Vihar előtti csend az európai autópiacon

2009.12.17. 13:50

Magyarország még mindig sereghajtó, de több más európai országban is összeomlás várható.

A JATO Dynamics novemberi összefoglalójának számai első pillantásra egészségesnek tűnnek, de az elemzők szerint már érezni a roncsprémiumok végének hatásait. Az autógyártók gyors összeomlásra számítottak, de úgy néz ki, az ünnepi készülődés egyelőre életben tartja az autóeladásokat. Németországban októberben még 24,1%-kal több új autót adtak el, mint tavaly ugyanabban a hónapban – azaz a válság-hisztéria beindulásának hónapjában – novemberben viszont már csak 19,7% volt ugyanez az arány, azaz a roncsprémium megszűnésének hatását már érezni lehet. Sokan úgy vélik, ez még csak a lejtő eleje, könnyen lehet, hogy néhány hónap alatt a tavaly év végi szintre esik vissza az autók iránti kereslet. Ez annyival azért jobb a piac szereplőinek, mintha nem lett volna roncsprémium, hogy fel tudnak készülni a piacvesztésre.

A legnépszerűbb típusok listája nagyjából ugyanaz maradt novemberben is, mint a korábbi hónapokban, annyi különbséggel, hogy a VW Golf még magabiztosabban vezet a Ford Fiestával szemben: az előbbiből bő 48 ezer, az utóbbiból majdnem 39 ezer fogyott egy hónap alatt. Az első tízben van még a Renault Clio, a Peugeot 207, az Opel Corsa, a VW Polo, a Fiat Punto, a Fiat Panda, a Renault Mégane és a típusváltás előtt álló Ford Focus. A gyártók között is a VW vezet 135 ezres havi eladási mutatóval, majd a Renault, a Ford, a Peugeot, a Fiat, az Opel, a Citroen, a Toyota, az Audi és a Mercedes következik. Éves szinten egy kicsit másként fest a toplista: a VW után a Ford, az Opel és a Renault következik.

Ami az egyes piacokat illeti, Németország áll a legjobban minden tekintetben. A növekedés 2008-hoz képest 25,4% éves, és 19,7% havi szinten, ami novemberben 279 ezer, az első 11 hónapban 3,591 millió eladott autót jelent. A többi nagy piacon már az eladások csökkenése tapasztalható éves szinten – az átlag 1,9%-os csökkenés – míg november Európa egészét nézve erős hónapnak tűnik 27,5%-os növekedési ütemmel 2008 végének szűkös napjaihoz képest. Magyarországon ehhez képest semmit nem javult a helyzet: az év eddigi hónapjaiban 60,3, novemberben 63,3%-kal kevesebb új autó fogyott, mint 2008-ban – ennél rosszabb helyzet csak a balti államokban és az államcsődből alig kilábalt Izlandon tapasztalható.

Pillanatnyilag még nem tudni, hogy az elemzők ijesztgetéseiből mennyi válik valóra a roncsprémiumok vége miatti piaci összeomlással kapcsolatban, de ha lesz ilyen látványos zuhanás, az a következő három-négy hónapban várható. Magyarországon azonban aligha romlik már a helyzet: annál a 3689 autónál, amit Novemberben itthon eladtak, jóformán csak több fogyhat.