Védelem az autólopás ellen

2000.08.29. 11:12
Ellophatatlan autó nem létezik, de van esélyünk, hogy a mi autónk kiállja a tolvajok ostromát. A védelem két kulcsfogalma a kombinált védekezés és a meglepetés ereje. A harmadik fogalom pedig a pénz, hiszen a lopásgátló rendszerek pénzbe kerülnek. Ha az autó értékének kb. 10%-át a védekezésre költjük, ütőképes védelem építhető ki, és még mindig a CASCO-önrész alatt vagyunk.

Néhány példa hatékony védelmi rendszerekre, különböző árkategóriákban.

150e forintos autó: zárcsere (bontóból), egyszerű egyedi immobilizer (ha az autó elektromos rendszere megbízható), baltazár, rendszám gravírozás. Itt az egyediséget az immobilizer (érintős vagy kapcsolós) adja.

500e forintos autó: ugyanaz mint fent, de komoly immobilizerrel kiegészítve, esetleg ufo kormánykerék-zár.

1M forintos autó: zárcsere, egyedi immobilizer, rendszám gravírozás, ,,betolós" sebességváltózár.

2.5M forintos autó: zárcsere, kétféle immobilizer (az egyik lehet a gyári rendszer is), rendszám gravírozás, ,,betolós" sebességváltózár, esetleg komoly riasztó pager-rel.

5M forintos autó: a fenti módszerek + a nagyágyú, a GPS-es nyomkövető rendszer (ez utóbbinak havi előfizetési díja is van).

Ha az autómániások közé tartozunk, akik sokat költenek az autójuk szebbé és/vagy használhatóbbá tételére, akkor a kiegészítők is védelemre szorulnak. Különösen nagy veszélynek vannak kitéve a drága könnyűfém felnik, illetve az értékes autóhifi-rendszerek.

 
   

A felniket kerékőrrel lehet védeni: ez egy olyan speciális fejű kerékcsavar, amit a hagyományos kerékkulcs nem tud befogni. Kerékcseréhez mellékelnek hozzá egy adaptert, amit a kerékőrre kell ráhúzni, a másik vége pedig a normál kerékcsavar-fej, így a kerék leszerelhető. A kerékőr minőségét két tényező határozza meg. Először is, a fejkiképzésnek olyannak kell lennie, hogy ne csak a standard kerékkulccsal, de sima fogóval se lehessen hozzáférni. Másodszor biztosítania kell, hogy adott esetben a csavart végtelenszer lehessen ki-be csavarni, tehát a kerékőr-csavarnak jó minőségű, kopásálló anyagból kell lennie. Az ilyen magas minőségű cuccok viszont nem olcsók. Az igazán elszánt kerékvédők négy- vagy ötféle különböző kerékőrt is használhatnak, de így egy sima kerékcsere lazán eltarthat egy negyedórát, amit a gumisok viszonylag szerényen díjaznak.

Az autóhifit leginkább az utastér védelmével lehet megóvni. A ledugózott zárak, az ablakok lefóliázása törésvédő fóliával már jó kezdet, plusz egy, a riasztó által működtetett sziréna a műszerfal mögött, 120 dB hangnyomással, újabb kitolás a gonosszal.

 
   

Az autóhifi legsebezhetőbb része a fejegység. A legjobb védekezés a fejegység eltávolítása - ami nincs a kocsiban, azt nem is lehet ellopni, legfeljebb lakásbetöréssel, de az egy másik téma. Manapság a kivehető fejegységek kihaltak, bár egy-két gyár (pl. Blaupunkt) árul kiemelőkeretet a fejegységeihez, jó drágán. Azt azért tudni kell, hogy a nem-kivehető fejegység is kivehető, igaz babrás a hátoldalon lévő csatlakozókat minden alkalommal ki-be dugdosni. Ha az autót hosszabb időre leállítjuk, azért érdemes a műveletet elvégezni.

Ha a fejegység az autóban marad, általában valamilyen gyári védelmi rendszer óvja. A legelterjedtebb a levehető előlap: sajnos ma már a tolvajok összejátszanak, az egyik brigád lopja a magnókat, a másik, a zsebesek és társaik az előlapokat, a fárasztó munkanap végén pedig csereberélnek. A levehető előlap még mindig hatékonyabb, mint egy-egy márkaspecifikus védelmi rendszer: a Blaupunkt kódkártyás védelme semmit nem ér, de a Kenwood-féle befordulós Mask-előlap sem életbiztosítás, legalábbis a Tangón simán lehet kapni maszkos fejegységeket kitépett vezetékekkel... (A legújabb generációs Kenwood készülékek kombinálják a Mask-rendszert a levehető előlappal.)

A fejegység védelmét mindenesetre elősegíthetjük, ha egy Hilti-szalaggal a fejegység hátlapját az autó karosszériájához csavarozzuk. A megoldás hátránya, hogy a frusztrált tolvaj esetleg megpróbál elégtételt venni a sikertelen kísérletért, és esetleg még nagyobb kárt okoz.

Filléres megoldás a fejegységre húzható műanyag doboz, amit autósboltokban lehet megvenni: a fejegység helyén csak egy műanyag lap látszik, amitől a béna tolvaj azt is hiheti, hogy az autóban nincs magnó, de még a fineszesebb se tudja, mit rejt az anonim műanyaglap, így inkább keres egy kevésbé zsákbamacska áldozatot. Néhány autótípusnál viszont ez a keret nagyon eláll a műszerfaltól (pl. Golf), így csak még feltűnőbbé teszi a fejegységet.

Az erősítők és CD-tárak védelme a gondos csavarozás. Biztonságos hely kínálkozik számukra az ülés alatt, minthogy kiszerelésükhöz előbb az ülést kell eltávolítani és az elég macerás. Más kérdés, hogy a CD-tárak használata kényelmetlen lehet, és az erősítő kezelőszerveihez is csak korlátozottan tudunk hozzáférni. Néhány melegedősebb-fajta erősítő nem is szellőzik eléggé az ülés alatt.