Tényleg piramisjátékkal gyűjtene vevőket a Tesla?

2015.08.02. 21:54

Kicsit talán hatásvadászra sikerült mai teslás hírünk címe, ami így hangzott: Ígéretes piramisjátékkal gyűjtene vevőket a Tesla.  Legalábbis Norbert szerint, aki jó marketingszakemberként magyarázza el, miért nem pilótajáték a Tesla bónuszrendszere. Sőt, amit a Tesla csinál az nem csak hogy messze van a piramisjátéktól, mint Elon Musk Pató Páltól, de egyenesen zseniális marketingmegoldás. Azt amúgy gondolták volna, hogy minden 100 Nissan Leafért kifizetett forintból kilencet a reklámért fizettek? 

Feladó: Norbert

Dátum: 2015. augusztus 2. 15:52

Tárgy: Tényleg piramisjátékkal gyűjtene vevőket a Tesla?

Címzett: Máth Dávid

Kedves Dávid,

ebben a marketingfogásban mi a pilótajáték?

A Nissan 2012-ben pl. 25 millió USD-t költött az új LEAF marketingjére. Kevesebb, mint 10.000 darabot tudtak eladni abban az évben. Kb 2.500$ marketingköltés / eladott autó. És a LEAF valamivel 30.000$ alatti autó (kb. 9% marketing költség minden eladott autóra). És ehhez jön a kockázat. Előbb költenek marketingre, utána vagy összejön a tervezett értékesítési mennyiség, vagy nem.

Egy Tesla Model S kb. 75.000$ - 85.000$ akku és teljesítmény függvényében. Vevő + ajánló összesen 2.000$ bónuszt kapnak (kb. 2.5% marketing költség). Mindez befektetési kockázat nélkül, bónuszt már árbevételből tudják fizetni. Akik elérik a 10 ajánlást, azok dupla bónuszt kapnak ajánlóként, vagyis autónként 3.000$ a költség (3.75% marketing költség autónként). És az egészhez még hozzá lehet dobni 1 db Model X-et önköltségi áron az első ajánlónak, aki hoz 10 vevőt. Ha pörög az ajánlás, akkor ezt a kb. 60.000$ - 70.000$-t több mint 1.000 vevő-re tudják marketing költségnek számolni (kevesebb, mint 100$ / eladott autó).

És azzal még nem is számoltunk, hogy az egész világon hány megjelenést hoz az akció Tesla Motors-nak, brandépítés, PR cikkek direkt költség nélkül. Ez nem úgy tűnik mint egy termék nélküli, fenntarthatatlan piramis játék. És még csak nem is MLM.

Egy egyszerű ajánlói rendszer, ami sokkal olcsóbban és kevesebb kockázattal üzemeltethető mint a "hagyományos marketing". A Tesla Motors arról híres, hogy közel 0$ marketing büdzsével mennek, van egy kb 7 fős marketing csapatuk akik a weboldalukat szerkesztik és az ilyen akciókat kitalálják, szervezik. Tanítani lehetne. Ők is a Dropbox-tól tanulhatták akik kb. a Hotmail-től lesték el :)

Feltételezem tökéletesen tisztában van a pilótajáték fogalmával, de jobban hangzott így a cím, többen kattintanak a cikkre. De sajnos az ilyen összemosások is hozzájárulnak ahhoz, hogy a tömegek fejében káosz van pénzügyekről és a végén Bróker Marcsiknak adják pénzüket vagy más hihetetlen, de hátha igaz lenyúlásoknak dőlnek be.

Üdvözlettel,

Norbert