Lázadó zöldkártyások, milliárdos szoftverbeszerzések

Az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete (EME) közleményt adott ki a műszaki vizsgáztatás és a zöldkártya-vizsgálatok összevonásával kapcsolatban, melynek szövege a következő:

zoldkartya

"Az EME hat éve szorgalmazza és támogatja a totálkáros gépkocsik esetében az újra forgalomba helyezési eljárás megnehezítését, így csökkentve a visszaéléseket, ezért örülünk a hatóságok e tárgyban várható lépéseinek. Azonban az egyesület igazolva látja a műszaki vizsgáztatás új szoftverjével (Kökir) kapcsolatos korábbi aggodalmait nem csak szakmai, hanem jogi és etikai alapon is. Alapvető tartalmi módosításokra volt és van szükség: már az első napokon csaknem 20 hibát kellett kijavítani a normális munkamenet fenntarthatósága érdekében, és van olyan terület, ami még most sem működik rendesen.

Nem tartjuk elfogadhatónak, hogy az NKH a visszaéléseket hozza fel indokként, miért is változtat becslések szerint 10 – 12 milliárd Ft-ért a szoftvereken; 2007-ben szintén ezzel magyarázták az új programok és a drága integrált vizsgálat szükségességét. Elvárjuk, hogy az NKH vonja le a következtetést: ha két év nem volt elég arra, hogy megszüntessék a csalásokat, ne az adófizetők pénzét költsék, vállalják a felelősséget a sikertelenségért. Követeljük, hogy az NKH hozza nyilvánosságra a feltárt visszaéléseket. Ha pedig nincs bizonyítéka a visszaélésekre, ne vádoljon csalással becsületes szervizeket, inkább saját háza táján tegyen rendet, és adjon számot a nyilvánosság elől eltitkolt, a korrupció gyanúját is felvető informatikai beszerzésekről.

Az utóbbi hetekben több nyilatkozat is megjelent hatósági tisztviselők szájából a zöldkártya műszaki vizsgába integrálásáról. E bejelentések célja egyértelmű: megfelelni a kormányzat részéről elvárt hangulatjavításnak, és elterelni a figyelmet a drága, hibáktól hemzsegő Kökirről. Az NKH nem végzett, nem készíttetett hatástanulmányt és nincs a megfelelő szakmai anyag birtokában, amely alapján képes lenne januártól bevezetni a változtatásokat a "zöldkártya" rendszerben. A módosítás jogszabályi háttere még tervezet formájában sem létezik, ezért megkérdőjeleződik a sajtóban tett bejelentések komolysága. Az NKH a változtatással közel kétezer, az utóbbi években sokmilliós beruházással terhelt műhelyt zárna ki a felülvizsgálat végzéséből. Nincs olyan Uniós előírás, amely megkövetelné a műszaki vizsga és a zöldkártya vizsgálat egyesítését, ráadásul az új egységes rendszerben fizetendő díjak az NKH-tól kiszivárgott információk szerint drágábbak lesznek a hatóság közleményében szereplő 17 ezer forintnál. Az EME közlekedésbiztonsági és levegőtisztasági okokból nem tartja jó megoldásnak, hogy az új autókat 4 éves korukig egyáltalán nem kell felülvizsgálatra vinni, ugyanakkor 12 éves kor felett a keveset futó gépkocsikon is évente elvárnák a vizsgát. "

Eddig a közlemény szövege, amely a kétezer — a tervek szerint — hoppon maradó szervizes szemszögéből világítja meg a kérdést. Ha nem lenne benne egy kis logikai bukfenc, egyet is érthetnénk velük. Kikérik maguknak a kamu zölkártyáztatás vádjait, ami már önmagában is vicces, de cserébe finoman felvillantják a korrupció gyanúját az NKH-nál, szintén bizonyítékok nélkül. Ez semmi jót nem vetít előre az autósok számára, hiszen jól látszik: bűzlik az egész, félő, hogy a két érdekcsoport huzavonájában megint mi húzzuk a rövidebbet. Vagyis valahol biztos többet kell majd perkálni.