Lehetsz kőgazdag, ilyen Lamborghinit nem tudsz venni

2021.06.08. 10:05

Ha nagyon gazdag és szerencsés vagy, vehettél magadnak egy igazi Sián FKP37-et. Mindenki másnak maradnak a modellek. De nem ez, ilyenje senkinek sem lehet.

Amikor még kicsik voltunk, csak egy dolgot imádtunk jobban a tenyérben is elférő kisautóknál: a NAGY kisautókat, aminek már a dobozát is alig bírtuk el. Minél nagyobb autómodellje van az embernek, annál magasabb a pozíciója a homokozó ranglétráján. Na, ezzel a Lambóval nem csak a saját játszótered királya, de a kerület, a város, az ország, de talán az egész kontinens legirigyeltebb kölyke lehetnél. Különlegesebb ez még az eredeti autónál is: csak ez az egy létezik.

2020. májusában mutatták be a LEGO Technic Lamborgini Sián FKP 37 modellt, akkor a készlet vezető dizájnerével, Aurelien Rouffiange-zsal beszélgetve tudhattunk meg pár műhelytitkot. Közben eltelt egy év, túl vagyunk pár Covid-hullámon, és megint itt egy Technic Lambó, de ez minden szempontból nagyobb durranás, mint a tavalyi.

Kezdjük azzal, hogy ez nem az igazi Sián FKP37 kicsinyített mása (nem, nem egy egészen apró orosz kislányról van szó), mert ez pont nyolcszor akkora, mint a 42115 számú készletből megépíthető modell. Azaz 1:1 méretarányú. Milliméterre akkora, mint az eredeti, ezért is van az, hogy az igazi Sián kerekeit csavarozták a tengelyekre.

Mivel szép nagy modell, nem csoda, ha a súlya sem akkora, mint a „kis” Technic autóé: 2200 kg már nem vicc, ezt nem tologatjuk a konyhaasztalon. Na ja, több mint 400 ezer Technic alkatrészből állt össze az életnagyságú kisautó, annyi plasztiknak már súlya van.

Vicc kedvéért eljátszottam a gondolattal, mennyiből jönne ki, ha az ember meg tudná venni ezeket az alkatrészeket használtan, kilóra. Vegyünk 5-6 ezer forintos árat az ömlesztett, kilós legóra, és kiderül, hogy még akkor is durván 12 millába kerülne csak az anyag, ha megrágott, összenyálazott elemekből legóznánk össze az autót. És ehhez még hozzá kell adni a négy Lamborghini felni és a gumiabroncsok árát – nem lesz nehéz megmagyarázni a gyereknek, miért nem fogy ilyen LEGO-autót hozni a Jézuska. Nem csak egy életre el kellene adósítania magát, de sérvet is kapna szerencsétlen, ha egy ilyennel kellene belibbennie észrevétlenül a karácsonyfa alá.

Persze teljesen felesleges azt feszegetni, mennyibe kerülne egy ilyen gigantikus LEGO Lambó. Mert hát ugye ebből csak ez az egy van, ez meg nem eladó. Nem azért dolgozott hónapokon át 15 szakember a csehországi LEGO-központban, hogy aztán valakinek a nappalijában kössön ki ez a felbecsülhetetlen értékű LEGO-szobor. Mert kicsit műalkotás is ez, nem csak egy szimpla modell.

Együtt dolgoztak a LEGO dizájnerei a Lamborghini saját tervezőivel, minden részletre odafigyeltek. Ott van például az autó felülete. Az ember azt hinné, egyszerűen csak mindenféle Technic elemeket raktak úgy egymás mellé, hogy klasszul kiadják a formát. De nem. Ebben kérem művészi koncepció van, a hatszög formájú alkatrészcsoportok nagyon is határozott szándék miatt lettek hatszög formájúak: a Lamborghini márka, és különösen a Sián formavilágában rendszeresen előforduló elem a hatszög -a Sián hátsó lámpái és a kipufogók is ezt a mértani formát kapták tervezéskor. Ezért a sok hexagonális pikkely.

Két dolog van, ami miatt felszaladhat a LEGO-rajongók szemöldöke. Az egyik, hogy kifejezetten ehhez a projekthez készült 20 darab különleges alkatrész, olyanok, amik eddig nem léteztek a Technic-alkatrészek közt (azt még nem árulták el, melyik ez a húsz elem). A másik, hogy olyasmit tettek a beépített Technic-alkatrészekkel, amit hivatalosan a LEGO-építéskor nem szabad: lefényezték. A Lamborghini gyár egyik hivatalos fényezője vonta be az elemeket egy különleges réteggel.

Hogy érdemes volt-e 5370 munkaórát beleölni a tervezésbe, majd újabb 3290 órán keresztül építeni a gigantikus plasztik-Lambót? A látványra nem lehet panasz, az igazi Sián mellé állítva igencsak ütős a végeredmény. És biztosak lehetünk benne, hogy marketing szempontból is kifizetődő, hiszen egy csomó helyen írni fognak a LEGO új dobásáról (tessék, mi is megtettük), aztán jó eséllyel ezt a modellt is körbehurcolják a világban és kiállítják majd egy rakás helyszínen. Illetve, bakker, ez egyáltalán nem biztos, mert a Chironnal még az átkozott Covid előtt turnézták körbe a Földet, arra meg semmi garancia, hogy a Siánnal is meglehet tenni ugyanezt. Sebaj, emiatt főjön a LEGO marketingeseinek a feje – persze, ha ezt is elhozzák Budapestre, mint a Bugattit, mi ott leszünk, és alaposan körbevizslatjuk.