Miért vegyek nagyobb akkut?

2012.02.02. 13:01 - Papp Tibor

Dátum: 2012. február 1. 19:11

Feladó: Csaba

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: Akkumulátor kapacitás

Kedves Papp Tibi!

Jelenleg sokaknál időszerű ez a téma: lemerült az akksim (pontosabban az autómé). Nemrég volt egy cikketek a Tc-n, az akkumulátorokról. Írtátok benne, hogy nagyobb kapacitásút szabad venni, kisebbet azonban nem ajánlatos. Arról is szó esett, hogy miért nem szabad kisebbet, de arról már nem, miért érheti meg kb. 2000 forinttal drágább, nagyobb kapacitásút venni (Pl.: ZAP 55Ah, 420A)? A jelenlegi ZAP (mely kilehelte a lelkét) kapacitása 45Ah, 360A. Az autómban szinte semmi elektromos extra sincs, 1.4-es, benzines, viszont pár évig még a családban marad. Ezzel az akkumulátorral az autó motorja -10 fokban is pöccre indult, azaz a kulcs elfordításától azonnal beugrott, indítózási idő kb. fél, mp. Nemtom, ez azt jelentheti, hogy az akkukapacitás jelenleg megfelelő méretű? Én törekszem a minőségi autófenntartásra, csak azt nem tudom, hogy itt most nem-e pénzkidobás, ha erősebb akksit veszek? És azért téged kérdezlek, és nem az autóboltost, mert talán ez a téma sokak számára hasznos lehet az elkövetkező hetekben.

Üdv:
Csaba

Kedves Csaba,

idézném a cikket:
"Lehet, hogy az autóban nagyobb akksinak is lenne hely, gyárilag többnyire a lehető legkisebb kapacitásút szerelik be. Az akkukereskedők mindig azt mondják, hogy érdemes a nagyobb kapacitásút venni, pláne, ha már öregszik az autó. De csak akkor, ha tutira befér, tehát nincs ott egy karvastagságú kábelköteg vagy valami hasonló, ami ezt akadályozná."

A dolog magyarázata egyszerű: ahogy öregszik az autó, romlanak a kontaktusok, kopik a motor, picit gyengül a töltés - ez pont elég ahhoz, hogy ami egy nulla éves autónál nem volt gond, az ma már az legyen. Mondjuk egy picivel nagyobb indítóáram kéne, de nincs (a motor beindításakor ugyanis nem a kapacitás számít, hanem a leadott indítóáram, de a megjelölt alternatív típus indítóárama is nagyobb) A második érv: ha tetszik, ha nem, a tapasztalat azt mutatja, hogy az alkatrészkereskedelemben kapható ("utángyártott") akkuk nem egyenértékűek gyári szerelésben az autókba rakott akkukkal. A nagyobb kapacitás hosszabb távon kompenzálhatja ezt, hisz ahogy öregszik majd az akku, még mindig marad tartaléka. Hát ezért is érdemes megvenni a nagyobb kapacitásút.

Üdvözlettel:
Papp Tibor

Kommentek

  • 2012.02.02 21:59:39király shanyi

    5-6 éves átlag csereperiódusról írtok,ami szerintem ilyen időközönként elviselhető,és ez általában érezhető hogy mikor fog kinyiffanni mert nem hipp-hopp szarik be.Én is 6 év után cseréltem a gyárit de néha amikor láthatóan szarakodott tudomásul vettem hogy az akku bizony hamarosan halott lesz

  • 2012.02.02 22:00:31primatus

    A ZAP akkumulátor egy fos. Soha nem jártam még úgy, hogy egy akku 3 év után bemondja az unalmast. Újonnan vettem:[link] Egyik pillanatról a másikra, mintha eltört/elrepedt volna a cellaösszekötő. Egy ideig hol teljes feszültséget, hol 10V körül adott le. Hirtelen halál..... A kocsim töltése kifogástalan és most egy 7 (!!) éves márkás akkumulátor teszi a dolgát, bár ezt a hideget már nem igazán szereti. Mindenkit óvok a ZAP-tól! Írom ezt azért is, mert e-mailt küldtem nekik a garancia jeggyel, hibajelenséggel és bár nincs garancia már rá, de méltányosságot kértem. Az mégsem O.K., ha kb. a fele élettartamig használható valami. Kértem egy, akár használt akksit és cserébe felajánlottam az enyémet, hogy a terméket bevizsgálhassák. ISO visszacsatolásként.... . :) válaszra sem méltattak. Majd azért felhívom őket,hogy nézik -e egyáltalán az elektronikus leveleiket, de az eddigiek után komolytalannak tartom a céget.

  • 2012.02.02 22:00:40Toyotásember

    Most komolyan arról beszélgetünk hopgy abban a 40 millisecundumban mi történik, hát kit érdkel. Majd ha 40 secundumig történik.

    Azt hiszem azért írtam hogy nem 100%,meg hogy kirívó esetek vannka, de az elhanyagolható.

    És simán töltenek 14,2 14,4 V-tal, főleg hidegben,azt meg nyugodtan mérd ki te :)
    mert a hőmérséklet függvényében kb ott kezdődik az intenzív gázosodás.

  • 2012.02.02 22:03:528001A

    "nem spirálcellást mert sajnáltam rá a 80.ezret vagy mennyit"

    Spirálcellás AGM egy közúti autóba overkill. Az munkagépekbe való, ahol sok a vibráció, és az akksi nem feltétlenül vízszintes helyzetben tölti a legtöbb időt (vagy a beépítési pozíció, vagy a jármű helyzete miatt).
    Autóba egy mezei AGM vastagon elég (pl. Varta Start-Stop).

  • 2012.02.02 22:06:238001A

    "Most komolyan arról beszélgetünk hopgy abban a 40 millisecundumban mi történik, hát kit érdkel. Majd ha 40 secundumig történik."

    Pistike, pont ezek a 40 milliszekundumos szakadások viselik meg az akksit. Te is megéreznéd, ha 40 milliszekundumig többszáz Amper folyna a testedben, pedig hát mi az a 40 milliszekundum?
    Ne legyél már kretén.

  • 2012.02.02 22:06:56CoIie

    8001A: ...ha csak azon múlik, mármint a használaton, akkor lejegelem feltöltve és évtizedekig bírhatja, bár így meg nem használom. A cél nem ez! ;)

    Azonban nincs ráírva az aksira, hogy így vagy úgy használd, azaz defaultként használhatod "normál", hétköznapi módon. No ezzel van a bajom, amikor rendeltetészerűen használom és a konkrét példámban 1 év múlva egyik pillantról a másikra többé nem indít...

  • 2012.02.02 22:42:45alien576

    azért arra kíváncsi leszek, hogy a csodaketyegő start/stop rendszerek mennyire használnak a főleg kis köbcenti/kis autó/kis aksi triumvirátusban az akkumulátorok élettartamának...

  • 2012.02.02 22:53:04nov2016

    7.5 éves Corsa 1.2 gyári alulméretezett? 36Ah-s akksi.
    Pöcröff -10-ben is, de már fél szemmel nézegetem mennyi egy új GM akksi. :)

  • 2012.02.02 22:58:31jambooo

    Nekem az Ikarusomban eleinte ( míg készülgetett ) 2 db 54 Ah-ás kis aksi volt. Minden OK volt.
    Aztán vettem bele 2 db 230Ah-ás zárt aksit, s egyszer azokat sikerült lemerítenem, picit sokat kályházta állóhelyben, s ment a világítás is.

  • 2012.02.02 23:22:398001A

    "a csodaketyegő start/stop rendszerek mennyire használnak a főleg kis köbcenti/kis autó/kis aksi triumvirátusban az akkumulátorok élettartamának..."

    Talán nem véletlen, hogy AGM akksik kerülnek az ilyen autókba.

  • 2012.02.02 23:23:52lujo405GL

    "Miért van az, hogy a gyári aksi 6évig bírja a vásárolt új meg csak 3évig?"

    Nem is tudom. Talán mert mindenhol nagy eséllyel valami túltároltat sóznak rád? Mindennel ez van. A virslitől a kefiren át a komplett autóig minden. Ilen világot élünk. A forgalmazók nem hajlandók benyelni a veszteséget, ha valaminek lejár a szavatossága.

    Na persze a "minőséget" sem kell félteni. Tény, hogy semmi sem olyan már, mint régen. Fogyasztói társadalom nesze neked...

  • 2012.02.03 00:00:50559

    A második érv: ha tetszik, ha nem, a tapasztalat azt mutatja, hogy az alkatrészkereskedelemben kapható ("utángyártott") akkuk nem egyenértékűek gyári szerelésben az autókba rakott akkukkal.


    És ezt tudod is valamivel igazolni? Honnan ez a konkrét megállapítás?

  • 2012.02.03 07:05:02fghjk

    nekem is még a gyári van, többi mint 11 éves, igaz nem ment sokat csak 110ezret, de azt 80-90%-ban bp-n. ma reggel is simán indult (-12 fok).

  • 2012.02.03 08:28:29007 turbozva nem keverve...

    9.5 éves Panasonic akkum van müködik rendesen, következő Yuasa lesz...tudjátok :
    YUASA...Das AKKU !

  • 2012.02.03 08:50:45CoIie

    Tornado86: ennek már "örökmozgó" szaga van! ;)

  • 2012.02.03 09:29:48stone pit(er)

    Csak annyit tennék hozzá, hogy 1.9-es dízel Lagunámban a gyári szerelés egy Delphi típusú akkumulátor volt. Ugyan csak 70 Ah volt de az indító árama valami 780 A vagy hasonló. Na, az tatot is jó darabig. A következő egy Banner ami ugyan 74 Ah-s volt, de csak 680 A indító képességgel. Két évet bírt.

  • 2012.02.03 10:16:27Hozzászólóka

    Azt megtudja valaki mondani, hogy egy önindítózás után kb. hány km-t kell menni, vagy mennyi ideig kell járatni a motort, hogy a felhasznált energiát vissza tudja tölteni a generátor?

    A válaszokat előre is köszönöm.

  • 2012.02.03 10:34:04iparterves

    off: Akkor itt emlékezzünk meg csöndesen az Akkumulátor- és Szárazelem gyárról, amely valaha jó minőségű cuccokat is gyártott ( pl: Perion ) és a helyén ma egy-a-sok-közül irodaház van a Váci úton.
    off-vége

  • 2012.02.03 11:14:10Hol

    Nekem egy golf IV 1,6 benzinesem van nem egy mai darab 5 éve egy 46 Ah hagyományos MOLL akksi van benne és nincs vele gondom télen sem pedig kint áll a minuszban most is. Persze nekem benzinesem van nem kell izzítanom. A gyári szervízben nem javasolták a nagyobb méretet nem indokolták miért csak azt mondták amit 8001A is inkább vegyek egy drágább és megbízhatóbb akksit mint nagyobb méretüt. Megnéztem a teszteket a neten és az ADAC teszt is a MOLL akksit hozta ki a legjobbnak.

  • 2012.02.03 13:22:19WiZARD

    H Astrában első garis akkucsere 2 napos korában volt, legközelebb gariban 1.5 évesen cserélték, utána 2.5 évesen is kicserélték a csoda gyári GM feliratos akkut. Amikor ez is megdeglett, kb 1 év alatt, akkor vettem egy Banner-t, ez bírja 2.5 éve :)

    volt méregetve minden, nem az autó volt a hibás. 90%ban budapesti dugózás, nem garázsban állt...

  • 2012.02.03 14:35:14Abfangjaeger

    "D" Kadett gyári akku 12 év, "E" Kadett gyári akkuval 12 évesen eladva, másik "E" Kadett gyári akku 11 év, "G" Astra gyári akku 8 évet bírt.
    Daewoo Racer gyári akkuval 11 lévet bírt.
    Az autók közül volt, amelyik garázsban állt, volt, amelyik csillaggarázsban.

  • 2012.02.03 14:59:48cseppszabi

    Hello!

    Kellene nekem egy kis segítség.Van egy 4-es golfom és mikor próbálok ráindítani, akkor egyre kevesebb erővel teszi mindezt.és a végén már megsem mozdítja a motort.Elképzelhető ,hogy az aksi lemerült.Nem nagyon értek a kocsikhoz.
    a válaszokat előre is köszönöm.
    üdv szabi

  • 2012.02.03 15:11:18Toyotásember

    8001A-re ne is figyeljetek, egy tudálékos majom.

    Oltári hülyeségeket beszél hatalmas magabiztossággal.

  • 2012.02.03 15:30:10cseppszabi

    Hello!

    Kellene nekem egy kis segítség.Van egy 4-es golfom és mikor próbálok ráindítani, akkor egyre kevesebb erővel teszi mindezt.és a végén már megsem mozdítja a motort.Elképzelhető ,hogy az aksi lemerült.Nem nagyon értek a kocsikhoz.
    a válaszokat előre is köszönöm.
    üdv szabi

  • 2012.02.03 15:47:52kakukp

    Megoldás: piros Optima. Indítóáram -18 Celsius fokon 815 A.

  • 2012.02.03 15:54:19Yagry

    Ez a "nem-e pénzkidobás" nagyon sutyerák dolog. Helyesen: Nem pénzkidobás-e.

  • 2012.02.03 16:13:14p226

    cseppszabi:

    Nézd meg az aksi tetején lévő műanyag biztosítéktáblát,az szokott szétégni és nincs töltés.

  • 2012.02.03 17:54:05CoIie

    Hozzászólóka: ha neked eddig nem merült le, akkor annyi km elég! ;)
    Én napi 4-5x indítózok, összesen megyek 30km-t és elég a töltés! (Átlag tehát 6-7km/indítás)

  • 2012.02.03 17:56:33CoIie

    cseppszabi: "természetesen" lemerült az aksi! (Ill. annyira hideg van, hogy nem tudja leadni a szükséges teljesítményt.) Külső töltés vagy "bikázás" kell a következő indítózáshoz!

  • 2012.02.03 21:14:27Buntmetall

    Vettem egy Norauto akksit, több garanciát adtak rá mint a Bosch-ra. (3év) Januárban volt 3éves, semmi bajom vele. Még idén megtartom, jövőre megy a kevesbe.

  • 2012.02.03 22:48:27Csumpi Hálidéj

    Nem vagyok benne biztos, hogy egy nagyobb kapacitású akku nem terheli meg jobban a töltési rendszert.

  • 2012.02.04 09:38:27Fikamatyi

    Par uj szempont:
    - A gondozasmentes akku valojaban gondozhatatlant jelent. Az elektrolit mindenkeppen parolog (foleg, ha rossz a feszultsegszabalyzo), igy nagy hatrany, ha nem lehet utantolteni.
    - Az inditoaram (es kisebb mertekben a kapacitas) az olomlemezek feluletetol fuggnek. Ezt a markas akksikon feluleti barazdakkal novelik, az olcsobbakon pedig a nagyobb mennyisegu olom felhasznalasaval. Az olom nem veszesen draga, de minden gyarto a koltsegek minimalizalasara torekszik. Nagy gyartonal megeri a technologiaval szorakozni, ha akksinkent fel kilo olmot megsporolhat, a Jaszplaszt es az egyeb pincegyartok, pedig inkabb tobb anyagot tesz bele, de a technologian sporol. A gyarban kialakitott barazdak hasznalat soran tompulnak, igy a noname peldanyok hasonlo korulmenyek kozott jobban megtartjak az eredeti tulajdonsagaikat, mint a markasak.
    - Az akksi halala leggyakrabban cellazarlat, amit a lemezek vetemedese, torese okoz. A vastagabb, betet nelkuli olomlemez kevesbbe hajlamos erre.
    - A GM akksi koztudottan pocsek. Miert kellene olyan barmibe?

  • 2012.02.04 09:39:27Rousboy

    Nem akarok nagyon ellenkezni, de sajnos a gyári és az utángyártott akkumulátor ugyanaz. Minden gyártónak vannak alkatrész beszállítói és nincs ez így a féktárcsáknál, akkumulátoroknál sem. Tehát a te "gyári" BMW vagy akármilyen akksid, valószínűleg Bosch, Exide, vagy Varta, csak éppen más matricát tesznek rá. És elkérnek 2x annyi pénzt érte.

    Én itt szoktam venni, gyorsak, olcsóak és nagy a választék:
    www.alkatreszkozpont.hu

  • 2012.02.04 14:48:50CoIie

    Nyilván, nincs olyan, hogy gyári alkatrész! Az csak a mindenkori elsőnek beszerelt cucc "fantázia neve"!
    Ezért nem hallottam még pl. BMW vasérc bányászati és acélművekről, pedig mennyi vas kell bele... ;)

  • 2012.02.04 17:47:438001A

    "Azt megtudja valaki mondani, hogy egy önindítózás után kb. hány km-t kell menni, vagy mennyi ideig kell járatni a motort, hogy a felhasznált energiát vissza tudja tölteni a generátor?"

    Ez nem km- vagy időfüggő, mert a töltés a fordulatszámtól függ. Ha tölteni akarsz, többet forgasd a motort, pl ne válts fel ötödikbe.

  • 2012.02.04 17:59:168001A

    "- A gondozasmentes akku valojaban gondozhatatlant jelent."

    Nem, Pistike. Normális mikrokontrolleres töltővel minden akku gondozható.

    " Az elektrolit mindenkeppen parolog (foleg, ha rossz a feszultsegszabalyzo), igy nagy hatrany, ha nem lehet utantolteni."

    Nem párolog. A modern akkukban csak akkor nyit a túlnyomásszabályzó szelep, ha a nyomás károsítaná az akkut. Az oxigén-rekombinációs akkukat meg egyenesen tilos felnyitni.

    "Az akksi halala leggyakrabban cellazarlat, amit a lemezek vetemedese, torese okoz."

    Helyett: szulfátosodás.

    "- A GM akksi koztudottan pocsek."

    Mert te elképzelted?
    [link]

  • 2012.02.04 18:14:478001A

    "Nem akarok nagyon ellenkezni, de sajnos a gyári és az utángyártott akkumulátor ugyanaz."

    Á, egy újabb foteltudós. Nem Pistike, nem ugyanaz, még akkor sem, ha ugyanazon a gyártósoron készülnek: a szalagvégi teszteknél minden alkatrészt különböző kategóriákba szortíroznak, a legjobbak kerülnek az OEM dobozba, a normál minőség megy aftermarketre, a legszarabbak meg kapnak egy teszkógazdaságos termékmatricát (Perion, Arktis, stb).

    "Minden gyártónak vannak alkatrész beszállítói és nincs ez így a féktárcsáknál, akkumulátoroknál sem."

    Nem akarlak elszomorítani, de még a féktárcsáknál is vannak különbségek ugyanazon gyártó OEM és aftermarket tárcsája között.

    "Tehát a te "gyári" BMW vagy akármilyen akksid, valószínűleg Bosch, Exide, vagy Varta, csak éppen más matricát tesznek rá."

    Nagyon ravasz vagy, Sherlock, hogy felfedtél egy ilyen rafinált összeesküvést. Kár, hogy szinte minden "gyári" alkatrészen ott van a beszállító neve, és soha nem is állította senki, hogy ezeket az autógyártó maga készítené.

  • 2012.02.04 18:24:218001A

    "Nekem egy golf IV 1,6 benzinesem van nem egy mai darab 5 éve egy 46 Ah hagyományos MOLL akksi van benne"

    Az egy igen jó - bár nem olcsó - választás volt, de szerintem nem fogod megbánni.

    "Nem vagyok benne biztos, hogy egy nagyobb kapacitású akku nem terheli meg jobban a töltési rendszert."

    Jól gondolod, többet megy a generátor terhelés alatt - ami természetesen többletfogyasztást is jelent.

  • 2012.02.04 19:01:39BTO11

    na hova lett a komment???

  • 2012.02.04 19:02:09...::: Flúgos Kamionos :::...

    8001A:
    És azt meg tudod mondani, hogy egy meghalni készülő aksin segít valamit, ha feltesszük töltőre? Ha igen, akkor kb. mennyivel hosszabbítja meg az életét?

  • 2012.02.04 19:49:54Hornet007

    Az autó 2004. decemberi, a gyári akksija YUASA(!) aki ismeri tudja mit jelent ez a név. JELENLEG is ez "szuperál" a géperejűben és a gyengeség kicsi jelét sem mutatja! No comment!
    Szerintem nem érdemes noném szarokat venni, mert itt tényleg az olcsó a drága az évek alatt!

  • 2012.02.04 19:58:00papa33

    Azért a Suzukikban pici (nem tudom hány AH)lehet nem optimális, ha behal, nagyobbat vesznek az emberek.
    Ma is igaz: akku élete 3 tél, a többi ajándék. Nekem 1 tél közepén (előtte nyekeget már...), a másik 2 nyáron, egy pillanat alatt, nap közben lett vége: az egyik nap közbeni indításkor nyekk és annyi, a villamosságis 3 műszerrel mérte mert nem akarta elhinni az egyiknél.

  • 2012.02.04 20:44:59CoIie

    ...::: Flúgos Kamionos :::...: mi értelme van feltenni a külön töltőre?, már eleve töltőn van a kocsiban is!
    Ha meg ott nem töltődik fel, akkor én személyes garanciával adok még neki 1 hetet! ;) /Vagy eleve rossz a töltés és akkor azt kellene bevizsgálni, megjavítani.../

  • 2012.02.04 21:02:418001A

    "mi értelme van feltenni a külön töltőre?, már eleve töltőn van a kocsiban is!"

    Persze pityu. Meg közben folyamatosan rajta lógnak a fogyasztók is, vagyis a kocsiban SOHA nem fogod tudni 100%-ra tölteni.

  • 2012.02.04 21:11:038001A

    "És azt meg tudod mondani, hogy egy meghalni készülő aksin segít valamit, ha feltesszük töltőre?"

    Ez attól függ, hogy az akku milyen okból kifolyólag haldoklik, milyen "stádiumban" van, és hogy milyen töltőd van. Egy megfelelő töltő pl egy enyhe szulfátosodást vissza tud fordítani. Tölteni mindig érdemes - télen meg aztán pláne.

    "Ha igen, akkor kb. mennyivel hosszabbítja meg az életét?"

    Ezt az interneten keresztül sajnos nem tudom megválaszolni neked, de nyugodj meg, rögtön jön egy foteltudós, aki az akksid állapotának pontos ismerete nélkül is csuklóból megmondja :)

  • 2012.02.04 21:50:27kilaci73

    Gagyi akksik,fúj!

  • 2012.02.05 09:29:20BTO11

    eddig 6 autom volt.
    ha jól emléxem 1-be se télen döglött meg az akksi,tavassszal nyáron.mind ugy döglött meg hogy kiálltam a garázsból vagy rövid ut után a kapu elé oszt nyema inditás csak, katt, katt.
    szommszéd 2.0 A vectra akksi nem inditotta a 2.0 motort az én 1.2st motoros D kadettomat meg még 1 évig vitte.
    most majd 9 éves a kocsim 64ekm-l és még gyári az akksi a daewoo kalosba.
    raktam már be szünetmentesből 24Ah akksit 2-t a kocsiba és azzal mentem még 1 hetet mire beraktam az uj akksimat.
    minden akksi cserénél amikor berakom akkor töltögetem az Ah számának a tizedével vagy 1A-s inditó töltéssel a csoda ruszki fokozatkapcsolós töltömmel legalább 1 éccakát.
    aki teheti azér télen 1-1 éccakára csepptöltésre tegye fel az akksiját és nem érheti meglepi álltalában.
    max a gyárinál 1-l nagyobb Ah nagyobb kapacitásu akksit rakjon,mert szerintem felesleges a tulzottan nagyot bérakni és a gencsi se tölti fel rendesen.

    anno a 80'-s években az AM irta hogy 20-30km kell a gencsinek hogy visszatöltse az inditáskor kivett kraftot az akksibó,7-8km szerintem se elegendő a visznyatöltésre.

  • 2012.02.28 21:27:41tom.tom

    CoIie
    esetleg a gondozásmentes akkumulátor?

  • 2013.02.20 14:58:20wv-man

    III. Golf 1.8 benzinesben 9! évesen adta meg magát az akku, a szerelő dobott 1 hátast, amikor meglátta az eredeti csomagolást. Fontos szempont volt az akku időtartamában, hogy soha nem állt az autó 2-3 napnál többet!
    V. golfban 8. évesen kellett kicserélni az akkumulátort, de szerintem akkor is csak azért, mert az addig folyamatos üzemben (állás max 2-3 nap) volt az autó, most pedig 3 hétig nem volt indítva.
    Ezért javaslom mindenkinek, hogy 1 hét állás után - ha teheti- kerüljön 1-et a négykerekűvel.
    Abban egyetértek, hogy a "gyári" azaz az új autóba szerelt akkumulátor tudja a leghosszabb élettartamot produkálni.