Ford Super Duty: frissen kikelt dinoszaurusz

2009.09.28. 16:38

Az óriási pick-upok divatja ugyan múlófélben van, de ettől a farmerek és építőmunkások számára még ezek maradnak a tökéletes járművek. Talán ezért mutatta be a Ford az új Super Duty típust a Texasi Állami Vásáron: itt a valódi célközönséggel találkozhat a típus.

Az elmúlt években boldog-boldogtalan hatalmas terepjárókkal és platós pick-upokkal közlekedett Észak-Amerikában, a kertvárosi családapáktól és családanyáktól a külvárosi vagányokig. Az elmúlt években azonban drágább lett a benzin, a polgári felhasználók ismét személyautókat, egyterűeket, esetleg takarékos hibrideket keresnek inkább. Sőt, akiknek valóban szükségük van a hatalmas méretekre, a platóra, a terepjáró képességekre és a V8-as nyomatékára, azok is takarékosabb megoldás után próbálnak nézni.

Ennek megfelelően újították fel a Ford F sorozatának csúcsát képviselő Super Duty modellt is. Rafinált műszaki megoldásokról persze szó sincs, csupán hatékonyabb megoldásokat kezdtek alkalmazni a Ford mérnökei. Hatesebességes automata váltót terveztek az óriáshoz, és két, a korábbiaknál alacsonyabb fogyasztású V8-as motort. A 6,7 literes Scorpion turbódízel például B20 biodízel üzemanyaggal is használható, de az új, 6,2 literes, változó szelepvezérlésű benzinmotor is erősebb és takarékosabb, mint az elődei, legalábbis a Ford állítása szerint, mert adatokat egyelőre nem közöltek. Szintén szokatlan megoldás ebben a kategóriában a Power Take Off rendszer, amelynek segítségével a motor közvetlenül hajthat különféle mechanikus segédberendezéseket: darukat, betonkeverőket vagy akár hómarókat. Így számos feladat ellátható az autóval, amelyeket korábban csak nagyobb és drágább teherautók végezhettek el.

Az új Super Duty külsőre persze alig különbözik az elődeitől: a forma egyszerű és praktikusan szögletes, az egyetlen feltűnő ismertetőjegye a valaha volt legnagyobb és legfeltűnőbb krómozott hűtőmaszk, amelyet nem kamion visel. A rácsozat karvastagságú, tükrös fém-elemeiből egyszerűség és erő sugárzik, ami nem rossz megközelítés: aki munkaeszköznek, és nem stílusos kiegészítőnek keres autót, jó eséllyel épp ezeket a tulajdonságokat keresi.