Minőségi ugrás várható a Ladánál

2010.05.17. 14:21

Az AvtoVAZ komoly fejlesztésekbe kezd a Renault segítségével, hogy versenyképes termékeket kínálhasson az évtized közepétől.

fs

Első lépésként egy az egyben átveszik azt a követelményrendszert, amelyet a Renault-Nissan dolgozott ki beszállítói számára. Így rákényszerítik külső alkatrészgyártó partnereiket, hogy a megfelelő minőségben és áron termeljenek. A program végrehajtásában maga az AvtoVAZ is segít: ha egy beszállító nem képes finanszírozni a fejlesztéseket, alapíthat vegyes vállalatot az autógyártóval, így megoszthatja a költségeket. Jelenleg mintegy 300 beszállítóval dolgoztatnak, így az átállás nem lesz egyszerű, sem igazán gyors, de úgy öt éven belül szeretnének a végére érni, hogy megkezdődhessen a típusválaszték megújítása.

A Ladánál a teljes kínálat lassú átalakítását tervezik. Első lépésként kipucolják az elavult modelleket: a Classic sorozatot vagy közismertebb nevén a kocka-Ladákat 2012-ben nyugdíjazzák, a Samara sorozat pedig 2014-ig lesz kapható. Ezen típusok helyét várhatóan a Kalina alapjaira épülő, de annál jóval olcsóbb kisautó veszi át, a nagyobb modellek közül pedig csak a Priora és talán a Niva marad meg. Hallani még arról a lehetőségről is, hogy a Ladák mellett szintén az AvtoVAZ gyártaná a Dacia Logan Nissan-jelvényes változatát, hogy leköthessék a gigászi gyártelep kapacitásának nagy részét. Az új modellválaszték 2016-ra készül el, 2020-tól pedig 9 féle Lada készül majd Togliattiban, 4 különféle padlólemezen.

Mindezek persze elég távoli tervek, és bő 180 milliárd rubelre volna szükség a megvalósításukhoz, de úgy néz ki, amíg Vlagyimir Putyin hatalmon marad, az anyagi háttérrel nem lesz probléma. A miniszterelnök ugyanis láthatóan presztízskérdést csinál a Lada fennmaradásából: korábban mintegy 1,2 milliárd eurónyi állami segítséggel – zömmel hitelekkel és hitelgaranciákkal – biztosította, hogy a cégnél ne legyenek tömeges leépítések.