Pininfarina Nido: első a biztonság

2004.09.24. 14:55

Az olasz tervezőstúdió azt szeretné bizonyítani, hogy kis autó is lehet biztonságos. A Nido elnevezésű tanulmányautó mindössze 2,89 méter hosszú, 1,67 méter széles és 1,53 méter magas, két személy befogadására alkalmas városi apróság, ami méreteit tekintve valahol a Smart ForTwo és a Fiat Seicento közt helyezhető el. Az apró jármű a különleges biztonsági megoldásokat leszámítva is igazán érdekes: csinos, szinte sportos, egészen gömbölyű kisautó. A motor hátul helyezkedik el, és a hátsó kerekeket hajtja egy automata sebességváltón keresztül.

A Nido azonban sokkal több, mint egyszerű kisautó: olyan biztonsági megoldások tárháza, amelyek garantálják, hogy az utasok egy sokkal nagyobb járművel való ütközést is túlélhetnek. Az autó ugyanis két részből áll: egy igen merev külső vázból, ami nagyjából a teljes tömeg 2/3-át teszi ki, és egy belső keretből, amin az üléseket és a kezelőszerveket helyezték el. A belső keret szánkószerűen képes elmozdulni a gyűrődési zónákkal amúgy is tisztességesen körülbástyázott külső vázhoz képest, mivel a két részt egy energiaelnyelő elem köti össze. A keret előre 35, hátra 12 centiméteres úton mozoghat, ami épp elegendő arra, hogy az ütközés legnagyobb veszélyét jelentő hirtelen lassulást elviselhető mértékűre csökkentse, ezzel megvédve az utasokat. Emellett a keret kellően merev, így képes túlélőteret biztosítani a benn ülők számára.

A biztonság azonban nem csak a bent ülőkre vonatkozik: a Nido orrát úgy alakították ki, hogy minél nagyobb legyen gázolás esetén a gyalogos áldozat túlélési esélye: az orr-rész viszonylag puha, jó energiaelnyelő képességű anyagokból van, a lámpákat pedig úgy helyezték el, hogy azok minél kevesebb kárt tehessenek az emberi testben.

A Nido gyártását sajnos nem tervezi a Pininfarina, de lehetőségeit kihasználva egy gyártásra érett prototípust készít, sőt, elkészíti a költségkimutatásokat is napi 100-120 példányos gyártási ütemet feltételezve, így a Nido elvileg bármikor gyártásba vehető lesz. A Pininfarina ezzel igyekszik bemutatni, hogy nemcsak tervezőstúdióként elsőrangú, de az ötlet kidolgozásától a fejlesztésen és a prototípus-készítésen át a szériagyártás előkészítéséig és a költségek megtervezéséig minden feladatot képes ellátni.