Peugeot iOn: átmatricázták a villany-Mitsubishit

2009.09.07. 14:18

Alig száradt meg a tinta a PSA és a Mitsubishi villanyautó-gyártási szerződésén, a franciák máris sajátjukként mutatják be az i-MIEV-et a Frankfurti Autószalonon.

ion

A különbség a Japánban méregdrágán forgalmazott elektromos szériamodellhez képest egyelőre csupán néhány formalitás. A Mitsubishi jelvény helyére a Peugeot ágaskodó oroszlánja került, és a franciák kitaláltak egy új nevet is. Az iOn elnevezés még az idióta tipográfia ellenére is hatásosabbnak tűnik, mint az i-MIEV betűszó, amit képtelenség bármihez is hozzákötni.

Ha a körítést nem nézzük, a Peugeot villanyautója tökéletesen azonos a Mitsubishiével: 220 voltról hat óra alatt feltölthető Li-ion akkumulátorával, 64 lóerős villanymotorjával, 130 kilométeres hatótávolságával és 130 km/h-s végsebességével elsősorban városi használatra alkalmas, hosszabb túrákra nem, ez azonban nem a konstrukció hibája: egy korszerű elektromos jármű manapság ennyire képes, többre egyszerűen nem ad lehetőséget napjaink műszaki színvonala.

A Peugeot ugyan már most kiállítja saját i-MIEV verzióját, de az első olyan szállítmányok, amelyeket valóban európai eladásra szánnak, csak 2010 vége felé, azaz bő egy év múlva érkeznek meg a Mitsubishitől. Az iOn árát egyelőre megbecsülni sem mernénk, hiszen nagyban függ majd attól, hogy az egyes országokban mekkora támogatást kaphatnak a villanyautók – akár közvetlenül, akár adókedvezmények formájában – és hogy a példányszám növelése mennyivel csökkentheti az akkumulátorok csillagászati árát. Jelenleg egy i-MIEV japánban csaknem tízmillió forintnak megfelelő jenbe kerül, ami érzésünk szerint azt jelenti, hogy az iOn sem lesz ennél nagyságrendekkel olcsóbb: ha az árat sikerülne megfelezni, a négyszemélyes elektromos csöppség akkor is drágább lenne, mint egy jóval komolyabb használati értékű benzin-elektromos hibrid.