Elkészült a kéthengeres Fiat motor

2009.12.27. 10:13

2010-re ígérik az új, 900 köbcentis motort, amely akár a kisebb négyhengereseket is kiválthatja a Fiat palettáján.

fiat2cyl

Az új motort első körben az 500-as és a Panda kapja meg, de később akár a nagyobb modellekbe is bekerülhet. Úgy tudjuk, egyáltalán nem lesz gyenge, a feltöltés nélküli változat is 65 lóerő körüli csúcsteljesítményt nyújt, míg a kétféle turbós kivitel 80 illetve 105 lovas lesz. Ugyanakkor fogyasztásban és szén-dioxid-kibocsátásban veri a manapság használt, hasonló teljesítményű 1,1, 1,2 és 1,4 literes négyhengereseket, és vagy 20%-kal könnyebb is azoknál. Az összes változat a komplikált, de hatékony Multiair szelepvezérlést kapja, és úgy tudjuk, lesz gázüzemű változat is.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a kéthengeresek legnagyobb problémáját, a kulturálatlan, rázós járást hogyan sikerült ellensúlyozni, de elég valószínűtlen, hogy a Fiat ne próbálná valahogy kiküszöbölni a kellemetlen vibrációkat. Ugyanakkor a kéthengeresnek rengeteg előnye is van: egyrészt jóval kevesebb alkatrészből áll, mint akár a legegyszerűbb négyhengeresek, így olcsó gyártani, másrészt a turbós változatoknak köszönhetően széles teljesítmény-skála fogható be vele, így igen nagy darabszámban készülhet.

Ha az új kéthengerest szolgálatba állítja a Fiat, azzal összesen háromra csökkenhet a cég által használt benzinmotorok száma: a kis 900-as, valamint az 1,4 és 1,8 literes négyhengeres turbómotorok teljesen lefedik a 65 és 230 lóerő közti teljesítmény-tartományt, ami tovább csökkenti a gyártási költségeket.