Három nap tömény hangzavar

2004.04.28. 17:10

 
  Szóróajándék
 
    . Egy kiállítás nem teljes a begyűjtenivalók nélkül. Szatyrok, kulcstartók, világító labdák, gumicukrok vannak rogyásig, de a ritkaságokért meg kell küzdeni. Az idén ilyen volt a VDO Dayton fekete-sárga bőrlabdája, vagy az alfatec termékkatalógust tartalmazó CD-vel kombinált friszbije. Az Audison új termékei is ebbe a vonalba kapcsolódnak - a cég mostantól repülőeszközöket is árul. A kisebb villódzó salátástál még légiharcot is bemutatott a nagyobb UV-zöld megapropeller ellen. A legjobb ajándék azonban egy aprócska standon lapult. A Redstar megérdemli, hogy leírjuk a nevét, mert a CD-tokot védő celofánt felvágó célszerszámot, mint vásárfiát adó cég ennyit megérdemel.

Az olasz gyártóknál maradva az igazi kuriózumokat vehetjük sorra. A HSS Fidelity csövezik, ahol csak lehet. Előfokok, D/A konverterek készülnek a kis cégnél, igen drágán, jó minőségben, és természetesen az elektroncső reneszánszát meglovagolva. Nem ők az egyetlenek. A RES szintén elektroncsöves erősítőt mutatott be. Kívülről gyönyörűek, de odabenn találni furcsaságokat - például a beforrasztott, és nem foglalatba helyezett méregdrága katonai standard elektroncsöveket.

A szomszédjukban az E.B. Acoustic szinte gigacégnek tűnt. Az általuk forgalmazott csöves előfokok és D/A konverterek a L'Ergo fantázianevet viselik. Jól láthatóan kis példányszámú, egyedi, kézzel gyártott darabok, az áruk ennek megfelelő. Vagy tucatnyi hangszóró szerepel még a cég kínálatában, egyszerűnek tűnő daraboktól a gigamélynyomókig. Ezek a monstrumok kevésbé izgattak, de a több, különböző lapsugárzók annál inkább. Ezek könnyedén felszerelhetőek szinte mindenhova, és a jobbak belőlük igazán különleges hangúak.

A Sinfoni csak elektronikákat gyárt. Erősítők, távirányítható előfok és háromutas keresztváltó fázisállítási lehetőséggel. Ennyi a Sinfoni kínálata. Elektroncsövek itt nincsenek, csak tranzisztorok, gondos minőség-ellenőrzés, és átgondolt tervezési filozófia. Na meg kellem. Már tavaly is elbűvöltek egyszerűségükkel, szépségükkel és kifinomultságukkal. Az idén sem volt ez másképp. Még a vadonatúj erősítő fenevadjuk is megtartotta kistestvéreik formavilágát.

Igazi egzotikum persze nem csak Olaszországból érkezhet. A Görlich és Micro Precision hangszórókkal együtt kínálta a portékát a Genesis. Az angol cég erősítői, főleg a Stereo 60 és a 100 komoly nevet szereztek már maguknak, de a hangszórókkal még csak kevesen ismerkedhettek meg idehaza. A Profile és az Audiophile sorozat a földi halandóknak készül, de az Absolute sorozat már sztratoszférikus magasságokban szárnyal. Ez igaz az árra és a minőségre egyaránt. A jókora faládában első pillantásra felismerhetők a Scan-Speak méregdrága hangszórói, amit az Alpine is használ a csúcs F-1 rendszerében. Második pillantásra már kiderül néhány különbség, és Gordon Taylor, a főnök további részleteket árul el a hangszórókról.

Vagy tucatnyi módosítás történik a Scan-Speak gyártósorán a sztenderd modellekhez képest, míg Genesis-logó kerül ezekre a hangszórókra. Sikerült meghallgatni a háromutas rendszert a kereskedelmi igazgató saját Golfjába szerelve. Gary Winfield elnézést előre kért, mert az egyik vásárlátogató a helyszínen helyrehozhatatlan kárt okozott nézelődés közben, ezért a mélyközép hangszóró csak háromnegyed hangerőn szólt, de ezek után rám zárta az ajtót és hagyott zenét hallgatni. A fejegység persze egzotikus darab, egy Rockford Fosgate álnevet viselő Denon, innen kezdve minden más Genesis produktum. A túl halk mélyközép valóban érezhető volt, de így is az egyik legjobb hanghoz volt szerencsém, amit autóban hallottam. Az EMMA tesztlemez komolyzenéje annyira jól szólt, hogy nem restelltem háromszor végighallgatni ezt a részletet.

 
  Budapesti Európa bajnokság
 
  Az EMMA, az európai autóhifi hangminőség versenyszövetség háza táján nagy volt a nyüzsgés. Részben mert odalátogatott az aktuális német Playboy középső oldalhölgye, de még nála is nagyobb sikert aratott az a bejelentés, hogy Budapest ad otthont az idei Európa-bajnokságnak. A szeptemberben megrendezésre kerülő verseny a legnagyobb elismerése a magyar szövetség, a Humma eddig végzett munkájának, és remek alkalom, hogy a versenyre kilátogatva több mint 200, az autóhifi színe javát bemutató autóval ismerkedhessen meg a hazai közönség.

Kuriózum a maga nemében a Jehnert cég. Ajtópaneleket készít, gyönyörű minőségben, az eredeti környezetbe tökéletesen illeszkedőket. VW Lupo a legkisebb modell, amibe Jehnert ajtópanel kerülhet, a sor másik végén a Maserati áll. Az árak horrorisztikusak első hallásra, de jól illeszkednek a prémium márkák árcédulájához.

A magyar piacon igen népszerű DLS standján az új erősítők fogadták a látogatókat, na meg Dimitrij Matvejev, az orosz forgalmazó legújabb csodajárműve, egy Mini. Az autó nagyon szépen van megépítve, gondosan ügyelve a részletekre, és hogy egy elképzelés legyen domináns az egész beépítésben. Nevezetesen hogy a Mini egy tengeralattjáró. Hát nem is tudom. Ennyire szép, tiszta, biztonságos lenne egy tengeralattjáró?

 
  Járműmúzeum
 
    A tengeralattjáró kicsi, kaotikus és félelmetes. Ennek felismeréséhez nem kell egyebet tenni, csak elautózni a sinsheimi technikatörténeti múzeum másik felébe, Speyer-be, ahol végigbújhatunk egy igazi dízel-elektromos tengeralattjárón, hitetlenkedhetünk, hogy az AN-22-es valóban repülhetett, és lecsúszdázhatunk egy több emelet magasan elhelyezett Boeing 747-es szárnyai alól. Többek között.

A macAudio standot végigjárva kiderült, hogy egyszerűbb, áttekinthetőbb lesz a cég kínálata, és akadt néhány újdonság is. Ilyen például a Zmac névre keresztelt erősítőcsalád, az Olympic Gold oválhangszóró, a Protector és az Audio DVD hangszórócsalád. Ez utóbbi azért kapta a hangszóró számára igen fura nevet, mert speciális magassugárzója 65 kHz-ig visz át, ami kell az Audio-DVD és a SACD lejátszásához. Majd meghalljuk.

Magyar autókat ebben az évben az ACR standján lehetett látni. A magyar forgalmazó bemutató gépjárműi nem vallottak szégyent tucatnyi társuk között. A kiállítás legnagyobb ötletét egy Cadence erősítőbe láttam bedugva. Ez nem volt más, mint a világító RCA-csatlakozó. Jelenleg csak egy cég kínálatában, és csak pirosban és kékben létezik, de fogadni mernék rá, hogy jövőre már tele lesz ilyen csatlakozókkal a kiállítás.

Három nap kevés, hogy minden részét alaposan bejárja az ember, ez a beszámoló sem lehet teljes. Ezt tudhatják a kiállítás szervezői is, mert a kijáratnál egy táblán az áll, hogy 2005-re még ötezer parkoló épül a kiállítási pavilonok mellé, és egy közvetlen lehajtó az autópályáról. Aki élőben szeretne alámerülni az autóhifi tengerében, nem csak olvasni róla, jövőre biztosan talál majd magának helyet az új parkolókban.