Harmincezerért nem szerelnek össze több Hondát

2010.05.29. 05:55
china-factory[1]

Alacsony fizetésük miatt tiltakoznak munkabeszüntetéssel a Honda dél-kínai összeszerelő üzemének dolgozói. Mindeközben a cég elnöke épp pár nappal ezelőtt közölte: 36 százalékkal kívánja növelni kínai gyártókapacitásukat.

A Honda foshani gyárában csütörtökön dolgozók százai vonultak fel fehér munkaruhában, piros-fehér sapkában béremelést követelve – sokan maszkot is viseltek. A Kuangtung tartományi üzemben egy dolgozó átlagosan 800-1.000 jüant (26-32 ezer forintot) keres havonta.

A munkavállalók és a vállalat menedzsmentje közötti tárgyalások sikertelensége után a Honda Motor valamennyi kínai üzemében leállt a munka. Így Kuangtungban jelenleg négy gyárban állnak a sorok: köztük van az, ahol az Accord szedánt és az Odyssey egyterűt gyártják. Néhányuknak jelentős európai szállítási kötelezettségei vannak. A sebességváltók utánpótlásának leállása miatt a közép-kínai Vuhanban lévő Dongfeng Honda gyárban is szünetel az összeszerelés. A cég egyelőre nem tudja, mikor indulhatnak meg újra a gyártósorok.

A dolgozók elmondták, valójában május 17-én kezdték a közel kétezer embert érintő sztrájkot, de később ideiglenesen folytatták a munkát. Az egyik alkalmazott elárulta, hogy sokan azért viselnek maszkot, mert a vezetők utasítására az utóbbi időben elkezdték fényképezni, és videóra venni őket.

Egy másik munkás, akinek 900 jüan a fizetése, azt nehezményezte, hogy a szállójukon két munkás kénytelen egy ágyon osztozni, továbbá a víz és az elektromos áram használatáért havonta 80 jüant levonnak a bérükből.

photo 1261206629146-1-0

„A vállalat beleegyezett abba, hogy 300 jüannal (közel tízezer forint) felemelje a fizetésünket, de mi addig nem vesszük fel a munkát, amíg nem fogadják el a 800, vagy 1000 jüanos követelésünket” - jelentette ki.

A csütörtöki megmozdulásra két nappal azt követően került sor, hogy a Honda Motor elnöke Kuangtungban bejelentette, 2012-ig 36 százalékkal bővíteni kívánják gyártókapacitásukat. Ez azt jelenti, hogy két év múlva Japán második legnagyobb autógyára Kínában 830 ezer gépjármű előállítására lesz képes.