436 ezer Priust is visszahív a Toyota

2010.02.09. 14:48

Ezúttal nem a gázpedál, hanem a fékrendszer hibáját kell kijavítani a Toyota hibridjein.

A problémát egy szoftverhiba okozza a fékrendszer működését irányító programban, amely egyenetlen útfelületen váratlanul a fékhatás drasztikus csökkenését okozhatja. A hiba egy egyszerű szoftverfrissítéssel megoldható, és csak a Prius harmadik generációjának, illetve a Lexus HS250h típusnak a 2010. január 27-e előtt gyártott példányait érinti.

„A sofőrök egyetlen pillanatra sem maradhatnak működő fék nélkül” – mondta a Toyota szóvivője, és azt ígérte, a lehető legrövidebb idő alatt visszahívnak minden érintett autót. A járművek nagy része, mintegy 350 ezer autó Észak-Amerikában és Japánban található, de néhány ezer hibás példányt Európában is eladtak.

A Toyotának ez már a harmadik nagy visszahívása az utóbbi hónapokban. Még tavaly ősszel a padlószőnyegbe akadó gázpedálok miatt hívtak vissza mintegy 4,3 millió személyautót, néhány hete pedig a gázpedál-mechanizmus lehetséges meghibásodása kapcsán rendeltek a szervizekbe ismét több mint négymillió személyautót, sőt, egyes típusok forgalmazását is leállították az akció kapcsán.

A japán gyártó szerint a korábbi akciók durván kétmilliárd dollárba kerültek, ám a Prius hibája kapcsán ez az összeg tovább emelkedik. A Toyota számára azonban nem a visszahívások anyagi vonzata igazán fájdalmas, hanem az a pénzben ki nem fejezhető kár, amely a márka hírnevének romlásából adódik. A gyártó akár vásárlók százezreit is elveszítheti éves szinten, ha megrendül a bizalom a Toyota autói iránt.

A japán vállalat visszahívás-sorozata persze nem feltétlenül csak a véletlennek köszönhető: az az érzésünk, az első nagy botrány után, elsősorban persze Észak-Amerikában mind a konkurencia, mind a hatóságok nagyobb figyelmet szenteltek a Toyota autóiban előforduló hibák megkeresésének és feltárásának. A vetélytársaknak a legtöbb nagy piacon most igencsak jól jön néhány korábbi Toyota-tulajdonos, miután az elmúlt másfél-két évben szinte minden autógyártó a kereslet csökkenésével volt kénytelen szembenézni.