Kirúgott Ferrari-főnök, halálos légzsákok

2014.11.25. 07:06
Ne gondold, hogy a Totalcarnál csak akkor indul az élet, amikor te már órák óta pörgeted a mókuskereket. Hidegindító című összeállításunkkal azonnal beröffentjük a hétköznapodat, hogy legyen értelme kimászni az ágyból. A Hidegindító nem megterhelő olvasmány, amíg elfogy a kávé, beköti a cipőjét a gyerek, amíg megjelenik a hátad mögött a főnök, vagy bezötyögsz a suliba, éppen a végére is érsz. Ha egy témáról még többet olvasnál, a forrás linkjén megteheted, ha nem, nem. Jó reggelt, ez ilyen egyszerű.

Szép jó reggelt a csodálatos, internet-uralta ország minden lakójának! Tudják, hányan vagyunk? 5,2 millióan! Ennyi nethasználó él, alkot és kommentel Magyarországon! Legalábbis ez derül ki abból a felmérésből, melyet a statisztikai rendszereiről jól ismert Gemius tett közzé. Hogy önök hisznek-e ebben vagy sem, azt magukra bízzuk, az azonban biztos, hogy az - általam leghivatalosabbnak tekintett - Alexa.com szerint a Totalcar.hu (ahol most ezt olvassa) 204 helyet javított globális rankingjén,így a világ 11 905.-ik leglátogatottabb honlapja, ez magyar viszonylatban az 50. helyre elég, előttünk csak a nagy kereső-, bulvár- és hírsite-ok állnak. Magyarán veretünk ezerrel, mint McLaren M6B a flaszteren, még ha közben olykor-olykor szívunk is annyit, mint egy nagyfúvókás Holley-versenykarburátor.

Sokan kérdezik tőlünk, hogy miért csináljuk, miért szervezünk és miért találkozunk az olvasóinkkal, amikor bőven ellébecolhatnánk nélkülük is? Miért szögelünk öreg, rozsdás szarokat, egyáltalán miért foglalkozunk mi az autókkal munkaidőn kívül is? Ilyenkor nevetünk: mert csak így lehet, ez a játék így hiteles, ha az emberek érzik és tudják, hogy ez nekünk nem csak a munkánk, ez az életünk is.

Mondjuk, hogy a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányságon kinek mi a munkája, arra sokan kíváncsiak lennének, leginkább arra, hogy ki volt az az idegen bolygón (semmiképpen nem a mai világban) felnőtt lény, aki rábólintott az utóbbi évek legcikibb erőszakellenes kampányfilmjeire, hogy Na, emberek, ez így jó lesz! Reméljük, női olvasóink nem öltöztek túlzottan csinosnak és kívánatosnak ma, ha netán igen, akkor nyilván ők a hibásak azért, ha teaszünetben valamelyik kanos kollégájuk erőszakot vesz rajtuk a kávéautomata mellett. Ez lassan egyenértékű lesz azzal, amikor azt mondjuk egy feltört autó tulajdonosának, hogy ő a hibás, miért vett nagyhifit a kocsiba?

De lendüljünk ezen túl, hiszen sokkal fontosabb dolgok is történtek tegnap és várnak ránk ma, november 25-én, Katalin, Emma és Erzsébet napján. Nem akármilyen nap a mai, hiszen évfordulója van a dinamit feltalálásának (Alfred Nobel), a relativitáselméletnek (Einstein), az Országos Széchenyi Könyvtár is e napon alapíttatott meg, de mindez apró semmiség csak ahhoz képest, hogy 1953-ban e napon

cumiztattuk meg az otthon 90 éve veretlen angolokat a szent Wembley-ben 6:3-ra!

(bár ők csak 1872-től mérik, szóval hivatalosan 81 év, de az sem kevés). Hidegkuti, Puskás, Bozsik, ez a mai nap három legfontosabb neve, na meg a tény, hogy a visszavágón 7:1-re kaptak ki. Hejj, daliás idők, kész szerencse, hogy hamarosan akkora foci-nagyhatalom leszünk megint, hogy arról koldulunk! Mondjuk az már önmagában nagy fegyvertény, hogy a zsebkendőnyi Moszkva-teret alig 5,3 milliárdból felújítják a - természetesen - megtámadott tender győztesei. Ebből még egy tisztességes stadionocska sem jönne ki. De legalább jövő tavasztól 2016-ig bezárólag megbénul arrafelé a közlekedés. De menjünk tovább, messze nincs még vége!

Gyorsan legyünk túl a kellemetlen részén. Következzenek tehát a

kellemetlen mondatok.

  • Nem lesz nagy vidámság ma Budapest V. kerületében, ugyanis demonstráció miatt tilos megállni 6 órától 24 óráig a Zoltán utca páratlan oldalán a Nádor utca és a Szabadság tér között, a Szalay utca mindkét oldalán a Kossuth tér és a Vajkay utca között, az Alkotmány utca mindkét oldalán a Vajkay utca és a Kossuth tér között, a József nádor tér teljes területén, a Pesti alsó rakparton a Markó utcai lehajtótól a Margit híd felé 50 méter hosszon és az Akadémia utca mindkét oldalán a Zoltán utca és a Garibaldi utca között.
  • Ma takaréklángon üzemelnek a sebességmérő-radarok, hiszen alig 24 helyen futhatnak beléjük az autósok Budapest területén. Tájékozódjon, mielőtt sietni kezd, ingyen van (tudják, a kék szöveg mindig kattintható). Itt az országos listát is megtalálja.
  • Nem lett olcsóbb az üzemanyag mától. Pozitívum, hogy drágább sem.
  • Baleset miatt kora reggel teljes útlezárás van Mezőtúr belterületén a 46-os főút és a 4202-es számú út kereszteződésében ahol két gépjármű ütközött. A rendőrök folytatják a baleset helyszínelését és a forgalmat a környező utcákba terelik. A közlekedők rendőri forgalomirányításra számíthatnak az adott útszakaszon. (Police.hu)

Elképesztő, de nagyjából ennyi a kellemetlenség mára, természetesen ha befut valami, azonnal frissítünk, nézzünk azonban egy vegyesfelvágottat az érdekességekből. Lesz itt minden, még tyúkok is.

Csalamádé reggelire

  • Komoly kérdések merültek fel a Takata légzsák-botrány körül. Mint ismeretes, a japán gyártó szinte a világ összes autógyártójának szállított be hibás vagy potenciálisan veszélyes vezetőoldali légzsák-rendszereket. A botrány dagad, hiszen kiderült: a cég 2004 óta regisztrálja a problémát, melyről eddig az a hír járta, hogy csak az amerikai piacra korlátozódik. Ott jelenleg 10 gyártó 7,8 millió autója érintett eddig az ügyben, jellemzően 2000-2008 között gyártott modellek. Eddig mind a négy - az üggyel kapcsolatba hozható - haláleset is az USA-ban történt, azonban újabban Japánból és Malajziából is jelezték a problémát (itt egy terhes nő halt bele a túl erősen berobbanó légzsák által szétszórt fém-srapnelek okozta sérülésekbe), amit a hibás piropatronok okoznak, amelyek a kelleténél több nedvességet kapva (amit a páradús közeg is okozhat) a tervezettnél jóval nagyobb erővel robbannak be, szétszakítva ezzel a kormány belsejének fém alkatrészeit és hatalmas sebességgel szórva szét őket az utastérben. Az NHTSA globális akciót sürget, mivel a legutóbbi szenátusi meghallgatáson Simizu Hirosi, a cég képviselője is bevallotta: egyáltalán nem biztos, hogy az ominózus alkatrészek nem kerültek beszerelésre más piacok modelljeinél is. Japánban már 2013-ban visszahívtak több mint kétmillió autót, világszerte eddig 11 gyártó 14 millió légzsákját hívták vissza, de ez még messze nem a végleges szám. Olaszországban és Nagy-Britanniában is hívtak már vissza típusokat a Takata légzsákok hibája miatt, azonban a legnagyobb gond az, hogy a jelenlegi gyártási kapacitás mellett is legalább két év kell ahhoz, hogy az összes hibás alkatrészt jóra cseréljék. Ezért jelenleg azon dolgoznak, hogy minél több beszállítót vonjanak be a gyártásba. Európában eddig egyetlen esetet sem regisztrálnak, az érintett típusok esetében a javítást, illetve cserét már elméletileg elvégezték, bár hivatalos állásfoglalást egyelőre senki nem adott, azt azonban tudni, hogy a Hondánál, BMW-nél és a Mazdánál már lefutottak az európai visszahívások.

Az érintett típusok listája a következő:

BMW
2000 – 2005 3 szedán
2000 – 2006 3 kupé
2000 – 2005 3 kombi
2000 – 2006 3 kabrió
2001 – 2006 M3 kupé
2001 – 2006 M3 kabrió

Chrysler
2003 – 2008 Dodge Ram 1500
2005 – 2008 Dodge Ram 2500
2006 – 2008 Dodge Ram 3500
2006 – 2008 Dodge Ram 4500
2008 – Dodge Ram 5500
2005 – 2008 Dodge Durango
2005 – 2008 Dodge Dakota
2005 – 2008 Chrysler 300
2007 – 2008 Chrysler Aspen

Ford
2004 – Ranger
2005 – 2006 GT
2005 – 2007 Mustang

General Motors
2003 – 2005 Pontiac Vibe
2005 – Saab 9-2X

Honda
2001 – 2007 Honda Accord
2001 – 2002 Honda Accord
2001 – 2005 Honda Civic
2002 – 2006 Honda CR-V
2003 – 2011 Honda Element
2002 – 2004 Honda Odyssey
2003 – 2007 Honda Pilot
2006 – Honda Ridgeline
2003 – 2006 Acura MDX
2002 – 2003 Acura TL/CL
2005 – Acura RL

Mazda
2003 – 2007 Mazda6
2006 – 2007 Mazda6MPS
2004 – 2008 Mazda RX-8
2004 – 2005 MPV
2004 – B-Series Truck

Mitsubishi
2004 – 2005 Lancer
2006 – 2007 Raider

Nissan
2001 – 2003 Nissan Maxima
2001 – 2004 Nissan Pathfinder
2002 – 2004 Nissan Sentra
2001 – 2004 Infiniti I30/I35
2002 – 2003 Infiniti QX4
2003 – 2005 Infiniti FX35/FX45

Subaru
2003 – 2005 Baja
2003 – 2005 Legacy
2003 – 2005 Outback
2004 – 2005 Impreza
Toyota
2002 – 2005 Lexus SC
2002 – 2005 Toyota Corolla
2003 – 2005 Toyota Corolla Matrix
2002 – 2005 Toyota Sequoia
2003 – 2005 Toyota Tundra

  • Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárának legújabb fejlesztése egy kis- és kompakt kormányszervó-vezérlő, amit most kezdtek el gyártani egy 1,4 milliárd forintos gyárfejlesztés után. A kis kütyü a parkolási asszisztens, a sávelhagyás-figyelmeztetés, a sebesség-, illetve a helyzetfüggő rásegítés funkcióit is ismeri és évi egymillió darabot gyártanak majd belőle nálunk. A gyártósor közel 30 berendezésből áll, ezek 85 százalékát magyar beszállítóktól vásárolták és a fejlesztés csaknem 90 új munkahelyet teremtett - mondta Szabó Tamás, a cég egyik vezetője az MTI-nek.
  • Amióta lencsevédőn keresztül nézi katonáit, azóta nagy kedvencem lett Hende Csaba honvédelmi miniszter, aki ezúttal kormányfőnkkel egyetemben komoly dicséretben részesítette a magyar katonákat, akik az első helyen végeztek egy litván hadgyakorlaton. Innen gratulálunk mi is a fiúknak, akik nem azért, hanem annak ellenére könyvelhették el ezt az eredményt, hogy ekkora szeletet kapnak a mindenkori költségvetésből. Talán most jut nekik valami plusz abból a 200 milliárdból, amit még lenyúlnak a nyugdíjpénztárakból.
  • Mocskosnak ugyanolyan mocskos, de legalább átgondolt és megfontolt politika játszik szerepet abban a döntésben is, amely szerint a Ferrari páros lábbal tessékelte ki az ajtón a Forma-1-es csapat nemrégiben kinevezett főnökét, Marco Mattiacchit, aki előtte a márka észak-amerikai részlegét vezette. Mattiacchi volt az, akit az azóta már évek kitartó munkájával eltávolított Luca di Montezemolo hozott még a csapat élére. Talán ezért sem meglepő fejlemény, hogy Sergio Marchionne - a Fiat mindenható ura - őt is lapátra tette. Helyére hűséges topmenedzsere és az üzleti világban rendkívül rutinos Maurizio Arrivabene érkezik. Arrivabene kompetensebb személynek számít, mint a bábként felhasznált Mattiacchi, hiszen annak idején globális kommunikációs igazgatója volt a Philip Morris dohánygigásznak (amelynek igazgatótanácsában Sergio Marchionne is ott ül), ő menedzselte le a Ferrari-Marlboro üzletet is és kőkemény üzleti partner hírében áll. Mattiacchi mellett azonban Nicholas Tombaziz mérnök is távozik. Az idei F14T katasztrofális szereplése volt az indok, és ő az utolsó, akit a hónapokkal ezelőtt elindított Marchionne-tisztogatás elért, ráadásul kapóra jöttek a jövő évi autóeladások meglehetősen rossz mutatói is. Nehéz éve lesz a márkának, de a radikális újratervezés már bevett szokásnak számít Maranellóban, Arrivabene érkezése pedig jelzés Bernie Ecclestone felé, hogy a Ferrari nem csak belső struktúrájában újul meg, hanem új alapokra helyezi kapcsolatát a Formula-1 vezetőségével is. Marchionne keménynek mutatja magát, a régivágású Montezemolótól és a kritikus Alonsótól megszabadult, azonban Vettel garanciákat kért és kapott is, bár leginkább a 2016-os szezonkezdettől. Nem véletlen, hogy alig pár hete kiküldött körlevelében a vezér megígérte: még több pénzt tolnak a Forma-1-es csapatba és a márka újra visszatér a csúcsra.
Maurizio Arrivabene, a kőkemény menedzser, a Ferrari legsikeresebb Forma-1-es üzleteinek atyja
Maurizio Arrivabene, a kőkemény menedzser, a Ferrari legsikeresebb Forma-1-es üzleteinek atyja
  • Ha már Forma-1, akkor érdemes megfigyelni, milyen jól hozza Raikkönen a leszarom-formáját még olyan helyzetben is, amikor mindenki más sikongat és megőrül körülötte. Abu-Dzabiban (istenem, de szar ezt így leírni, de ha így kell...) ugyanis - természetesen - egy PR-akció keretén belül fel kellett ülniük a Ferrari World hullámvasútjára, amely a világ leggyorsabb ilyenje.
  • Felröppent hírek szerint Elon Musk, a Tesla alapítója el tudna képzelni egyfajta együttműködést a BMW-vel. Most, hogy a Mercedes túladott négyszázaléknyi Tesla-részvényén, akár nyélbe is lehetne ütni a boltot villanyautó-fronton. Nem rossz ötlet, a BMW magához köthetne egy erős játékost, a Tesla pedig kaphatna cserébe végre egy belteret.
  • Tudják, kicsoda Harald Wester? Nem? Nos, jól jegyezzék meg: ő az Alfa Romeo főnöke. És ő az, aki bejelentette, hogy jövő nyáron bemutatják az Alfa 159 utódját, a BMW 3-as széria és az Audi A4-Mercedes C konkurensét. Várjuk! Mondjuk ideje is már. Mi tavaly ősz óta tudjuk, aztán sehol egy fránya kémfotó.
  • A hét második felére jelentősen lehűl a mindenség, így most már tényleg rakják fel a téligumikat, a reggeli zúzmara legalább olyan komoly, mint a merevedés: könnyen történhet baleset. Az időkép megmutatja a tutit.
  • 1966-ban e napon kezdte el a stúdiómunkát a Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című lemezen a Beatles.
  • A mai napon született a legendás baseball-játékos, Joe Di Maggio, akitől mindenki irigyelte Marilyn Monroe-t és akit megénekelt a legendás Simon&Garfunkel a Mrs. Robinson c. örökzöld slágerükben.
  • A Cadillac újabban egyre merészebb bejelentésekkel hívja fel magára a figyelmet. A német középkategóriát eltaposó ATS-V-sorozat után most nem mást céloznának meg, mint a Bentley-Rolly-Royce párost. Sok sikert!
  • Bár kedd van, ne legyen elkeseredett, gondoljon azokra, akik a földig ültették autójukat, mert az úgy jó. Nekik még rosszabb!
  • A végére pedig jöjjenek a csajok!