Újabb autómárka landol a kukában

2010.06.03. 16:05

A Ford hivatalosan is bejelentette, amit már régóta várt az autós világ: megszünteti a Mercuryt. A jobb emlékezetűek a Magyarországon újonnan is forgalmazott Topaz által ismerhetik a 71 éves autómárkát, amely valaha érdekes autókat gyártott, mielőtt nagyjából harminc évvel ezelőtt teljesen beleszürkült volna a tömeggyártás törvényei által diktált egységesítésbe.

A márkanév létrehozása nem máshoz, mint a legendás Edsel Ford nevéhez kötődik – az akkori tömegautónak számító Ford és a prémium Lincoln közötti űr betöltése volt a cél. Az ötvenes-hatvanas évek alvázas felépítésű autóinál relatív alacsony költséggel meg is lehetett oldani, hogy ugyanazokra a műszaki alapokra más karosszériát ültetnek, amely önálló egyéniséget sugároz. Ez a stratégia a hetvenes évekig működött is, az izomautók korszakában például a Cougar relatív sikeresnek számított.

De jöttek a nyolcvanas évek, amikor már olyan remekművekre került a Mercury embléma, mint például a Topaz. Az autógyártás új korszakában már nem volt kifizetődő külön modellek gyártása más márkanév alatt, így egyre inkább arra szűkült be a Mercury aktivitása, hogy más hűtőráccsal árultak jobb felszereltségű Fordokat.

Mercury Topaz
Mercury Topaz

Rekordgyanús teljesítmény, hogy mintegy húsz évet átvészelt a tetszhalott márka a Ford infúziós zacskóján lógva. 2010 első negyedévére a Ford teljes globális eladásainak mindössze 1,9%-át tették már csak ki a Mercuryk, így a kegyelemdöfés jogossága nem kérdőjelezhető meg. A költségmegtakarítás minden bizonnyal meghaladja majd az eladások visszaesését, főleg, hogy a potenciális vevőket a Ford modellpalettáról minden további nélkül ki lehet szolgálni.

Ahelyett, hogy egy újabb autómárka eltűnésén sopánkodnánk, inkább nézzük végig a galériában a Mercury fényesebb korszakát.