Futóműre gyúrás

2001.07.12. 09:01
Az élményautózáshoz a lóerőkön kívül (sőt, részben azok helyett is) dögös futóműre van szükség: az élményautókban az autó pontos irányíthatósága fontosabb, mint a komfortérzet. A kiálló csatornafedelek ugyan össze-összekoccantják a fogakat, de a Lágymányosi híd budai lehajtóját be lehet venni ezerrel.
 
   
    fotó: Tuning & Stereo

Minden tuning lényege a meglevő rendszer teljesítményre történő optimalizálása. A motoroknál a jobb teljesítményt eredményező megoldások egy részét (pl. sportlégszűrő, sport kipufogórendszer) azért nem alkalmazzák a gyárak a szériamodellekben, mert azoknak az átlagautós számára negatív tulajdonságaik is vannak (az említett példákban ilyen a magasabb zaj). Drágább előállításuk is csökkentené a modell piacképességét. Ha azonban nekünk megfelel, illetve mit megfelel, egyenesen tetszik az érces kipufogóhang vagy a szívózaj, némi felárért kihozhatjuk a motorból a maximumot.

 
   
  fotó: Tuning & Stereo

A futóművek tervezésénél ugyanezeket a szempontokat veszik figyelembe a gyárak: egyrészt igyekeznek költségtakarékos megoldásokat és alkatrészeket használni, másrészt az átlagvásárló átlagigényéhez hangolják a futóművet. Márpedig az átlagvásárló is szereti ugyan, ha az autója precízen követi a kormánymozdulatokat, de fontos elvárás, hogy a Kőbányai úton végig tudjon menni anélkül, hogy a kalaptartón elhelyezett bólogató kutya feje lerepülne az állandó pattogástól. A futómű hangolása a gyári stabilitás/kényelem kompromisszum felülbírálása.

 
   
    fotó: Tuning & Stereo

Ahogy a motortuningnak is vannak fokozatai a direktszűrőtől a módosított vezérműtengelyen keresztül mondjuk az utólag beépített turbóig, a futóműtuning is megvalósítható lépésenként. Ha valaki csak kicsit nagyobb kanyarsebességre törekszik, de a menetkomfortból nem akar sokat feláldozni, viszonylag veszélytelen és olcsó megoldással operálhat: elég a gumikat egy mérettel szélesebbre és egy mérettel peresebbre cserélnie, máris bátrabban vághat neki a mátrai kanyaroknak.

Ha viszont valaki ugyanezen az útvonalon új pályacsúcsot akar felállítani, szélesebbre kell nyitni a pénztárcát. A nagyobb átmérőjű, extra széles és peres gumi csak a kezdet: a gyárinál jobb minőségű, keményebb hangolású lengéscsillapítóra, rövidebbre és keményebbre vett rugókra, esetleg toronymerevítő(k)re, nyomtávszélesítőre, módosított stabilizátorrúdra is szüksége van. Az ilyen autó várhatóan tényleg sínautóként viselkedik a kanyarokban, de máskülönben iszonyú kényelmetlen: városi utakon a "pattogás", és "rázás" szavak összes szinonimáját könnyen lehet vele demonstrálni.

 
   
  fotó: Tuning & Stereo

A fullos futóműtuningot nemcsak kifizetni drágább, de fenntartani is: a lényegesen merevebb felfüggesztés kevésbé nyeli el az autót érő erőhatásokat, azokat csillapítatlanul közvetíti a futómű utáni alkatrészeknek. Az még hagyján, hogy a (módosítatlan) kerékcsapágyak, toronycsapágyak és más, kopásnak kitett alkatrészek árából fogja a kedvenc alkatrész-kereskedőnk végrehajtani a bolt teljes felújítását, de szélsőséges esetekben egészen váratlan dolgok történhetnek: hallottunk már járdázás közben végigrepedt műszerfalról, éles kanyarban berobbant szélvédőről, dobbantó után kiszakadt felfüggesztésről. A sima futóműállítást sem tudja többé megcsinálni a sarki futóműves.

 
   
    fotó: Tuning & Stereo

A futóműtuningnál azt is illik figyelembe venni, hogy az autó futóműve önálló rendszer, amit nem lehet tetszőlegesen módosítani, mert felborulhat a rendszer kiegyensúlyozottsága. Az egy-két számmal méretesebb gumik használatának még kicsi a kockázata, de a komolyabb beavatkozást mindenképp szakemberrel kell megterveztetnünk és elvégeztetnünk. A futómű sufnituningja szó szerint életveszélyes, hiszen a futómű nemcsak az autó stabilitásáért felel, de a fékezésben is szerepet játszik.

Az ízlésünknek megfelelően hangolt, profi módon kivitelezett futómű viszont egészségesen serkentheti az adrenalin-áramlást, bizseregtetheti a megfelelő receptorokat. A sorozat következő részeiben a futóműtuning különböző fogásairól osztjuk majd az észt.