Három nap tömény hangzavar

2004.04.28. 17:10
Ismeretlen apró cégek tucatjai, ismert nagy cégek hektárnyi bemutatói, mindez megspékelve az idény első autóhifi-versenyével. Minden év áprilisában a német kisváros, Sinsheim ad helyet Európa legnagyobb autóhifi-kiállításának.
csik.jpg

A péntek a szakmáé. Bejutni nem is olyan könnyű ezen a napon, meggyőző érveket kell felhozni a hőn áhított belépőért, de a pavilonokban mégis sokan vannak. Tömegnek gondoltam elsőre ezt az embermennyiséget, de akkor a szombat-vasárnapi látogatók hadát mérhetetlen tömegnek kéne aposztrofálnom, ami azért túlzás lenne. A pénteki nap az egyetlen esély olyan fotók készítésére, ahol nem csak rengeteg ember között átsejlő autóhifi alkatrész darabok látszanak. Az öt pavilon gyors végigjárása a jó fotós témákért azért arra is jó, hogy kialakuljon egy kép a trendekről, az autóhifi várható fejlődéséről.

Ami rögtön szembe ötlött: a nevenincs tajvani cégek megjelenése. Legalább tucatnyian voltak, és jó részük már nem hangszórót és olcsó fejegységet, hanem multimédiát árul. Kicsi monitor, nagy monitor, fejtámlába, plafonra, padlóra, napellenzőbe beépítve, hozzá természetesen DVD-játszók. Aki gagyi vacakokra gondol, téved. Többségük szépen formatervezett, igazán elfogadható minőséget kínál. Érdekes volt látni, hogy a tavaly egy hasonlóan kis távol-keleti cég standján feltűnt multimédia hátizsákot idén az egyik legnagyobb autóipari beszállítónál, a Delphi Grundignál láthattunk viszont. A kis cégek ezzel idén már nem próbálkoztak; ők ennél modernebb, kisebb, könnyebben használható dolgokkal érkeztek Sinsheimbe.

A német piacon természetesen a hazai gyártók kiállításai voltak a legnagyobbak. A VDO Dayton élő emberekkel feltölthető csocsópályát állított fel, műsorvezetővel és a helyi viszonyokat figyelembe véve csinos hostess hölgyekkel, gondolva a helyiek fociszeretetére és a közelgő EB-re. Sikeres volt az ötlet, sokan voltak a standon, fociztak, örültek a szóróajándékoknak. A VDO Dayton ezért nem is nagyon fárasztotta a hozzá látogatókat azzal, hogy az általa gyártott készülékeket is közelről szemügyre vegyék - azok egy sarokban eldugva kaptak helyet.

Szemben, a Becker standja volt talán a legelegánsabb az egész kiállításon - fényképen persze sehogy sem sikerült visszaadni ezt az érzést. A cég szemmel láthatóan ugyanolyan büszke a gyárilag beépített rendszerekre, mint a saját neve alatt forgalmazott készülékekre. A stand szélén kapott helyet talán a legérdekesebb összehasonlításra lehetőséget adó három bemutatópult. Ezekben az 5-ös és a 7-es BMW-k, valamint az Audi sok vitát kiváltó, egy multigombbal mindent vezérelhető kényelmi elektronikái kerültek. A tesztek szerint a BMW-é szinte kezelhetetlenül bonyolult, az Audi-é sokkal jobb. Itt nem csak a rendszereket lehetett kipróbálni, hanem a sajtó szavahihetőségét is. Az Audié tényleg jobb.

A német cégeknél maradva a Blaupunkt standján sikerült felfedeznem a régóta ígért Bluetooth kommunikációt is tartalmazó fejegységek közül az egyik elsőt. Az AEG standja viszont igazi döbbenet volt. A patinás német ipari óriás a saját neve alatt 5 dolláros, igazán vacak, piaci kategóriába tartozó autórádiókat próbált eladni - nem tudni, kinek. Az érdeklődők névjegyei részére fenntartott üvegvázában a harmadik napon is csak pár kártya árválkodott. A cég mentségére legyen mondva, a kiállítás legjobb savanyúcukra náluk volt, ezért többször is visszatértünk.

Óriásstandja volt természetesen a nagy japán cégeknek is. A Sony igazán szép autórádiókkal kápráztatta el a nagyérdeműt, egy igazán egyedi tömör fa bemutatófallal tetézve. A leglátványosabb darab viszont egy Audi volt. A kíváncsiskodóktól rácsokkal elkerített autó festése maga a fényezők rémálma. Az autó jórészt selyemfényű - vagyis valahol középúton a matt és a fényes között. Kontrasztként akad rajta teljesen matt elem is - például a fekete első lámpa, és fényes alkatrészek is, de azok odabenn az utastérben.

Az Alpine ismét szörnyen látványos demóautót hozott - biztosan sokfelé fogjuk még viszontlátni. A hangminőséget bemutató Mercedesbe viszont hosszas kuncsorgás után sem sikerült beülnöm, sőt a kiállítás három napja alatt senkit sem láttam benne hallgatózni - talán elvesztették a kulcsát, vagy az üvegezett vitrinbe tették belőle a méregdrága F-1 rendszer elemeit, ugyanis azok jól láthatóan kopásnyomokat viseltek magukon.

A Pioneer csúcsmodelljei, az ODR-ek szintén üvegvitrinbe kerültek, de vadonatújak voltak. A kíváncsiskodók mégsem előtte gyülekeztek, hanem az új, olcsóbb fejegységek körül. A DEH-P 80 MP pályázik mostanság a legcsinosabb Pioneer fejegység címre. A Clarion termékvonal is alaposan megújult. Egységesedett a fejegységek kinézete, tudunk már felvenni is, és a nagy újdonság az érintésérzékeny kijelző: a touch panel. A Clarion a nagyon szép kivitelű katalógusának is ezt állította a középpontjába.

Közben persze az utóbbi évek egyik leginnovatívabb cégének, a JVC -nek a mérnökei sem lustálkodtak. Az idei modellek is szépek, különlegesek, sokat tudnak, és már náluk is van - csak úgy mellékesen megemlítve - érintésérzékeny kijelző, a hangvezérlés meg a sokszínű OEL kijelző mellett. Az első tappancsolások után úgy tűnik, van olyan jó ez a megoldás is, mint a Clarioné. Ennyi újdonsághoz jár egy szlogen is: EXAD, vagyis Excellence trought Advanced Technologies by JVC, aminek se füle, se farka, és még a végén a D betű is necces, viszont van ilyen nevű internetoldal, és jól mutat a logón a fémes Photoshop effektus.

Az amerikai illetőségű cégek továbbra is a méretekkel próbálnak lenyűgözni minket. A JBL erősítőgigásza a paramétereivel tüntet, a Hifonics Colossus XX a méretével. Ennyire hosszú erősítőt kényelmesen elhelyezni semmilyen autóban nem lehet, egyáltalán beszerelni is csak alig néhányba. Persze a név kötelez. Kíváncsian várom a jövő évi XXL modellt. Szörnyen nagy hangszórókból sokat lehetett látni. A legnagyobbat talán a Focal standon - igaz, ez csak egy motor forgatta díszdarab volt. A francia cég ezúttal nem mutatott be olyan újdonságokat, mint tavaly, pedig titkon reménykedtem egy új Utopia sorozatban.

Az Audison új erősítővel lepte meg a nagyérdeműt. A neve Thesis HV Venti, és mi másban, mint a főkonstruktőr Lancia Thesis-ében mutatták be. Az autó gyönyörű, és a hang, amit benne kreáltak, hozzá illő. Nyugodt, kellemes, hallgatható, és ez a karaktere minden körülmények között megmarad. Az erősítő hasonlóan az eddigi Audison erősítőkhöz igen összetett készülék, de a beállításához immáron nem kell pilótavizsga.