Smartból lesz a következő Twingo

2010.04.07. 13:01

Aláírták a Mercedes és a Renault-Nissan közti együttműködési megállapodást. A tervek között közös autó-, haszonjármű- és motorfejlesztés szerepel. A szándék komolyságát kölcsönös részvénycserével hangsúlyozza a két gyártó, bár ez elsősorban gesztusként értékelhető.

auto/SMART/CITY-COUPE 1998-2004/XLARGE/01fs

Egyelőre három területet jelöltek meg, ahol közösen lát munkához a két autógyártó óriás. Az első a kisautó-fejlesztés: a Renault Twingo és a következő Smart generáció azonos alapokra épül majd, és a korábbiakhoz képest mindkét modellből többféle változat készül majd. A két típus csak a formatervében tér majd el egymástól, de mindkettőből készül kétajtós rövid és négyajtós, hosszabb, de komolyabb használati értékű kivitel. A közös platform farmotoros lesz, akár a jelenlegi Smart ForTwo esetében. A kétajtós változatokat a Smartnál gyártják majd a franciaországi Hambachban, a négyajtósok viszont a Renault szlovén üzeméből kerülnek ki. Mindkét járműből lesz elektromos változat is. Az új modellpáros gyártását 2013-ban szeretnék megkezdeni.

A második közös projekt a motorfejlesztés: a Mercedes három- és négyhengeres benzin- és dízelmotorokat vesz át a Renault-Nissantól, elsősorban fronthajtású autói számára. Így a Daimler jelentős összeget spórolhat, ugyanakkor a Renault túladhat évi több százezer motoron és váltón anélkül, hogy az eladásokat magának kellene biztosítania. A Mercedes azt ígéri, a francia motorokat átdolgozzák, hogy azok illeszkedjenek a Mercedesek karakteréhez. Cserébe a Daimler nagyobb teljesítményű motorokkal látja el a Nissan luxusmárkáját, az Infinitit. Mindez azonban csak a kezdet, hosszabb távon közös motorfejlesztésben és gyártásban gondolkodik mindkét fél.

auto/RENAULT/TWINGO 2007-/XLARGE/01

A harmadik kooperációs terület a könnyű haszongépjárművek gyártása. A Mercedes a Renault segítségével terjeszkedhet lefelé: a cég eddig nem kínált a Vitónál kisebb haszonjárműveket, a Renault viszont épp ezen a területen erős. Emellett a Daimler a Vitóban is fel szeretné használni a Renault kisebb dízelmotorjait és a hozzájuk tartozó sebességváltókat, hogy így is csökkentse a gyártás költségeit.

Az együttműködést részvénycserével pecsételik meg, bár ez inkább afféle vérszerződés. A Daimler kap 3,1%-nyi Renault- és 3,1%-nyi Nissan-részvényt, illetve 1,55%-nyi saját részvényért 2% Nissan-részvényt is beszerez. Cserébe a Renault 3,1% Daimler-részvényhez jut, illetve mind a Nissan, mind a Renault kap 1,55% Daimler-részvényt. Így a Daimler 3,1% Renault- és 5,1%-nyi Nissan-részvényhez jut, a Renault-é lesz 4,65% a Daimlerből, a Nissan pedig 3,1%-ot szerez a német partnerből. Ezzel annyit érnek el, hogy mindkét vállalatcsoport delegálhat igazgatótanácsi tagot a másikba.