Nem lesz hibrid az új Wankel-Mazda

2016.11.22. 08:37

November 22-én, Cecília neve napján köszönti önöket a Hidegindító. A hajnali köd délelőttre mindenhol feloszlik, így még akár némi napsütésre is számíthatunk, viszont öltözzenek rétegesen, mert Északnyugaton és az Alföld délnyugati részén megélénkül a szél. Napközben a legmagasabb hőmérséklet tíz és tizenhét fok között alakul. Ma 53 éve annak, hogy John F. Kennedy amerikai elnök merénylet áldozata lett Texasban és az ő halálának híre elmosta, hogy ugyanazon a napon ment el Aldous Huxley, a Szép Új Világ írója is, aki máig vitatott kísérleteket folytatott olyan pszichedelikus szerekkel, mint az LSD vagy a meszkalin. Technika történeti szempontból is fontos a mai nap, hiszen pont 39 évvel ezelőtt indult meg a szuperszonikus polgári légi forgalom Európa és az Egyesült Államok között Concorde gépekkel. Szóljon ma reggel a Lateef and The Cheftől a Beautiful You:  

Ez maradt tegnapról

Csipszer Máté meghajtotta a valaha készült talán legmókásabb Suzukit, a Capuccinót, a Kiszámoló blog pedig alapos írásban fejtegeti azt, hogy megéri-e villanyautóval járni. És mivel múlt hét végén befutott az ex-Top Gear trió új műsora, a The Grand Tour, erről is megemlékeztünk

Hírek a kávé mellé

Mindenki kedvenc autós animációs filmje új résszel jelentkezik, 2017 júniusában jön a Verdák 3. Ami érdekes, hogy az eddigi könnyed hangvételéről és gyermekeknek szánt humoráról ismert Pixar-féle animációs film most egy meglehetősen sötét hangulatú, már-már realisztikus trailert kapott. Az egyik legjellemzőbb elem, az autók szeme alig látszik, az viszont biztos, hogy Villám McQueent ropira töri magát, így elképzelhető, hogy a rész a felépüléséről fog szólni. 

  Villanysegédlet nélkül jöhet a következő Wankel-Mazda, ráadásul ez most nem amolyan iparági pletyka, hanem maga a Mazda kutatás-fejlesztés részlegét vezető szakembere, Kiyoshi Fujiwara nyilatkozta az Auto Expressnek. A döntést egyszerűen azzal indokolta, hogy ez az, amire a rajongóknak szüksége van, tehát ebbe az irányba viszik a fejlesztést. Továbbá azt is kifejtette, hogy a japán gyártó jelenleg is külön szakembergárdát foglalkoztat, akik a következő generációs bolygódugattyús motort fejlesztik és titokzatosan azt is hozzátette, hogy a csapat több mint tíz, de kevesebb mint százfős. A döntés több szempontból érdekes: a Wankel motor extrém módon érzékeny arra, hogy mielőtt terhelik, elérje az üzemi hőmérsékletét, valamint arra, hogy használat után megfelelően visszahűtsék leállítás előtt. Ebben jelenthetett volna segítséget egy hibrid rendszer,  amely indulás után az elektromos motorokat használva hagyhatott volna időt a vezérlőelektronikának az alapos bemelegítésre. További jótétemény lett volna az, hogy a Wankel legendásan hatalmas fogyasztása egy elektromos segédhajtással mérsékelhető lenne, sőt, kihasználva azt, hogy a motor állandó fordulatszámon hatékony, bizonyos üzemállapotokban az akkumulátorokat is tölthetné. Fujiwara ennek ellenére nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy hibrid technológiát a későbbiekben házasítsák a Wankellel. Az, hogy a cég ennyire bízik a technológiában, azt jelentheti, hogy végre sikerült megoldani a problémát, amely évtizedek óta visszaveti a bolygódugattyús motor terjedését: a dugattyú - itt trochoid - éleinél található tömítésekhez eddig egyszerűen nem létezett olyan anyag, amely tartósan elviselte volna a terhelést, túl gyorsan koptak, így csökkenni kezdett a kompresszió az égéstérben. Az elmúlt ötven évben már többször állították - nem csak a Mazda -, hogy megoldották az élettartam-problémákat, ám eddig egy olyan modell sem készült, amely igazán használható és megbízható lett volna. Legutóbb az RX-8-assal próbálkozott a Mazda, de valós körülmények között ennek fogyasztása sem nagyon ment 25 liter alá és 80-100 ezer kilométer körül sok tulajdonosnak kellett motort cserélnie. Pedig sokak fantáziáját mozgatja az ötlet, hiszen egy kicsi és könnyű motort mélyen az első tengely mögé lehet tolni, ezzel kiegyensúlyozott, orrtolásra alig hajlamos autót építhetnek. Mi bízunk a sikerben, hiszen egy ilyen sportkocsi csak jó lehet, de nem valószínű, hogy 2020 előtt bármilyen konkrétum is kiderülne az új autóról. Addig is nézzék meg, ahogy Vályi Pista elolvad az RX Vision tanulmányautó láttán.

11181389 8ad7e06e5d52100ff153658ab895aa54 wm

Rendhagyó gyorsulási versenyt hozott össze a CarWow csapata: hat AMG Mercit állított egymás mellé a rajtvonalra. A skála széles, a négyhengeres A45 AMG-tól kezdve a V12-es, biturbó S Coupéig és az AMG GT-S-ig minden itt van. Hogy ki nyer? Tekerjenek 6:50-ig a rajthoz. Vigyázat, súlyos V8 hörgés a kattintás után:

Útinform

A Hidegindító megjelenéséig a következő híreket hozta le az Útinform:

  • Az M7-es autópályán a Letenye felé vezető oldalon a 70-es km-ben nemrég kigyulladt egy kamion. A mentés miatt a forgalmat a szabadbattyáni csomópont le és felhajtó ágán keresztül terelik.
  • A 442-es főúton Martfű és Tiszaföldvár között, a 22-es km-nél szintén kiégett egy tehergépkocsi. A műszaki mentés miatt a főutat lezárták. A forgalmat Martfűn a Szolnoki út – Tiszaföldváron pedig a Mártírok útja – Kossuth Lajos utca útvonalon terelik.
  • A 23-as főúton, Mátraterenye közelében a 14-es km-nél kamion ütközött össze személyautóval, a fél útpályát lezárták a helyszínelés idejére.
  • Még tart a mentés a Csomád – Őrbottyán összekötőúton a 2-es km-nél, ott korábban két kisteherautó ütközött össze, váltakozó irányú a forgalom, Budapest felé torlódás van.

Kerüld el a dugót!

Megerősítjük együttműködésünket a Waze-zel, vagyis a legnépszerűbb, magyar autósok tízezrei által használt, közösségi alapú útvonaltervező szolgáltatással, így a következő napoktól egyre részletesebben tájékozódhattok majd az ország bármely pontján várható forgalomról, torlódásokról, útépítésekről és persze rendőrségi jelenlétről, mindezt élőben. Jelmondatunk: még több időt az ágyban, kevesebbet a volán mögött. Nagyítsatok a térképen a környéketekre!

 The Blyatmobil

A sztereotípiák viccesek, ezt maxolja ki Boris, az orosz videoblogger. Videói leginkább a szláv életmód kifigurázásáról szólnak, egyszerű humorral operál, de tagadhatatlanul vicces. A következő videójában azt mutatja be, hogy a VR6-os Golfját hogy alakíthatja leginkább a szláv ízlésvilághoz passzolóra: 

  A mai műsor

1998 volt az az év, amikor bemutatták a Peugeot legnépszerűbb kisautóját. Nagyon kedves, és ami még fontosabb, szép autót mutatott be nekünk a francia gyártó, lassan két évtizede. Hatalmas előnye, hogy teljesen uniszex darab: férfi és nő egyaránt jól mutatott a 206-osban, nem annyira dedikáltan csajos, mint például a korabeli Corsa. - Jakusovszky Kristóf dízel Peugeot 206-ost tesztel