Németország nem fizet az Opelnek

2010.06.09. 13:58

Felemás eredménnyel zárult a GM európai koldulókörútja: a legtöbb kormány fizetett, egyedül Németországban várható elutasító döntés.

opell

Az Opel átszervezéséhez és megújításához a cégvezetés szerint mintegy 3,7 milliárd euróra van szükség, és ennek az összegnek több mint a felét, 1,9 milliárdot azoktól a kormányoktól várta a GM európai leányvállalata, ahol a vállalatnak üzemei vannak. Mostanra több mint 800 millió euró jött össze, nagyrészt hitelgaranciák formájában, Nagy-Britannia például 388 milliót adott, Spanyolországban pedig 300 milliót szavaztak meg, abban a reményben, hogy a helyi Opel-gyárat így nem zárja be a GM. Ez egyfajta zsarolásnak is tekinthető, de az amerikaiaknak sincsen sok választásuk, mivel a General Motors egyelőre az Egyesült Államok kormánya által kiutalt pénzből él, és ameddig nem viszik ismét tőzsdére a céget, nem is várható, hogy az Obama-adminisztráció hagyná külföldön költekezni a detroiti céget.

Ugyanakkor Németországban a központi kormányzat valószínűleg visszautasítja a GM hitelgarancia-igényét, így mintegy 600 millió euróval kevesebb jut az Opelnek, mint várták. Végleges döntés még nincsen, de a kormány által független szakértőkből összeállított vizsgálóbizottság nemrég azt állapította meg, hogy az Opel a segítségnyújtás feltételei közül alig teljesített valamit. A német kormányzat amúgy is sokat kritizálta az Opelt a gazdasági összeomlás óta tanusított magatartása miatt. Rainer Brüderle gazdasági miniszter úgy fogalmazott nemrég, hogy a kormány nem szaladgálhat állandóan egy tűzoltó készülékkel.

A GM persze így is kap némi pénzt Németországból, attól a négy tartománytól, ahol a gyárai működnek – ettől mintegy 500 millió eurónyi hitellehetőséget várnak. Azt egyelőre nem tudni, hogy a hiányzó pénzt hogyan pótolják, még az is lehet, hogy az Opelnek lassítania kell a modellfejlesztés ütemén, bár arról már rég nincsen szó, hogy az autógyárat rövid távon a megszűnés veszélye fenyegetné.