GTI fék, Wartburg felni, hegesztés

2001.01.15. 10:34
"A Trabant útfekvése kitűnő és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban ne csábítson könnyelműségre."- olvasható az ominózus mondat a Trabant 601-es üzemeltetési útmutatójának 42-ik oldalán. Ez így, ebben a formában hazugság, a Trabant útfekvésén azonban sokat segíthetünk.
 
   
    GTI fék

A könyv szerzői tisztában vannak a Trabant leggyengébb pontjával: futómű. Ezalatt a gyenge fékeket, illetve a rossz útfekvést kell érteni. A fékek gyengesége azt jelenti, hogy nem a száguldásra tervezték, többszöri, egymást követő nagyobb fékezés hatására felmelegednek a fékbetétek, a fékerő pedig elmegy. A probléma megoldása a első fékek tárcsafékekre való kicserélése. Német Trabant oldalakon megtaláljuk a megoldást : Volkswagen Golf GTI tárcsafékek.

 
   
  adapter

A tárcsafék felszerelése több előnnyel jár : kisebb pedálerőnél is jelentős lesz a fékerő; más lesz az első tengely osztóköre, így megnövekszik a szóba jövő, előre felrakható felnik száma. Hátránya is van a dolognak: az ára. Neten meg lehet rendelni, komplett csomagot küldenek, ami tartalmazza a speciális adaptereket is.

Aki drágának találja, esetleg nincs kedve rendelgetni, de jobb fékeket szeretne, annak a Wartburg dobfék való. Felszereléséről a trabantos oldalakon találhatunk információkat. Ha már van jó fékünk, az útfekvésen érdemes javítanunk. Az első és a hátsó kerekek "V" alakot zárnak be egymással. Emiatt az autó oldaltartása kicsi, hamar megindul a fara a kanyarokban. Ezen úgy lehet javítani, hogy lejjebb ültetjük az autót.

Legkönnyebb a '86 előtti Trabantok ültetése, hiszen azokban elöl-hátul laprugó található. Később hátul már tekercsrugókat alkalmaztak, ami jóval nehezebb feladat. A laprugóköteggel kétféle képen lehet variálni. Az egyik, hogy bizonyos számú ívet kiveszünk belőle - ennek az a hátránya, hogy puha lesz a futómű. A másik, hogy rugókováccsal az alsó, hosszabb íveket kiegyenesíttetjük. A nagyon kemény futóműhöz érdemes még egy-két extra ívet is a kötegbe rakni.

 
   
   

Az ültetésnek hála nem csak a súlypont kerül alacsonyabbra, hanem a V-alak is megszűnik. Tehát a kerék ekkor 90 fokot zár be az úttal. Egy dolgot érdemes figyelemben tartani : a Trabant elejét nem szabad a porig ültetni, mert nagyon könnyen ki fog törni a hátulja. A hátsó rész lejjebbvitelével az alulkormányzottságot tudjuk növelni. Viszont úgy fog kinézni, mint egy motorcsónak.

 
   
  gumipogácsa

Aki még tovább akarja ültetni a Trabantot, annak a hátsó lengőkaron a kerék felőli résznél található gumipogácsát kell megbuherálnia. Ugyanis erre a gumipogácsára fekszik fel a laprugóköteg. A "tuning" itt abból áll, hogy a gumit eltávolítjuk a rávulkanizált fémcsészékről, és a fémcsészéket összehegesztjük. Ne felejtsünk beszerezni rövidebb csavarokat, amivel majd a lengőkarra felfogatjuk.

 
   
    nyomtáv szélesítés

Érdemes nyomtávot szélesíteni pogácsákkal. Ugyanis nagy mértékben tudja javítani az útfekvést. Ezzel még az osztókört is variálhatjuk, így szinte bármilyen felnit feltehetünk.

Tuning szempontjából a széria lengéscsillapítók nem megfelelők, túl lágyak. Első lehetőségünk, hogy a gátlóban az olajat hidraulikaolajra cseréljük. Ez az utcára már megfelelő keménységet jelent. A profik általában olyan lengéscsillapítót szoktak használni, ami oda-vissza csillapít, de ehhez a széria Trabant tornyai gyengék, ki tudja szakítani, így ezeket a részeket lemezekkel szokták megerősíteni.

 
   
  Wartburg felni

Végül, ha nem cseréltünk felnit, vagyis a széria Trabant maradt, érdemes kicserélni a Wartburg felnire. Az nem csak 0,5 collal vastagabb, hanem sokkal több anyag van benne, jobban bírja például az ütéseket. Ha ezeket mind megcsináljuk egy pályagépünk lesz :). De ekkor se felejtsük el az ominózus idézetet.