McLaren MP4-12C: utcán is veri a Ferrarit

2009.09.09. 11:11 - Hírszerkesztő

A versenypálya mellett az utakon is szembekerül egymással a két ősi ellenfél, és úgy néz ki, ez sem lesz kevésbé kemény meccs, mint amit a Formula 1-ben láthatunk a McLarentől és a Ferraritól, évtizedek óta.

A McLaren nem teljesen kezdő az utcai autók építésében: 1993-ban már elkészítették a világ akkori leggyorsabb autóját, az F1-et, az utóbbi években pedig a Mercedes számára gyártották az SLR szupersportkocsit. Most azonban egy másik kategóriában próbálják megverni a világot: a Ferrari 458 Italia és a Lamborghini Gallardo LP560-4 vásárlóit igyekeznek elhódítani a britek. Ez a szegmens persze ismeretlen a McLaren számára, de úgy néz ki, nem ijedtek meg a kihívástól. Ahol lehetett, a versenyautókban már megismert műszaki megoldásokat alkalmazták, ami a közismert márkanévvel együtt nyilván sokak számára jelent majd vonzerőt.

Ha van az MP4-12C-nek gyenge pontja, az a forma: látszik rajta, hogy sok időt töltött a szélcsatornában, és megfelel a szupersportkocsi-építés minden követelményének, de hiányoznak róla az igazán eredeti részletek, és egy picit talán ódivatúnak is hat: mintha a 90-es évek közepéről származó Ferrari lett volna a példakép. Ilyen szempontból a Honda NSX-et juttatja az eszünkbe: azt is kiváló technikája tette híressé, de divatautó soha nem lett belőle, azok vették, akik tudták, hogy mi rejtőzik belül.

Műszaki szempontból ugyanakkor a lehető legtöbbet nyújtja a McLaren. Az autó alapjául egy alig 80 kilogrammos, fürdőkád-szerű karbonszálas monoblokk-elem szolgál, amely kivételes merevséget biztosít az autónak, ugyanakkor jelentős súlymegtakarítást eredményez. Ez a megoldás is egyenesen a versenypályáról származik, ahogy a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés, vagy az aktív dőléskontroll és lengéscsillapítás. A futómű persze állítható kivitelű, hiszen a McLaren tervezői gyors utcai autót készítettek, nem versenygépet: a sofőr állíthatja be egy háromállású kapcsolón, hogy normál, sportos, vagy kőkemény szupersport-beállításokkal használja-e az autót. A McLaren szerint a legpuhább állásban egy luxusautó kényelmét, a legkeményebben egy vérbeli versenyautó kompromisszummentes keménységét kínálja az autó.

A fékrendszer sem a szokásos elemekből épül fel. A McLaren tervezői egy szokatlan, kombinált féktárcsát készítettek, öntöttvas súrlódó felülettel, de alumínium ötvözet középrésszel, amivel vagy 8 kilogrammot spóroltak a futómű rugózatlan tömegéből, ugyanakkor az adott anyagokból kihozták a maximális fékteljesítményt. Felárért persze kínálnak majd karbon féktrácsát is. A fékrendszer másik újdonsága, amely szintén az F1-es autókból érkezett, a Break Steer, azaz fék-kormányzás. Ez egy elektronikus eszköz, amely gyorsan vett kanyarok bejáratánál automatikusan megfékezi az ívbelső kerekeket, csökkentve a fordulás ívét, és az alulkormányzottsági hajlamot.

Korábban úgy nézett ki, hogy a McLaren a Mercedestől, pontosabban az AMG-től kap motort az új sportkocsihoz, de úgy néz ki, végül nem egészen így lett. Ha az M838T jelzésű V8-asnak van is bármi köze a Mercedes motorjaihoz, a hasonlóság nem szembetűnő. Mindössze 3,8 literes, viszont két turbófeltöltő lélegezteti, így kerek 600 lóerős, a csúcsnyomatéka pedig 600 Nm. Ez utóbbi érték szokatlanul magas fordulatszámon, percenként 8500-nál jelentkezik, de ez nem jelenti, hogy a nyolchengeres alul gyenge volna: állítólag már 2000-es percenkénti főtengely-fordulatnál rendelkezésre áll a maximális nyomaték 80%-a. A motorhoz ráadásul egy hétsebességes, dupla kuplungos szekvenciális váltót illesztettek, amely lélegzetelállítóan gyors. A vezérlését a versenypályán megszokott módon a kormány mögötti fülekkel oldották meg, amelyek azonban két fokozatban működnek. A rendszer a legkisebb billentést is érzékeli a kapcsolón, és ennek hatására bekészíti a következő fokozat kapcsolását, így amikor az adott kapcsolót teljesen meghúzza a sofőr, villamgyorsan megtörténik a váltás.

A csúcstechnika pontos árát egyelőre nem közölték pontosan, csak annyit, hogy 125 ezer és 175 ezer angol font (kb. 38 és 54 millió forint) közé esik majd. A McLaren 2011-ben már ezer példányt szeretne gyártani évente. Az autók negyedét Nagy-Britanniában, egy másik negyedét az Egyesült Államokban, a többit pedig a világ maradék részén, azaz zömmel a kontinentális Európában, Ázsiában és a Közel-Keleten tervezik eladni.

Kommentek

  • 2009.09.09 12:02:55sufnyi

    Tetszik kéne az anyját nekije.

  • 2009.09.09 12:10:41Kúrcsány Ferenc

    Kispöcsűeknek kiváló.

  • 2009.09.09 12:14:59Ászi

    Nem értem, hogy miért nem lehet folytatni az F1 vonalát. Azt az autót a mai napig elég kevés übereli felül, ha onnan folytatnák, ahol azt abbahagyták, akkor újra egy McLaren lenne az abszolút legjobb utcai sportautó.

  • 2009.09.09 12:26:25olcsóbérlet

    Mert most meg is akarnak élni belőle.

  • 2009.09.09 12:29:12SquareWire

    Egy-két hete olvastam erről a kocsiról egy cikket a Topgear magazinban és már akkor is szembeötlött, hogy a technikai újdonságok ellenére valamiért nem dobogtatja meg a szívemet úgy, mint ahogy azt mondjuk anno az F1 tette. (persze ez más kategória, világos)Távolról olyan (unalmas), mint egy Lotus Evora...

  • 2009.09.09 12:29:18haver nickje

    "Az egyetlen igazi látványosság: az ajók felfelé nyílnak" Ez ugye csak valami vicc akart lenni? Mert annak egész jó :)
    Egyébként ez így elsőre nekem jobban bejön, mint a 458 italy

  • 2009.09.09 12:34:26Agent Cooper

    Daewoo. Daewoo.

  • 2009.09.09 12:41:06=Daniken=

    Hosszú ideje ez az első szupertsportkocsi, amivel (belső és külső) komolyan azonosulni tudnék, ergónómia, esztétika és teljesítmény szintjén is.
    Pedig az új Aston elbakterolt csodaszép, de ebben úgy minden ízléses és praktikus, szép.és nem az ajtók miatt mondom.Mondjuk kíváncsi vagyok, vajon miért nem egy jó kis BMW-t raktak bele, mint az előző verzióba, ami mindent vert.

  • 2009.09.09 12:47:08carpediem84

    A régi McLaren minden volt csak nem normál utcán használható autó. A kanyarodási képességéről csak ennyit: http://href.hu/x/a0on

    Szerintem ennyi pénzért 1 hét alatt eladják az első 1000 darabot.

  • 2009.09.09 13:12:14http://www.mytransportquote.com

    Híg fos ez az autó. Egy jó swift sosem hagy cserben.

  • 2009.09.09 13:19:17Mikor Sodrócki

    És nem is fogyaszt annyit ....
    Sőt , még akkora csomagtartója sincs , mint egy Thaliának :-)

  • 2009.09.09 13:34:44kkn

    Tényleg olyan, mintha az F-1, meg egy Modena szerelemgyereke lenne.

  • 2009.09.09 13:36:09DocBulywood

    Ezzel sem lehet közúton a megengedett max-nál többel menni, mert jön a bünticetli. (Ennek is 4 kereke van, meg egy kormánya, mivel tud többet? :-D)

  • 2009.09.09 13:39:05g@zember

    KERS van benne? anélkül nem venném meg, ja meg kéne alá még kék fénycső, olyan need for speedes megoldásban.

  • 2009.09.09 14:05:05jtrencsenyi

    g@zember: te KERS-szel sem vennéd meg, mert nincs rá léd! :)

  • 2009.09.09 14:17:18G.GABOR

    Ilyen autót az vesz akinek már,nyolc hasonló van a garázsban.Szultánok,iparmágnások,világsztárok.Nem azok akik tizenéves vasakat generáloznak hétvégén,mert szerintük szar az új autó.

  • 2009.09.09 14:18:05szemeteske

    "hiányoznak róla az igazán eredeti részletek"

    Van akinek semmi sem elég jó... Mi a fene-csicsa kéne még rá mondd már meg!?

  • 2009.09.09 14:20:08szemeteske

    "Nem értem, hogy miért nem lehet folytatni az F1 vonalát. ... újra egy McLaren lenne az abszolút legjobb utcai sportautó."

    Az a baj, hogy utcára az elég használhatatlan. Kapásból olyan zajos a hajtáslánca, hogy füldugó nélkül hamar kikészülsz benne...
    Ahhoz képest még egy Enzo is szelíd túrakupé.

  • 2009.09.09 14:38:14Zeush

    szemeteske,

    teljesen igazad van. Ha valaki szokta nézni a Top-Geart, akkor tudja, hogy a McLaren elviselhetetlenül zajos, és a fordulóköre miatt utcán szinte használhatatlan.
    Bár pályán élvezetes lehet... :)

  • 2009.09.09 14:55:29vectorsector

    ENZO FERRARI FOREVER!

    Az MP4-12C is kellene. Eladni...

  • 2009.09.09 15:00:37rietz

    kéne

  • 2009.09.09 15:04:07Peter Blau

    Áááá én már most látom, hogy szar. Túl hangos a motorja, kicsi a csomagtér, nem bírja a kátyúkat, sokat fogyaszt, sok rá a biztosítás és negyed évenként gyári szervizbe kell vinni kötelezően. Ja és biztos ennek is nagy a fordulókőre. Asszem maradok az Opelnél, az már bizonyított.

  • 2009.09.09 15:05:52Darkside84

    "Kúrcsány Ferenc
    Kispöcsűeknek kiváló."

    Alám tolnának egy ilyet én eskü felvállalnám.

  • 2009.09.09 15:17:43ColT

    Ódivatú?
    Szerintem néz úgy ki mint a Ferrarik és a Lambók. Teljesen tuti.

  • 2009.09.09 15:28:26HgGina

    Lehet, hogy az ízlésem ficamos, lehet, hogy a pénztárcám nem elég nagy, mégis megmaradok a Morgan AeroMaxnál. Annak legelább van sílusa.
    Most szégyellem magam. Nagyon.

  • 2009.09.09 15:28:48Grooove

    ...és mi van ha elromlik / összetörik ez a csoda ???

    merre van a legközelebbi szervíz???

  • 2009.09.09 15:32:22Minden Nick Foglalt Már Talán Ez Nem

    Peter Blau: és nehéz rendesen beletenni a gyerekülést, meg a kárpitról a csokit feltakarítani

  • 2009.09.09 15:37:22Skodafan

    Őszintén szólva nekem úgy tűnik,hogy a mai sportkocsik külseje elég egyhangú,mintha ugyanaz a tervező rajzolna a Ferrarinak,Mclarennek,Lotusnak...
    A 90-es évek elején bemutatott Diablo formaterve határozza meg nagyrészt a mai sportkocsik külalakját,mármint ami a karosszéria kontúrjait illeti.
    Ehhez a jó aerodinamika miatt ragaszkodnak sokan. Ha az átlagnál még látványosabb autót akarnak,akkor a lámpákkal és a légbeömlő nyílásokkal kell játszadozni.
    Evora,új Mclaren,F360,F430,458-TÚLSÁGOSAN HASONLÓ DESIGN.

    MB SLR,Gallardo,Veyron,Viper-az üdítő változatosság,semmihez nem hasonlíthatók.

    Ez a Mclaren pedig a hátsó-felső nézetből kiköpött Audi R8.

  • 2009.09.09 15:56:27laverdasfc

    "Mindössze 3,8 literes, viszont két turbófeltöltő lélegezteti, így kerek 600 lóerős, a csúcsnyomatéka pedig 600 Nm. Ez utóbbi érték szokatlanul magas fordulatszámon, percenként 8500-nál jelentkezik"

    Csak egy apró kérdés: 8500/min fordulatszám mellett 600 Nm nyomaték az mekkora teljesítménynek felel meg? Mert szerintem az több mint 700 LE, akkor pedig minimum a fordulatszám értéke nem jól van megadva.

  • 2009.09.09 15:57:26Pista bá

    igazán szimpatikus gépjármű

  • 2009.09.09 16:05:36Balchee74

    Grooove,

    Nem messze, olyan 1800 km kicsinykét északnyugatra... :)

    Amúgy ha mán itten mindenki szavazgat, nékem Aston Martin, valami jobb arcú :)

  • 2009.09.09 16:09:23bohocjános

    "Ilyen autót az vesz akinek már,nyolc hasonló van a garázsban.Szultánok,iparmágnások,világsztárok.Nem azok akik tizenéves vasakat generáloznak hétvégén,mert szerintük szar az új autó."

    XDD jól mondod.

  • 2009.09.09 16:16:36Aksi

    "Csak egy apró kérdés: 8500/min fordulatszám mellett 600 Nm nyomaték az mekkora teljesítménynek felel meg? Mert szerintem az több mint 700 LE, akkor pedig minimum a fordulatszám értéke nem jól van megadva."

    Valóban

  • 2009.09.09 16:26:55Lazzik

    Gyönyörű autó és mégse tetszik. Egy mezei F40-es is jobban kéne, pedig ez egy McLaren. Semmilyen jellegzetes vonása nincs..külső alapján akár valamilyen japán sportkocsi is lehetne.

  • 2009.09.09 16:28:52molaris

    Na, kijövök a garázsból. Eddig jó. Megyek vele, és le kellene parkolni, de, csak félkerékkel a járdán lehet.
    Akkor most, mi van???
    Vagy viszem a garázst is??
    Jaaa!- nincs 38 millám.
    Meg sem beülni, sem kiszállni nem lenne egyszerű a derekammal.

    Csorog a nyálam!!

  • 2009.09.09 16:30:09molaris

    "Lazzik"!!- el lehet vele vegyülni a tömegben.::))

  • 2009.09.09 16:32:04Egu

    És mikor lesz belőle kombi meg szedán 650 literes csomagtartóval? Na akkor lesz majd utcai. Addig max ki lehet vele menni az utcára állatkodni. Pöcshosszabbítónak is sz@r: ha össze is szedsz vele egy luvnyát -mert ugye csajozni crúzolva lehet, ott ezek olyan szarok, hogy na, 250-nél meg nem bírod elolvasni a telefonszámát-, akkor az hogy töcskölöd meg? A tetejére ülteted? :))))))

    Amúgy tényleg: a múltkor araszolt mellettem egy ferrari nemtudommi a pesti dugóban. Ha hallottatok már igazán fos kipufogóhangot...Egyszerűen katasztrofális volt. 150-nél már jól szólt, de alapjáraton mint valami koppányos ezeröcsi.

  • 2009.09.09 16:33:41Lazzik

    Ez igaz, de ha ennyi pénzed lenne tuti tudnál legalább 10 másikat mondani amit előbb megvennél, és itt ez a lényeg hódítani akarnak (no nem a mi kis hazánkban) de jellegtelen autóval nem lehet. Valaki fentebb a korábbi F1-et szerette volna frissítve látni...mert az McLaren Azóta semmi olyat nem készítettek amit szívesebben megvennék mint egy F40, vagy akár Aston Martin (bármelyik)

  • 2009.09.09 16:41:47miszter ium

    vonóhorog van rajta?
    na ugye.

  • 2009.09.09 17:04:54pumpuj

    "A rendszer a legkisebb billentést is érzékeli a kapcsolón, és ennek hatására bekészíti a következő fokozat kapcsolását, így amikor az adott kapcsolót teljesen meghúzza a sofőr, villamgyorsan megtörténik a váltás."

    AKKOR MÁR MAJDNEM OLYAN GYORS, MINT A HÉTKÖZNAPI VW DSG VÁLTÓJA... (az billentés nélkül is bekészíti a következő fokozatot, ez a lényege.)

    Jó, hogy nem azt emelik ki technikai újdonságként, hogy forgatható a kormány!

  • 2009.09.09 17:21:25Szűcslaci

    Viszont nem hogy nem drága - egyenesen olcsó. Egy RSA 125 Aprilia - mint a Talma legutolsó 125-ös motorja - drágább: használtan is 200.000.- EUR felett van. És veszik - már ha van eladó.

  • 2009.09.09 17:22:32Doktor Kotász

    Re: Ászi
    "Nem értem, hogy miért nem lehet folytatni az F1 vonalát. Azt az autót a mai napig elég kevés übereli felül, ha onnan folytatnák, ahol azt abbahagyták, akkor újra egy McLaren lenne az abszolút legjobb utcai sportautó."

    Azért mert az 1 millió euróba került, és pár tucatra van így vevő, ez meg olcsóbb, és ezres széiákban tudják eladni.
    Mit nem értesz ezen?

  • 2009.09.09 17:35:25faterpolo

    Re: Egu

    Hát ja... ilyen esetekre marad a felfújható vendégágy meg a 12 voltos pumpa, talán beférnek valahová...:D

  • 2009.09.09 17:35:40iriszi

    ha már ennyi pénzt kell elkölteni 1 autóra akkor inkább ezt
    http://totalcar.hu/magazin/hirek/2009/09/09/mercedes_sls_a_siralyszarny_visszater/

  • 2009.09.09 17:48:39Sayniqua

    Kéne.
    :nyálcsorgatós szmájli:

  • 2009.09.09 17:59:32commentelo

    Keprejtveny!
    Keresse meg a ket apro kulonbseget!

    http://s12b.directupload.net/images/090909/7htua755.jpg

  • 2009.09.09 18:23:13Skodafan

    Na ami igazán szép a mai napon,azt úgyhíjják hogy SLS.

  • 2009.09.09 18:30:00ShwartzWazul

    commentelo:
    Nem kínaiak gyártják, hanem angolok! :-)

    Amúgy valóban nincs rajta semmi különös, vagy nagyon egyedi, de ettől még naggyonkéééne. Mondjuk inkább normál ajtóval, mer az könnyebb.

  • 2009.09.09 18:56:56dammi

    ritkan latni ennyire buta es demagog cimet. ertem, hogy a cikkiro vlsz. mclaren rajongo, de megis. ha lehet, legkozelebb valami valosagkozelibb cimet adjon mar egy cikknek. a mclaren hosszutavon semmilyen meroszamban nem elozi meg a ferrarit a forma-1-ben. az, hogy 1950 ota a ferrari nem mindig elozte meg a mclarent (bar tobbszor igen, mint nem), az normalis dolog, es egyaltalan nem jelenti azt, hogy akkor a mclaren veri ot.

  • 2009.09.09 20:32:41eszemmm

    szép meg jo meg minden, e én teljesen jól elmászkálnék egy metálkék Z4essel, vajszínű bőr belsővel...

  • 2009.09.09 21:28:10Érdekes

    Egyébként nem rossz, de kád ide, kád oda...nekem akkor is reventón K.É.N.E.!

  • 2009.09.09 21:30:48Operator

    laverdasfc: Igazad van, az több, mint 725 Le lenne. Hogy szúrtad ki... grat. :)

  • 2009.09.09 22:13:32RCH

    Ugyanmar. Hol van ez egy DeLorientol...

  • 2009.09.09 22:33:36Rasher

    Inkáb egy Ferrari 458 Italia.

  • 2009.09.09 23:03:21GGG77

    Egyértelműen 458 Italia.

  • 2009.09.10 00:52:20mike1

    Nyilván nem rossz sőt tökéletes, de mindjuk 2,5 Nissan Gt-r ára...

  • 2009.09.10 02:28:05Ésszel már!

    Skoda S 110 R Coupé...

  • 2009.09.10 05:45:46uglykid

    Még egy "műanyagkocsi"!
    Azért érdekelne mi történik, ha sérül a fürdőkád?Kuka?
    Bár akiknek ilyenek pihiznek a garázsuban vesznek másikat.
    Azt el kell ismerni, hogy igazi "driver car" lesz!
    Olyan, mintha technikailag az Enzo kisöccse lenne, -gondolok a sok kevlárra - csak alá pozicionálva.

  • 2009.09.10 07:51:58gg46

    Videó alapján egy páran megemlítették, hogy az F1 hangos, meg nagy a fordulólóköre. Nos az nem egy Top Gear-es, hanem egy 5th Gear-es video. Arról már nem is beszélve, hogy az az F1 egy versenyautóból (értsd GTR-ből) visszaalakított utcai autó volt. Nem a sima F1 és nem is az F1lm. Ez a sima F1: http://www.youtube.com/watch?v=TXUPU4O00f4
    Sokkal alkalmasabb hétköznapi használatra, mint egy Enzo. Ebbe nem csak egy fogkefe fér bele, egyáltalán nem hangos. Meg haladós is: http://www.youtube.com/watch?v=vsNUvDeu-j8&feature=related

  • 2009.09.10 08:21:52victor vacendak

    Fékkormányzással már csalta a McLaren haknimen idejében...ha már az F1-ben tilos, legalább legyen ebben se íze, se bűze fosban.
    És igen, az F1 vonal rusztikus, versenyautó, az SLR már szakított ezzel a hagyománnyal, mikor túlárazott, gyakorlatilag csak egyenes irányban használható péniszextenzióként kikerült a gyárból.

  • 2009.09.10 09:08:22szmoker

    6.3L V12 vs. 3.8L V8?
    Höhö.

    "No replacement for displacement"

  • 2009.09.10 10:09:21Mókár

    Nekem is tetszik

  • 2009.09.10 11:10:07Benyovszki

    Jó ez, abszolút ott van az autó, szerintem kifejezetten modern, enyhe agresszivítással. Nem olyan arcbamászó, mint pl. egy Corvette Z06 (bár az is nagyon tetszik). Az eleje talán lehetett volna egy kicsit markánsabb, viszont a karbon, plusz a brutális motor kárpótol mindenért. Ennyiért még egész emberi is az ára.

  • 2009.09.10 12:11:16tónik

    Szép ez a Ferrari.

  • 2009.09.16 17:50:08gyufax21

    Ennek az autónak a képe teljesen megegyezik a Ferrari 458 Italia-val... Szóval ez a cikk vagy átverés vagy a srácok rossz fotót rendeltek a cikkhez vagy a Mclarennél ennyire fantáziátlanok, hogy egy teljesen ugyanolyan karosszériát csinálnak a kocsijukhoz, amiért simán be is lehetne őket perelni...
    áhh.... Szerintem csak a kép nem megfelelő....

  • 2009.09.25 21:18:52kimiraikonnen4ever

    gyufa...tény h van hasonlóság de ha egymás mellé rakod a két kocsit tisztán látszik, hogy nem ugyanaz a két kocsi. bár nem tom lehet hogy az elmúlt 10 napban lecserélték a cikkben szereplő képeket

  • 2011.08.20 21:17:14speed2006

    Kúrcsány Ferenc:
    Vagy annak aki megteheti. Erre gondoltál?

  • 2011.08.20 21:20:31speed2006

    laverdasfc 2009.09.09 15:56:27:
    Na ez hogy jött ki neked?


h i r d e t é s

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

Féklámpa kapcsoló
MERCEDES-BENZ B-CLASS B 180 Ferdehátú 2009-2011
5192 Ft
ékszíj
MERCEDES-BENZ SL 500 SL Kabrió 1980-1985
1426 Ft
kerékanya| anya
MERCEDES-BENZ T2/LN1 609 D dobozos/kombi 1986-1994
356 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Help, Torschlusspanik!
Our reader has never had a car that was a looker but since midlife-crisis has hit him, he wants one desperately. But what shall it be?