Síkosított gumival és észvesztő tempóban

2004.04.02. 09:51
Abroncs esőmenőknek, azaz nagyteljesítményű, speciálisan vizes utakra kifejlesztett nyári gumi, mondja a sajtóanyag. Azért kell nekünk ilyen, folytatódik az írás, mert egy európai autóvezető évente átlagosan 141 napot esőben autózik. Ezt a borzalmas helyzetet egy gumigyártó sem nézheti tétlenül.
csik.jpg

Két márciusi termékbemutatóra is meghívást kaptunk a Goodyear Dunlop Tires Magyarországtól, a GoodYear és Dunlop márkájú gumiabroncsok hazai márkaképviseletétől. Március 25-én a tököli reptéren a Goodyear HydraGrip, azaz jó közelítésel a Jóév VízbeMarkoló nevű abroncsot nyúzhattuk, március 28-án pedig a Dunlop SP Sport Maxx fantázianevű, nagy teljesítményű autókra és sofőrökre tervezett gumiiból csikorgattunk meg párat a Rábaringen.

A magyarokon túl szinte egész Kelet-közép-Európa szaksajtója képviseltette magát a rendezvényeken; cseh, szlovák, román, ukrán és bolgár kollégákkal közösen vonultunk fel a két helyszínen. Sem baleset, sem sorbanállás, sem viccelődésnél durvább nemzeti villongás nem rontotta a hangulatot, baráti egyetértésben kínoztuk az autókat és a gumikat e nagy páneurópai PR-esemény kereteiben.

I. felvonás - Tököl

A gumiárusok jó érzékkel választották ki az időpontot: a szemerkélgető eső jó hangulatot csinált a Goodyear esőspecialista abroncscsaládjának kipróbálásához. Biztos ami biztos, időnként egy locsolóautó is végigöntözte a pályákat; a romantikusabb lelkületű újságírók (köztük jómagam) vágyakozó pillantásokat vetettek a csodaszép és gyönyörűen gurgulázó benzines ZIL felé. De hiába, számunkra maradt a rideg valóság. Két 2.2-es Opel Signum várt az aquaplaning-tesztre, két Corsa a fékpróbára és két Honda Accord kombi a kezelhetőség tesztelésére a szlalompályán.

 
  Goodyear Hydragrip - olvassa Ön is, ne értsük együtt!
 
  Abroncs esőmenőknek, azaz nagyteljesítményű, speciálisan vizes utakra kifejlesztett nyári gumi, mondja a sajtóanyagban a Goodyear. Azért kell nekünk ilyen, folytatódik az írás, mert egy európai autóvezető évente átlagosan 141 napot esőben autózik. Ezt a borzalmas helyzetet egy gumigyártó sem nézheti tétlenül, a Goodyear válasza a természet kihívására a HydraGrip. És akkor sorolnám.

DynamicDrain-Trend technológia: három részből áll, úgy mint 3D-BIS, lépcsős szálkázat és V-TRED. Nem értik? Pedig egyszerű: a 3D-BIS az kifejtve Three Dimensional Block Interlocking System, ami a hagyományos(mosópor)nál több szálka elhelyezését teszi lehetővé a gumin. Ezek a szálkák darabolják a víz felületét nedves úton., vagy valami ilyesmi. A lépcsős szálkázatot még ennyire sem értem: a hosszanti merevség progresszíven növekszik, a futófelület támasztó blokkjai maximálisan hatékonyan nyelik el a vészfékezés okozta ütődést nedves úton és a blokk stabilitása is megmarad. A V-TRED mintázatot könnyebb értelmezni: a Goodyear fejlesztése a vizet ügyesebben és csendesebben tereli a vájatokba, mint az abroncs elődmodellei. A mérnökök a gumi anyagát is máshogy fortyogtatják, mint eddig:
A HydraGrip 15 méretben, 27 változatban választható a 14-15-16 colos kategóriában, 185 és 215 mm közötti szélességvariációkban. H és V sebességindexű, tehát 210 és 240 km/h végsebességig használható verziók léteznek.

Egy ilyen PR-eseményszámba menő gumitesztnek önmagában gyakorlatilag semmilyen relevanciája nincs annak megítélésében, hogy egy gumi mennyire jó a többihez képest. Aquaplaning-teszt volt a nyitóesemény: egy HydraGrippel és egy etikusan elhallgatandó márkájú egyéb vizes gumival szerelt Signummal kellett 60-70-80-nal bevenni egy pocsolyában kiképzett kanyart. Kissé gyanús volt, hogy az ellenséges gumik már a tócsa előtt, szárazon megcsúsztak, ott, ahol az én 13 éves Tipóm is befordult volna a Matadorokon. Túlfújás, talán?

Miután a teszt objektivitása teljesen elsüllyedt, és mindenki minden autóval próbált minél látványosabban keresztben autózni, gyorsan átvonultunk két Corsához, amikkel párhuzamosan kellett gyorsulni, ameddig bírtunk, aztán satu a fellocsolt szakaszon. Egy mérőautóból mondták a sebességeket: ha ez azonos volt, akkor a fékezési ponttól mért távolság - magyarul hogy melyik autó volt előrébb - döntött a két gumi között. Hát mit mondjak, hol a zöld, hol a bordó Corsa győzött.

Végezetül szlalomozhattunk egy jót: két darab kétliteres, benzines Accord kombival mentünk időre. Azonkívül, hogy egyszer voltam olyan hülye, és beültem hátra bekötetlenül egy kolléga mögé (volt ablaktól ablakig röpködés rendesen), nem szereztem igazán emlékezetes tapasztalatot. A HydraGrip és a konkurens közül azzal mentünk jobb időt, amelyikkel éppen a következő kört csaptuk. Ha egy hétig mehetne az ember, a végén már biztosan egyértelmű lenne a különbség a két gumi között - 3-4 kör kevés volt ennek eldöntésére.

II. felvonás - Rábaring

 
  Keretes - Dunlop Sport Maxx
 
  A Sport Maxx technológiai fejlesztése elődjéhez, az SP 9000-hez képest a Multi Radius Tread-ben, az Integrált Gumi Mátrixban és a Twin Hydro Paddle-ben csúcsosodik ki. Az első varázsige azt jelenti, hogy az új gumi tervezésénél sokkal több sugarat, sokkal több geometriai paramétert határoztak meg, mint korábban, így gyors kanyarokban jobban modellezhették a gumira ható erőket - és sikeresebben kezelhették azokat.

Az Integrált Gumi Mátrix a keverékre utal: 88% a szilikát, 12% az ipari korom, így állítólag alacsonyabb a gördülési ellenállás és jobb a tapadás vizes úton. Száraz úton a "magasan strukturált ipari korom" segít, ami mindössze azt jelenti, hogy a korom és szilikátszemcsék egyenletesebben oszlanak el egymásban, mint eddig. Essünk túl az utolsó bűvigén is: a Twin Hydro Paddle az új mintázatot jelenti, amely "irányított bordázat-típusú" és "két, hullámformájú vájat" van benne. Ezáltal a Dunlop szerint csökken a zajszint és gyorsan, valamint örvénymentesen tűnik el a víz a gumi alól. A gyár állítólag "luxus kategóriás sportkocsikra" tervezte a Sport Maxx nevű gumit, meg is lepődtem a Rábaringen felsorakozott két-két Signum és Audi A4 láttán. A HydraGrip bemutatón már megcsodált dízel-Corsák is felvonultak, rajtuk már nem is Sport Maxx feszült, hanem egy-egy SP 30.

Ultranagyteljesítményű szegmens, mondja a sajtóanyag, így hívják tehát a profik a "űappám, azta'!", másnéven "mint négy hordó, basszus!" kategóriát az abroncsok világában. Bár a Sport Maxx 205/55ZR16-tól indul, a fenti kategóriákba inkább a borzasztó 305/30ZR22, azaz harminc és fél centi széles, 22 colos gumik helyezhetők bele. A leg-leg gumi 160 000 forint feletti összegért lesz majd elérhető. Akinek nincs pénze ilyenre, gondoljon nyugodtan a kátyúkra, és már élvezheti is a káröröm gyönyörűségét. Mint tudjuk, legszebb öröm a káröröm, mert nincs benne irigység.

A Rábaringen a szlalompályán kezdtünk: egy Sport Maxx-előd, SP 9000 jelzésű gumival szerelt és egy garnitúra új Sport Maxx-ot viselő Audi A4 állt rendelkezésünkre, igen harmatos 1.6-os motorral. Mentünk körbe-körbe és nagyon élveztük, bár az Audi gyenge volt, és a legtöbb szakaszban a váltónak pont valahol a kettes és a hármas között kellett volna kínálnia egy jó áttételt. A legsodrósabb, 90-100 km/h-t engedélyező kanyarban észre véltem venni az új gumi előnyét, mintha leheletnyit többet engedett volna. Az időeredmények semmit nem mondtak: autótól függetlenül mindenki körről körre jobban teljesített.

A következő szakasz a döntött kanyaros oválpálya volt. Mire én következtem, a 2.2-es Signumok sajnos nagyon elfáradtak, hol a fék, hol a kormány dadogott, így messze a határokon belül, alig 170-180-as csúcsokat autóztam. Nem is vettem észre semmi különbséget, szerencsére. Levezetésképp a már szintén ismert Corsák következtek a fékteszttel. Itt nem Sport Maxx-ot (az nincs Corsa-méretben) próbáltunk, hanem az SP 10 nevű elődöt és az SP 30-as utódot próbáltuk. Saját tapasztalatomra itt sem mernék hagyatkozni, de statisztikailag a sok újságíró az új gumival valóban rövidebb távon volt képes megállni nyolcvanról.

Summázatként mit mondhatnánk: nagy szemfényvesztés a gumiabroncs marketingmunkája is. Akinek pénze van prémium kategóriás, magyarul drága gumira, úgyis abból a négy-öt márkából vásárol majd, amit ismer és nemigen tud rossz döntést hozni - a közúton soha nem fogja megérezni a különbséget egy Pirelli P Zero, egy Michelin Pilot Sport Cup vagy az új Sport Maxx között. Legalábbis egy átlagos vezető, nem versenykörülmények között. Ami a gumiteszten számomra kiderült: aki egy új HydraGripet vagy egy Sport Maxx-ot választ, biztosan nem választ rosszul.

 
  Árak
 
  Goodyear - HydraGrip
legolcsóbb: 185/60 R14H - 24 870 Ft
legdrágább: 215/55 R16H - 64 000 Ft

Dunlop - SportMaxx
legolcsóbb: 205/55 ZR16W - 50 000 Ft
legdrágább: 305/30 ZR22 - 162 500 Ft