az adatai is az ő tulajdonát képezik. innentől kezdve miről is mantrázunk?
2011.12.08 19:40:46dhzsiga
Nincs egy hónapja, hogy a nem régen vett mercedesemet ( 10 éves ) ami végig szervizkönyves a Kárpát utcába vittem időszakos kötelező szervizre. Kértem, iformációt az autó előéletéről mivel ott vezették végig a szervizkönyvet. Azt a választ kaptam, hogy nem adhatnak semmilyen felvilágositást az elöző tulajdonosok "viselt dolgaikról". Lehet, hogy igazuk is van ?? (talán )
2011.12.08 19:55:26B. Capelluti
@1kutya: +1
dhzsiga: a tulajok viselt dolgairól? Arról tényleg nem. De a saját autód óraállásáról igen.
2011.12.08 20:02:42fujita
"Azt szeretnénk elérni, hogy az autókon végzett minden beavatkozás nyilvános adatnak minősüljön, amit egy központi adatbázisban rögzítenének, így lekérdezhetők lennének nemcsak a márkaszervizekben, hanem a legális független szervizekben végzett beavatkozások adatai is. Ez hozzájárulna a fekete gazdaság háttérbe szorításához is, mivel a tulajdonosokat arra ösztönözné, hogy a legális szervizekbe hordják az autóikat."
Csak számomra nem következik logikailag az első mondatból a második?
2011.12.08 20:18:02fda
irtózatos balhét csináltam volna, ha nekem nem adják ezeket ki.
Igaz, én akkor kértem anno, amikor még több értelme volt: a vásárlás előtt... A miskolci Opel Sajó készségesen kinyomtatott mindent, a sok oldalas nyomtatásból jól látszott, hogy mikor mit cseréltem az autón garanciában és azon kívül.
Itt miért nem csap a levélküldő egy kis reklámot annak a sunyi svindlis cégnek, ahol titok az, hogy a saját tulajdonú kocsiján mit dolgoztak korábban?
2011.12.08 20:22:40kobelako
A km állás az autó adata, a rajta elvégzett szervizek, az autó ismérvei. Nem az előző tulajé, hanem az autóé. Mivel az autó már az enyém, ezek az adatok a "csakatulajnakadhatókiinformáció" elve alapján már engem illenek, tehát nekem KELL kiadják. Jól is néznék ki, én mondjuk az 5. tulaja vagyok az autónak, akkor is csak annak adják ki az infókat, aki az első tulaj volt? Vagy magánnyomozási módszerekkel nekem fel kellene derítenem az előző 4 tulajt? És ha mondjuk az előző már mondjuk pont meghalt, akkor Szent Pétertől kéne nyilatkozat??? Nekem próbálná meg valaki ilyen esetben nem kiadni az adatokat, lenne akkora balhé, holnap már nem kéne bemennie dolgozni...
2011.12.08 20:23:48varbert1
Szerintem helyes a törvény! És jól alkalmazzák.
Amíg az enyém az autó,senkinek(a hivataloknak se) ne adjanak ki róla semmilyen adatot a beleegyezésem nélkül.Ha eladom,és az adásvételi szerződésben rögzítjük az adatok kiadhatóságát akkor minden sima ügy.Ha ehhez nem járulok hozzá, akkor lehet gyanakodni.Egyszerűen az adásvételi szerződésben kellene rögzíteni a dolgot!
2011.12.08 20:24:47kobelako
mondjuk tudni kell ablakon is bemászni, ha az ajtón kib@sznak. Nemrég egy elitebb márka szalonjában próbáltam érdeklődni egy nekem megvételre felajánlott autó után, csak a típus, meg a rendszám volt meg. Szalon munkafelvevő alkalmazott: sajnos csak a tulajdonosnak tudunk infót kiadni... megköszöntem, átmentem a használt részlegre, a srác készségesen belement a rendszerbe és mindent elmondott. Szóval csak egy kis ügyesség kell...
2011.12.08 20:24:59varbert1
Ugyanis én úgy gondolom, csak az adásvétel dátuma után keletkezett adatok az új tulajdonosé. Ami előtte
keletkezett adat azzal a régi tulajdonos rendelkezhet. Ennek még valódi piaci értéke is lehet.
2011.12.08 20:28:08faridaoccse
"A szerviz nem adhatja ki egy ügyfelével történő szerződésének részleteit egy harmadik fél számára.
Nem egy komplikált elv."
Aha, tehát ez alapján, ha veszek egy lakást, akkor azt sem tudható meg, hogy pl. teljes vízvezetéket kell cserélni, mert a korábbi hibaelhárítás során tárták fel ezt, és én mint vevő nem voltam szerződő fél. Ne már...
Frankón lehetne szavatossági igényeket érvényesíteni...
Egyébként ezen gondolkodjunk el kicsit. Az eladó korábban a piros kocsiját átfestette kékre, a vevő kéken veszi meg, de valahol átüt a piros szín. Erre rákérdez, azaz, hogy piros volt-e az autó, és ezt - vagyis hogy az AUTÓ piros - azért nem tudhatja meg, meg az ELADÓ személyes adata???
Komplett elmebaj.
Lehet, hogy van olyan jogszabály ami miatt nem adható ki az infó, nem tudom, de szerintem nincs, és abban biztos vagyok egy adott tárgyhoz kötődő adat nem személyes adat!
2011.12.08 20:30:43Szityu
Jelzem, hogy ez kapitális marhaság. Az autó szervizelése nem személyes adat. A törés utáni javításból, kilóméteróra állásból, szervizekből semmilyen személy nem azonosítható be, ezek nem személyekre vonatkozó adatok, így semmiféle adatvédelemről nincs szó. Amennyiben a szervizelés személy adatok gyűjtését jelentené, akkor minden szerviznek be kellene jelentenie a személyes adatok gyűjtését és adatvédelmi nyilvántartási számot kellene kiállítania. Enélkül jogszabályellenesen jár el, ha azt állítja, hogy ő személyes adatokat gyűjt, illetve tárol.
2011.12.08 20:35:08bikeman
Szintén Mercis élmény, még vásárlás előtt az eladót
ól kapott alvázszámmal, az MB Tóth autó M3-Fót (már Jász-Plasztik) ingyen megmondta, kinyomtatta, hogy mit mikor csináltak. (rendben is volt minden, stimmelt a szervízkönyvvel is)
Pár nap múlva vittem egy másik alvázszámot is, az eladó szerint 140k volt benne, a szervízben kiderült, hogy volt valamelyik MB szervízben egy évvel korábban, 340k-nál... Persze ezek után el sem mentem megnézni az autót, az eladója állítása szerint nem tudott róla, tartozás fejében kapta az autót, szervízkönyv nélkül, aha, persze...
Az első autó azóta szolgál nálunk.
2011.12.08 20:36:20faridaoccse
"Szerintem helyes a törvény! És jól alkalmazzák.
Amíg az enyém az autó,senkinek(a hivataloknak se) ne adjanak ki róla semmilyen adatot a beleegyezésem nélkül.
Parádés, ennyi erőből a végrehajtási törvényt hatályon kívül is lehetne helyezni...
Az autóhoz kötődő adat a motorszám, szóval ha valaki nem egyezik bele az adásvételi szerződésben, akkor nem nézhetem meg?? Biztos helyes...
Nyilván, az autó tankjában lévő üzemanyag mennyisége is az én személyes adatom...
2011.12.08 20:37:05varbert1
Autóvásárlás esetén minden vevőnek joga az autó állapotát szakértővel felméretni! Ez nem ingyenes.
És ha nem jön létre az üzlet? A felmérés eredményét
ezek szerint köteles a vevő nyilvánossá tenni.Az is
az autó adata.Fordítva ültök a lovon!
2011.12.08 20:44:06varbert1
faridaoccse
Elkerülte a figyelmed a "beleegyezésem" szó!
2011.12.08 20:47:29varbert1
Mellesleg a végrehajtók becsülik a lefoglalandó tárgyak értékét.Nem nagyon fognak érdeklődni az autó előéletéről.Alul értékelik és kész. Ez egy külön szakma,bele van kalkulálva a mellényúlás lehetősége.
2011.12.08 20:51:47faridaoccse
vabert11
Nem kerülte el.
Leírom miért hoztam fel a vh-s példát. Van tartozásod, nem fizetsz a bíróság megítéli, nem fizetsz, végrehajtást indítanak ellened, te nem járulsz hozzá, hogy a végrehajtónak az okmányiroda kiadja azt az adatot, hogy van autód, így ezt a végrehajtó nem tudja meg, emiatt nem is tudja elárverezni, ha továbbra sem fizetsz...
A beleegyezést egyébiránt felülírja a jogszabály, amiben ezen jog korlátozható, de itt arról van szó, hogy az autó adata, hogy lehetne már személyes adat???
2011.12.08 20:52:10varbert1
faridaoccse
Igen! Senkinek semmi köze hozzá mennyi nafta van az autódban!
2011.12.08 20:56:01faridaoccse
"Autóvásárlás esetén minden vevőnek joga az autó állapotát szakértővel felméretni! Ez nem ingyenes.
És ha nem jön létre az üzlet? A felmérés eredményét
ezek szerint köteles a vevő nyilvánossá tenni.Az is
az autó adata.Fordítva ültök a lovon!"
KÖSZ! Sikerült saját magadnak ellent mondani. A vevőnek joga van felméretni. Igen ezt a témát rágjuk, elismerted, hogy a gépkocsira vonatkozó adat megismerhető :-)
A másik nem nyilvánosságra hozatalról van szó, hanem egy ember általi megismerésről, nem ugyanaz, minthogy a megismerésre való lehetőség, és a közzétételi kötelezettség sem...
Egyébiránt biztos az autó fogyasztása is az én személyes adatom...
2011.12.08 20:57:01varbert1
faridaoccse
Nekem ez már túl bonyolult! De a tulajdonjog és az autó előéletéhez tartozó adatok között igen nagy a különbség!
2011.12.08 20:58:27faridaoccse
"Igen! Senkinek semmi köze hozzá mennyi nafta van az autódban!"
Nyilván a benzinkutasnak sem, ha ő tankol bele... szóval az autóban lévő üzemanyag mennyisége egy adott ember személyes adata... parádés... csak így tovább...
2011.12.08 21:02:28faridaoccse
"Nekem ez már túl bonyolult! De a tulajdonjog és az autó előéletéhez tartozó adatok között igen nagy a különbség!"
Kösz ezt bóknak veszem.
Igen nagy a különbség, csakhogy nem is erről beszélünk.
Véleményem szerint egy adott tárgyra vonatkozó, és ahhoz köthető adat, nem lehet személyes adat. Pont.
Megyek filmet nézni, üdv mindenkinek, részemről ennyi volt. ;-)
2011.12.08 21:05:25varbert1
Ahhoz megvizsgáltasd az autót,az eladónak bele kell
egyeznie! Vagy hozzájárulását adja az addig róla keletkezett adatok kiadásába. Az eredmény ugyanaz.
Én nem vennék autót ha valahogy nem szerezhetnék róla információt. Ha ez nem lehetséges? Annak a vételárban tükröződnie kell.Ha egy tetszőleges személy láthat valamit,akkor az nyilvános!
2011.12.08 21:14:54Dr V
Az utolsó levélhez:
Két tolvaj beszélget:
-Képzeld, láttam egy szép mercit a rendszáma rgh-328.
-Várjál, csekkolom. Tökéletes, a 30.000 szervizen épp tegnap volt. Ma esti fogásnak megfelel...
Sztem a nyilvános kicsit túlzás. Inkább a tulaj engedélyével lehessen ezen adatokhoz hozzáférni.
2011.12.08 21:31:43gaen
@1kutya: lehet, hogy félreérthető voltam. Nem az autó azonosító adatai a bizalmas adat, hanem pl. hova hordtam szervizbe, mert ha nem akarom megmondani akkor ahhoz senkinek semmi köze. Extrém példa : az előző tulaj macskapisivel mosott kárpitot, mert a családi titok szerint akkor nem fészkel bele az egér. a Dezső szerviz tud a titokról, de azt nem köteles elmondani. A kérdés ilyen esetben az, hogy mi is minősül bizalmas adatnak és mi nem.
2011.12.08 21:35:53Jobagio
Nyilatkozta Gablini Gábor, akinek a márkakereskedésében sikerült vennem egy új autót, amit előtte rommá törtek....
Sok sok lufi...
2011.12.08 21:58:04kíváncsivagyok
"Inkább a tulaj engedélyével lehessen ezen adatokhoz hozzáférni. "
de hiszen a tulajnak nem akarják megmondani !!! Az új tulajnak,...vagy ha új , ..akkor már nem is számít, ..csak az első tulaj a valódi ?
AZ AUTÓ EGY TÁRGY...ÉS MINT OLYAN NEM RENDELKEZIK SZEMÉLYI JOGOKKAL....AZZAL CSAK A (MINDENKORI ) TULAJDONOS RENDELKEZIK !!!!!
2011.12.08 22:06:22kíváncsivagyok
...apropó,...és mi van akkor , ha nekem mint új tulajnak nem adják ki az autó km-állását és egyéb adatait, ...oké ..... DE MI VAN , HA EL AKAROM ADNI ? Akkor sem nekem , sem a vevőnek ( a beleegyezésemmel SEM !!!) adják ki ???? És ha így is eladom,...és a legújabb tulaj kéri és nem adják neki ki az autója adatait ? Akkor kinek adják ki,...hiszen Nekem sem adták ki ??? Csak a kocsi legelső tulajának....( Hiszen az összes többinek nem adják ki az első beleegyezése nélkül ?!?! ) Kész őrület !!!
2011.12.08 22:08:34kíváncsivagyok
" -Várjál, csekkolom. Tökéletes, a 30.000 szervizen épp tegnap volt. Ma esti fogásnak megfelel...
Sztem a nyilvános kicsit túlzás. Inkább a tulaj engedélyével lehessen ezen adatokhoz hozzáférni. "
Erről van szó.....a tulajnak ( átírás után !!) nem adták ki !!!
2011.12.08 22:11:34Zigomer Trubahin
Na jó, emberek, ne essünk már át a döglött ló túloldalára teljesen ezzel az adatvédelmesdivel.
Veszek egy lakást, kibontatnám a falat, de a mester nem hajlandó elvégezni a bontást, mivel, úgymond, ezzel megtudnám, milyen munkálatokat végzett a csöveken az előző lakó.
Veszek egy használt ruhát, nincs rajta méret, megmutatom a varrónőnek, de ő nem hajlandó megmondani nekem, hogy L-es vagy XL-es-e, mert ezzel, úgymond, az előző tulajdonos egy teljesen bizalmas, személyes adatához jutnék hozzá.
Veszek egy használt kutyát, elviszem állatorvoshoz, hogy nézze meg, nem bolhás-e, de ő nem hajlandó elvégezni a vizsgálatot, mert ezzel, úgymond, az előző gazda higiénés körülményeire vonatkozó, szupertitkos, személyes jellegű adatok megismerésére nyílna alkalmam.
Noooooormális??
2011.12.08 23:23:57xenuka
Amíg az összes hazai márkaszervíz kilóméteróra visszatekerésben, lopásban, utángyártott illetve felújított alkatrész gyári újként eladásában érdekelt mit vársz?
2011.12.08 23:46:22dhzsiga
Nem tudom Urak...... nagyon vegyesek itt is vélemények nem egyértelmű a dolog. Szerintem autó vételnél lényeges az eladó nyilatkozata, hogy nincs rejtett hibája az autónak..... 10-20 éves használt gépjárműnek a vételára az eredeti árnak a 10 %-a, miért is feleljen az eladó ??? A szervizkönyvnél ha a szerviz azt mondja, hogy nem hamis, nekem ennyi már elég.
2011.12.09 02:55:16Mercel
Hello!
Számomra az nem világos, hogy a levél írója mi a frászkarikáért nem írta bele a levélbe, hogy Melyik márka Melyik márkaszervizéről van szó.
Nehogy tanuljunk belőle melyik márkaszervizt kell elkerülni a többi autósnak?
Komolyan, rendszeresen találkozom posztokkal és levelekkel ahol csak a leglényegesebb cégnév, alkalmazott neve orvos neve stb nem szerepel.
Amiből mondjuk tájékozódni lehetne adott cég / intézmény felől.
Szívja meg a többi is?
"Frigyes"
2011.12.09 03:04:33miami vice
egyszer volt egy markaszerviz atba@tak, de az autom adatait is kiadtak harmadik szemelynek, nem is adtam el az autot,pedig csak a lagyreszek csereje volt parkolasbol(noi) kifolyolag. gusztustalan, de elkerultem utana.
2011.12.09 06:21:37holovácegy
Bármely ECU-ba könnyűszerrel betehetne olyan funkciót a gyártó, amely kizárja a manipulációt, ha akarná. Csak a fedélzeti számítógép programját kellene megírni úgy, hogy legyenek benne nem törölhető, módosítható számlálók. Megtett kilométer, üzemóra vagy akár az indítások száma (a motor kopás nagy része hidegindításkor következik be). Ezt már 5-10 éve nyugodtan megtehetnék, de egyszerűen NEM ÉRDEKÜK. Ha a gépjárművek előélete könnyen felderíthető lenne, akkor a használt autók értékállósága magasabb lenne, és kevésbé ösztönözné a vásárlót, hogy új, nullkilométeres autót vegyen.
Ezen csak akkor fognak változtatni, ha kötelezik őket EU-s, akármilyen direktívákkal, de egyelőre a lobbiérdekek úgy látszik erősebbek. Amerikában is független rendszert kellett kitalálni, üzemeltetni a visszaélések kivédésére, csökkentésére, de az hogy sok államban, hazánkban is ennyire töketlenek ennek a lemásolásában, az is üzenet értékű: a sarki használt autó kereskedő is jobban tudja érvényesíteni az érdekeit a törvényhozásban, mint több millió gépjármú tulajdonos...
2011.12.09 07:09:34durmi72
Uraim,egyszerű a dolog!
Ha magán személytől veszünk,és semmit sem titkol el,akkor rendben van a dolog.Olyan,hogy nincs meg a szerviz könyv felejtsük el.Az nem szokott elveszni,csak ha valaki titkolni akar valamit!Ha az autó 4 éven belül volt műszaki vizsgán akkor az óra állás rögzítve van fényképekkel!A dolog egyszerű a vizsga matrica száma tartalmazza melyik megyében és kinek adták ki a vizsga matricát.Utána irány a vizsgahely valami bla-bla szöveggel néhány forintért betekinthetünk a vizsga anyagba,fényképekbe.Ennél kicsit drágább,de használható megoldás,ha megkérdezzük az eladót mikor szerezte a gépjárművet.Ha ez 4éven belül volt,akkor semmi gond,mert az eredet vizsgálaton van egy olyan dolog,hogy az előző vizsgálat dokumentumai,amiben láthatóak a fényképek is,mivel kötelező fényképezni így ott az előző óra állások rögzítve vannak.Nálam már igen sokszor derült ki ez alapján,hogy bizony valaki tekergette az órát!Sajnos ez esetben a vizsgáló csak akkor láthatja az adatokat ha a tulajdonos,vagy leendő tulajdonos már fizetésre kötelezett,így 17-21000forint közötti összegért juthat az óra álláshoz,festék réteg adatokhoz stb.De mindenki megnyugodhat,mert a minap lett bevezetve,hogy a műszaki vizsgalapra kötelező bevezetni az óra állást!A rendszer átalakítása folyamatban van,hogy a műszaki vizsgalapon ugyanolyan fontos szerepet kapjon az óra állás,mint bármilyen más fontos adat(alvázszám,rendszám stb).A hatóság emberei dolgoznak a rendszeren úgy,hogy nyilvánosan lekérhető legyen ez az adat akár a neten akár telefonon,némi költség befizetésével(PL.:Nagy Britannia)hozzá csapva a biztosítók adatbázisait!
2011.12.09 07:41:16mufflinca
Külföldről behozott (konkrétan Belgium) autó esetén hogyan lehetne kideríteni a valós futásteljesítményt? Van erre valami hivatalos út?
2011.12.09 08:06:41glinolid
Vannak normális országok, ahol vásárlás előtt elkérheted a gépjármű VIN-jét. Ha nem adják, akkor nem veszed meg. Ha megadják, akkor kb. 8000 HUF-ért hozzáférsz egy országos adatbázishoz. Otthon, a fotelban ücsörögve berötyögöd a VIN-t és jé, előtted van minden adat. Mikor és hol helyezték forgalomba, tulajdonosok száma, szerviz események, tulajváltáskor rögzített óraállások, a környezetvédelmi vizsgálatok eredményei. Ha több jármű adataira vagy kíváncsi, akkor kb. 12000 HUF-ért, 1 hónapig, korlátlanul hozzáférsz az adatbázishoz.
2011.12.09 08:07:32glinolid
berötyögöd=bepötyögöd
2011.12.09 08:25:01ColT
Azám, ha nem akarják kiadni, az gáz... Szóval az az autóka kicsit kehés lesz.
És akkor még örülni kell, ha csak tekergetve volt.
2011.12.09 08:41:13b.1968
Kedves Jenő!
azt nem értem,miért a vásárlás után gondolkozol...
jó az neked ha megtudod mekkora veréb vagy és vettél egy 300000km-t futott autót?(ami egyébként még ugyanannyit elmehet gond nélkül) Csak magadat idegesíted. felejtsétek már el a 4-5 éves 60-70ezer km-es autókat!
2011.12.09 08:43:07Toyotásember
Kicsit szőrszálhasogatónak tűnhet a dolog DE:
Egy autó megvsárlásakor te nem csak az autót, magát a vasat veszed meg, hanem a jármű TULAJDONJOGÁT.
Mivel tulajdonjogot vettél, így pedig jogosult vagy a saját tulajdonodról minden létező adatot, információt, előéletet megtudni.
Ha csak bérelnéd az autót, vagy lízingelnéd, vagy csak üzembentartó vagy az más, akkor tényleg nem kötelesek kiadni adatokat a szervízek, mert nem rendelkezel tulajdonjoggal.
Ezt tessék megérteni a vevőknek és a szervízeknek is.
A kilométeróra állás pedig nem személyes adat amire hivatkoznak, az az adott jármű korát, futását, stb jellemző JÁRMŰADAT. Ugyanúgy mint hogy hány ajtós, az sem titkos.
Szóval aki tulajdonos, az teljes lelki nyugalommal kérje csak az adatokat.
2011.12.09 08:47:40Toyotásember
Ja ahhoz a híres óratekergetés elleni harchoz nem kellene más mint a törzskönyvön feltüntetni a jármű vásárlásakori kilométeróra állást, műszaki vizsgán meg belenyomni a forgalmiba az aktuálisat.
2011.12.09 09:17:00Markaszerviz
Ha valaki már tulajdonos, akkor az aktuális adatokhoz hozzáférhet. De az, hogy az előző tulaj(ok) mit és mennyiért végeztettek el, a magyar jog szerint személyiségi adat és mint ilyen, csak az adott személy hozzájárulásával adható ki.
2011.12.09 09:27:59stevie-w
Már egyszer írtam, de úgy látom, elsikkadt. A km-óra állása egy magánjogi szerződés "mellékterméke." A szerviz nem azért rögzíti a km-óra állást, hogy az autó futásteljesítményét igazolja egy leendő tulaj felé, hanem a javítással összefüggő garanciális szempontok miatt. A két fél között létrejött szerződésbe csak akkor lehet egy harmadik félnek betekinteni, ha ebbe mindkét fél beleegyezik. A szerviz a maga részéről MINDIG beleegyezzik, ha az autó előző tulaja (akivel szerződésben állt) a maga részéről szintén beleegyezik. (Kedves Márkaszerviz, neked is javaslom, hogy ezt az érvelést vedd át, mert az nem helytálló, hogy a km-óra állása személyiségi (helyesen: személyes) adat.)
2011.12.09 09:28:59CoIie
Markaszerviz: ezzel egyetértek, az előző tulajnak is vannak ilyen jogai, azaz a vele kapcsolatos adatok nem lehetnek nyilvánosak!
2011.12.09 09:43:51Dseries
Varbert te g*cibuta vagy bazki. Már bocsánat, de erre más kifejezés nincs. Örülök, hogy a nagytöbbség megfelelően látja a dolgot. Valóban, ami az enyém, arról hadd tudjak meg mindent.
2011.12.09 09:47:06www.Bisex.hu
nem kellene sajnálni egy ezrest a kezébe adni a munkafelvevőnek, hogy a jatt hatására segítőkészebb legyen
2011.12.09 09:54:25Toyotásember
Az hogy KI, és Mennyiért javíttatta az autót az tényleg személyes adat, de az marhára nem is érdekel.
Engem az érdekel hogy tényszerűen mi történt az autóval, az viszont a jármű adata, nem az előző tulajé, így pedig jogom van ismerni. Az adásvételi szerződés szerint pedig a vevőt tájékoztatni kell a jármű tényleges állpotáról, rejtett hiáiról, stb. Márpedig ha az adásvételiben ezt aláírta, az egy feljogosítás hogy hozzáférhetek az adatokhoz, mert ugye ő ezt nem titkolhatja a szerődés szerint.
(uyganígy ha házat veszek, köteles az építő, eladó tájékoztatni a hőszigetelés milyenségéről, az hogy mennyibe került szintén nem érdekel ott sem és itt sem)
Ja egy javaslat a márkaszervízeknek:
Lhet szívatni adat nem kiadással az ügyfelet, csak így bizalom hiányában nem lesznek újek, és elfpogynak a régiek si.
Míg ha mosolyogva kiadnák a kért adatokat, közösen átbeszélnék a tulajjal a jármű előéletét, felajánlanának egy jelképes összegű átvizsgálást, mindezt udvariasan és segítőkészen, lehet hogy még új ügyfelek is lehetnének a kérdezősködőből.
2011.12.09 09:55:48Toyotásember
www.bisex.hu-nak is igaza van
Magyarországon élünk, itt minden pénzzel működik
tedd le a lóvét a munkafelvevőnek, még az eladó keresztlevelének a másolatát is megkapod :)
2011.12.09 10:12:09kovi1970
MGE-re.
Mintha itt olvastam volna, hogy amikor viszik szervizbe a kocsit egyesek akkor tekertetik vissza. Szóval így nem sokat ér ez a nyilvántartás. Még egy kicsit dolgozni kéne rajta...
2011.12.09 10:23:51diplomatuka
A járműveken elvégzett beavatkozásokra, illetve a km-óraállásra vonatkozó adatok közzététele nem csak a feketegazdaság, illetve a csalások visszaszorítása miatt szükséges, hanem azért is ELENGEDHETETLEN, mert ezek a gépkocsik KÖZÚTI FORGALOMBAN vesznek részt, ennél fogva a napnál világosabb, hogy a lehető legdurvábban szankcionálni kell az óratekergetőket.
2011.12.09 10:31:02Toyotásember
Olyan fogalom hogy volt tulajdonos joga nem létezik a jogban.
Amelyik eladó aláírta az adásvételit az már NEM TULAJDONOS, így a jármű adataihoz innentől az ég világon semmi köze nincs, és nem is lehet.
A TULAJDONOSNAK viszont minden a járművel kapcsolatos jog, eszköz, a kezében van.
Még a gyártótól javítási, karbantartási utasítást is kérhetek, nem utasíthatják ezt vissza, az EU-ban kötelező kiadni, ugyanígy alvázszám alapján megtudhatom hogy mikor, hol, milyen felszereltséégel, színnel, gumival, tumisénmivel jött le a gyártósorról az autó. Ezt is kötelesek kiadni, legfeljebb fizetni kell érte.
Ezek után ne mondja senki hogy a kilométeróra állását nem tudhatom. KÖTELEZŐEN KELL HOGY HITLESEN tájékoztassanak róla.
2011.12.09 10:50:43okoskodó
Ki az az ökör, aki még akár csak egy információért is márkaszervizzel szóba áll???
Minap voltam szerelőnél a 200.000 km-es autóval, és kérdi, miért nem lát a kompjúterben márkaszervizes bejegyzést-buherálást?
Mert soha nem járt olyan helyen.
Fel is tünt neki az autó jó állapota, így azt mondta, hogy ezen a módszeren ne változtassak. :-)
2011.12.09 10:58:47Hozzászólóka
holovácegy:
Jól megfogalmaztad, hogyan is működik az "érdekeltségi rendszer".
Markaszerviz:
Az "előző/volt tulajdonos" adott írásbeli nyilatkozatot arról, hogy semmilyen adat nem adható ki senkinek, mely az ő tulajdonlásának ideje alatt történt? Ha nem, akkor nincs tiltás, az adatok kiadására!
Egy példa: halálod esetén pl. a vesédet felhasználhatják "akármilyen célra", ha nem nyilatkoztál ennek megtiltásáról.
Általában jellemző, ha valamit megpróbálnak eltitkolni, akkor ott valami nem tiszta...
2011.12.09 11:09:46okoskodó
Holovácegy!
"Ha a gépjárművek előélete könnyen felderíthető lenne, akkor a használt autók értékállósága magasabb lenne, és kevésbé ösztönözné a vásárlót, hogy új, nullkilométeres autót vegyen. "
Ennek pont a fordítotttya igaz.
Eddig azért döntöttem mindig az új mellett, mert annyiba volt az ára, mint a néhány éves fiataloknak.
Akkó, méé vennék használtat, csókolom?
2011.12.09 11:26:52asdf
A megtett kilometerek szama az az elozo tulajdonos szemelyes adata. Neked, mint az auto jelenlegi tulajdonosanak semmi kozod ahhoz, hogy o mennyit jart vele (hasonlokepp, ha mondjuk bemennel a t-mobile-hoz, hogy szeretnem megvasarolni az 34627463278474632 imei szamu mobiltelefont, tessek mar nekem megmondani, hogy az elmult egy evben mennyit beszeltek vele, meg mennyi adatforgalom zajlott rajta, hogy ebbol kovetkeztethessek ra, hogy mennyit ment az rf vegfok, onnan is elhajtananak a p-ba).
Allambacsinak velemenyeztetnie kene a dolgot az ombucmanoval, hogy a kozerdek azt kivanja, hogy, felaldozhatjuk-e ennek oltaran az elozo tulaj adatainak egy reszet (pl. a ketevenkenti vizsgan rogzitett kilometereket).
Felreertes ne essek, szerintem is az lenne a normalis, ha ez lekerdezheto lenne (a teljes szerviztortenet tovabbra is csak az ex tulajdonos hozzajarulasaval, az is szemelyes adatkezeles soran nyert informacio), sot adasveteli- es bizomanyosi megbizasi szerzodesen kotelezoen feltuntetendo elemnek kene lennie a jarmu futasteljesitmenyenek (merthogy tavaly okosan ugyeskedtek valamit, hogy milyennek kell kotelezoen kinezni egy adasvetelinek, a futasteljesitmeny persze meg veletlen sem szerepel benne kotelezo adatkent, hulye seggfejek).
2011.12.09 11:29:06okoskodó
Amúgy nem bonyolút.
Aki nem nyissa ki a könyvet, az tarccsa meg....az autóval együtt, oszt vigye magával a sírba, ahogy itt falun mondani szokás!
2011.12.09 11:37:03Toyotásember
Értsétek már meg hogy a futásteljesítmény az nem a tulajdonost minősítő személyes adadt hanem járműadat.
Nézzünk egy egszerű példát.
Rakodógépet szeretnék venni, Nicsak az eladó az első sorban közli hány üzemórát ment a gép, és ez tök ugyanaz mint a kilométeróra állás.
Ha nem mondják meg hány üzemórát ment,(ilyen nincs, mert a gépeknek ez a legjellemzőbb adatuk) seni rá nem néz egy munkagépre.
Na ott nem személyes adat.
Haggyatok már békén ezzel a személyes adat majomkodással.
Hangsúlyozom nem érdekel hogy ki volt a tulajdonos, az sem érdekel mennyit költött rá.
Csak az érdekel hogy a jármű mint gép milyen óraállásnál járt utoljára szervízben, vagy hatóság előtt.
2011.12.09 11:43:58asdf
Lehet vitatkozni:
Szemelyes adat:
1992. évi LXIII. törvény
2.§
1. személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt - közvetlenül vagy közvetve - név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több, fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani lehet;
2011.12.09 12:01:40tükörfúró
"A megtett kilometerek szama az az elozo tulajdonos szemelyes adata"
Ezt ki a lóf@sz találta ki, hihetetlen. Itt kb mindenre van valami jolhangzó jogi okoskodás, gyanitom valami liberós maszlaggal akár öt éves gyerekek teliholdnál feláldozását is meg lehetne indokolni lassan..elképesztő.
2011.12.09 12:04:41Hozzászólóka
Az autó km-óra állása miért lenne személyes adat? Hol azonosítanak be engem egy autó -még ha az enyém is- km-óra állása alapján? Mi van akkor, ha több autóm is van? Melyik óraállása a rám jellemző személyes adat?
Senkit nem érdekel a volt tulajdonos neve, neme, kora, etnikai-, vallási-, politikai hovatartozása, magassága, testtömege, szeme színe stb., csak egy tárgy, egy műszaki berendezés egyik jellemző tulajdonsága.
Másrészt, biztonsági vonatkozásai is vannak annak, hogy hány km-t futott egy autó, azt hiszem, ezt nem szükséges magyarázni, hogy miért okozhat tragédiát, ha tévedésben él az új tulajdonos a futott km-ek számát illetően.
2011.12.09 12:36:20makukula
Vegyük már észre, hogy ezt az egész személyes adat elméletet pont azért találta ki a blog jogásza, mert úgy talán ki lehetne szedni az adatokat a szervizből. Ha viszont nem személyes adat (szerintem sem), akkor ugyan milyen jogszabály kötelezné a szervizt az infó kiadására?
Megkérdezek egy vízvezeték-szerelőt, hogy az általam vett lakásban nyolc évvel ezelőtt milyen munkákat végzett, köteles elmondani? Nem. Ha jó fej, elmondja, de semmi nem kötelezi erre.
2011.12.09 12:46:16Allin(HUN)Gary
nem nagy válasz jön, de hátha segít.
Én egy alkatrészről szerettem volna információt szerezni (cikkszám, mennyibe kerül). A márkaszervíz nem modnta meg a cikkszámot, merthogy nem adhatja ki.
Felhívtam az országos ügífélszolgálatot és megmondták zokszó nélkül.
Lehet nincs regisztrálva a központ adatbankban minden eladott használtautó, de egy próbát megér.
Üdv
2011.12.09 12:49:42king4aday
CARFAX-ot Magyarországnak! (vagy VIN-t, kinek mi tetszik)
2011.12.09 13:12:24mi nem foglalt még
Érdekes és kényes kérdés ez.
ha megmondják az eladott autóm összes előzményét akkor olyan adatok kerülnek ki rólam egy idegenhez ami nem kívánatos.
rögtön lehet a futott kilóméterből és a javításra költött összeg alapján a vagyoni helyzetemre következtetni.
Ugyan akkor kívánatos az adatok kiadása a vevő védelmében.
Annak is inkább vétel elött lenne értelme.
2011.12.09 13:32:06victor vacendak
Én mint vevő, ha megtudom, hogy az autó előző tulajdonosa félmillió kilométert tett az autóba és 1 milliót költött rá a szervizben, nem pont azzal fogok törődni, hogy ez az ember biztos gazdag. Sokkal inkább messzire elkerülöm az autót. Sőt, teszek rá. ILyen egyszerű.
Ezért ez kötelezővé kell tenni, a magyarországon gyakori visszatekerés kiszűrése érdekében is.
2011.12.09 19:10:43kovászosUbukla
egyszerű, aki ennyire kíváncsi a legújabb fospisztoly futására az majd elkezdheti a szélmalomharcot, vagy kipróbálhatja hogy melyik márkaszervizest lehet megvenni a legolcsóbban, hajrá.
Máskülönben mi a faszt izgatja itt pár ökröt mennyit futott a szara. Eleget, biztos jóval többet mint amit mutat, innentől szál mindegy, mire eladja úgyis kicseréli a fél kocsit darabokban.
Minek plusz idegelni azzal hogy kiderül duplaannyi a valós km mint amit hitt a hülye álomvilágban élő faszkalap.
2011.12.09 19:39:07waffen55
Srácok!!!!!!!!!!!!!!
Tegnap műszakizott az egyik teherautóm és ma csináltattam meg a papírjait z okmányirodában - örömmel közlöm, hogy már elkezdték pingálni a kilométeróra állást!!!!!!!!!!!!! Szóval lesz belőle valami!
2011.12.09 22:29:03tlacka
Remélem, került vagy 5 milkába az autó. Hogy lehet valaki ilyen bf? Ha megvette, már mindegy.
2011.12.09 23:06:10Anti Anyag
Én is ezt csinálnám. Nem veszem meg az autót és kerülöm a szervizt is, mivel elég nyilvánvaló a sumák.
2011.12.10 00:37:38Tsakazertish
(halkan súgom: ma volt a kezemben - szervizesként - egy friss műszaki vizsga adatlap, és már rajta szerepel a rögzített km-óra állás:))
2011.12.11 08:18:09_____________
waffen 55:
És meg is nézték mit mutat vacs elég volt csak bediktálni?
Mert akkor szart sem ér az egész.