Annyira büntet, hogy betérdelsz!

2001.08.24. 09:35
A váltó maradt az eredeti, az illesztésről a speciális közbetét gondoskodik. A kipufogórendszer viszont teljesen egyedi. Erről leginkább a szomszédban lakó békés polgárok tudnának mesélni, mikor indításkor beremegnek az ablakok, és a leveseskanál nagyot csobban a tányérban.
 
   
   

A VW Hooligans társaság kizárólag bogarakkal foglalkozó lelkes csapat. Beszélgetésbe bocsátkozni velük olyan, mintha a vadász-sanyivadkan--sanyivadkan-vadász szótár néhány oldalát olvasgatnánk. A belterjes kifejezések néha még érthetőek is.

A sok-sok bogártuning után Jákim Tibi - a huligánok egyik "alapítója" - úgy gondolta, miután a bogártalálkozókon már minden díjból bezsebeltek legalább egyet, és a gyorsulási versenyeken is odapörköltek jó néhány Honda Vti-nek, ideje készíteni egy olyan buszt, amit eddig csak a ronggyá olvasott német eredetű VW-tuning szaklapokban látott.

 
   
  A fotó a földön állva készült

Állítása szerint kétféle VW buzizmus létezik. Az amerikai elvet követők mindent gyári állapotban szeretnek, maximum ronggyá krómozva a verdát, esetleg hatalmas V motor beépítéssel. A huligánok a német irányzatot követik, ahol olyan fokú átalakítást végeznek az autókon, ami jócskán túlmutat a jármű fogalmán. Kiindulási alap az 1979-ben született Transporter T2. A terv az autó teljes átalakítása, olyan brutálisra amilyet még nem látott a világ. Ha valami nem néz ki rajta elég durván (nem büntet eléggé), akkor ki kell találni valami újat, hogy mindenki rögtön lássa: ez nem babzsák.

 
   
   

A kezdeti lépésekben a bogarakon már bevált ötletekkel kezdték. Levágták az ereszt, azt már tudták, hogy előbb-utóbb itt megreped majd a gittezés-fényezés, mert itt ér össze a tetőlemez az oldalsóval, ezért végigvezettek az összeeresztésnél egy 5 cm széles lemezcsíkot és azt precízen végig is ponthegesztették a teljes hosszon. Ennek később a fényezők örültek. Eltüntették elölről a szellőző lukakat, az összes ajtóról lekerültek a kilincsek, a hátsó lámpák helyét is eltakarták.

 
   
 

Közben a beépítendő motoron törték a fejüket. Fanatizmusuk megkívánja, hogy csak és kizárólag VW alkatrészeket használjanak, de most ennek határt szabott a pénztárca. A megfelelő VW TYP4 motor közel egy gurigába kerül. A beszerelt Ford 2.8 V6 viszont a komplett (ProTechnik) tuninggal együtt sem nagyon haladta meg a két kilót. Hűtéséről kettő darab hűtő gondoskodik, az egyik egy öreg Opelből származik a másik VW. Levegőhöz a némileg átszabott hátsó-oldalsó rostélyokon jutnak.

 
   
   

Míg folytak a műveletek, nyilvánvalóvá vált, hogy rengeteg apró alkatrész hiányzik. Semmi értelme naponta a bontókba rohangálni, ezért inkább vettek donornak egy másik, szintén romos állapotú T2-t. Ezzel megfogták az isten lábát, ugyanis a 30.000 Ft.-ért bevásárolt verda alatt vadiúj, állítható magasságú Koni sportfutómű-szettet találtak.

 
   
 

A belső tér teljes bőrkárpitozást kapott. A Recaro üléseket és a tetőt kárpitos szakember húzta át, míg az összes többi a két megszállott keze munkája. Még a műszerfalat is beborították, bár ez nem lehetett nehéz, mivel mindössze egyetlen (Porschéból származó) fordulatszámmérőt tartalmaz. A középkonzolon látható ugyan néhány további műszer, de csak hogy ne legyen olyan sivár a beltér.

 
   
   

Apropó középkonzol. Ilyen ugye eredetileg nincs a buszban, ott ugyanis a váltókar és a műszerfal alól kihúzható kézifék van. Ezek átkerültek a személyautóknál megszokott, kézreálló helyre. A váltókart egyszerűen rövidebbre vágták, így nemcsak hátrébb került, de a sebességek közti útja is lecsökkent az eddigi 30 cm-ről 5 cm-re. A kézifék már nehezebb dió. Teljesen egyedi csigás-bowdenes rendszer alakítja- és viszi át a mozgást a felfelé húzható kartól a fékekig.

 
   
 

A forgalmiban 9 személyesnek titulált buszba csak 7 személy számára van ülőhely, a sofőrrel együtt. A többiek vagy állhatnak, vagy bebújhatnak a hátsó ülések alatti csomagtartóba. Utazásuk úgysem lesz hosszú, hiszen az erősítős-mélyládás hifi percek alatt kiüríti az utasteret. Ez nem távolsági busz, a városban való büntetésre készült: max. két személy lehúzott ablakokkal, üvöltő hifivel és kipufogóval alázza a pórnépet a piros lámpáknál. Valljuk be, ha ezt meglátjuk a visszapillantó tükrünkben, és a mellkasunkat dobogtatja a kipufogó menydörgése, egy pillanatra tátva marad a szánk.

 
   
   

De nézzük tovább az apróságokat. Az első lámpák sötétítettek, hatalmas szemekre emlékeztetve. Az index, mivel az eredeti helyén nemcsak ocsmány, de nem is "büntet" eléggé, a fényszóróban kapott helyet. Foncsor kifúr, indexizzó lukon bedug és beragaszt, csere elölről.

 
   
 

Az ablaktörlő DTM-es felállítása már unalmas volt Tibinek. Minden bogarukon így van, de ekkor Maschicz Sanyi(a huligánok névadója) javaslatára mellé helyeztek még egyet. Így most a kettő párhuzamosan mozogva törli az égből hulló nedvességet, alapállapotban pedig "iszonyatosan büntet". A hátsó lámpák az egyes Golf első indexéből készültek, természetesen sötétítve. Van bennük villogó, és a kétszálas izzóval a helyzetjelző és a féklámpa is működik.

 
   
   

Mivel egyetlen ajtón sincs kilincs és zár, a gyújtáskapcsoló sem maradhatott a helyén. Az ajtó nyitása és a motor indítása így egyetlen távirányítóval megoldható, nem kell mindenféle kulcsokkal mászkálni. Az ajtónyitó gomb megnyomására a megfelelő ajtó diszkréten kilökődik kicsit, így már be lehet jutni. A távirányító 150 méter hatótávolságú, így előfordulhat, hogy a parkolóban álló autó motorja egyszercsak beindul, a nyálát csorgató nézőközönség legnagyobb ámulatára. Persze csak elméletben, mert az agyontuningolt motor gázadás nélkül nem indul.

 
   
 

Mivel a srácok hétköznap víz-gáz-fűtés szereléssel foglalkoznak, a "kicsikén" csak hétvégén van idejük kendácsolni. Hétvégén is csak ha van hozzá kedvük. Ezért a teljes elkészülés 3 évet, és valamivel több, mint egymillió forintot vett igénybe,. A bálna az interjú napján állt ki először a garázsból, és e sorok írója is megtapasztalhatta, micsoda hatással van a hétköznapi autósokra.

 
   
   

Azon 10 perc alatt, míg a fotókat készítettük, minden második arra haladó autó lelassított, a bent ülők térdig lógó állal bámulták a "nagy kékséget", majd lassított felvétel-szerű haladással mentek tovább (ez a jelenség a "betérdelés"). A huligánok mája ilyenkor a kétszeresére dagad, és érzik, hogy igen, érdemes volt dolgozni. A VW találkozók közönsége még csak ezután jön. Szegények még nem is sejtik mi vár rájuk...