A fényszóró tuningolása

Hőálló kék festék?

2001. január 16., kedd 09:44
Filléres játék a fényszóróizzók tuningja, a nagy gyártók partnerek is ebben. A párszáz forintos hagyományos halogénizzók helyett mindenféle trükkös izzót is lehet kapni, alig valamivel drágábban. A Totalcar néhányat ki is próbált a választékból.

Mehr Licht!

Ezt speciel Goethe mondta a halálos ágyán, de az autósboltok kínálata alapján úgy tűnik, az autós fényforrásokat gyártók fantáziáját is valami hasonló birizgálja.

Az igazi nagy dobás a xenon-lámpa, hivatalos nevén a gázkisülő lámpa, ami 1993 óta, amikor a Philips kifejlesztette, leginkább a luxusautók szériafelszerelése. Ha az autónkat nem ilyennel vettük, gyakorlatilag nincs esély az utólagos felszerelésre, hiszen ez nem egyszerűen egy izzó, hanem komplett rendszer, speciális lámpatesttel, automata szintállító elektronikával ésatöbbi. Néhány autótípusnál, ami mind hagyományos, mind xenon fényszórókkal kapható (pl. Opel Vectra, Skoda Octavia) elvileg elképzelhető a csere, de a gyakorlatban a riasztóan magas ár elgondolkoztat: ennyi pénzből komplett autót lehet venni. (Igaz, csak használtat.)

 
   
   

Viszont ehhez képest filléres játék a fényszóróizzók tuningja, és a nagy gyártók partnerek is ehhez. A párszáz forintos hagyományos halogénizzók helyett mindenféle trükkös izzót is lehet kapni, alig valamivel drágábban. A legkézenfekvőbb upgrade a növelt fénykibocsátású izzók alkalmazása ( Tungsram Megalight, Osram Super, Philips Premium).

Ezek hagyományos fényű halogénizzók, az izzószál képességeit azonban jobban kihasználják. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy adott távolságban mérve nagyobb lesz a fénysűrűség-eloszlás: magyarán jobban látunk vele. A gyárak általában 30 százalékkal több fényt igérnek, de az Osram április körül piacra dobja Silver Star fantázianevű, a hagyományos izzóknál 50 százalékkal több fénnyel kecsegtető új típusát: lesz itt nemulass.

 
   
 

A dolog hátulütője, hogy a nagyobb terhelés miatt az izzó élettartama rövidebb a hagyományosnál. A konkrét típustól, az üzemi körülményektől, no meg a mérés és a statisztikai értékelés metodikájától függően az ilyen izzók élettartama 150 és 400 üzemóra között van. A rövidebb várható élettartamra a Philips Premium csomagolásán felirat figyelmeztet, de más gyártók is elismerik az ilyen izzók nagyobb halandóságát.

Egy másik módszer, amikor a fény mennyiségét nem növelik, inkább minőségével foglalkoznak. Ennek az irányzatnak a termékei az enyhén sárgás fényű, többrétegű bevonattal ellátott típusok ( Tungsram Allday és Tungsragold, Osram All Season, valamint Philips All Weather és Gold). Ezeknél a kilépő fény színe olyan, hogy normál látási viszonyok között nagyjából ugyanúgy szerepelnek, mint mezei halogén testvéreik, ám esős, ködös időben megszolgálják az árkülönbözetet . Fényük elvileg jobban átvilágít a párás levegőn és a levegőben alászálló vízcseppeken, kevésbé költőien az esőn.

Az előző két kategóriának egészséges közös utóda is van, a magasabb fénykibocsátású, ugyanakkor színezett izzó ( Osram All Season Super).

 
   
   

Mellékvágány a gázkisülő lámpák kékes színét imitáló, de ahhoz semmi másban nem hasonló fényszóróizzó . A divathullámot a komoly gyártók is meglovagolták ( Tungsram Super Blue és Euro Blue, Osram Cool Blue és Philips Blue Vision). A Philips katalógusa ugyan a Blue Vision mellé ,,fokozott komfortérzetet" is ígér, de a gyártók egyetérteni látszanak, hogy a jövő autóvilágítása felé nem erre vezet az út.

A dögös kék színért ugyanis magasabb vételárral és a hagyományos izzónál rövidebb élettartammal fizet a vevő. A márkás izzók viszont legalább szabványosak (megtalálható rajtuk az E-jelzés), ellentétben az izzók sufnituningjával, a sima halogénizzók kívülről hőálló kék festékkel bemázolt változataival. Ezek is kék fényt árasztanak, látni viszont nem lehet velük.

 
   
 

Az éjszakai országutak vadállatai az autóversenyzéshez használatos izzókat is használhatják. A 100/80W teljesítmény önmagáért beszél (GYK: a normál izzók 60/55W-ot tudnak), de az igazán elvetemülteknek 140/100W specifikációjú izzókat is kínálnak . Az Osram 100/80-as cuccának egy változatán szerepel ugyan az E-jelzés is, minthogy Németországban van rá szabvány, a többi viszont speciális izzó, utcai használatra nem engedélyezett. A gyártók gyakran valamilyen mechanikus akadályt is elhelyeznek a foglalaton, nehogy valakinek eszébe jusson utcára is ilyeneket használni. Egy kis ügyeskedés persze csodát tesz.

Az ilyen antiszociális elemeknek arra kell ügyelni, hogy a nagyobb fényerő nagyobb hőtermeléssel is jár . A fényszóró foncsora megéghet, elszíneződhet, de az odavezető kábelek vastagabbra (azaz kisebb ellenállásúra) cserélése és a fényszórókapcsoló relézése is erősen meggondolandó. Műszaki vizsgán nem mennek át az ilyen izzóval szerelt autók, és közúti ellenőrzéskor is súlyos ezrekbe kerülhet, ha a közeg kiszúrja.

Bármilyen izzó-tuningra is adjuk a fejünket, a lehető legfontosabb a fényszóró-geometria helyes beállítása (lásd keretes anyagunkat). A pipecen belőtt fényszóró maximalizálja a bevilágított területet és minimalizálja a közlekedés többi résztvevőjének zavarását. A Magyar Autóklub műhelyeiben díjtalanul elvégzik a fényszórók beállítását.

(Köszönet Mózes Gabriellának, a GE (Tungsram) Európai termékigazgatójának és Nagy Endrének nagyen@osram.hu az Osram Kereskedelmi képviselőjének a szíves információért. Külön köszönet Mózes Gabriellának a ,,fénysűrűség-eloszlás" szakkifejezésért.)

Fény források
Tungsram márkabolt: Budapest, 1072, Király u. 43-45. Tel: 268-0538
Philips kiskereskedők: www.philips.hu/lit/lgpartner02.htm
Osram kiskereskedők: www.osram.hu/markabol.htm

Hasznos tippek

1) A fényszóróbeállítást célszerű speciális berendezéssel felszerelt műhelyben elvégeztetni. A finomhangolást viszont magunknak kell megcsinálni. A fénykéve magasságát állító csavart/anyát csavarjuk felfelé néhány fordulatot. Menjünk próbakörre sötét, közvilágítás nélküli útszakaszra. Ha a szembejövők villogtatnak, vegyük vissza a fénykéve magasságát, majd folytassuk a próbautat. Amikor már egy szembejövő sem villogtat, megvan az optimális beállítás.

2) Különösen a drága speciális izzók élettartamát hosszabíthatjuk meg, ha mindig csak a motor alapjárati fordulatszámán kapcsoljuk be a világítást. Még tökéletes feszültségszabályozó esetén is ilyenkor valamivel kisebb az izzószál hirtelen terhelése.

3) Izzócserekor a halogénizzót ne fogjuk meg puszta kézzel: a zsíros ujjlenyomat felforrósodva az izzó idő előtti halálához vezethet.

Szeánsz

 
   
   

Szubjektív próbának vettünk alá kereskedelmi forgalomban beszerzett izzókat. A referencia a Tungsram legolcsóbb H4-es illetve H3-as izzója volt, az autó egy 1998-as Skoda Felicia, melynek fényszóróit és ködlámpáját is a Hella gyártotta.

Philips Premium (H4) : egyértelmű javulás. Fehérebb fény, élesebb kontrasztok. Tompított fény esetén nagyobb a különbség.

Osram All Season (H4) : száraz időben hasonló a sima halogénhez, de kellemesebb a színhatása. Esőben jobb, bár a különbség nem drasztikus. Kevésbé verődik vissza az esőcseppekről és a ködfalról. A hosszúfénynél is volt különbség az All Season javára.

 
   
 

Philips Allweather (H4) : ez nem jött be. Esős időben még gyengébbnek is tűnik is a normál izzónál. Mintha nem világítana rendesen.

Tungsram Tungsragold (H3) : furcsa, meleg, szinte már rozsdabarna fény. Kevésbé tűnik világosnak; tiszta időben nem is lehet észrevenni, hogy bekapcsoltuk, de ködben működik.