Itt a valaha volt legerősebb gyári VW Golf

2009.09.15. 10:53

Elkészült az R32 utódja, lényegében egy az egyben az Audi S3-as műszaki megoldásaival. A neve egyszerűen csak R.

Az elődbe még nagy hengerűrtartalmú, kompakt V6-os motort építettek, de az ilyesmi manapság nem divat, így a Golf R már a jól bevált kétliteres turbómotort kapta, akárcsak a GTI, de az egyik legerősebb, 270 lóerős változatát, 320 Nm-es csúcsnyomatékkal. A legnagyobb különbség a két autó közt azonban nem a motor teljesítménye, hanem az erő átvitelének hatékonysága. Míg a GTI csupán a két első kerekével kapar az aszfalton, az R ugyanolyan összkerékhajtást kapott, mint az Audi S3-as, azaz a motor teljesítményét sokkal nagyobb hatásfokkal hasznosítja gyorsításkor. Ez meg is látszik a gyorsulásán: kézi váltóval 5,7, duplakuplungos automatával 5,5 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s sebességet. Alighanem a csúcssebessége is meghaladhatná a 250 km/h-t ha nem avatkozna be az elektronikus korlátozás.

Mintha a Volkswagennél igyekeznének minden kipróbálatlan dolgot távol tartani a Golftól. Nem csak a hajtáslánc származik egy másik autóból, de a Golf R formái is ismerősek lehetnek: egészen olyan, mintha a Scirocco R lökhárítóit reszelték volna addig, amíg rá nem mentek a családi kompaktra. Ugyanazokkal az első légbeömlőkkel találkozhatunk az autón, és a többi átalakítás sem igazán feltűnő. Vannak ugyan nagy alufelnik, ültetett, feszes futómű, nagy, hűtött féktárcsák küszöbtoldások és tekintélyes hátsó diffúzor, két kipufogóvéggel, de ez így összesen sem teszi igazán feltűnővé az R-t.

Az persze nem feltétlenül hátrány, hogy a legerősebb Golf külseje is majdnem polgári, ahogy az is az előnyére válhat, hogy egyaránt készül három- és ötajtós karosszériával. Így szükség esetén akár családi autónak is használható, hétvégenként pedig őrült apu játszhat vele gyorshajtósdit, vagy a legközelebbi versenypályán Schumacheresdit, tátott szájú BMW, Mercedes és Audi tulajokat hagyva maga mögött mindenütt.

A Golf R a frankfurti bemutatót követően először Európában lesz elérhető, már az idei év végétől, de a kontinensen kívül, Észak-Amerikában és Ázsiában is kínálják majd 2010 első felétől.