Új biturbó V8-as a Mercedestől

2010.05.06. 11:11

A motortervezés új divatirányzatának Stuttgartban sem állnak ellen: az 500-as modellekben használt 5,5 literes nyolchengerest egy kisebb, két turbófeltöltőssel váltják le. A végeredmény nagyobb teljesítmény és kisebb fogyasztás – legalábbis az adatok ezt ígérik.

mercv8

Az új V8-as 4,6 literes lesz, hengersoronként egy-egy turbófeltöltővel. Ezek azonban viszonylag kis túlnyomást állítanak elő, így inkább a hatékonyság növelését szolgálják, mint a teljesítményét. Az új motorral így a 100 lóerő/literes határt sem érik el – a teljesítménycsúcs 430 lóerő lesz –, viszont mintegy 22%-os fogyasztáscsökkenést ígérnek, és mintegy mellékesen a motor maximális nyomatéka is nagyobb lesz 32%-kal, mint az elődjéé, egész pontosan 700 Nm szabadítható rá a váltóra. Ráadásul a leggyakrabban használt, 1600-as és 4750-es percenkénti fordulatszám közötti tartományban mindvégig mozgósítható 600 Nm nyomaték, ami még egy S osztály méretű limuzin számára is bőven több, mint elégséges. A CL osztályban, amelyben az új motor először felbukkan a nyár folyamán, az új motor állítólag 9,5 liter/100 km-es fogyasztást produkál vegyes ciklusban, ami az óriáskupé méreteit és tömegét nézve, különösen benzinmotorral, igazán kiváló eredménynek tűnik. Ennek megfelelően a szén-dioxid-kibocsátás is alacsony, legalábbis a kategóriára általában jellemző 280-350 g/km-es értékekhez képest: az új V8-as 224 grammot enged a levegőbe kilométerenként.

A nyolchengeres mellett a Mercedes nagy V6-osát is átdolgozzák a mérnökök. A 3,5 literes hengerűrtartalom marad, de a két hengersort összébb csukják: az áttervezett blokk 90 helyett 60 fokos. Ezzel elhagyhatták a kiegyenlítő tengelyt, és még így is csökkent a motorban keletkező rezgések erőssége. Itt ugyan nem alkalmaztak feltöltést, de a fogyasztás itt is csökkent, a teljesítmény pedig nőtt. Az új V6-os 272 helyett 305 lóerő leadására képes, a csúcsnyomatéka pedig 370 Nm-re növekedett. Ennek ellenére a fogyasztás itt is 24%-ot javult, az új érték szintén a CL osztályban 7,6 liter benzin 100 kilométerre, vegyes ciklusban.

A Mercedes nagyobb luxusautóiban ez a két motor – az 5,5 literes V8-as és a 3,5 literes V6-os – volt a legnépszerűbb eddig is, és valószínűleg az utódokkal is így lesz, talán Európát kivéve, ahol a dízeleket még többen vásárolják. Így a cseréjük is lényeges előrelépés a gyártó számára: ezzel gyakorlatilag mind teljesítményben, mind takarékosságban felzárkóztak a BMW és az Audi mellé.