Saab tervek a jövőre

2010.02.02. 17:22

Az új tulajdonos önálló prémium-márkaként képzeli el a Saabot, legfeljebb négytagú modellválasztékkal.

A Spyker, a Saab autógyár új tulajdonosa összefoglalta, hogy milyen irányba szeretné továbbfejleszteni a svéd autógyárat. A tervekben a jelenlegi modellválaszték teljes megújítása, és esetleges bővítése is szerepel. Először azokat a típusokat dobják piacra, amelyek még a General Motors idejében kezdtek el kifejleszteni: a 9-5-ösből a már bemutatott szedán mellett érkezik a kombi, és az emelt hasmagasságú, összkerék-hajtású X kivitel. Valamivel később, 2011 elején kezdik meg a 9-4X terepjáró forgalmazását, amelyet a Cadillac SRX műszaki alapjaira, a General Motors mexikói gyárában építenek majd a Saab számára. Ezen kívül a tervek közt szerepel a 9-3-as sorozat gyors felváltása is: a Spyker a harmadik generációt, amelynek újra lesz ferdehátú változata, 2012-re szeretné gyártásba küldeni.

Az új cégvezetés szerint egy kisebb modell, a 9-1 kifejlesztésének lehetőségét is megfontolják, de ez a projekt a jelenlegi üzleti tervben nem szerepel, így ahhoz, hogy elkészülhessen, további anyagi forrásokat kell felkutatni. A Spyker azt is igyekezett tisztázni, hogy hogyan finanszírozza a Saab fejlesztését. Számításaik szerint összesen mintegy egymilliárd dollárnyi tőkét kell összeszedniük ahhoz, hogy a Saabot nyereségessé tegyék. Az összeg egy része, mintegy 200 millió jelenleg is a Saab számláin van, 326 millió dollárt pedig a GM biztosít: ezért az pénzért az amerikaiak váltó-részvényeket kapnak, amelyek nem rendelkeznek szavazati jogokkal, viszont néhány év múlva osztalék jár majd utánuk a General Motorsnak. A fennmaradó százmilliókat az Európai Befektetési Bank (EIB) kölcsöne biztosítja, amelyet a svéd állam garantál.

A Spyker üzleti terve szerint a Saab ezzel az anyagi háttérrel, és az eladások évi 125 ezer példányra emelésével talpra állítható, sőt, elegendő nyereséget termelhet, hogy az EIB kölcsönét és a GM felé fennálló tartozását is rendezze szűk egy évtizeden belül.