McLaren MP4-12C: utcán is veri a Ferrarit

2009.09.09. 11:11

A versenypálya mellett az utakon is szembekerül egymással a két ősi ellenfél, és úgy néz ki, ez sem lesz kevésbé kemény meccs, mint amit a Formula 1-ben láthatunk a McLarentől és a Ferraritól, évtizedek óta.

A McLaren nem teljesen kezdő az utcai autók építésében: 1993-ban már elkészítették a világ akkori leggyorsabb autóját, az F1-et, az utóbbi években pedig a Mercedes számára gyártották az SLR szupersportkocsit. Most azonban egy másik kategóriában próbálják megverni a világot: a Ferrari 458 Italia és a Lamborghini Gallardo LP560-4 vásárlóit igyekeznek elhódítani a britek. Ez a szegmens persze ismeretlen a McLaren számára, de úgy néz ki, nem ijedtek meg a kihívástól. Ahol lehetett, a versenyautókban már megismert műszaki megoldásokat alkalmazták, ami a közismert márkanévvel együtt nyilván sokak számára jelent majd vonzerőt.

Ha van az MP4-12C-nek gyenge pontja, az a forma: látszik rajta, hogy sok időt töltött a szélcsatornában, és megfelel a szupersportkocsi-építés minden követelményének, de hiányoznak róla az igazán eredeti részletek, és egy picit talán ódivatúnak is hat: mintha a 90-es évek közepéről származó Ferrari lett volna a példakép. Ilyen szempontból a Honda NSX-et juttatja az eszünkbe: azt is kiváló technikája tette híressé, de divatautó soha nem lett belőle, azok vették, akik tudták, hogy mi rejtőzik belül.

Műszaki szempontból ugyanakkor a lehető legtöbbet nyújtja a McLaren. Az autó alapjául egy alig 80 kilogrammos, fürdőkád-szerű karbonszálas monoblokk-elem szolgál, amely kivételes merevséget biztosít az autónak, ugyanakkor jelentős súlymegtakarítást eredményez. Ez a megoldás is egyenesen a versenypályáról származik, ahogy a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés, vagy az aktív dőléskontroll és lengéscsillapítás. A futómű persze állítható kivitelű, hiszen a McLaren tervezői gyors utcai autót készítettek, nem versenygépet: a sofőr állíthatja be egy háromállású kapcsolón, hogy normál, sportos, vagy kőkemény szupersport-beállításokkal használja-e az autót. A McLaren szerint a legpuhább állásban egy luxusautó kényelmét, a legkeményebben egy vérbeli versenyautó kompromisszummentes keménységét kínálja az autó.

A fékrendszer sem a szokásos elemekből épül fel. A McLaren tervezői egy szokatlan, kombinált féktárcsát készítettek, öntöttvas súrlódó felülettel, de alumínium ötvözet középrésszel, amivel vagy 8 kilogrammot spóroltak a futómű rugózatlan tömegéből, ugyanakkor az adott anyagokból kihozták a maximális fékteljesítményt. Felárért persze kínálnak majd karbon féktrácsát is. A fékrendszer másik újdonsága, amely szintén az F1-es autókból érkezett, a Break Steer, azaz fék-kormányzás. Ez egy elektronikus eszköz, amely gyorsan vett kanyarok bejáratánál automatikusan megfékezi az ívbelső kerekeket, csökkentve a fordulás ívét, és az alulkormányzottsági hajlamot.

Korábban úgy nézett ki, hogy a McLaren a Mercedestől, pontosabban az AMG-től kap motort az új sportkocsihoz, de úgy néz ki, végül nem egészen így lett. Ha az M838T jelzésű V8-asnak van is bármi köze a Mercedes motorjaihoz, a hasonlóság nem szembetűnő. Mindössze 3,8 literes, viszont két turbófeltöltő lélegezteti, így kerek 600 lóerős, a csúcsnyomatéka pedig 600 Nm. Ez utóbbi érték szokatlanul magas fordulatszámon, percenként 8500-nál jelentkezik, de ez nem jelenti, hogy a nyolchengeres alul gyenge volna: állítólag már 2000-es percenkénti főtengely-fordulatnál rendelkezésre áll a maximális nyomaték 80%-a. A motorhoz ráadásul egy hétsebességes, dupla kuplungos szekvenciális váltót illesztettek, amely lélegzetelállítóan gyors. A vezérlését a versenypályán megszokott módon a kormány mögötti fülekkel oldották meg, amelyek azonban két fokozatban működnek. A rendszer a legkisebb billentést is érzékeli a kapcsolón, és ennek hatására bekészíti a következő fokozat kapcsolását, így amikor az adott kapcsolót teljesen meghúzza a sofőr, villamgyorsan megtörténik a váltás.

A csúcstechnika pontos árát egyelőre nem közölték pontosan, csak annyit, hogy 125 ezer és 175 ezer angol font (kb. 38 és 54 millió forint) közé esik majd. A McLaren 2011-ben már ezer példányt szeretne gyártani évente. Az autók negyedét Nagy-Britanniában, egy másik negyedét az Egyesült Államokban, a többit pedig a világ maradék részén, azaz zömmel a kontinentális Európában, Ázsiában és a Közel-Keleten tervezik eladni.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!