Mazda: olcsón megbízható

2003.09.24. 13:07

Egy brit megbízhatósági felmérésben a Mazda lekörözte összes vetélytársát. A brit Motor Warranty Direct, amely meghosszabbított garanciát kínál ügyfeleinek, két szempont alapján állította sorrendbe az egyes márkákat. Amellett, hogy 100 adott márkájú járművet használó ügyfél közül hányan voltak kénytelenek igénybe venni a garanciális szolgáltatást, a szükséges javításokra fordítandó átlagos költséget is figyelembe vették a sorrend kialakításakor. A rangsoroláshoz egy, a két paramétert egyformán figyelembe vevő indexet használtak. A Mazda típusok 16 %-ánál fordult elő javítani valóátlagosan 275 font (kb. 100 ezer Ft) értékben, ami 58-as indexértéket jelentett. A második meglepetésre a Ford lett, ahol jóval többször, az esetek 31 %-ában jelentkezett probléma, de átlagosan csak 207 fontot (kb. 76 ezer Ft) kellett az autókra költeni (79-es index). A harmadik a Honda lett 20 %-os hibaaránnyal és 277 fontos költséggel (kb. 101 ezer Ft, 80-as index), míg a Toyota 19 %-nyi meghibásodással és 443 fontos (kb. 160 ezer forint) átlagköltséggel (83-as index) csak a negyedik lett. Az eredményekre egyébként jellemző, hogy a japán és dél-koreai autók hibaaránya minden esetben 25 % alatt maradt, és elsősorban a magas javítási költségek húzták felfelé az indexet, addig az európai és amerikai márkák esetében a hibaarány 30 és 45 % százalék közötti volt, és az alacsonyabb javítási költségek javítottak az eredményeken. Érdemes megemlíteni, hogy a vizsgált autók átlagos életkora 4,8 év volt, futásteljesítményük pedig átlagosan 80.000 kilométer. Persze a Motor Warranty Direct eredményei nem feltétlenül érvényesek más piacokon, hiszen nagyban függnek az alkatrészáraktól és a szervizköltségektől, de az arányokat és tendenciákat azért jól mutatják, felhívva a figyelmet arra, hogy önmagában a megbízhatóság nem feltétlenül arányos egy típus fenntartási költségeivel.