Megszűnik az eredetiségvizsgás lehúzás a műszaki vizsgán

2010.02.17. 11:55 Módosítva: 2010-02-17 16:18:20

Csütörtöktől ismét változnak az eredetiségvizsgálat szabályai: csak az eladáskor lesz szükség ilyen vizsgálatra az 1998 előtt forgalomba helyezett autóknál - értesült kormányzati forrásból az MTI.

A kormány az új rendszer bevezetése óta eltelt időszak tapasztalatai és az autótulajdonosok észrevételei alapján módosította az integrált vizsgával kapcsolatos szabályokat. A közlekedési miniszter kedden írta alá az erről szóló rendeletet, amely csütörtökön lép hatályba.


A kabinet továbbra is fenntartja azt az álláspontot, hogy egy egységes nyilvántartási rendszer kialakítása, illetve az autók eredetének és eredetiségének minél szélesebb körű ellenőrzése hozzájárul a visszaélések csökkentéséhez. Azért változtatnak mégis a szabályokon, mert sokak számára jelentős terhet jelent a műszaki vizsgával összekötött eredetiségvizsgálat okozta többletköltség – hangzott a hivatalos álláspont.

A Totalcar úgy értesült, hogy a műszaki vizsgán csak egy eredetiségvizsgálat áron mért, de valójában a korábbi, a csalások kiszűrésére alkalmatlan, felületes integrált vizsgás ellenőrzés történt 2010 első heteiben is, csak az ár és a név változott. Ráadásul minden 2006 januárjánál korábban a jelenlegi tulajdonosához került autót ellenőriztek, ha volt törzskönyve, ha nem, ami minden logikának ellentmond. Valójában azért volt szükség az úgynevezett műszaki vizsgás eredetiségvizsgálatra, mert nem sikerült összefésülni az adatnyilvántartó rendszer 2006 előtti adatbázisát a 2006 utáni adatbázissal, s az eredetiségvizsgálat során ez kézzel megtörtént volna. Hogy miként oldották meg a problémát, még nem ismert.


A közlekedési miniszter új rendelete értelmében hatályát veszti az az előírás, hogy a 2006 előtt forgalomba helyezett autók esetében a műszaki vizsgával egy időben el kell végeztetni az eredetvizsgálatot is, amennyiben erre korábban még nem került sor. A változtatás eredményeként nem csupán a január 1-je előtti állapot áll vissza, de ezentúl az 1998 előtt forgalomba helyezett autók esetében sem lesz kötelező az integrált vizsgálat.


A jövőben tehát ismét csak az autó eladásakor lesz szükség eredetiségvizsgálatra, illetve akkor, ha ezt valamilyen okból az autó tulajdonosa külön kéri. A mostani módosítás után is megmarad az egyablakos ügyintézés lehetősége: a műszaki és a környezetvédelmi vizsgálatot továbbra is egy időben, egy helyen fogják elvégezni.


A január elseje óta hatályos új eredetiségvizsgálati szabályozás ellen több szervezet, köztük a Magyar Autóklub is tiltakozott, kezdeményezve a közlekedési és az igazságügyi minisztériumnál az új rendszer megváltoztatását. A szervezet szerint a rendelkezés a vizsgálat mértékéhez képest aránytalanul nagy terhet ró azokra a gépjármű-tulajdonosokra, akik 2006. január 1-jét megelőzően, Magyarországon, márkakereskedéstől, újonnan vásárolták a gépjárművet, és azóta is ők a jármű tulajdonosai. A Totalcar szerint azonban azokra is súlyos terheket rótt a rendszer, akik nem márkakereskedésben és nem újonnan vásárolták az autójukat még 2006 előtt.

Fenti autók-motorok – akár újak voltak a vásárlás idején, akár használtak - rendelkeznek a jogszabályoknak megfelelően kiállított törzskönyvvel, és a tulajdonos személyében sem történt változás, a nyilvántartás hiányosságainak kiküszöbölése miatt fellépő költségek ezért nem háríthatók az autótulajdonosokra.


Az előzetes eredetiségvizsgálatot 1998-ban vezették be, elsősorban bűnmegelőzési és -leleplezési szempontból. A vizsgálat 2004 óta hatósági eljárás.