Kihúzzák a lekvárból a Ladát

2009.11.30. 06:17

A kormány több pénzt ad, a francia autógyártó pedig technológiával segíti az AvtoVAZ megerősödését. 2015-ben már évi 900 ezer Lada készülhet, ha minden terv szerint megy.

A kockaladát hamarosan egy új modell váltja - talán egy csontig pusztított Thalia.
A kockaladát hamarosan egy új modell váltja - talán egy csontig pusztított Thalia.

Eddig úgy nézett ki, hogy a sok bába közt könnyen elveszhet a Lada, de a tulajdonosok végre tárgyalóasztalhoz ültek, és eldöntötték, ki hogyan járul hozzá az orosz autógyártó megerősítéséhez. A szándéknyilatkozatot az orosz és a francia kormány, a Lada, a Renault és Szamara tartomány képviselői írták alá. Összesen három, igencsak nehezen kivitelezhető távlati célt fogalmaztak meg az AvtoVAZ számára. A gyárnak 2015-ben már évi 900 ezer autót kell elkészítenie és eladnia, a Ladának 25% körüli részesedést kell szereznie az orosz piacból, és jelentős exportot kell kiépítenie. A felek így látják fenntarthatónak a céget, amelybe a következő évek során euró-milliárdokat készülnek beleölni.

Az AvtoVAZ, amelyet alaposan megviselt a válság miatti drasztikus autópiaci visszaesés az elmúlt egy év során, megkapja a fennmaradáshoz szükséges anyagi segítséget. Az orosz állam 25-ről 75 milliárd rubelre – mintegy 1,67 milliárd euróra – növeli a vállalatnak nyújtott támogatást, így rövid távon biztosíthatják a működés feltételeit. Az összegből részben adósságot törleszt, részben fejlesztéseket finanszírozhat az orosz autógyár vezetése. Szamara tartomány is jelentős terhet vesz le az üzemről azzal, hogy 14 600 AvtoVAZ dolgozó munkabérét finanszírozza. A szociális ügyek intézésének terhe szintén átkerül a helyi hatóságokhoz, így ezeken a területeken is spórolhat az autógyár.

De a Logan alapjaira egy komolyabb autó is készül, talán a Kalina utódja.
De a Logan alapjaira egy komolyabb autó is készül, talán a Kalina utódja.

A Renault közvetlenül, pénzzel ugyan nem támogatja a ugyan a Ladát, viszont 240 millió euró értékű műszaki segítséget ígért. Új gépeket hoznak, új technológiákat vezetnek be, és legalább két modell fejlesztését kezdik meg. Egyrészt vállalták, hogy segítenek elkészíteni a szuperolcsó, de több mint negyven éves konstrukción alapuló Lada Classic – közismertebb nevén a kocka-Lada – utódját, és egy másik típust a B0 platformon, azaz a Dacia Logan alapjain. A franciák persze szintén nyernek az üzleten: Togliattiban nem csak Ladákat gyártanak majd, de a Renault és a Nissan is használhatja a feles kapacitást, így a helyi piacra az AvtoVAZ-nál készülhet több lényeges modell is.

Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy mindenki jól jöhet ki az üzletből, de a végeredmény persze azon múlik majd, hogy az orosz autópiac mikor kezd magához térni, és hogy a vásárlók visszatérnek-e a Ladák vásárlásához.