E-Up!, a jövő törpe-Volkswagenje

2009.09.16. 16:33

Még mindig hiányzik az igazi kisautó a VW kínálatából, de itt egy újabb előzetes, amely már egész közel állhat a végleges Lupo-utódhoz.

A korábbi Up! tanulmányok még farmotorosak voltak, de hamar kiderült, hogy az az elrendezés túl drága lenne egy szériamodellhez, mivel egyetlen másik Volkswagen alkatrészeit sem használhatnák hozzá. Az E-Up! arányai azonban arról árulkodnak, hogy ez már közelebb áll a végleges, orrmotoros szériamodellhez, amelyet valamikor 2011 körül kezd majd el gyártani a Volkswagen, illetve a cégcsoport más márkái, például a Skoda és a Seat.

A tanulmány valóban apró, mindössze 3,19 méter hosszú, 1,64 méter széles és 1,47 méter magas, 2,19 méteres tengelytávval, azaz kisebb, mint egy Fiat 500-as. Ugyanakkor a rövid orr és a közel függőleges oldalak lehetővé teszik, hogy három felnőtt és egy gyermek kényelmesen utazzon benne, hasonlóan a Toyota iQ megoldásához: gyakorlatilag csak a vezető mögötti utas lábtere sikerült túl rövidre. Csomagtartó lényegében nincs is – azaz van, csakhogy alaphelyzetben csupán 85 literes – viszont ezen a hátsó ülések ledöntésével lehet segíteni: a raktér térfogata így két lépcsőben, 180 illetve 320 literesre növelhető.

A tanulmányba a Volkswagen kísérleti elektromos hajtásláncát szerelték. Az első kerekeket hajtó villanymotor 53 lóerő leadására alkalmas folyamatos üzemben és 80 lóerő a csúcsteljesítménye, így átlagos dinamikával ruházza fel az 1085 kilogrammos kisautót: az 50 km/h-t 3,5, a 100-as tempót 11,3 másodperc alatt érheti el az E-Up!, a végsebessége pedig 135 km/h. A 18 kWh kapacitású, 240 kilogramm tömegű Li-ion akkumulátor-csomag háztartási konnektorból legfeljebb öt óra alatt teljesen feltölthető, de a kapacitás 80%-át már egy óra alatt visszanyerheti. A tanulmány tetejére napcellákat is szereltek, ezek azonban nem az akkumulátorok feltöltését segítik, hanem a belső tér felmelegedését akadályozzák meg a szellőztetőrendszer működtetésével.

A Volkswagen előző kisautója, a Lupo csúnya bukásnak bizonyult, valószínűleg ez az oka, hogy már a negyedik Up! tanulmányt láthatjuk, pedig a gyártásig még legalább két év hátra van. Így a vállalat tervezői elegendő adathoz juthatnak a tanulmányok kapcsán ahhoz, hogy ezúttal olyan terméket dobhassanak piacra, amely maximálisan megfelel a vásárlók igényeinek.