Francia katonai terepjáró, civileknek

2012.01.16. 18:16 - Hírszerkesztő

A katonai célra kifejlesztett járművek egy része soha nem jut el a polgári alkalmazhatóságig, csak a hadseregben és egyéb rendvédelmi szerveknél lehet vele összefutni. Eddig ilyen volt a Renault Trucks Sherpa Light nevű gépe is, amelyet harci alkalmazásra fejlesztettek ki a Hummer francia megfelelőjeként. A Sherpa azonban mostantól polgári változatban is elérhetővé válik, méghozzá rögtön három kivitelben.

Az óriási terepjáró, amely a gyártó szerint is félúton helyezkedik el a terepjárók és a teherautók közt, rögtön három változatban érkezik. Ami közös bennük, az a műszaki alap: ugyanaz az MD5 jelzésű Euro5 besorolású, négyhengeres, 4,8 literes, 215 lóerős turbódízel motor dolgozik mindben, a maga 800 Nm-es csúcsnyomatékával. Az alváz is azonos, komoly eltérések csak a felépítményben vannak. A Scout kivitel négyszemélyes, és szinte egy az egyben megfelel a katonai felderítő változatnak. Páncélzat nélkül kínálják, így ez a legkönnyebb kivitel – 7,9 tonnás össztömeggel – a gyártó szerint ideális vadászoknak, extrém sportolóknak, úttalan utakon ralizóknak. Teljesen más célra kínálják a 9,8 tonnás, hatszemélyes Station Wagont: a gigantikus doboz, azon kívül, hogy lényegében nincs terep, ahol ne boldogulna, páncélvédelmet is nyújt – ezt fontos személyek szállítására találták ki, polgárháborús zónákon való áthaladásra, vagy egyszerűen csak paranoia ellen. A harmadik kivitel, a Sherpa Carrier a legsokoldalúbban használható a három változat közül: ezt felépítmény nélkül is kínálják. Lényegében komoly terepjáró képességű könnyű teherautó, amelyre 3,8 tonnányi bármi felszerelhető a fülke mögé a betonkeverőtől a hűtőkonténeren keresztül a radarállomásig.

A Sherpa a civil bevezetést megelőzően két éve már teljesített egy Dakar ralit, és egy 30 ezer kilométeres sarkkörtől sarkkörig tartó expedíciót is teljesítettek vele. A robusztus, összkerék-hajtású terepjárókat ekspsirvab Oroszországban, a Közel-Keleten és Afrikában próbálják majd eladni, de nem kizárt, hogy Európában is hozzá lehet majd jutni a Renault Truck hálózatán keresztül.

Szóljon hozzá!

Kommentek

  • 2012.01.16 18:25:08Grifter

    Hengerenként 1,2 liter? Döfi, bár kicsit furán hat.

  • 2012.01.16 18:28:51Pityubácsi

    ezzel beállítasz a baumgartnerhez, hogy "csókolom, egy 10.000-es szervízt kérek" :))

  • 2012.01.16 18:44:00ClearWater

    Pontosan mit kell az alatt érteni, hogy "ekspsirvab"?

  • 2012.01.16 19:01:50j'en ai fair any stone

    215LE 8-10tonnára?

  • 2012.01.16 19:03:01balage28

    elsősorban - bár kétségkívül érdekes átirat :)

  • 2012.01.16 19:05:27Szumi

    ekspsirvab:
    egyebek között sajátos pedálzattal, súlyosan ismeretlen rezervátumok végében, arab berepülőpilótákkal

  • 2012.01.16 19:11:47csubakkapákó

    szumi:

    ez ügyes volt! :-)

  • 2012.01.16 19:24:10Moka_Miki

    @Grifter: mi a gond azzal az 1,2 literrel? Vannak nagyobbak is: 12 l/6 henger sorban vagy 16l/ V8...Scania, Volvo, MAN... 12 l-ből: 410-~500 LE, 16-ból már 600 LE fölött is kijön, kb úgy 2000/perc fordulaton.

  • 2012.01.16 19:25:04559

    Pont időszerű ilyen üzemanyag árak mellett.

    Ezek a Franciák mindig ilyen hülyék maradnak...

  • 2012.01.16 19:27:33Buntmetall

    4800ccm-ből csak 215 lóerőt kihozni. Erre képesek a franciák.

  • 2012.01.16 19:28:45kermi

    Amúgy ez véletlen, hogy pont a kátyús cikk mellé került a terepjárós cikk? Vagy az a másik csak megágyazott ennek? :)

  • 2012.01.16 19:33:24Caslav

    Nem a lóerő, a nyomaték a lényeg, amúgy tuti kijönne több is

  • 2012.01.16 19:33:33dömötör

    @Buntmetall
    Ez egy hosszú élettartamú heavy duty motor. Egy normál kamion motorja 12L, 300-350kW, 1 millió mérföld. Nincsen ezzel semmi baj. Ez nem gyorsulni van, hanem hogy örökké menjen.

  • 2012.01.16 19:33:42kermi

    Buntmetall: a lóerő nem minden. Van itt 800 Nm nyomaték is, ha jól olvasom. Ennek a kocsinak nem az a célja, hogy Mariról lecsússzon a bugyi, ha meglát benne, hanem hogy ott is elvigyen, ahol más nem, és biztos vagyok benne, hogy 10, esetleg 20 év múlva - ha szét nem qrja valaki - ugyanúgy képes lesz rá. Ellentétben egy túlfeszített, ma korszerűnek mondott motorral.

  • 2012.01.16 19:43:53Claas

    j'en ai fair any stone:
    Miértt lenne kevés az a 215LE? Csak váltó kérdése. Gondold csak végig, pl.: traktorok. Akár 80-km/h is tudnak (JCB Fastrack)

  • 2012.01.16 19:45:58gpack

    Buntmetall: van ám nekik 2.0dCi 180 lóval. Meg forma1-es motorjuk is.
    Te mennyit tudsz adott térfogatból kihozni?

  • 2012.01.16 20:05:23BUBISBUBLEK

    a nyomaték ;) nagyon imponáló ! ez kell ide a magyar utakra :) ez bírná.

  • 2012.01.16 20:07:50Napkutya

    Szerintem, egész egyszerűen ezt a motort ebbe a gépbe tervezték és konfigurálták, alkatrészestől, tömegestől, illesztésestől.

    Lehet, hogy tudna 300-350 lóerős is lenni, -csak, mondjuk, akkor rosszabbul bírná, ha mondjuk három méterről leejti a szállító helikopter, vagy retkesebb üzemanyagot tankolnak bele egy hordóból, homoviharban, stb...

  • 2012.01.16 20:08:50ne most

    215Le városban elegendő, mennyi a fogyasztása?
    Az biztos udvariasan előre engednék és nem próbálná senki leszorítani.

  • 2012.01.16 20:09:35tiramiska

    Van C-s jogsim, u.hogy kéne! :)

  • 2012.01.16 20:10:35Alf

    j'en ai fair any stone

    nyomaték!

  • 2012.01.16 20:13:51pollucs

    Láttam ilyet Kandahárban, sivatagi festéssel, kicsit nagyobb csak a hammvinál...magasabb

  • 2012.01.16 20:23:47h4z4rd

    Polgárháborús területekre... szép kocsi!
    Nade tényleg, Mi a rosseb az a ekspsirvab?

  • 2012.01.16 20:25:33Pootj

    Egy azért hibádzik. Nem portáltengelyes, mint a HMMWV vagy az Unimog. Persze így is elég nagy a hasmagasság...
    Az feltűnt, hogy menet közben lehet a levegőnyomást az abronyban változtatni? Az első képen lehet látni a csöveket,amik a kerékagyból a szelepekhez mennek.

  • 2012.01.16 20:27:30Semper Fidelis

    @Nézzél már utána, hány lóerős egy traktor vagy egy földgyalu. A lényeg a nyomaték nem a lóerő.

    Istenem....

  • 2012.01.16 20:30:44rATdrAgOn

    Instant get! :D

  • 2012.01.16 20:32:43I_Isti

    A D944-es pszh-ról találtam olyan adatot, hogy 7,6 t a tömege. Az viszont 10 mm-es páncéllemezből van. Ebből francia csodából a legkönnyebb 7,9 t, és még páncélozva sincs? Hogy is van ez?

  • 2012.01.16 20:36:44invisibility

    A franciák nem hülyék... tudják hogy a válság lassan egész európában polgárháborúkat fog szülni és kell valami amivel el lehet jutni A-ból B-be... Mellesleg én még mindig a KraZ mellett állok :D Az is kb. 245 LE 800Nm nyomaték...

  • 2012.01.16 20:41:34Kolombusz

    Össztömeg, abban benne van a hasznos teher is, úgy.

  • 2012.01.16 20:41:44jobblab

    Hát, ha már a háborúra kell készülni, egy Unimogban vagy egy GAZ66-ban jobban bíznék.
    Ennek pina van az elején :))

  • 2012.01.16 20:42:50Xebulon

    Telepjáró punci emblémával?

  • 2012.01.16 20:47:21Euscorpius Hungaricus

    Hehe, tíz ujjal gépel és elítra: ekspsirvab = elsősorban. :-)

  • 2012.01.16 20:47:52Euscorpius Hungaricus

    Én is...

  • 2012.01.16 20:58:55min

    @Buntmetall: Humvee: 6.5 L V8 turbo: 190 hp (142 kW)
    Erre képesek az amerikaiak...

  • 2012.01.16 21:09:15rajen

    Tök olyan mint a Hummer, pina logóval.

  • 2012.01.16 21:10:02min

    @Terepjárós: Azt írtad, terepjárót...

  • 2012.01.16 21:23:23Főtruista

    @Grifter: miért?
    Kb. itt kezdődik az a térfogat/felület arány, amire már van értelme dízelmotort építeni.

  • 2012.01.16 21:31:27badfaced

    Hummer ellenfél, de szerintem 2x akkora, valószínű sose látok ilyet az utakon. :-(

  • 2012.01.16 21:38:06thetoldi

    Napkutya: Lehet, hogy tudna 300-350 lóerős is lenni, -csak, mondjuk, akkor rosszabbul bírná, ha mondjuk három méterről leejti a szállító helikopter, vagy retkesebb üzemanyagot tankolnak bele egy hordóból, homoviharban, stb... Azt azért megnézném , hogy boldogul a homoviharban. :D

  • 2012.01.16 21:51:51gáddem rácsing

    mi kéne inkább? mondjuk 190 hp ami elég lenne 180 km/h-ra, és 800 Nm, vagy 350 hp ami elég lenne 220 km/h-ra, csak mi a fasznak, és ráadásul kb csak 600 Nm-rel?

  • 2012.01.16 22:01:42kilaci73

    Egy mobilizált benzinkutat is adhatnának mellé... Amúgy amire szánták eredetileg arra teljesen okés a gép. Pörgetni tutira nem kell,a három ménesnyi erő akkor is megvan benne. Ezt legalább nem kell chip-pelni sem és állandóan talpas cserére hordani a márka szervízbe. Lássuk be ez ma Magyarországon pozitívum.Benzin meg gázolaj az ukránoknál van olcsón bőven...

  • 2012.01.16 22:21:05GYUSZI BACSI

    egy portál tengelyes Merci G mondjuk egy nagyságrenddel jobban kéne

    [link]

  • 2012.01.16 22:22:38GYUSZI BACSI

    rosszat linkeltem be, mert az nem portál tengelyes, hanem ez az:

    [link]

  • 2012.01.16 22:28:391kutya

    tök jó, simán lecserélném erre a nissant. a bele ráadásul majdnem ugyanaz. egyedül azt hiányolom, hogy nem lehet vele 150-el tolni a pályán:-DDD

  • 2012.01.16 22:31:21min

    @1kutya: Ha megvennéd szerintem nem okozna gondot olyan céget találni ahol kicsit megpiszkálják...:-)

  • 2012.01.16 22:44:00LA_harper

    a lamorghininek is volt terepjárója. na az milyen már!

  • 2012.01.16 22:46:41min

    Nézegettem a katonai változatról képeket...elég állat.

  • 2012.01.16 22:53:58GYUSZI BACSI

    @LA_harper: az LM 002, itt van, tessék:

    [link]

    meg egy különleges változata, ami a Brunei szultán megrendelésére készült:

    [link]

  • 2012.01.16 22:54:36Csokáv

    ekspsirvab
    Egy fél betűvel arrébb lökték a laptopot gépelés közben?

  • 2012.01.16 23:07:15turbópézsma

    IGEN IGEN IGEN.Ez legalább nem hullik ki alólad ezeken a f..sza magyar utakon.Voltaképpen ezt ide tervezték csak nem tudják.Végre nem egy újabb kommersz műanyagautó teletömve mindenféle elektromos biszbasszal.Ezzel vidáman mész neki egy 42 csillagos törésteszt díjas szutyoknak.Igaz hasonlít a Humer-re de de kit érdekel.Legalább van stílusa.

  • 2012.01.16 23:14:08P12_dCi

    Kéne!

  • 2012.01.16 23:37:00DurvaPisti

    Nem baj, hogy bénán parkolok? ;)

  • 2012.01.17 01:30:54Komment Elek

    És mégis, egy összeomlós polgárháborús helyzetben vajon miből fogja etetni a rambószívű pojácaszájú delikvens ezt a gázolajtemetőt? Javítási lehetőségei a civil verziónak gondolom nagyjából azon a szinten mozoghat mint a mai modern csodáké. Ez nem túlélőknek készült hanem a milliomos faszszopóknak akik azt hiszik, hogy az összeomlás után is a túlélési esélyüket továbbra is a baró járgányuk növeli majd és nem a józan vagy egyáltalán eszük. Elsők között fogják felkoncolni az ilyeneket.

  • 2012.01.17 03:19:01Hilux94

    Ha francia, akkor csak VBL...

  • 2012.01.17 08:14:08Schütii

    Ez f@sza, még a C1 jogsikategóriába se fér bele egyik se.

  • 2012.01.17 08:14:17Bugát

    ekspsirvab 4 president!

  • 2012.01.17 08:15:51Schütii

    Komment Elek: Kishazánkban a (rövidtávú)jövő dízel-üzemanyaga az étolaj.

  • 2012.01.17 08:24:10Schütii

    GAZ66 és a megbízhatóság... ez jó. :D

  • 2012.01.17 08:49:28R. Daneel Olivaw

    Ehhe... az elsősorban-t így elgépelve ekspsirvab-nak még nem láttam... tréfás, hogy egy internetes blog szerkesztéséhez nem veszik igénybe helyesírás-ellenőrző segítségét... ezen érdemes lenne változtatni, mert akármennyire is kellemesek az írások errefelé, az ilyen bakik sokat levonnak az összértékből.... plusz személy szerint örülnék egy legalább tájékoztató jellegű árnak a cikkekben, de ez már csak szőrszálhasogatás... :)

  • 2012.01.17 08:58:38j'en ai fair any stone

    najóvanbazdmeg, aki a nyomatékkal jön: magas nyomaték és kis teljesítmény = extra alacsony fordulatszám, haladás gyökkettővel.
    Egy ekkora (széles és ahhoz képest alacsony) civil autónak legalább az autópályasebességet kéne tudnia, akkor is ha terepre való, de ez nem tudja. Összehasonlításképp a Hummer H1 3-3.5tonna, 300LE és 700Nm volt már 20 éve, az mégiscsak használhatóbb. Ez a Renault nagyobb, ok legyen. De akkor legalább arányosan nagyobb motor is járjon hozzá.

  • 2012.01.17 09:02:07DiliQtya

    Pedig a Peugeot is készített a G osztály alap+hajtásra a légiónak, sőt polgári verziót is érthetően kevés sikerrel. Amennyire drága lehet ennyi acél, abból talán egy G is kijönne. Képzelem 8t vassal polgári felhasználást. -'Potkivánokmenetleveletiskéremellenőrzésre.
    - De én csak a teszkóba mennék kutyaeledelért.

  • 2012.01.17 09:21:27SomeSeed

    @R. Daneel Olivaw: Csak vigyázz a szádra, mert én is szóvá tettem korábban többször email-ben, de a válasz az volt, hogy az én k. anyámat. Aztán mikor nyilvánosan is nehezményeztem ugyanezt - egyébként teljesen normális, viszont konkrét stílusban -, kitiltottak, mint a szart.

  • 2012.01.17 09:24:31SomeSeed

    @Komment Elek: Na ja, ha gazdag fasszopó lennék, vennék egy ilyet, meg betáraznék egy-két komplett tartálykocsi gázolajat oszt' leszarnám, hogy mi van, mennék, ha kell. Attól persze még az elsők között koncolnának fel, abban nincs vita... :D

  • 2012.01.17 09:33:48Solaren

    Ez jó,de hova tűzik a fehér zászlót?:D

  • 2012.01.17 09:47:10nachtstern

    Sokan kritizálják a teljesítményt. Kicsit művelődni előtte gyerekek. Az alap katonai Hummer a HMMWV Typ M998 6,2 literes diesel és csak 110 KW 3600-as fordulaton! Legnagyobb sebessége 113 km/ó. Igaz csak 2361 kiló (persze rengeteg változata van, gondolom nehézgépfegyverrel, erősített páncéllal több :-)

  • 2012.01.17 09:49:17nachtstern

    A 6,2 l Duramax-6200 V8 szívódízel 150 Le, de létezik turbós változat is, amit 6,5 l Duramax-6500 V8 hajt és 163 Le

  • 2012.01.17 10:22:53Wilberforce

    Ez a REnault sem rossz, de én inkább egy ilyet kérek:
    [link]

  • 2012.01.17 10:29:39Plumper_

    miért kell az embereket a bunkó, leszorító, közveszélyes agresszív stílusra és életfelfogásra még jobban nevelni?! pl. ilyen járművekkel.

  • 2012.01.17 11:05:50Tommycat

    Tényleg NEM a lóerő, hanem a nyomaték a lényeg !
    (Aki "öreg dízeles" , az tudja... Nekem is a 12 éves Renault Safrane (2,2 TD) csak 114 ló, de 250 Nm nyomaték! Városban simán megyek 40-el 5. fokozatban és nem rángat (Kb. 1000-es fordulatszámon)És persze felét fogyasztja egy ekkora benzinesnek. Terepjáróval nem a lámpánál kell "kilőni", hanem menni a végtelenségig árkon bokron. Én is felmentem vele a Hargitára földúton gond nélkül, pedig "luxuslimuzin" elvileg... és még csak nem is a 4 kerék hajtású változat (olyat is gyártottak)Autópályán meg utaztam 180-al.. Renaulték dízelben tudnak valamit...

  • 2012.01.17 11:47:16bumbur

    fos

  • 2012.01.17 12:08:37rozsomákidomár

    @Wilberforce: Teljesen igazad van, szerintem is az az ultimate vas....

  • 2012.01.17 13:19:42Ruga

    Azzal a 10 tonnás páncélozott verzióval érdekes lehet egy ütközés.. tényleg csak a kamionok az ellenfelek, egy bálna mercit de talán egy hummert is simán fölborít.. nem állítja meg senki.. :)

  • 2012.01.17 15:10:19denyiro

    Ha így haladunk ilyenek kellenek majd a kisebbségek által sűrűn lakott területekre. --> Felszólítom a házban lévőket, hogy felemelt kézzel jöjjenek ki, ellenkező esetben bemegyünk! Kocsival!!!

  • 2012.01.17 15:39:32EddieCivic4g

    j'en ai fair any stone
    "najóvanbazdmeg, aki a nyomatékkal jön: magas nyomaték és kis teljesítmény = extra alacsony fordulatszám, haladás gyökkettővel."

    Nagy vagy... Az megvan, hogy sebességváltó? Tudod, ezzel az okos találmánnyal lehet elérni, hogy a 40 tonnás kamion is megy 100-110et, miközben a motor 2ezret forog. Számold ki, 5x akkora súlyhoz csak 2,5x akkora nyomaték jár, és mégis tudja a tempót.
    Na, okoskodsz még?:)

  • 2012.01.18 12:27:56TheElf

    EddieCivic4g: Tudod mi a különbség az okos hülyéskedik és a hülye okoskodik között? Ha igen, akkor miért az utóbbira akarsz példát mutatni?

    Általános iskolában megtanultad mi az a teljesítmény, mi az energia, azt is tudtad, hogy az Energia bizony nem vész el, csak átalakul. Sőt, nem is teremtődik.

    Ennek egyenes következménye, hogy az egységnyi idő alatt az autó mozgatására rendelkezésre álló energiát (teljesítményt) a váltó nem tudja megváltoztatni. Persze, saját maga elhasznál valamit (súrlódás, stb. kapcsán), de többszörözni biztos nem tudna. Ha ugyanis tudná, akkor megoldódnának az energia gondjaink.

    A váltó más néven nyomatékváltó. Pont, hogy nem a lóerőn, hanem a nyomatékon változtat.

    A lóerőnek emelkedőn is van szerepe, gyorsításkor is van szerepe, és akkor is, ha arra vagy kíváncsi mennyi légellenállást győzöl le motorerőből (végsebesség).

    A teljesítmény = nyomaték * fordulatszám

    Azaz azonos teljesítmény, magasabb nyomaték => a teljesítmény alacsonyabb fordulaton is rendelkezésre áll. Jó indító vonóerő, nem fulladsz le induláskor.

  • 2012.01.19 12:09:13Renokapitány

    hát fujj, inkább egy Renault MAgnumot fölpáncélozni

  • 2012.01.19 12:11:54Renokapitány

    800nm? mi a szar az??
    Egy diesel 535d Bmw ben van majdnem annyi.
    Meg 7-8 tonnára??? Akkor inkább egy MAGNUM abban 2000Nem van kb

  • 2012.02.14 20:42:45Polló László

    Itt vannak a műszaki adatok:
    [link]
    Hatótávolság 1000 km 175 l-es üzemanyag tankkal, azaz 17,5 l/100 km. Egy ekkora döghöz képest nem is rossz teljesítmény :) (10 katonát képes vinni teljes menetfelszerelésükkel)